The competitiveness of the future organisation from the perspective of internationalisation

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2024.12.04

Keywords:

competitiveness, internationalization, resilience

Abstract

The Institute of Strategy and Management at Corvinus University of Budapest has launched a large sample survey of Hungarian business leaders in the framework of its own research project. The aim of the research was to get a complex picture of the operating practices of organisations and managers in Hungary and their perceptions of the organisations and managers of the future. The sample of more than 300 people reflects the composition of the Hungarian corporate sector. Taking a complex approach, the research team sought to uncover external environmental influences, internal organisational characteristics, the content of strategic thinking, international growth plans, and inhibitors that may determine the success of the company of the future. The aim of this study is to analyse the competitiveness of domestic firms, focusing on the aspect of internationalisation. Future competitiveness is the basis of a company’s responsiveness, and understanding this is critical in today’s changing environment.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Xénia Szanyi-Gyenes, Corvinus University of Budapest

assistant professor

References

Antalóczy, K., & Sass, M. (2011). Kis- és közepes méretű vállalatok nemzetköziesedése – elmélet és empíria. Külgazdaság, 55(9-10), 22-33. https://penzugykutato.hu/sites/default/files/Antaloczy%20-%20Sass%20-%20Kis-%20es%20kozepes%20meretu%20vallalatok%20nemzetkoziesedese.pdf

Almási, A., & Szanyi-Gyenes, X. (2024). A vállalati versenyképesség vizsgálata a gátló tényezők tükrében. Vezetéstudomány, 55(2), 44-57. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2024.02.04

Alexa, D., Cismas, L.M., Rus, A.V., & Silaghi, M.I.P. (2019). Economic growth, competitiveness and convergence in the European regions: A spatial model estimation. Economic Computation and Economic Cybernetics Studies and Research, 53(1), 107–124. https://doi.org/10.24818/18423264/53.1.19.07

Angappa, G., Bharatendra, R., & Michael, G. (2011). Resilience and competitiveness of small and medium size enterprises: An empirical research. International Journal of Production Research, 49(18), 5489-5509. https://doi.org/10.1080/00207543.2011.563831

Babgohari, A.Z., Esmaelnezhad, D., & Taghizadeh-Yazdi, M. (2023). Prioritising SMEs Internationalisation Practices Considering Their Various Interrelating Barriers: A Sustainability and Resiliency Approach. In Jafari-Sadeghi, V., & Amoozad Mahdiraji, H. (Eds.), Decision-Making in International Entrepreneurship: Unveiling Cognitive Implications Towards Entrepreneurial Internationalisation (Entrepreneurial Behaviour Series) (pp. 217-241). Emerald Publishing Limited. https://doi.org/10.1108/978-1-80382-233-420231011

Bandiera, O., Hansen, S., Prat, A., & Sadun, R. (2017). CEO behavior and firm performance (Working paper 23248). National Bureau of Economic Research. http://www.nber.org/system/files/working_papers/w23248.pdf

Barney, J.B. (2001). Is the resource-based view a useful perspective for strategic management research? Yes. Academy of Management Review, 26(1), 41-56. https://doi.org/10.2307/259393

Bencsik, A., & Juhász, T. (2023). The soft criteria of competitiveness: A symbiosis of trust and knowledge. Cogent Business and Management, 10(1). https://doi.org/10.1080/23311975.2023.2176976

Berényi, L., & Deutsch, N. (2022). Vállalati sikertényezők fontosságának értékelése. In Karlovitz, J.T. (Ed.), Az ember és gazdagsága egészséges és biztonságos környezetben (pp. 9-18). International Research Institute.

Békés, G., Halpern, L., & Muraközy, B. (2013). Külkereskedelem és a vállalatok közötti különbségek. Közgazdasági Szemle, 60(1), 1-24. https://real.mtak.hu/6391/

Bouncken, R.B., Kraus, S., & Roig-Tierno, N. (2021). Knowledge- and innovation-based business models for future growth: digitalized business models and portfolio considerations. Review Managerial Science, 15, 1–14. https://doi.org/10.1007/s11846-019-00366-z

Chikán, A., & Czakó, Á. (2006). A versenyképesség szintje: fogalmak és értelmezések. Versenyképességi kutatások műhelytanulmány-sorozat. Versenyképesség Kutató Központ.

