A racionalitás végvárai

A számszerűsítés megjelenítése az üzleti döntésekben

Szerzők

DOI:

https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2022.03.06

Kulcsszavak:

döntéshozatal, racionalitás, intuíció, számszerűsítés, matematika

Absztrakt

Az utóbbi évtizedekben a gazdasági, döntéselméleti és matematikaoktatási tudományterületek egymás mellett, de egymástól függetlenül fejlődtek. Miközben mind jelentős előrelépést ért el, közös területeik kevésbé voltak a tudományos kutatások középpontjában. A szerző célja az, hogy összefoglalja a legfontosabb mérföldköveket és azokon keresztül bemutassa, hogyan alakult ki a számszerűsítés és milyen hatást fejtett ki a felsorolt tudományterületeken. Miként lett a gazdasági folyamatok fő meghatározója, a döntéseket befolyásoló, az oktatásban központi szerepet játszó szimbólumrendszer? Miként vált a racionalitás letéteményesévé és ad lehetőséget éppen emiatt a figyelmetlen döntéshozó elme megtévesztésére? Végül, de nem utolsó sorban, épp e tulajdonsága miatt, hogyan képes a számszerűsítés közvetíteni az érzelmi és racionális döntéseink között, adott esetben azokat egymásba átvinni?

Letöltések

Letölthető adat még nem áll rendelkezésre.

Információk a szerzőről

Máté Farkas-Kis, Budapesti Corvinus Egyetem

Egyetemi tanársegéd

Hivatkozások

Allison, G. T. (1969). Conceptual Models and the Cuban Missile Crisis. American Political Science Review, 63(3), 689–718. https://doi.org/10.1017/s000305540025853x

Artelt, C., Baumert, J., Julius-Mc-Elvany, N. & Peschar, J. (2003). Learners for Life: Student Approaches to Learning. Results from PISA 2000. Paris: OECD.

Berne, E. (1984). Emberi játszmák. Budapest: Gondolat Kiadó.

Brocke, J., Simons, A., Niehaves, B., Riemer, K., Plattfaut, R., & Cleven, A. (2009). Reconstructing the giant: On the importance of rigour in documenting the literature search process. In 17th European Conference on Information Systems (ECIS 2009) (pp. 2206-2217). Verona, Italy: ECIS. https://webdocs.uni.li/public/04046767.pdf

Chikán, A. (2017). Vállalatgazdaságtan. Budapest: Vállalatgazdasági Tudományos és Oktatási Alapítvány.

Csapó, B. (2002). Az iskolai tudás. Budapest: Osiris Kiadó.

Csapó, B. (2012). Mérlegen a magyar iskola. Budapest: Nemzeti Tankönyvkiadó.

Engländer, T. (1999). Viaskodás a biztonytalannal. Budapest: Akadémiai Kiadó.

Neumann, J. & Morgenstern, O. (1955). Theory of games and economic behaviour. Princeton: Princeton University Press.

Kahneman, D. (2012). Thinking, Fast and Slow. New York: Farrar, Straus and Giroux.

Lehrer, J. (2012). Hogyan döntünk? Budapest: Akadémiai Kiadó.

March J. G. & Simon H. (1965). Organizations. New York: Wiley.

Peters, E., Västfjäll, D., Slovic, P., Mertz, C. K., Mazzocco, K., & Dickert, S. (2006). Numeracy and Decision Making. Psychological Science, 17(5), 407–413. https://doi.org/10.1111/j.1467-9280.2006.01720.x

Peters, E. (2012). Beyond Comprehension: The Role of Numeracy in Judgments and Decisions. Current Directions in Psychological Science, 21(1), 31–35. https://doi.org/10.1177/0963721411429960

Piaget, J. (1970). Válogatott tanulmányok. Budapest: Gondolat Kiadó.

Piaget, J. (1993). Az értelem pszichológiája. Budapest: Gondolat Kiadó.

