Megértés az együttműködés szolgálatában 2. rész

Egy interpretatív szervezetkutatás tapasztalata - a Lupus Albus osztály esete

Authors

  • Tamás Verdes Corvinus University of Budapest
    Hungary

DOI:

https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2020.12.03

Keywords:

collaboration, healthcare, qualitative research, interpretative paradigm

Abstract

This article is about the experience of a qualitative study focusing on the meaning of collaboration at a neonatal intensive care unit. The author’s goal is twofold: on the one hand to deeply understand an organizational phenomenon; on the other hand, to provide a detailed report of the experience of the qualitative research method. The outcome of research exemplifies how deep understanding can be gained which can be the starting point of organizational change. The process of understanding was also supported by alternative methods such as interpretation of physical surroundings and metaphor. The article also emphasises that during a study research in a hospital department involving relatives is essential.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Tamás Verdes, Corvinus University of Budapest

PhD student

References

Burrell, G., & Morgan, G. (1979). Sociological Paradigms and Organisational Analysis. Oxford: Heinemann Educational Books Ltd.

Cocowitch, B. V., Orton, S., Daniels, J., & Kiser, D. (2013). Reframing Leadership Development in Healthcare. OD Practitioner, 45(3), 10–18. Retrieved from https://cdn.ymaws.com/www.odnetwork.org/resource/resmgr/odp45_3/vol45no3-cocowitch_et_al.pdf

de Haes, H. (2006). Dilemmas in patient centeredness and shared decision making: A case for vulnerability. Patient Education and Counseling, 62(3), 291–298. https://doi.org/10.1016/j.pec.2006.06.012

French, W. L., & Bell, C. H. (1995). Organization Development (5th ed.). Prentice-Hall International Inc.

Gelei, A. (2006). A szervezet interpretatív megközelítése. Vezetéstudomány, 38(1 ksz.), 79–97.

Gelei, A. (2020). Szervezetfejlesztés szerepe a sportpszichológiában. In Zs. Imre Tóvári, G. Simonné Goschi, & Á. Pálvölgyi (Eds.), A sportpszichológia tankönyve. Budapest: Medicina Könyvkiadó (szerkesztés alatt).

Goh, S. C., Chan, C., & Kuziemsky, C. (2013). Teamwork, organizational learning, patient safety and job outcomes. International Journal of Health Care Quality Assurance, 26(5), 420–432. https://doi.org/10.1108/IJHCQA-05-2011-0032

Horváth, D. (2015). Projektív technikák. In Alternatív kvalitatív kutatási kézikönyv (pp. 279–317). Budapest: Alinea Kiadó.

Kvale, S. (2009). InterViews. An introduction to qualitative research interviewing. Thousand Oaks: SAGE Publications.

Long, S. (2001). Cooperation and conflict: two sides ot the same coin. In R. Wiesner & B. Millett (Eds.), Management and Organisational Behaviour (pp. 95–108). Milton: John Wiley and Sons Australia Ltd.

Málovics, É., Vajda, B., & Kuba, P. (2009). Paternalizmus vagy közös döntés? Páciensek az orvos-beteg kommunikációról. In E. Hetesi, Z. Majó, & M. Lukovics (Eds.), A szolgáltatások világa (pp. 250–264). Szeged: JATEPress.

Mason, J. (2005). Kvalitatív kutatás. Budapest: Jószöveg Műhely. PAF Közhasznú Alapítvány. (2020). Pozitív Attitűd Formálás. Az emberibb egészségügyért. Retrieved from www.pafhungary.hu

Ratnapalan, S., & Uleryk, E. (2014). Organizational Learning in Health Care Organizations. Systems, 2(1), 24–33. https://doi.org/10.3390/systems2010024

Senge, P. M. (1998). Az ötödik alapelv. Budapest: HVG Kiadó. Stoelwinder, J. U., & Clayton, P. S. (1978). Hospital Organization Development: Changing the Focus from ‘Better Managenment’ to „Better Patient Cared. The Journal of Applied Behavioral Science, 14(3), 400–414. https://doi.org/10.1177/002188637801400314

Szeverényi, P. (2008). A családközpontú szülészeti gyakorlat lehetőségei a lelki egészség megőrzésében. Nőgyógyászati és Szülészeti Továbbképző Szemle. Retrieved from http://medicalonline.hu/gyogyitas/cikk/a_csaladkozpontu_szuleszeti_gyakorlat_lehetosegei_a_lelki_egeszseg_megorzeseben

Tempfer, C. B., & Nowak, P. (2011). Consumer participation and organizational development in health care: A systematic review. Wiener Klinische Wochenschrift, 123(13–14), 408–414. https://doi.org/10.1007/s00508-011-0008-x

Verdes (2020). Megértés az együttműködés szolgálatában 1. rész – Az együttműködés megértésének lehetőségei egy egészségügyi szervezetben. Vezetéstudomány, 51(10), 29-39. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2020.10.03

Wollnik, M. (1995). Interpretatív megközelítések a szervezetelméletben. In A. Kieser (Ed.), Szervezetelméletek (pp. 359–383). Budapest: Aula Kiadó Kft.

Downloads

Published

2020-12-10

How to Cite

Verdes, T. (2020). Megértés az együttműködés szolgálatában 2. rész: Egy interpretatív szervezetkutatás tapasztalata - a Lupus Albus osztály esete. Vezetéstudomány / Budapest Management Review, 51(12), 31–44. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2020.12.03

Issue

Section

Articles