Chikán, A., & Czakó, Á. (2009). Versenyben a világgal. Akadémiai Kiadó.

Chikán, A., Czakó, E., Demeter, K., & Losonci, D. (2019). Versenyben a világgal? A mikrogazdasági versenyképességi kutatások eredményei, 1995-2018. Vezetéstudomány, 50(12), 16-31. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2019.12.03

Czakó, E. (2000). Versenyképesség iparágak szintjén – a globalizáció tükrében (Doktori értekezés). Budapesti Corvinus Egyetem, Gazdálkodástani Doktori Iskola. https://phd.lib.uni-corvinus.hu/162/

CIS (2018). Community Innovation Survey: Database – Science, technology and innovation. Eurostat. http://ec.europa.eu/eurostat/cache/metadata/en/inn_cis11_esms.htm

Csath, M. (2010). A versenyképesség puha tényezői. Köz-Gazdaság, 14(1), 116-132. https://doi.org/10.14267/RETP2019.01.10

Csath, M. (2021. 08.23). A termelékenység növekedéséhez több innováció kell. Világgazdaság. https://www.vg.hu/velemeny/2021/08/a-termelekenyseg-novekedesehez-tobb-innovacio-kell-1

Dobák, M., Hortoványi, L., & Szabó, Zs.R. (2012). A sikeres növekedés és innováció feltételei. Vezetéstudomány, 43(12), 40-48. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2012.12.05

Dubrovski, D. (2023). Maintaining Global Competitiveness Even in a Period of Global Crisis: The Perspective of Small Economies. In De Moraes, A.J. (Ed.), Strategic Management and International Business Policies for Maintaing Competitive Advantage (pp. 168-188). IGI Global Scientific Publishing. https://doi.org/10.4018/978-1-6684-6845-6.ch009

Dvoulety, O., & Blazková, I. (2021). Determinants of competitiveness of the Czech SMEs: findings from the global competitiveness project. Competitiveness Review: An International Business Journal, 31(3), 361-378, https://doi.org/10.1108/CR-01-2020-0007

Eisenhardt, K.M., & Martin, J.A. (2000). Dynamic Capabilities: What Are They? Strategic Management Journal, 21(10/11), 1105-1121. https://www.jstor.org/stable/3094429

Eriksson, T., Heikkilä, M., & Nummela, N. (2022). Business model innovation for resilient international growth. Small Enterprise Research, 29(3), 205-226. https://doi.org/10.1080/13215906.2022.2092890

Európai Bizottság. (2022). A digitális gazdaság és társadalom fejlettségét mérő mutató (DESI), 2022, Magyarország. https://ec.europa.eu/newsroom/dae/redirection/document/88750

European Commission. (2020). European Innovation Score-board 2020. European Commission. https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/qanda_20_1150

European Commission. (2023). European Innovatioin Score-board 2023. European Commission. https://research-and-innovation.ec.europa.eu/knowledge-publications-tools-and-data/publications/all-publications/european-innovation-scoreboard-2023_en

Fletcher, M., Harris, S., & Riches, G. (2013). Internationalization Knowledge: What, Why, Where and When? Journal of International Marketing, 21(3), 47-71. https://doi.org/10.1509/jim.12.0121

Fourné, S.P.L, Zschoche, M., Schwens, C., & Kotha, R. (2023). Multinational family firms’ internationalization depth and breadth following the global financial crisis. Journal of World Business, 58(3),101428. https://doi.org/10.1016/j.jwb.2023.101428

Gelei A., & Kenesei, Zs. (2016). Elkötelezett kapcsolatok és nemzetköziesedés – vállalataink innovációs teljesítményének két fontos forrása. Statisztikai Szemle, 95(8- 9), 823-848. https://doi.org/10.20311/stat2017.08-09.hu0823

Genc, E., Dayan, M., & Genc, O.F. (2019). The impact of SME internationalisation on innovation: The mediating role of market and entrepreneurial orientation. Industrial Marketing Management, 82, 253-264. https://doi.org/10.1016/j.indmarman.2019.01.008

