A vevői információminőség észlelését befolyásoló tényezők vizsgálata

A bizalom, szervezeti változások és turbulencia hatása

Szerzők

DOI:

https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2023.12.02

Kulcsszavak:

marketing, bizalom, információ észlelt minősége, piaci turbulencia, strukturális változások

Absztrakt

A kutatás a vevői információk minőségének észlelését vizsgálja, modellezve a bizalom, a szervezeti változások és a piaci turbulencia hatásait. A szerzők hazai cégekből álló mintán végzett empirikus kutatásának eredménye szerint a bizalom fontos szerepet játszik az információ minőségének megítélésében. Amikor a vállalaton belül átszervezések okoznak bizonytalanságot, a bizalom szerepe felértékelődik és a marketingmenedzserek még jobb minőségűnek tartják azokat az információkat, amiket megbízható kollégáktól kapnak, legyen szó közvetlen munkatársról, vagy külső piackutatóról. A külső változások hatásmechanizmusa eltér: amikor a piacon a vevők igényeinek gyors változása okoz bizonytalanságot, a piackutatóba vetett bizalominformáció észlelt minőséget befolyásoló pozitív hatása gyengébb lesz, míg az értékesítési kolléga bizalmának hatása változatlan marad.

Letöltések

Letölthető adat még nem áll rendelkezésre.

Szerző életrajzok

Tamara Keszey, Budapesti Corvinus Egyetem

egyetemi tanár

László Molnár, Budapesti Corvinus Egyetem

PhD hallgató

Hikmat Mursalzade, Budapesti Corvinus Egyetem

PhD hallgató

Hivatkozások

Alshawi, S., Missi, F., & Irani, Z. (2011). Organisational, technical and data quality factors in CRM adoption— SMEs perspective. Industrial Marketing Management, 40(3), 376-383. https://doi.org/10.1016/j.indmarman.2010.08.006

Anderson, J. C., & Gerbing, D. W. (1988). Structural equation modeling in practice: A review and recommended two-step approach. Psychological Bulletin, 103(3), 411-423. https://doi.org/10.1037/0033-2909.103.3.411

Bagozzi, R. P., & Yi, Y. (1988). On the evaluation of structural equation models. Journal of the Academy of Marketing Science, 16(1), 74-94. https://doi.org/10.1177/009207038801600107

Bencsik, A., Gódány, Z., & Máthé, M. (2021). Az interim menedzser szerepe a tudásmenedzsment-folyamatban. Vezetéstudomány, 52(2), 47-59. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2021.02.05

Bencsik, A., & Juhász, T. (2020). Informális tudásmegosztás. A munkahelyi pletyka. Vezetéstudomány, 51(7-8), 89-101. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2020.07-08.08

Byrne, B. M. (2010). Structural equation modeling with AMOS: Basic concepts, applications and programming (2nd ed.). Routledge.

Cabiddu, F., Moreno, F., & Sebastiano, L. (2019). Toxic collaborations: Co-destroying value in the B2B context. Journal of Service Research, 22(3), 241-255. https://doi.org/10.1177/1094670519835311

Cappa, F., Oriani, R., Peruffo, E., & McCarthy, I. (2021). Big data for creating and capturing value in the digitalized environment: unpacking the effects of volume, variety, and veracity on firm performance. Journal of Product Innovation Management, 38(1), 49-67. https://doi.org/10.1111/jpim.12545

Cheng, L., Wang, Y., Zhang, X., & Zhu, D. (2023). Double- edged sword of global demand heterogeneity: How service multinationals capture the benefits and mitigate the costs of managing customer knowledge. Journal of Business Research, 154, 113308. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2022.113308

Davenport, T. H., Harris, J. G., & Kohli, A. K. (2001). How do they know their customers so well? Sloan Management Review, 42(2), 63-74. https://sloanreview.mit.edu/article/how-do-they-know-their-customers-so-well/

Deshpandé, R., & Zaltman, G. (1982). Factors affecting the use of market research information: A path analysis. Journal of Marketing Research, 19(1), 14-31. https://doi.org/10.2307/3151527

Doney, P. M., & Cannon, J. P. (1997). An examination of the nature of trust in buyer-seller relationships. Journal of Marketing, 61(April), 35-51. https://doi.org/10.2307/1251829

Farooq, R., & Vij, S. (2017). Moderating Variables in Business Research. IUP Journal of Business Strategy, 14(4), 34-54. https://doi.org/https://ssrn.com/abstract=3219666

Fornell, C., & Larker, D. F. (1981). Evaluating structural equation models with unobservable variables and measurement errors. Journal of Marketing Research, 18(1), 39-50. https://doi.org/10.1177/002224378101800104

Friend, S. B., Johnson, J. S., & Sohi, R. S. (2018). Propensity to trust salespeople: A contingent multilevel- multisource examination. Journal of Business Research, 83(February), 1-9. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2017.09.048

Gambetta, D. (1998). Trust, the Social Virtues and the Creation of Prosperity. Free Press.

