Nők a hazai kis- és közép IT-vállalkozásokban

Authors

  • Nikolett Olasz Corvinus University of Budapest

DOI:

https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2021.09.08

Keywords:

women in IT, women and IT, hidden curriculum, computer science, gender

Abstract

According to statistical data, more than half of graduates in Hungary are women. However, in the fields of mathematics, science, technology, or informatics (STEM), they are still underrepresented and even underpaid in the technology industry and often face discrimination. Diversity is critical in the technology market, as market players aim to reach as wide a range of their products as possible. Nevertheless, if a woman decides to pursue a career in IT, she faces a number of challenges, which are presented in detail in the present study based on the results of the literature and the author’s own research. However, a comprehensive presentation of the problem is difficult to meet, as the directions are very diverse, so she focused on the individual level. The aim of the research was to explore what causes the passivity of small and medium-sized enterprises in relation to the involvement of women in IT organizations. To achieve this, the author conducted semi-structured qualitative in-depth interviews with 12 women working in IT and three IT company CEOs.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Nikolett Olasz, Corvinus University of Budapest

PhD student

References

Arenius, P., & De Clercq, D. (2005). A network-based approach on opportunity recognition. Small Business Economics, 24(3), 249–265. https://doi.org/10.1007/s11187-005-1988-6

Bernstein, C. (2020). Biological Sex, Gender Roles and Social Support in South Africa: The Influence of Positive and Negative Sex Roles on Perceptions of Social Support. Gender & Behaviour, 18(2), 15521– 15533. http://eds.a.ebscohost.com/eds/pdfviewer/pdfviewer?vid=2&sid=f858caf6-17e8-47ef-8535-c55cbfc89148%40sdc-v-sessmgr03

Coffey, A. & Atkinson, P. (1996). Making sense of qualitative data. Thousand Oaks: Sage Publications.

Füleki, K., Groó, D., Kleinheincz, F. & Paksi, V. (2018). EFFORTI – Deliverable 2.2 Country Note Hungary. https://www.efforti.eu/publications/country-reports

Harvey, V., & Tremblay, D G. (2020). Women in the IT Sector: Queen Bee and Gender Judo Strategies. Employee Responsibilities and Rights Journal, 32, 197–214. https://doi.org/10.1007/s10672-020-09353-z

Jones K. S. (2001). A brief informal history of the Computer Laboratory [online]. Cambridge: University of Cambridge. https://www.cl.cam.ac.uk/events/EDSAC99/history.html

Lannert, J. & Nagy, B. (2019). A nők helyzete a magyar tudományos életben. Szociológiai Szemle, 29(4), 63-82. https://szociologia.hu/dynamic/63_82_oldal_JAV04.pdf

Martin C.L., & Dinella L.(2001). Gender-related Development. In Smelser N. J. &, Baltes P. B. (Eds.), International Encyclopedia of the Social & Behavioral Sciences (pp. 6020-6027). Oxford: Pergamon. https://doi.org/10.1016/B0-08-043076-7/01684-3

Mohr, T. S. (2014). Why Women Don’t Apply for Jobs Unless They’re 100% Qualified [online]. Harvard Business Review. https://hbr.org/2014/08/why-women-dont-apply-for-jobs-unless-theyre-100-qualified

Nagy B. (2014). Biológia vagy társadalom? – Bevezető tanulmány a nemek kérdésköréhez Kultúra és Közösség, 5(4), 95-103. http://www.kulturaeskozosseg.hu/pdf/2014/4/06.pdf

Nagy B. (2014). Háttérben: Kísérlet egy szervezeti nemi rend feltárására. Újratervezés – a nők és a műszaki tudományok 2.0. Budapest: L’Harmattan. https://www.replika.hu/system/files/archivum/replika_117-118-07_ takacs.pdf

Nagy,B.&Primecz,H.(2010).Nőkésférfiakaszervezetben. Kísérlet a mítoszok feloszlatására. Vezetéstudomány, 41(1), 2-17. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2010.01.01

Nimmesgern H. (2016) Why Are Women Underrepresented in STEM Fields? Women in Chemistry, 22(11), 3529-3530. https://doi.org/10.1002/chem.201600035

Paksi V. (2014). Miért kevés a női hallgató a természet- és műszaki tudományi képzésekben? Replika, 85-86(4-1), 5-130. http://real.mtak.hu/15481/1/Paksi_tordelt_ javPV.pdf

Rice, J. R.& Rosen, S. (1994). History of the Department of Computer Sciences at Purdue University [online]. Purdue University. https://web.archive.org/web/20111216124633/http://www.cs.purdue.edu/history/history.html

Sántáné-Tóth E.(2012). A számítástechnika felsőfokú oktatásának kezdetei Magyarországon. Budapest: Typotex. https://docplayer.hu/3997171-A-szamitastechnika-felsofoku-oktatasanak-kezdetei-magyarorszagon.html

Schleicher, A. (2019). PISA 2018. Insights and Interpretations. Paris: OECD Publishing. https://www.oecd.org/pisa/PISA%202018%20Insights%20and%20Interpretations%20FINAL%20PDF.pdf

Szekeres, V., Takács, E. & Vicsek, Lilla (2013). „Úristen! Te, lányként?!”: a nemek kultúrája egy felsőoktatási intézmény műszaki karain: a hallgatónők szemszögéből. Társadalmi Nemek Tudománya Interdiszciplináris eFolyóirat, 3(1), 125-144. http://acta.bibl.u-szeged.hu/64359/1/tntef_003_001_125-144.pdf

Szlávi A. (2019). Nemi sztereotípiák az informatika oktatásban [online]. https://people.inf.elte.hu/szlavi/InfoDidact19/Manuscripts/SzA.pdf

Szokolszky Á. (2004). Kutatómunka a pszichológiában. Budapest: Osiris Kiadó. https://regi.tankonyvtar.hu/hu/tartalom/tamop425/2011_0001_520_kutatomunka_a_ pszichologiaban/index.html

Thompson, C. (2019). The secret history of women in coding. The New York Times Magazine, 2019. 02. 13. https://www.nytimes.com/2019/02/13/magazine/women-coding-computer-programming.html

Trauth, E. (2002). Odd girl out: an individual differences perspective on women in the IT profession. Information Technology & People, 15(2), 98-118. https://doi.org/10.1108/09593840210430552

Downloads

Published

2021-09-13

How to Cite

Olasz, N. (2021). Nők a hazai kis- és közép IT-vállalkozásokban. Vezetéstudomány Budapest Management Review, 52(8-9), 108–118. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2021.09.08

Issue

Section

Studies and Articles