Ghag, N., Acharya, P., & Khanapuri, V. (2023). Analyzing the sustainable international competitiveness factors of SMEs by Fuzzy Delphi and Neutrosophic DEMATEL. Business Strategy and Development, 6(3), 447–463. https://doi.org/10.1002/bsd2.250

Grant, R.M. (1991). The Resource-Based Theory of Competitive Advantage: Implications for Strategy Formulation. California Management Review, 33(3), 3-23 https://doi.org/10.1016/B978-0-7506-7088-3.50004-8

Hágen, I.Zs., & Holló, E. (2017). A hazai KKV-k helyzete, a versenyképesség, innováció és a controlling tükrében. Controller Info, 5(1), 41-48. https://doi.org/10.24387/CI.2017.1.7

Halásková, M., & Bednář, P. (2023). Effect of public and private sector R&D indicators on innovation performance and competitiveness: Case of the western European NUTS 2 regions. Journal of Competitiveness, 15(3), 104-121. https://doi.org/10.7441/joc.2023.03.06

Hámori, B., & Szabó, K. (2010). A gyenge hazai innovációs teljesítmény intézményi magyarázatához. Közgazdasági Szemle, 57(10), 876-897. http://www.kszemle.hu/tartalom/cikk.php?id=1197

Hámori, B., & Szabó, K. (2012). Innovációs verseny: Esélyek és korlátok. Aula Kiadó.

Huszák, L. (2021). Vállalkozások növekedése nemzetközi piacra lépés útján. Stratégiai tervezés a nemzetközi piacra lépéshez. In Huszák, L., Kállay, L., Mihalkovné Szakács, K., & Petheő, A. (Eds.), Vállalkozásmenedzsment: Indulás, növekedés, fejlődés (pp. 155-194). Budapesti Corvinus Egyetem. https://www.google.hu/url?sa=t&source=web&rct=j&opi=89978449&url=https://unipub.lib.uni-corvinus.hu/6728/1/Vallalkozasmenedzsment_tankonyv_2021_09_07.pdf&ved=2ahUKEwjjm6yb4IiKAxWSnf0HHeyqHwEQFnoECB0QAQ&usg=AOvVaw3xvIkvB-C6CGytxtOS30et

Incze, E. (2005). A vállalatok nemzetközi terjeszkedésének jellemzői. 18. sz. műhelytanulmány. Versenyképesség Kutató Központ.

Incze, E. (2012). A vállalatok nemzetköziesedésének dinamikája – egy kutatási modell. Vezetéstudomány, 43(7- 8), 32-40. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2012.07.03

Jansen, J.J.P., Van Den Bosch, F.A.J., & Volberda, H.W. (2006). Exploratory innovation, exploitative innovation, and perforrmance: Effects of organizatonal antecedents and environmental moderators. Management Science, 52(11), 1661-1674. https://doi.org/10.1287/mnsc.1060.0576

Kazai, Ó.A., Kiss, J. (2018). Milyen példát mutatnak a sikeres külföldi exportorientált vállalatok az inováció terén a hazai vállalatok számára? Vezetéstudomány, 49(1), 78-86. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2018.01.08

KPMG. (2017). Disrupt and growth: 2017 Global CEO outlook. KPMG International. https://assets.kpmg/content/dam/kpmg/no/pdf/2017/06/ceo-otlook-2017-nordics.pdf

KSH. (2019). Társas vállalkozások statisztikai adatai. https://www.ksh.hu/stadat_files/gsz/hu/gsz0004.html

KSH. (2020a). Helyzetkép a külkereskedelemről. https://www.ksh.hu/docs/hun/xftp/idoszaki/kulker/2020/index.html

KSH. (2020b). Külföldi irányítású vállalkozások Magyarországon. https://www.ksh.hu/docs/hun/xftp/idoszaki/kulf_irany_vall/2020/index.html#aklfldisahazaiirnytsszervezetektermelkenysge

Lengyel, I. (2000). A regionális versenyképességről. Közgazdasági Szemle, 47(12), 962-987. https://www.google.hu/url?sa=t&source=web&rct=j&opi=89978449&url=http://epa.oszk.hu/00000/00017/00066/pdf/lengyel.pdf&ved=2ahUKEwimk8Du34iKAxWAnf0HHbgv-NYAQFnoECBoQAQ&usg=AOvVaw06GG-1st43s-0t-JklzwLcH

Lengyel, I. (2003). Verseny és területi fejlődés: térségek versenyképessége Magyarországon. JATEPress.

