Elvárt és valós munkavállalói kompetenciák vizsgálata a köz- és versenyszférában

Szerzők

DOI:

https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2025.01.01

Kulcsszavak:

közszféra, versenyszektor, munkavállalói kompetenciák, elvárt kompetenciák, munkaerőpiac

Absztrakt

Jelen tanulmány a magyar közszféra és a versenyszféra munkaerőpiaci elvárásait, valamint a munkavállalók belépésekor és később megszerzett kompetenciáit vizsgálja. A szakirodalmi részben a magyar munkaerőpiac két nagy szegmensét – köz- és a versenyszféra – mutatják be a szerzők a munkaerőpiaci kompetenciákkal kapcsolatos kutatások és modellek tükrében. Az empirikus részben a kérdőív (N=617) válaszait elemzik statisztikai módszerekkel. Az eredmények azt mutatják, hogy mindkét ágazatban magasak az elvárások a munkavállalókkal szemben, függetlenül attól, hogy a kezdeti vagy a későbbi foglalkoztatási időszakban vannak. Az önbevallások által nyert munkavállalói kompetenciaértékek elemzése alapján megállapítható, hogy mindkét ágazatra magas és hasonló értékek jellemzők, amelyek közül kiemelkedik a segítőkészség, a problémamegoldás és a precizitás. Az elvárt kompetenciák, amiket a két szegmens munkáltatói jelölnek meg, ugyanazok mindkét szféra esetében: precizitás, problémamegoldás, elhivatottság, munkához való pozitív hozzáállás, valamint a csapatmunka képessége.

Letöltések

Letölthető adat még nem áll rendelkezésre.

Szerző életrajzok

Katinka Bajkai-Tóth, Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem

egyetemi adjunktus

Judit Garamvölgyi, Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem

egyetemi adjunktus

Ildikó Rudnák, Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem

egyetemi docens

Hivatkozások

Acharya, A. (2023). Competency Assessment: Methods Used In Private Sector Companies. Academy of Marketing Studies Journal, 27(4),1-13. https://www.abacademies.org/articles/competency-assessment-methods-used-in-private-sector-companies-15839.html

Altwicker-Hámori, S., & Lovász, A. (2014). A köz-és a magánszféra keresetkülönbségei Magyarországon 2002 és 2008 között – a béremelés hosszú távú hatása. Munkaerőpiaci Tükör, 2013, 63-69. http://real.mtak.hu/id/eprint/18066

Anderson, B. (2020). Linked in. https://www.linkedin.com/business/talent/blog/talent-strategy/linkedinmost-in-demand-hard-and-soft-skills

Bajkai-Tóth, K., Őri, V., & Rudnák, I. (2019). The importance of coaching based leadership amongst engineering managers. Mechanical Engineering Letters: Research and Development, 19, 131-144. https://www.gek.szie.hu/system/files/oldal/mel2019_vol19.pdf

Balázs, L., & Szabó, C.M. (2020). Examination of Employers’ Expectations towards Career Entrants from Learning Outcomes Point of View. Journal of Applied Technical and Educational Sciences, 10(1), 3-18. http://doi.org/10.24368/jates.v10i1.158

Blaskovics, B., Maró, Z., Klimkó, G., Papp-Horváth, V., & Csiszárik-Kocsir, Á. (2023). Differences between Public- Sector and Private-Sector Project. Sustainability, 15(14), 11236. https://doi.org/10.3390/su151411236

Corbett, S. (2023). Ladder of competencies for education middle managers in England. International Journal of Training and Development, 27(1), 117-134. https://doi.org/10.1111/ijtd.12287

Domokos, L., Jakovác, K., & Németh, E. (2016). A közszféra munkaerőpiaci kihívásai. Pénzügyi Szemle Online. https://www.penzugyiszemle.hu/hu/fokuszban/a-kozszfera-munkaeropiaci-kihivasai

Enkhjav, T., & Varga, E. (2023). Analysis of the most common human resource competency models that need to be updated. Vezetéstudomány/Budapest Management Review, 54(5), 64-76. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2023.05.06

