A racionalitás végvárai
A számszerűsítés megjelenítése az üzleti döntésekben
DOI:
https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2022.03.06Kulcsszavak:
döntéshozatal, racionalitás, intuíció, számszerűsítés, matematikaAbsztrakt
Az utóbbi évtizedekben a gazdasági, döntéselméleti és matematikaoktatási tudományterületek egymás mellett, de egymástól függetlenül fejlődtek. Miközben mind jelentős előrelépést ért el, közös területeik kevésbé voltak a tudományos kutatások középpontjában. A szerző célja az, hogy összefoglalja a legfontosabb mérföldköveket és azokon keresztül bemutassa, hogyan alakult ki a számszerűsítés és milyen hatást fejtett ki a felsorolt tudományterületeken. Miként lett a gazdasági folyamatok fő meghatározója, a döntéseket befolyásoló, az oktatásban központi szerepet játszó szimbólumrendszer? Miként vált a racionalitás letéteményesévé és ad lehetőséget éppen emiatt a figyelmetlen döntéshozó elme megtévesztésére? Végül, de nem utolsó sorban, épp e tulajdonsága miatt, hogyan képes a számszerűsítés közvetíteni az érzelmi és racionális döntéseink között, adott esetben azokat egymásba átvinni?
Letöltések
Hivatkozások
Allison, G. T. (1969). Conceptual Models and the Cuban Missile Crisis. American Political Science Review, 63(3), 689–718. https://doi.org/10.1017/s000305540025853x
Artelt, C., Baumert, J., Julius-Mc-Elvany, N. & Peschar, J. (2003). Learners for Life: Student Approaches to Learning. Results from PISA 2000. Paris: OECD.
Berne, E. (1984). Emberi játszmák. Budapest: Gondolat Kiadó.
Brocke, J., Simons, A., Niehaves, B., Riemer, K., Plattfaut, R., & Cleven, A. (2009). Reconstructing the giant: On the importance of rigour in documenting the literature search process. In 17th European Conference on Information Systems (ECIS 2009) (pp. 2206-2217). Verona, Italy: ECIS. https://webdocs.uni.li/public/04046767.pdf
Chikán, A. (2017). Vállalatgazdaságtan. Budapest: Vállalatgazdasági Tudományos és Oktatási Alapítvány.
Csapó, B. (2002). Az iskolai tudás. Budapest: Osiris Kiadó.
Csapó, B. (2012). Mérlegen a magyar iskola. Budapest: Nemzeti Tankönyvkiadó.
Engländer, T. (1999). Viaskodás a biztonytalannal. Budapest: Akadémiai Kiadó.
Neumann, J. & Morgenstern, O. (1955). Theory of games and economic behaviour. Princeton: Princeton University Press.
Kahneman, D. (2012). Thinking, Fast and Slow. New York: Farrar, Straus and Giroux.
Lehrer, J. (2012). Hogyan döntünk? Budapest: Akadémiai Kiadó.
March J. G. & Simon H. (1965). Organizations. New York: Wiley.
Peters, E., Västfjäll, D., Slovic, P., Mertz, C. K., Mazzocco, K., & Dickert, S. (2006). Numeracy and Decision Making. Psychological Science, 17(5), 407–413. https://doi.org/10.1111/j.1467-9280.2006.01720.x
Peters, E. (2012). Beyond Comprehension: The Role of Numeracy in Judgments and Decisions. Current Directions in Psychological Science, 21(1), 31–35. https://doi.org/10.1177/0963721411429960
Piaget, J. (1970). Válogatott tanulmányok. Budapest: Gondolat Kiadó.
Piaget, J. (1993). Az értelem pszichológiája. Budapest: Gondolat Kiadó.