Losonci, D., Lőrincz, L., Granát, M., & Demeter, K. (2023). Digitalizáció és üzleti teljesítmény – hazai feldolgozóipari tapasztalatok. Közgazdasági Szemle, 70(1), 82-102. https://doi.org/10.18414/KSZ.2023.1.82

March, J.G. (2005). Szervezeti tanulás és öntéshozatal. Alinea Kiadó.

Marciniak, R. (szerk.) (2022). A jövő szervezete és vezetése. Kutatási jelentés. Budapesti Corvinus Egyetem. https://doi.org/10.14267/978-963-503-929-6

Márkus, G., & Szerb, L. (2015). GEM 2014 Magyarország: Lassan emelkedő pályán: A vállalkozás helyzete Magyarországon a GEM 2014 adatfelvétele alapján. Pécsi Tudományegyetem. https://doi.org/10.13140/RG.2.2.19946.31689

McDougall, P.P., Shane, S., & Oviatt, B.M. (1994). Explaining the formation of international new ventures: The limits of theories from international business research. Journal of Business Venturing, 9(6), 469-487. https://doi.org/10.1016/0883-9026(94)90017-5

Mészáros, T. (2010). Régi és új elemek a stratégiai gondolkodásban. Vezetéstudomány, 41(4), 2-12. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2010.04.01

Mészáros, T. (2020). A stratégiaalkotás változásának mozgatórugói, fejlődési trendjei a XXI. században. Köz-gazdaság, 15(1), 30-42. https://doi.org/10.14267/RETP2020.01.04

Némethné Gál, A. (2010). A kis- és középvállalatok versenyképessége – egy lehetséges elemzési keretrendszer. Közgazdasági Szemle. 57(2),181-193. https://www.google.hu/url?sa=t&source=web&rct=j&opi=89978449&url=http://epa.oszk.hu/00000/00017/00167/pdf/5_nemethne.pdf&ved=2ahUKEwjk5I_n5YiKAxWMgf0HHSarCaoQFnoECBIQAQ&usg=AOvVaw0yez57bRVkIi7tW0_QUt0H

Ónodi, A., & Répáczky, R. (2022). A menedzsment szerepe az innovatív vállalatok sikerében. Vezetéstudomány, 53(10), 2-14. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2022.10.01

Peters, T.J., & Waterman, R.H. (1986). A siker nyomában. Kossuth/KJK.

Popa, S., Soto-Acosta, P., & Martinez-Conesa, I. (2017). Antecedents, moderators, and outcomes of innovation climate and open innovation: An empirical study in SMEs. Technological Forecasting and Social Change, 118, 134-142. https://doi.org/10.1016/j.techfore.2017.02.014

Porter, M.E. (1990). The Competitive Advantage of Nations. The Free Press.

Prahalad, C.K., & Hamel, G. (1990). The core competence of the corporation. Harvard Business Review, 5, 79-90. https://hbr.org/1990/05/the-core-competence-of-the-corporation

Pwc. (2023). Nem tervez létszámcsökkentést a vállalatok többsége. https://www.pwc.com/hu/hu/sajtoszoba/2023/vezerigazgato_felmeres_2023.html

Rideg, A. (2017). A versenyképesség, a vállalati kompetenciák és a pénzügyi teljesítmény összefüggéseinek elemzése a magyar KKV-szektorban (Doktori értekezés). Pécsi Tudományegyetem Gazdálkodástani Doktori Iskola. https://pea.lib.pte.hu/handle/pea/23354

S. Gubik, A. (2014). A magyar vállalatok nemzetközi megjelenésének mozgatórugói. Külgazdaság, 58(11- 12), 76-96. https://www.kulgazdasag.eu/article/358

Sápiné Dudák, I. (2016). Vállalati versenyképességi tényezők az üzleti tevékenységben. E-Conom, Online Scientific Journal, 5(2), 77-93., https://doi.org/10.17836/ec2016.2.077

