Létezik egységes vállalkozói gondolkodásmód?

Reflexiók egy komplex értékelméleti megközelítés alapján

Szerzők

DOI:

https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2024.06.02

Kulcsszavak:

vállalkozóiság, egyéni személyiségjegyek, Shalom H. Schwartz, alapvető emberi értékek, European Social Survey

Absztrakt

A tanulmány a vállalkozáskutatás azon irányzatához kapcsolódik, amely a vállalkozóra mint egyéni tulajdonságokkal bíró ágensre koncentrál. Az írás áttekinti e megközelítés legfontosabb elméleteit, majd azok mondanivalóját a Shalom H. Schwartz nevéhez köthető értékkoncepcióhoz kapcsolja, amely – bizonyos korlátokkal – egymagában képes reflektálni az előbbiek tartalmára. A schwartzi koncepciót használva a tanulmány bemutatja, hogy a vállalkozóiság szempontjából fontos egyéni személyiségjegyek milyen értékválasztásokkal állnak összefüggésben. Az European Social Survey adatbázisára támaszkodva az empirikus rész négy sajátos vállalkozói gondolkodásmódot azonosít be az európai vállalkozók körében.

Letöltések

Letölthető adat még nem áll rendelkezésre.

Szerző életrajzok

Zoltán Grünhut, Közgazdaság- és Regionális Tudományi Kutatóközpont

tudományos főmunkatárs

Ákos Bodor, Közgazdaság- és Regionális Tudományi Kutatóközpont

tudományos főmunkatárs

Éva Komlósi, Pécsi Tudományegyetem

tudományos munkatárs

Zoltán Schepp, Pécsi Tudományegyetem

egyetemi tanár

Hivatkozások

Ács, Z., Desai, S., & Hessels, J. (2008). Entrepreneurship, economic development and institutions. Small Business Economics, 31(3), 219–234. https://doi.org/10.1007/s11187-008-9135-9

Bandura, A. (2010). Self-Efficacy. Wiley. Bardi, A, Calogero, R.M., & Mullen, B. (2008). A new archival approach to the study of values and value–behavior relations: validation of the value lexicon. Journal of Applied Psychology, 93(3), 483–497. https://doi.org/10.1037/0021-9010.93.3.483

Bardi, A, Lee, J.A., Hofmann-Towfigh, N., & Soutar, G. (2009). The structure of intraindividual value change. Journal of Personality and Social Psychology, 97(5), 913–929. https://doi.org/10.1037/a0016617

Bardi, A., & Schwartz, S.H. (2003). Values and behavior: strength and structure of relations. Personality & Social Psychology Bulletin, 29(10), 1207–1220. https://doi.org/10.1177/0146167203254602

Bilsky, W., & Hermann, D. (2016). Individual values and delinquency: on considering universals in the content and structure of values. Psychology, Crime & Law, 22(10), 921–944. https://doi.org/10.1080/1068316X.2016.1202250

Bilsky, W., Janik, M., & Schwartz, S.H. (2011). The structural organization of human values: evidence from three rounds of the European social survey (ESS). Journal of Cross-Cultural Psychology, 42(5), 759–776. https://doi.org/10.1177/0022022110362757

Bilsky, W., & Schwartz, S.H. (1994). Values and personality. European Journal of Personality, 8(3), 163–181. https://doi.org/10.1002/per.2410080303

Brockhaus, R.H., & Horwitz, P.S. (1985). The psychology of the entrepreneur. In D.L. Sexton, & R.W. Smilor (Eds.), The Art and Science of Entrepreneurship (pp. 25–48). Ballinger.

Cantillon, R. (1759/2011). Essai sur la Nature du Commerce in Général. Institut National d’Etudes démographiques.

Carland, J.W., Hoy, F., & Carland, J.A.C. (1984). Differentiation entrepreneurs from small business owners: a conceptualization. Academy of Management Review, 9(2), 345–359. https://doi.org/10.2307/258448

Csite, A., Luksander, A., & Mike, K. (2012). Az európai vállalkozó karaktere. Vezetéstudomány, 43(2), 4–13. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2012.ksz2.01

Daspit, J.J., Fox, C.J., & Findley, S.K. (2023). Entrepreneurial mindset: An integrated definition, a review of current insights, and directions for future research. Journal of Small Business Management, 61(1), 12–44. https://doi.org/10.1080/00472778.2021.1907583

Davidov, E., Schmidt, P., & Schwartz, S.H. (2008). Bringing values back in: The adequacy of the European social survey to measure values in 20 countries. Public Opinion Quarterly, 72(3), 420–445. https://doi.org/10.1093/poq/nfn035

Goldberg, L.R. (1990). An alternative „description of personality”: The big-five factor structure. Journal of Personality & Social Psychology, 59(6), 1216–1229. https://doi.org/10.1037//0022-3514.59.6.1216

Holt, D.H. (1997). A comparative study of values among Chinese and US entrepreneurs: Pragmatic convergence between contrasting cultures. Journal of Business Venturing, 12(6), 483–505. https://doi.org/10.1016/10.1037/a0029393

Knight, F.H. (1921). Risk, Uncertainty and Profit. Houghton Mifflin Company.