Ganesan, S. (1994). Determinants of long-term orientation in buyer-seller relationships. Journal of Marketing, 58(2), 1-19. https://doi.org/10.2307/1252265

Giovannetti, M., Sharma, A., Cardinali, S., Cedrola, E., & Rangarajan, D. (2022). Understanding salespeople’s resistance to, and acceptance and leadership of customer- driven change. Industrial Marketing Management, 107, 433-449. https://doi.org/10.1016/j.indmarman.2022.10.021

Gnizy, I. (2018). Big data and its strategic path to value in international firms. International Marketing Review, 36(3), 318-341. https://doi.org/10.1108/IMR-09-2018-0249

Hagiu, A., & Wright, J. (2020). When data creates competitive advantage. Harvard Business Review, 98(1), 94- 101. https://hbr.org/2020/01/when-data-creates-competitive-advantage

Hámori, B. (2004). Bizalom, jóhírnév és identitás az elektronikus piacokon? Közgazdasági Szemle, 51(9), 832-848. https://unipub.lib.uni-corvinus.hu/3482/1/Kszemle_CIKK_708.pdf

Holste, J. S., & Fields, D. (2010). Trust and tacit knowledge sharing and use. Journal of Knowledge Management, 14(1), 128-140. https://doi.org/10.1108/13673271011015615

Hullova, D., Laczko, P., & Frishammar, J. (2019). Independent distributors in servitization: An assessment of key internal and ecosystem-related problems. Journal of Business Research, 104, 422-437. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2019.01.012

Jaworski, B., J, & Kohli, A. K. (1993). Market orientation: Antecedents and consequences. Journal of Marketing, 57(7), 53-70. https://doi.org/10.1177/002224299305700304

Jean, R.-J. B., Sinkovics, R. R., & Kim, D. (2010). Drivers and performance outcomes of relationship learning for suppliers in cross-border customer–supplier relationships: The role of communication culture. Journal of International Marketing, 18(1), 63-85. https://doi.org/https://journals.sagepub.com/doi/pdf/10.1509/jimk.18.1.63

Kallweit, K., Spreer, P., & Toporowski, W. (2014). Why do customers use self-service information technologies in retail? The mediating effect of perceived service quality. Journal of Retailing and Consumer Services, 21(3), 268-276. https://doi.org/10.1016/j.jretconser.2014.02.002

Katits, E., & Palányi, I. (2023). Egy magyar empirikus modell a nemzetközi vállalati fordulatkezelési kutatások áttekintése és rendszerezése tükrében. Vezetéstudomány, 54(3), 12-26. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2023.03.02

Katona, Á. (2022). Customer involvement: a systematic literature review of the definition, measurement, and innovation outcomes. Vezetéstudomány, 53(5), 59-69. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2022.05.05

Kemény, I., Kun, Z., Simon, J., Kulhavi, N. M., & Henseler, J. (2023). Új lendület a PLS-SEM alkalmazásában az üzleti kutatások terén: Avagy hazai helyzetkép, szószedet és a módszertani korlátok feloldása. Vezetéstudomány, 54(1), 2-13. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2023.01.01

Keszey, T. (2017). Information systems in transition economies: Does ownership matter? Information Systems Management, 34(1), 66-85. https://doi.org/10.1080/10580530.2017.1254456

Korhonen-Sande, S. (2010). Micro-foundations of market orientation: Influencing non-marketing managers’ customer information processing. Industrial Marketing Management, 39(4), 661-671. https://doi.org/10.1016/j.indmarman.2009.06.006

Lawrence, P. R., & Lorsch, J. W. (1967). Organization and environment: managing differentiation and integration. Harvard Business School Press.

Li, L. (2005). The effects of trust and shared vision on inward knowledge transfer in subsidiaries’ intra-and inter-organizational relationships. International Business Review, 14(1), 77-95. https://doi.org/10.1016/j.ibusrev.2004.12.005

Maltz, E. (2000). Is all communication created equal? An investigation into the effect of communication mode on perceived information quality. Journal of Product Innovation Management, 17(2), 110-127. https://doi.org/10.1111/1540-5885.1720110

Maltz, E., & Kohli, A. K. (1996). Market intelligence dissemination across functional boundaries. Journal of Marketing Research, 33(February), 47-61. https://doi.org/http://www.jstor.org/stable/3152012

Maltz, E., Souder, W. E., & Kumar, A. (2001). Influencing R&D/marketing integration and the use of market information by R&D managers: Intended and unintended effects of managerial actions. Journal of the Academy of Marketing Science, 28(4), 479-492. https://doi.org/10.1016/S0148-2963(99)00096-X

Martin, K. D., Borah, A., & Palmatier, R. W. (2017). Data privacy: Effects on customer and firm performance. Journal of Marketing, 81(1), 36-58. https://doi.org/10.1509/jm.15.0497

Moorman, C., Deshpandé, R., & Zaltman, G. (2001). Relationship between providers and users of market research: The role of personal trust. In R. Deshpandé (Ed.), Using Market Knowledge (pp. 217-242). Sage Publications.