Garamvölgyi, J., & Rudnák, I. (2023). Exploring the Relationship between Cultural Intelligence (CQ) and Management Competencies (MC). Sustainability, 15(7), 5735. https://doi.org/10.3390/su15075735

Gellén, M. (2013). A közszféra és a magánszféra viszonya az egyéni karrierutak tervezésében. Pro publico bono – Magyar Közigazgatás, 4, 36-47. http://real.mtak.hu/id/eprint/92545

Gregory, R., & Borland, J. (1999). Recent Developments in Public Sector Labor Markets. In Ashenfelter, O. (Eds.), Handbook of Labor Economics (pp. 3573-3630). Elsevier.

György, I. (2018). A közszolgálat alapelvei. In György, I. & Hazafi, Z. (Eds.), Közszolgálati életpályák a közigazgatásban és a rendvédelemben (pp. 29-40). Dialóg Campus Kiadó.

Hanrahan, E., Thomas, C., & Finkelstein, L. (2023). You’re Too Old for That! Ageism and Prescriptive Stereotypes in the Workplace. Work, Aging and Retirement, 8(2), 204-220. https://doi.org/10.1093/workar/waab037

Harari, M., McCombs, K., & Thams, Y. (2023). Perceived employability and employee strain: A meta-analysis. Occupational and Organizational Psychology, 96(1) 109-118. https://doi.org/10.1111/joop.12412

Hermann, Z., Horn, D., Köllő, J., Sebők, A., Semjén, A., & Varga, J. (2022). A kompetenciaeredmények hatása a munkaerőpiaci sikerességre. Közgazdasági Szemle, 69(2), 177-198. https://doi.org/10.18414/KSZ.2022.2.177,

Horváth, G., 2004. A kérdőíves módszer. Műszaki Könyvkiadó. Klein, B., & Klein, S. (2020). A szervezet lelke. EDGE 2000 Kft.

Kozák, A., & Dajnoki, K. (2021). A szervezeti polgár magatartás és az észlelt szervezeti kultúra összefüggései a köz- és a versenyszféra munkavállalóinak körében. Vezetéstudomány,52(1), 13-26. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2021.1.02

Köllő, J. (2013). A közszféra bérszintje és a magánszektorból átlépők szelekciója 1997-2008 között. Közgazdasági Szemle, 60(5), 523-554. https://real.mtak.hu/6396/1/Kszemle_CIKK_1386.pdf

Kővári, A. (2019). A felnőttoktatás 4.0 és az ipar 4.0 kihívásai az életen át tartó tanulásban. Pedacta, 9(1), 9-16. https://doi.org/10.24193/PedActa.9.1.2

Linder, V. (2010). Személyzeti politika – humánstratégia a közigazgatásban (Doktori értekezés). Debreceni Egyetem, Állam- és Jogtudományi Doktori Iskola. http://hdl.handle.net/2437/105200

López, O. (2023). Bilingual competency in U.S. occupations: resetting expectations about language in American society. Humanities and Social Sciences Communications, 10(1), 1-11. https://doi.org/10.1057/s41599-023-01769-w

Merkovity, N. (2019). Személyzetpolitikai kultúrák. In Z. Hazafi (Eds.), Kormányzati személyzetpolitika (pp. 61-72). Dialóg Campus Kiadó.

Molnár, G., & Kapitány, Z. (2013). Munkahely a közszférában Biztonság és hivatás, a szubjektív szempontok szerepe. Közgazdasági Szemle, 60(3), 781-813. https://real.mtak.hu/6414/1/Kszemle_CIKK_1399.pdf

Nemeskéri, Gy. (2014). A foglalkoztathatóság általános kompetencia követelményei. Munkaügyi Szemle, 19(2), 65-71. https://www.munkaugyiszemle.hu/foglalkoztathatosag-altalanos-kompetencia-kovetelmenyei