Komlósi É. (2020). A vállalkozási ökoszisztéma koncepció szakirodalmi feldolgozása. PTE Regionális Innovációés Vállalkozáskutatási Központ Műhelytanulmányok. 2020/04. https://ktk.pte.hu/sites/ktk.pte.hu/files/uploads/rierc/wp/RIERC%20WP%202020-04%20Somogyine%CC%81%20Komlo%CC%81si%20E%CC%81va.pdf

Liñán, F., & Fernandez-Serrano, J. (2014). National culture, entrepreneurship and economic development: Different patterns across the European Union. Small Business Economics, 42(4), 685–701. https://doi.org/10.1007/s11187-013-9520-x

Low, M.B., & MacMillan, I.C. (1988). Entrepreneurship: Past research and future challenges. Journal of Management, 14(2), 139–161. https://doi.org/10.1177/014920638801400202

Luksander, A., Mike, K., & Csite, A. (2011). Maguk urai – a magyar vállalkozó lelkialkata. A magyarországi kisvállalkozók értékvilágának néhány jellemzője. TM 67. sz. műhelytanulmány. Corvinus Egyetem. https://hetfa.hu/2011/01/01/maguk-urai-a-magyar-vallalkozo-lelkialkata/

Málovics, É., & Sanagustín, V. (2016). Az innovációt támogató vállalkozói értékek vizsgálata a Dél-magyarországi régióban. Taylor, 8(2), 72–78. https://ojs.bibl.u-szeged.hu/index.php/taylor/article/view/13004/12860

Martin, A. (1982). Additional aspects of entrepreneurial history. In C.A. Kent, D.L. Sexton, & K.H. Vesper (Eds.), Encyclopedia of Entrepreneurship (pp. 15–19). Prentice-Hall.

McClelland, D. (1961). The Achieving Society. Van Nostrand.

McClelland, D., & Winter, D.G. (1969). Motivating Economic Achievement. Free Press.

Mill, J.S. (1871). Utilitarianism, Longmans. Green, Reader, and Dyer.

Morales, C., Holtschlag, C., Masuda, A.D., & Marquina, P. (2018). In which cultural contexts do individual values explain entrepreneurship? An integrative values framework using Schwartz’s theories. Small Business Journal, 37(3), 241–267. https://doi.org/10.1177/0266242618811890

Murray, H. (1938). Explorations in Personality. Oxford University Press.

Naudé, W. (2013). Entrepreneurship and economic development: Theory, evidence and policy. IZA Discussion Paper, 7507. https://doi.org/10.2139/ssrn.2314802

Noseleit, F. (2010). The entrepreneurial culture: Guiding principles of the self-employed. In A. Freytag, & R. Thurik (Eds.), Entrepreneurship and culture (pp. 41– 54). Springer-Verlag. https://doi.org/10.1007/978-3-540-87910-7_3

Roccas, S., & Sagiv, L. (Eds). (2017). Values and Behavior: Taking a Cross Cultural Perspective. Springer.

Roccas, S., Sagiv, L., & Navon, M. (2017). Methodological issues in studying personal values. In S. Roccas, & L. Sagiv (Eds.), Values and Behavior: Taking a Cross Cultural Perspective (pp. 15–50). Springer.

Roccas, S., Sagiv, L., Oppenheim, S., Elster, A., & Gal, A. (2014). Integrating content and structure aspects of the self: Traits, values, and self-improvement. Journal of Personality, 82(2), 144–157. https://doi.org/10.1111/jopy.12041

Roccas, S., Sagiv, L., Schwartz, S.H., & Knafo, A. (2002). The big five personality factors and personal values. Personality & Social Psychology Bulletin, 28(6), 789– 801. https://doi.org/10.1177/0146167202289008

Rotter, J.B. (1966). Generalized expectancies for internal versus external control of reinforcement. Psychological Monographs: General and Applied, 80(1), 1–28. https://doi.org/10.1037/h0092976

Sagiv, L., & Roccas, S. (2021). How do values affect behavior? Let me count the ways. Personality & Socical Psychology Review, 25(4), 295–316. https://doi.org/10.1177/10888683211015975

