A felsőoktatásban tanuló fiatalok jellemzése pénzügyi céljaik, attitűdjeik és magatartásuk mentén
DOI:
https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2022.03.05Keywords:
higher education students, financial goals and strategies, external-internal control attitude, financial attitudes, financial behaviourAbstract
The aim of the study is to explore what financial goals, knowledge, attitudes and strategies youths studying at higher education institutions have. The study segments and describes higher education students (N=2,557). Respondents are grouped into three categories: 1. The wasteful, characterized by a carpe diem attitude and by worrying. When it comes to the achievement of long-term financial goals, an external control attitude can be observed. 2. The careful risk-averse, characterized by consideration and scrutiny, as well as risk avoidance, preparedness for the future and saving. In order to achieve their financial goals, they choose such traditional and internal control strategies as budgeting and hard work. 3. The informed self-confident are characterized by financial literacy and a realistic subjective assessment of their financial knowledge. They set long-term financial goals, which they choose to achieve by strategies that promote their financial increase.
Downloads
References
Andorka, R. (1992). Merre tart a magyar társadalom? Lakitelek: Antológia Kiadó.
April, K.A., Dharani, B., & Peters, K. (2012). Impact of locus of control expectancy on level of well being. Review of Europen Studies, 4(2), 124-137. https://doi.org/10.5539/res.v4n2p124
Bauer, A., & Mitev, A. Z. (2011). A kényszeres vásárlás pénzügyi attitűd és magatartási modellje. Addiktológia: Addictologia Hungarica, 10(4), 318 –352.
Béres, D., Huzdik, K., Deák-Zsótér, B., & Németh, E. (2021). Felmérés a felsőoktatásban tanuló fiatalok pénzügyi kultúrájáról, 2020. Kutatási jelentés. Budapest: Állami Számvevőszék.
Farbstein, J. A. (2011). Does social support impact the prediction of locus of control for university students: Differentiated on personality and parenting? [Dissertation]. Halifax (Canada): Mount Saint Vincent University. http://hdl.handle.net/10587/1143
Forman, N. (1987). Mind over money. Toronto: Doubleday. Furnham, A. F. (1984). Many Sides of the Coin: The Psychology of Money Usage. Personality and Individual Differences, 5(5), 501–509. https://doi.org/10.1016/0191-8869(84)90025-4
Garman, E. T., & Forgue, R. (2006). Personal finance. Boston: Houghton Mifflin.
Goldberg, H. & Lewis, R. T. (1978). Money Madness: The Psychology of Saving, Spending, Loving and Hating Money. New York, William Morrow and Co.
Hankiss, E. (1982). Diagnózisok. Budapest: Helikon Kiadó.
Horváth, D. (2020). A FinTech-jelenség hagyományos kereskedelmi bankokra gyakorolt hatásának vizsgála- ta. Vezetéstudomány, 51(9), 16–29. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2020.09.02
Huzdik K., Béres, D., & Németh, E. (2014). Pénzügyi kultúra versus kockázatvállalás empirikus vizsgálata a felsőoktatásban tanulóknál. Pénzügyi Szemle, 59(4), 476–488.
Jorgensen, B. L., & Savla, J. (2010). Financial Literacy of Young Adults: The Importance of Parental Socialization. Family Relations. Interdisciplinary Journal of Applied Family Science, 59(4), 465-478. https://doi.org/10.1111/j.1741-3729.2010.00616.x
Kolozsi, P. P. & Hoffmann, M. (2016). A külső sérülékenység csökkentése monetáris politikai eszközökkel. A Magyar Nemzeti Bank jegybanki eszköztárának megújítása (2014–2016). Pénzügyi Szemle, 61(1), 9–34.
Luksander, A., Németh, E., & Zsótér, B. (2017). Financial personality types and attitudes that affect financial indebtedness. International Journal of Social Science and Economic Research, 2(9), 4687-4704.
