Examining expected and actual employee competences in the public and private sectors
DOI:
https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2025.01.01Keywords:
public sector, private sector, employee competences, expected competences, labour marketAbstract
The present study examines the labour market expectations of the Hungarian public and private sectors and the competences acquired by employees at entry and later on. The literature section presents the two major segments of the Hungarian labour market, the public and the private sector, based on research and models of labour market competences. The empirical part analyses the questionnaire responses (N=617) using statistical methods. The results demonstrate that expectations of workers in both sectors are high, irrespective of whether they are in the initial or later employment period. The analysis of employee competency scores obtained from self-reporting reveals that both sectors have high and similar scores, with helpfulness, problem solving, and precision being prominent. The expected competences identified by employers in both segments are the same for both sectors: precision, problem solving, dedication, a positive attitude towards work, and the ability to work in a team.Downloads
References
Acharya, A. (2023). Competency Assessment: Methods Used In Private Sector Companies. Academy of Marketing Studies Journal, 27(4),1-13. https://www.abacademies.org/articles/competency-assessment-methods-used-in-private-sector-companies-15839.html
Altwicker-Hámori, S., & Lovász, A. (2014). A köz-és a magánszféra keresetkülönbségei Magyarországon 2002 és 2008 között – a béremelés hosszú távú hatása. Munkaerőpiaci Tükör, 2013, 63-69. http://real.mtak.hu/id/eprint/18066
Anderson, B. (2020). Linked in. https://www.linkedin.com/business/talent/blog/talent-strategy/linkedinmost-in-demand-hard-and-soft-skills
Bajkai-Tóth, K., Őri, V., & Rudnák, I. (2019). The importance of coaching based leadership amongst engineering managers. Mechanical Engineering Letters: Research and Development, 19, 131-144. https://www.gek.szie.hu/system/files/oldal/mel2019_vol19.pdf
Balázs, L., & Szabó, C.M. (2020). Examination of Employers’ Expectations towards Career Entrants from Learning Outcomes Point of View. Journal of Applied Technical and Educational Sciences, 10(1), 3-18. http://doi.org/10.24368/jates.v10i1.158
Blaskovics, B., Maró, Z., Klimkó, G., Papp-Horváth, V., & Csiszárik-Kocsir, Á. (2023). Differences between Public- Sector and Private-Sector Project. Sustainability, 15(14), 11236. https://doi.org/10.3390/su151411236
Corbett, S. (2023). Ladder of competencies for education middle managers in England. International Journal of Training and Development, 27(1), 117-134. https://doi.org/10.1111/ijtd.12287
Domokos, L., Jakovác, K., & Németh, E. (2016). A közszféra munkaerőpiaci kihívásai. Pénzügyi Szemle Online. https://www.penzugyiszemle.hu/hu/fokuszban/a-kozszfera-munkaeropiaci-kihivasai
Enkhjav, T., & Varga, E. (2023). Analysis of the most common human resource competency models that need to be updated. Vezetéstudomány/Budapest Management Review, 54(5), 64-76. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2023.05.06
Garamvölgyi, J., & Rudnák, I. (2023). Exploring the Relationship between Cultural Intelligence (CQ) and Management Competencies (MC). Sustainability, 15(7), 5735. https://doi.org/10.3390/su15075735
Gellén, M. (2013). A közszféra és a magánszféra viszonya az egyéni karrierutak tervezésében. Pro publico bono – Magyar Közigazgatás, 4, 36-47. http://real.mtak.hu/id/eprint/92545
Gregory, R., & Borland, J. (1999). Recent Developments in Public Sector Labor Markets. In Ashenfelter, O. (Eds.), Handbook of Labor Economics (pp. 3573-3630). Elsevier.
György, I. (2018). A közszolgálat alapelvei. In György, I. & Hazafi, Z. (Eds.), Közszolgálati életpályák a közigazgatásban és a rendvédelemben (pp. 29-40). Dialóg Campus Kiadó.
Hanrahan, E., Thomas, C., & Finkelstein, L. (2023). You’re Too Old for That! Ageism and Prescriptive Stereotypes in the Workplace. Work, Aging and Retirement, 8(2), 204-220. https://doi.org/10.1093/workar/waab037
Harari, M., McCombs, K., & Thams, Y. (2023). Perceived employability and employee strain: A meta-analysis. Occupational and Organizational Psychology, 96(1) 109-118. https://doi.org/10.1111/joop.12412
Hermann, Z., Horn, D., Köllő, J., Sebők, A., Semjén, A., & Varga, J. (2022). A kompetenciaeredmények hatása a munkaerőpiaci sikerességre. Közgazdasági Szemle, 69(2), 177-198. https://doi.org/10.18414/KSZ.2022.2.177,
Horváth, G., 2004. A kérdőíves módszer. Műszaki Könyvkiadó. Klein, B., & Klein, S. (2020). A szervezet lelke. EDGE 2000 Kft.