Silva, C., González-Loureiro, M., & Braga, V.L. (2021). The Influence of Organizational Ambidexterity on SME Speed of Internationalization. Journal of Global Information Management, 29(1), 68-84. https://doi.org/10.4018/JGIM.2021010104

Somogyi, M. (2009). Versenyképesség a szakirodalomban – A fogalmi megközelítések összegzése és elemzése (I. rész). Vezetéstudomány, 40(4), 54-64. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2009.04.05

Stocker, M. (2014). Business performance of Hungarian exporting companies. In First AIB-CEE Chapter Conference: Competitiveness of the CEE region in the global economy. Budapest.

Stocker, M. (2016). Local heroes in Hungary. In Trąpczyński, P., Puślecki, Ł., & M. Jarosiński (Eds) Competitiveness of CEE. Economies and Businesses (pp. 211-223). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-319-39654-5_11

Stocker, M. (2019). Survival, growth, and performance of Hungarian international new ventures. Society and Economy, 41(1), 47-64. https://doi.org/10.1556/204.2019.41.1.4

Stocker, M., & Várkonyi, L. (2022): Impact of market orientation on competitiveness: Analysis of internationalized medium-sized and large enterprises. Entrepreneurial Business and Economics, 10(1), 81-95. https://doi.org/10.15678/eber.2022.100106

Szanyi-Gyenes, X., & Almási, A. (2021). A vezető szerepe a kis- és közepes vállalkozások sikerességében. Vezetéstudomány, 52(3), 40-52. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2021.03.04

Szanyi-Gyenes, X. & Almási, A. (2023). Top Executives on Competitiveness: Survey of Digitalization and Internationalization in Hungarian Companies. Acta Polytechnika Hungarica, 20(9), 43-62. https://doi.org/10.12700/APH.20.9.2023.9.3

Szerb L. (2010). Vállalkozások, vállalkozási elméletek, vállalkozások mérése és a Globális Vállalkozói és Fejlődési Index (Doktori értekezés). Pécs: PTE. https://real-d.mtak.hu/378/

Szerb L., & Hornyák M. (2016). A magyar kisvállalatok versenyképességének vizsgálata regionális összehasonlításban. In Lengyel I., & Nagy B. (Eds.), Térségek versenyképessége, intelligens szakosodása és újraiparosodása (pp. 307-325). Szeged: JATEPress.

Szerb, L., Csapi, V., Deutsch, N., Hornyák, M., Horváth, Á., Kruzslicz, F., Lányi, B., Márkus, G., Rácz, G., Rappai, G., Rideg, A., Szűcs, P.K., & Ulbert J. (2014). Mennyire versenyképesek a magyar kisvállalatok? A magyar kisvállalatok (MKKV szektor) versenyképességének egyéni-vállalati szintű mérése és komplex vizsgálata. Marketing és Menedzsment, 48(Különszám), 3–21. https://journals.lib.pte.hu/index.php/mm/article/view/934/805

Szerb, L. (2017). A vállalkozói ökoszisztéma Magyarországon a 2010-es években. Vezetéstudomány, 48(6-7), 2-14. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2017.06.01

Teece, D.J., Pisano, G., & Shuen, A. (1997). Dynamic Capabilities and Strategic Management. Strategic Management Journal, 18(7), 509–533. http://www.jstor.org/stable/3088148

Török, Á. (2003). Mit mérünk mivel? A versenyképesség értelmezéséről és mérési problémáiról. EU-csatlakozás és versenyképesség. Európai Tükör Műhelytanulmányok, 93, 73-106.

Varga, J. (2017). A szervezetek versenyképességének alapjai: a vállalati versenyképesség erősítésének lehetősége. In Vállalkozásfejlesztés a XXI. században (pp. 725- 743). Óbudai Egyetem. http://kgk.uni-obuda.hu/sites/default/files/48VargaJanos.pdf

Downloads

Published

2024-12-14

How to Cite

Szanyi-Gyenes, X. (2024). The competitiveness of the future organisation from the perspective of internationalisation. Vezetéstudomány Budapest Management Review, 55(12), 46–60. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2024.12.04

Issue

Section

Studies and Articles