Sagiv, L., & Schwartz, S.H. (2022). Personal values across cultures. Annual Review of Psychology, 73, 517–546. https://doi.org/10.1146/annurev-psych-020821-125100

Sagiv, L., & Schwartz, S.H. (1995). Value priorities and readiness for out-group social contact. Journal of Personality & Social Psychology, 69(3), 437–448. https://doi.org/10.1037/0022-3514.69.3.437

Sagiv, L., Sverdlik, N., & Schwartz, N. (2011). To compete or to cooperate? Values’ impact on perception and action in social dilemma games. European Journal of Social Psychology, 41(1), 64–77. https://doi.org/10.1002/ejsp.729

Salmony, F.U., & Kanbach, D.K. (2022). Personality trait differences across types of entrepreneurs: a systematic literature review. Review of Management Science, 16, 713–749. https://doi.org/10.1007/s11846-021-00466-9

Say, J.A. (1821). A Treatise on Political Economy. Sherwood, Neeleya & Jones.

Schumpeter, J.A. (1934). Theory of Economic Development: An Inquiry into Profits, Capital, Credit, Interest, and the Business Cycle. Harvard University Press (magyar kiadás [1980]: A gazdasági fejlődés elmélete. Közgazdasági. és Jogi Könyvkiadó)

Schwartz, S.H., & Boehnke, K. (2004). Evaluating the structure of human values with confirmatory factor analysis. Journal of Research in Personality, 38(3), 230–255. https://doi.org/10.1016/S0092-6566(03)00069-2

Schwartz, S.H. (2007). Value orientations: measurement, antecedents and consequences across nations. In R. Jowell, C. Roberts, R. Fitzgerald, & G. Eva (Eds.), Measuring Attitudes Cross-Nationally: Lessons from the European Social Survey (pp. 161– 193). Sage.

Schwartz, S.H. (2016). Basic individual values: sources and consequences. In D. Sander, & T. Brosch (Eds.), Handbook of Values: Sources and Consequences (pp. 63–84). Oxford University Press.

Schwartz, S.H. (1992). Universals in the content and structure of values: theory and empirical tests in 20 countries. In M.P.Zanna (Ed.), Advances in Experimental Social Psychology (pp. 1-65). Academic Press. https://doi.org/10.1016/S0065-2601(08)60281-6

Schwartz, S.H. (2005). Basic human values: Their content and structure across countries. In A. Tamayo, & J.B. Porto (Eds.), Valores e comportamento nas organizações (pp. 21–55). Vozes.

Schwartz, S.H. (2006). Basic human values: Theory, measurement, and applications. Revue française de sociologie, 47(4), 929–968. https://doi.org/10.3917/rfs.474.0929

Schwartz, S.H. (2012). An overview of the Schwartz theory of basic values. Online Readings in Psychology and Culture, 2(1), 2–17. https://doi.org/10.9707/2307-0919.1116

Schwartz, S.H., & Bardi, A. (2001). Value hierarchies across cultures: Taking a similarities perspective. Journal of Cross-Cultural Psychology, 32(3), 268–290. https://doi.org/10.1177/0022022101032003002

Schwartz, S.H., & Bilsky, W. (1987). Toward a psychological structure of human values. Journal of Personality and Social Psychology, 53(3), 550–562. https://doi.org/10.1037/0022-3514.53.3.550

Schwartz, S.H., & Bilsky, W. (1990). Toward a theory of the universal content and structure of values: Extensions and cross-cultural replications. Journal of Personality and Social Psychology, 58(5), 878–891. https://doi.org/10.1037/0022-3514.58.5.878

Schwartz, S.H., Vecchione, M., Fischer, R., Ramos, A., Demirutku, K., Dirilen-Gumus, O., Cieciuch, J., Davidov, E., Beierlein, C., Verkasalo, M., Lönnqvist, J.E., & Konty, M. (2012). Refining the theory of basic individual values. Journal of Personality and Social Psychology, 103(4), 663–688. https://doi.org/10.1037/a0029393

Tyagarajan, M. (1959). The development of the theory of entrepreneurship. Indian Economic Review, 4(4), 135– 150. https://www.jstor.org/stable/29793189

Winter, D.G. (1973). The Power Motive. Free Press.

Downloads

Megjelent

2024-06-13

Hogyan kell idézni

Grünhut, Z., Bodor, Ákos, Komlósi, Éva, & Schepp, Z. (2024). Létezik egységes vállalkozói gondolkodásmód? Reflexiók egy komplex értékelméleti megközelítés alapján. Vezetéstudomány Budapest Management Review, 55(6), 15–25. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2024.06.02

Folyóirat szám

Rovat

Tanulmányok