Moorman, C., Zaltman, G., & Deshpandé, R. (1992). Relationships between providers and users of market research: The dynamics of trust within and between organizations. Journal of Marketing Research, 24(August), 314-328. https://doi.org/10.1177/002224379202900303

Morgan, R. M., & Hunt, S. D. (1994). The commitment- trust theory of relationship marketing. Journal of Marketing, 58(3), 20-38. https://doi.org/10.1177/002224299405800302

Nagle, T., Redman, T. C., & Sammon, D. (2017). Only 3% of companies’ data meets basic quality standards. Harvard Business Review. https://hbr.org/2017/09/only-3-of-companies-data-meets-basic-quality-standards

Nunnally, J. C. (1967). Psychometric theory. McGraw- Hill.

Peltier, J. W., Zahay, D., & Lehmann, D. R. (2013). Organizational learning and CRM success: a model for linking organizational practices, customer data quality, and performance. Journal of Interactive Marketing, 27(1), 1-13. https://doi.org/10.1016/j.intmar.2012.05.001

Qian, L., Yang, P., & Li, Y. (2016). Does guanxi in China always produce value? The contingency effects of contract enforcement and market turbulence. Journal of Business & Industrial Marketing, 31(7), 861-876. https://doi.org/10.1108/JBIM-08-2015-0142

Ring, P. S., & Van de Ven, A. H. (1992). Structuring cooperative relationships between organizations. Strategic Management Journal, 13(7), 483-498. https://doi.org/10.1002/smj.4250130702

Rollins, M., Bellenger, D. N., & Johnston, W. J. (2012). Customer information utilization in business-to-business markets: Muddling through process? Journal of Business Research, 65(6), 758-764. http://dx.doi.org/10.1016/j.jbusres.2010.12.013

Ruokonen, M., Nummela, N., Puumalainen, K., & Saarenketo, S. (2008). Market orientation and internationalisation in small software firms. European Journal of Marketing, 42(11-12), 1294-1315. https://doi.org/10.1108/03090560810903682

Sarangee, K., Schmidt, J. B., Srinath, P. B., & Wallace, A. (2022). Agile transformation in dynamic, high-technology markets: Drivers, inhibitors, and execution. Industrial Marketing Management, 102, 24-34. https://doi.org/10.1016/j.indmarman.2021.12.001

Scuotto, V., Del Giudice, M., Bresciani, S., & Meissner, D. (2017). Knowledge driven preferences in informal inbound open innovation modes. An explorative view on small to medium enterprises. Journal of Knowledge Management, 21(3), 640-655. https://doi.org/10.1108/JKM-10-2016-0465

Sólyom, A., & Fenyvesi, É. (2021). A tacit tudás átadását támogató eszközök. Vezetéstudomány, 52(10), 57-68. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2021.10.05

Tarka, P. (2017). Managers’ beliefs about marketing research and information use in decisions in context of the bounded-rationality theory. Management Decision, 55(5), 987-1005. https://doi.org/10.1108/MD-04-2016-0234

Varadarajan, R. (2018). A commentary on “Transformative marketing: The next 20 years”. Journal of Marketing, 82(4), 15-18. https://doi.org/10.1509/jm.82.43

Varadarajan, R. (2020). Customer information resources advantage, marketing strategy and business performance: A market resources based view. Industrial Marketing Management, 89, 89-97. https://doi.org/10.1016/j.indmarman.2020.03.003

Zahay, D., Peltier, J., S. Krishen, A., & E. Schultz, D. (2014). Organizational processes for B2B services IMC data quality. Journal of Business & Industrial Marketing, 29(1), 63-74. https://doi.org/10.1108/JBIM-09-2011-0132

Zhang, H., & Xiao, Y. (2020). Customer involvement in big data analytics and its impact on B2B innovation. Industrial Marketing Management, 86, 99-108. https://doi.org/10.1016/j.indmarman.2019.02.020

Downloads

Megjelent

2023-12-11

Hogyan kell idézni

Keszey, T., Molnár, L., & Mursalzade, H. (2023). A vevői információminőség észlelését befolyásoló tényezők vizsgálata : A bizalom, szervezeti változások és turbulencia hatása. Vezetéstudomány Budapest Management Review, 54(12), 14–23. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2023.12.02

Folyóirat szám

Rovat

Tanulmányok