PISA (2006). Összefoglaló jelentés (2007). A ma oktatása és a jövő társadalma. Budapest: Oktatási Hivatal. https://www.oktatas.hu/pub_bin/dload/kozoktatas/nemzetkozi_meresek/pisa/pisa2006_ jelentes.pdf
Platón (1984). Platón összes művei. Budapest: Európa Kiadó. Poór, J., Kollár, P., Kovács, I. É., Suhajda, J. C., Farkas, P., Tóth, K., & Szabó, K. (2020). Szervezeti képzések gyakorlata Magyarországon a nemzetközi adatok tükrében. Vezetéstudomány, 49(10-11), 33-44. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2018.10.03
Pólya, Gy. (1978). A problémamegoldás iskolája. Budapest: Tankönyvkiadó.
Sain, M. (1986). Nincs királyi út! Budapest: Gondolat Kiadó.
Skinner, B. F. (1971). Beyond freedom and dignity. New York: Knopf.
Szántó, R. & Zoltayné Paprika, Z. (2019). A döntéshozatal kutatásának elmúlt évtizedei Magyarországon – a Vezetéstudomány cikkei alapján a Harvard Business Review tükrében. Vezetéstudomány, 50(12), 50-61. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2019.12.05
Taylor, D. W (1965). Decision making and problem solv- ing. In March, J. G. (Ed.), Handbook of organizations (pp. 49-86). Chicago, Il: Rand McNally.
Thaler, R. H., & Shefrin, H. M. (1981). An Economic Theory of Self-Control. Journal of Political Economy, 89(2), 392–406. https://doi.org/10.1086/260971
Thaler, R. H. (1985). Mental Accounting and Consumer Choice. Marketing Science, 4(3), 199–214. https://doi.org/10.1287/mksc.4.3.199
Thaler, R. H. & Sunstein, C. R. (2008). Nudge. Budapest: Menedzser Könyvkiadó.
Tirnitz, T. (2012). Stratégiai lehetőségek közötti választás racionalitásának biztosítása – az adóparadoxon esete. Vezetéstudomány, 43(7-8), 78-83. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2012.07.07
Vranas, P.B.M. (2000). Gigerenzer’s normative critique of Kahneman and Tversky. Cognition, (76), 179-193. https://doi.org/10.1016/S0010-0277(99)00084-0
Webster J. & Watson R. T. (2002). Analyzing the Past to Prepare for the Future: Writing a Literature Review. MIS Quarterly, 26(2), xiii-xxiii. https://doi.org/101.1.104.6570
Wimmer, Á. & Csesznák, A. (2012). Vállalati teljesítménymérés a döntéstámogatás tükrében. Vezetéstudomány, 43(7-8), 99-116. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2012.07.09
Zoltayné Paprika, Z. (1999). A stratégiai döntéshozatal módszertani kérdései [PhD-értekezés]. Budapest: Budapesti Közgazdaságtudományi Egyetem.
Zoltayné Paprika, Z. (2005). Döntéselmélet. Budapest: Alinea Kiadó.
Zoltayné Paprika, Z. (2010). Racionális és intuitív döntéshozók Kaliforniában és Magyarországon. Vezetéstudomány, 41(6), 24-35. http://unipub.lib.uni-corvinus.hu/1076/1/vt_2010n6p24.pdf
Zoltay Paprika, Z. & Farkas-Kis, M. (2021). The Myth of Maths in Decision Making. In Matteo, C. (Eds.), Emotion, Cognition, and Their Marvellous Interplay in Managerial Decision-Making (pp. 142-161.). Cambridge: Cambridge Scholars Publishing.
Zoltayné Paprika, Z. & Szántó, R. (2011). Menedzsment-képességek és döntéshozatali közelítésmódok longitudinális elemzése a versenyképesség-kutatások alapján. Vezetéstudomány, 42(Special issue), 87-96. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2011.ksz.10
Downloads
Megjelent
Hogyan kell idézni
Folyóirat szám
Rovat
License
Copyright (c) 2022 Vezetéstudomány / Budapest Management Review
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors assign copyright to Vezetéstudomány / Budapest Management Review. Authors are responsible for permission to reproduce copyright material from other sources.