Király, G. (2020). A vállalkozóképzés formái. Vezetéstudomány, 51(9), 44–53. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2020.09.04
Mandell, L. (2006). Financial Literacy: If it’s so Important, Why Isn’t it Improving? Networks Financial Institute Policy Brief No. 2006-PB-08. https://doi.org/10.2139/ssrn.923557
Mellan, O. (1997). Barátságban a pénzzel. Budapest: Helikon Kiadó.
MNB (2008). Magyar Nemzeti Bank. Együttműködési megállapodás a pénzügyi kultúra fejlesztéséről (MNB-PSZÁF), Budapest.
Németh, E., Zsótér, B., & Béres, D. (2020). A pénzügyi sérülékenység jellemzői a magyar lakosság körében az OECD 2018-as adatainak tükrében. Pénzügyi Szemle, 65(2), 281-308. https://doi.org/10.35551/psz_2020_2_8
Németh, E., Zsótér, B., & Luksander, A. (2017). A 18-35 évesek pénzügyi kultúrája – a pénzügyi sérülékenység háttértényezői. Esély, 14(3), 3-34.
Németh, E. (2019). Segély helyett rámpát - A külső-belső kontroll attitűd és a szegénység kapcsolata. In Universitas Budapestiensis de „Metropolitan”. Annales, 12 (pp. 29-46). Budapest: Budapesti Metropolitan Egyetem. http://real.mtak.hu/110168/1/c511ab52b7d91e22ee- 27763f613a555b7a0e6336.pdf
Norvilitis, J. M., Merwin, M. M., Osberg, T. M., Roeh- ling, P. V., Young, P., & Kamas, M. M. (2006). Personality Factors, Money Attitudes, Financial Knowledge, and Credit‐Card Debt in College Students. Journal of Applied Social Psychology, 36(6), 1395-1413. https://doi.org/1111/j.0021-9029.2006.00065.x
OECD (2018). OECD/INFE Toolkit for measuring financial literacy and financial inclusion. Paris: OECD. https://www.oecd.org/financial/education/2018-INFE-FinLit-Measurement-Toolkit.pdf
OECD (2020). OECD/INFE 2020 International Survey of Adult Financial Literacy. Paris: OECD. https://www.oecd.org/financial/education/oecd-infe-2020-international-survey-of-adult-financial-literacy.pdf
OGY (2014). 1/2014. (XI. 13.) OGY határozat a Tájékoztató az Állami Számvevőszék 2013. évi szakmai tevékenységéről és beszámoló az intézmény működéséről című beszámoló elfogadásáról.
Pénziránytű (2020). Válság idején válunk pénzügyileg tudatosabbá. Budapest: Pénzügyi Iránytű Alapítvány. https://www.penziranytu.hu/valsag-idejen-valunk-penzugyileg-tudatosabba
Rotter, J. (1966). Generalized expectancies for internal versus external control of reinforcement, Psychological Monographs, 80(1), 1-28. https://doi.org/10.1037/h0092976
Székely, L. (2019). A szerencse forgandó? - A felnőtt magyar lakosság játékattitűdjének feltárása. Vezetéstudomány, 50(4), 44-54. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2019.04.05
Tang, T. LP. (1992). The Meaning of Money Revisited. Journal of Organizational Behavior, 13(2), 197–202. https://doi.org/10.1002/job.4030130209
Yamauchi, K. T., & Templer, D. J. (1982). The Development of a Money Attitude Scale. Journal of Personality Assessment, 46(5), 522–528. https://doi.org/10.1207/s15327752jpa4605_14
Zsótér, B., Béres, D., & Németh, E. (2015). A magyar fiatalok jellemzése pénzügyi attitűdjeik és magatartásuk mentén – Vizsgálat a felsőoktatásban tanulók pénzügyi attitűdjeiről és magatartásáról. Vezetéstudomány, 46(6), 70–80. https://doi.org/10.14267/veztud.2015.06.07
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Vezetéstudomány / Budapest Management Review
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors assign copyright to Vezetéstudomány / Budapest Management Review. Authors are responsible for permission to reproduce copyright material from other sources.