Kozák, A., & Dajnoki, K. (2021). A szervezeti polgár magatartás és az észlelt szervezeti kultúra összefüggései a köz- és a versenyszféra munkavállalóinak körében. Vezetéstudomány,52(1), 13-26. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2021.1.02
Köllő, J. (2013). A közszféra bérszintje és a magánszektorból átlépők szelekciója 1997-2008 között. Közgazdasági Szemle, 60(5), 523-554. https://real.mtak.hu/6396/1/Kszemle_CIKK_1386.pdf
Kővári, A. (2019). A felnőttoktatás 4.0 és az ipar 4.0 kihívásai az életen át tartó tanulásban. Pedacta, 9(1), 9-16. https://doi.org/10.24193/PedActa.9.1.2
Linder, V. (2010). Személyzeti politika – humánstratégia a közigazgatásban (Doktori értekezés). Debreceni Egyetem, Állam- és Jogtudományi Doktori Iskola. http://hdl.handle.net/2437/105200
López, O. (2023). Bilingual competency in U.S. occupations: resetting expectations about language in American society. Humanities and Social Sciences Communications, 10(1), 1-11. https://doi.org/10.1057/s41599-023-01769-w
Merkovity, N. (2019). Személyzetpolitikai kultúrák. In Z. Hazafi (Eds.), Kormányzati személyzetpolitika (pp. 61-72). Dialóg Campus Kiadó.
Molnár, G., & Kapitány, Z. (2013). Munkahely a közszférában Biztonság és hivatás, a szubjektív szempontok szerepe. Közgazdasági Szemle, 60(3), 781-813. https://real.mtak.hu/6414/1/Kszemle_CIKK_1399.pdf
Nemeskéri, Gy. (2014). A foglalkoztathatóság általános kompetencia követelményei. Munkaügyi Szemle, 19(2), 65-71. https://www.munkaugyiszemle.hu/foglalkoztathatosag-altalanos-kompetencia-kovetelmenyei
Papp, B. (2015). A munkaerő-piaci bizonytalanság hatása a közszféra és a versenyszféra közötti bérkülönbségekre. Közgazdasági Szemle, 67(5), 473-501. https://real.mtak.hu/23989/1/01_Papp_Bence_u.pdf
Parragh, B. (2015). Szemléletváltás a közszférában – Reform és versenyképesség. Óbudai Egyetem, Keleti Károly Gazdasági Kar. https://old2.kgk.uni-obuda.hu/sites/default/files/23_ParraghBianka.pdf
Petrone, P. (2018). Linked in. https://www.linkedin.com/business/learning/blog/top-skills-and-courses/the-skillscompanies-need-most-in-2019-and-how-to-learn-them
Raffay-Danyi, Á., Bogdány, E., & Dabrónaki-Priszinger, K. (2023). Híd a felsőoktatási emberi erőforrások alapképzés és a munkaerőpiaci kompetenciaelvárások szakadéka felett. Vezetéstudomány, 54(6), 3-16. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2023.06.01
Rosta, M. (2012). Innováció, adaptáció és imitáció – Az új közszolgálati menedzsment. Aula Kiadó.
Sandhiya, R. (2023). Graduate readiness for a professional career in accounting – an investigation of employers’ perspectives in Fiji. Pacific Accounting Review, 35(2), 314 – 335. https://doi.org/10.1108/PAR-06-2021-0087
Sebők, M., & Szellő, J. (2018). A munka világa a 21. század elején: Foglalkoztatáspolitikai és munkaerőpiaci kézikönyv. SAXUM.
Spencer, L., & Spencer, S. (1993). Competence at Work: Models for Superior Performance. John Wiley and Sons, Inc.
Szabó, E., Bajkai-Tóth, K., Rudnák, I., & Magda, R. (2021). The economic factor determining competitiveness, the role of human resources in relation to the automative industry. Vadyba, 37(1), 19-28. https://doi.org/10.38104/vadyba.2021.1.02
Szabó, S. (2020). Kompetenciaalapú emberierőforrás- gazdálkodás. Nemzeti Közszolgálati Egyetem; Közigazgatási Továbbképzési Intézet.
Szakács, G. (2014). Stratégiai alapú, integrált emberi erőforrás gazdálkodás a közszolgálatban. Magyar Közlöny Lap- és Könyvkiadó.
Tóthné Borbély, V. (2012). A kompetencia alapú képzési rendszer koncepciója a szervezeti képzésekben. Képzés és Gyakorlat, 10(3-4), 279-292. https://journal.uni-mate.hu/index.php/trainingandpractice/article/view/5162/5306
Vad, M. (2020). Vezetés és kultúra – Vezetési kihívások multikulturális környezetben (Szakdolgozat). Budapest: Budapesti Gazdasági Egyetem Pénzügyi és Számviteli Kar. https://dolgozattar.uni-bge.hu/29735/1/Vad_Ma%CC%81rk_ALU0O9_Szakdolgozat.pdf
Varjasi, G. (2018). A versenyszféra kompetenciamenedzsment alapú humánerőforrás gazdálkodás modelljének alkalmazási lehetőségei a közszférában (Doktori értekezés). Nemzeti Közszolgálati Egyetem. https://nkerepo.uni-nke.hu/xmlui/bitstream/handle/123456789/16206/varjasi_gabor_tezisfuzet.pdf?sequence=2
Vojtek, É., Juhász, G., Erdős, M., & Garai P. (2013). A kompetenciák szerepe és jelentősége a munkaerőpiaci esélyek fokozásában, valamint a munkakörelemzésben és értékelésben. Szakképzési Szemle, 29(1), 5-20.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Corvinus University of Budapest, publisher of Vezetéstudomány / Budapest Management Review
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors assign copyright to Vezetéstudomány / Budapest Management Review. Authors are responsible for permission to reproduce copyright material from other sources.