Papp, B. (2015). A munkaerő-piaci bizonytalanság hatása a közszféra és a versenyszféra közötti bérkülönbségekre. Közgazdasági Szemle, 67(5), 473-501. https://real.mtak.hu/23989/1/01_Papp_Bence_u.pdf

Parragh, B. (2015). Szemléletváltás a közszférában – Reform és versenyképesség. Óbudai Egyetem, Keleti Károly Gazdasági Kar. https://old2.kgk.uni-obuda.hu/sites/default/files/23_ParraghBianka.pdf

Petrone, P. (2018). Linked in. https://www.linkedin.com/business/learning/blog/top-skills-and-courses/the-skillscompanies-need-most-in-2019-and-how-to-learn-them

Raffay-Danyi, Á., Bogdány, E., & Dabrónaki-Priszinger, K. (2023). Híd a felsőoktatási emberi erőforrások alapképzés és a munkaerőpiaci kompetenciaelvárások szakadéka felett. Vezetéstudomány, 54(6), 3-16. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2023.06.01

Rosta, M. (2012). Innováció, adaptáció és imitáció – Az új közszolgálati menedzsment. Aula Kiadó.

Sandhiya, R. (2023). Graduate readiness for a professional career in accounting – an investigation of employers’ perspectives in Fiji. Pacific Accounting Review, 35(2), 314 – 335. https://doi.org/10.1108/PAR-06-2021-0087

Sebők, M., & Szellő, J. (2018). A munka világa a 21. század elején: Foglalkoztatáspolitikai és munkaerőpiaci kézikönyv. SAXUM.

Spencer, L., & Spencer, S. (1993). Competence at Work: Models for Superior Performance. John Wiley and Sons, Inc.

Szabó, E., Bajkai-Tóth, K., Rudnák, I., & Magda, R. (2021). The economic factor determining competitiveness, the role of human resources in relation to the automative industry. Vadyba, 37(1), 19-28. https://doi.org/10.38104/vadyba.2021.1.02

Szabó, S. (2020). Kompetenciaalapú emberierőforrás- gazdálkodás. Nemzeti Közszolgálati Egyetem; Közigazgatási Továbbképzési Intézet.

Szakács, G. (2014). Stratégiai alapú, integrált emberi erőforrás gazdálkodás a közszolgálatban. Magyar Közlöny Lap- és Könyvkiadó.

Tóthné Borbély, V. (2012). A kompetencia alapú képzési rendszer koncepciója a szervezeti képzésekben. Képzés és Gyakorlat, 10(3-4), 279-292. https://journal.uni-mate.hu/index.php/trainingandpractice/article/view/5162/5306

Vad, M. (2020). Vezetés és kultúra – Vezetési kihívások multikulturális környezetben (Szakdolgozat). Budapest: Budapesti Gazdasági Egyetem Pénzügyi és Számviteli Kar. https://dolgozattar.uni-bge.hu/29735/1/Vad_Ma%CC%81rk_ALU0O9_Szakdolgozat.pdf

Varjasi, G. (2018). A versenyszféra kompetenciamenedzsment alapú humánerőforrás gazdálkodás modelljének alkalmazási lehetőségei a közszférában (Doktori értekezés). Nemzeti Közszolgálati Egyetem. https://nkerepo.uni-nke.hu/xmlui/bitstream/handle/123456789/16206/varjasi_gabor_tezisfuzet.pdf?sequence=2

Vojtek, É., Juhász, G., Erdős, M., & Garai P. (2013). A kompetenciák szerepe és jelentősége a munkaerőpiaci esélyek fokozásában, valamint a munkakörelemzésben és értékelésben. Szakképzési Szemle, 29(1), 5-20.

Downloads

Megjelent

2025-01-14

Hogyan kell idézni

Bajkai-Tóth, K., Garamvölgyi, J., & Rudnák, I. (2025). Elvárt és valós munkavállalói kompetenciák vizsgálata a köz- és versenyszférában. Vezetéstudomány Budapest Management Review, 56(1), 2–13. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2025.01.01

Folyóirat szám

Rovat

Tanulmányok