PISA (2006). Összefoglaló jelentés (2007). A ma oktatása és a jövő társadalma. Budapest: Oktatási Hivatal. https://www.oktatas.hu/pub_bin/dload/kozoktatas/nemzetkozi_meresek/pisa/pisa2006_ jelentes.pdf

Platón (1984). Platón összes művei. Budapest: Európa Kiadó. Poór, J., Kollár, P., Kovács, I. É., Suhajda, J. C., Farkas, P., Tóth, K., & Szabó, K. (2020). Szervezeti képzések gyakorlata Magyarországon a nemzetközi adatok tükrében. Vezetéstudomány, 49(10-11), 33-44. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2018.10.03

Pólya, Gy. (1978). A problémamegoldás iskolája. Budapest: Tankönyvkiadó.

Sain, M. (1986). Nincs királyi út! Budapest: Gondolat Kiadó.

Skinner, B. F. (1971). Beyond freedom and dignity. New York: Knopf.

Szántó, R. & Zoltayné Paprika, Z. (2019). A döntéshozatal kutatásának elmúlt évtizedei Magyarországon – a Vezetéstudomány cikkei alapján a Harvard Business Review tükrében. Vezetéstudomány, 50(12), 50-61. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2019.12.05

Taylor, D. W (1965). Decision making and problem solv- ing. In March, J. G. (Ed.), Handbook of organizations (pp. 49-86). Chicago, Il: Rand McNally.

Thaler, R. H., & Shefrin, H. M. (1981). An Economic Theory of Self-Control. Journal of Political Economy, 89(2), 392–406. https://doi.org/10.1086/260971

Thaler, R. H. (1985). Mental Accounting and Consumer Choice. Marketing Science, 4(3), 199–214. https://doi.org/10.1287/mksc.4.3.199

Thaler, R. H. & Sunstein, C. R. (2008). Nudge. Budapest: Menedzser Könyvkiadó.

Tirnitz, T. (2012). Stratégiai lehetőségek közötti választás racionalitásának biztosítása – az adóparadoxon esete. Vezetéstudomány, 43(7-8), 78-83. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2012.07.07

Vranas, P.B.M. (2000). Gigerenzer’s normative critique of Kahneman and Tversky. Cognition, (76), 179-193. https://doi.org/10.1016/S0010-0277(99)00084-0

Webster J. & Watson R. T. (2002). Analyzing the Past to Prepare for the Future: Writing a Literature Review. MIS Quarterly, 26(2), xiii-xxiii. https://doi.org/101.1.104.6570

Wimmer, Á. & Csesznák, A. (2012). Vállalati teljesítménymérés a döntéstámogatás tükrében. Vezetéstudomány, 43(7-8), 99-116. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2012.07.09

Zoltayné Paprika, Z. (1999). A stratégiai döntéshozatal módszertani kérdései [PhD-értekezés]. Budapest: Budapesti Közgazdaságtudományi Egyetem.

Zoltayné Paprika, Z. (2005). Döntéselmélet. Budapest: Alinea Kiadó.

Zoltayné Paprika, Z. (2010). Racionális és intuitív döntéshozók Kaliforniában és Magyarországon. Vezetéstudomány, 41(6), 24-35. http://unipub.lib.uni-corvinus.hu/1076/1/vt_2010n6p24.pdf

Zoltay Paprika, Z. & Farkas-Kis, M. (2021). The Myth of Maths in Decision Making. In Matteo, C. (Eds.), Emotion, Cognition, and Their Marvellous Interplay in Managerial Decision-Making (pp. 142-161.). Cambridge: Cambridge Scholars Publishing.

Zoltayné Paprika, Z. & Szántó, R. (2011). Menedzsment-képességek és döntéshozatali közelítésmódok longitudinális elemzése a versenyképesség-kutatások alapján. Vezetéstudomány, 42(Special issue), 87-96. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2011.ksz.10

Downloads

Megjelent

2022-03-25

Hogyan kell idézni

Farkas-Kis, M. (2022). A racionalitás végvárai: A számszerűsítés megjelenítése az üzleti döntésekben. Vezetéstudomány Budapest Management Review, 53(3), 73–82. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2022.03.06

Folyóirat szám

Rovat

Tanulmányok