Külföldi hallgatók elégedettségét és lojalitását befolyásoló tényezők feltárása a Szegedi Tudományegyetemen

Kizárólag az egyetemi tényezők számítanak?

Szerzők

DOI:

https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2021.09.04

Kulcsszavak:

elvárások, elégedettség, lojalitás, felsőoktatás, PLS-SEM

Absztrakt

A nemzetköziesedés napjaink egyik leginkább kutatott felsőoktatási területévé vált, hiszen a növekvő külföldi hallgatói létszám arra készteti a magyar egyetemeket, hogy jobban megismerjék diákjaikat. Ezen okokból kifolyólag a jelen tanulmány célja, hogy feltárja, milyen tényezők befolyásolják a külföldi hallgatók elégedettségét és lojalitását a Szegedi Tudományegyetemen. A felállított elméleti modell PLS-SEM (parciális legkisebb négyzetek módszere – strukturális egyenletek modellje) elemzése azt fedte fel, hogy a kompetenciák és a tananyag tartalma befolyásolják az egyetemhez kapcsolódó elégedettséget, míg az ahhoz szorosan nem kapcsolódó elégedettségre a szegedi élet, a nemzetközi légkör és a szabadidős létesítmények hatnak. Érdekes eredmény, hogy az egyetemhez kapcsolódó és ahhoz nem kapcsolódó elégedettség is befolyásolja a külföldi hallgatók lojalitását. Az eredmények tehát alátámasztják azt a feltételezést, hogy a külföldi hallgatók elégedettségének és lojalitásának pontosabb megismerése okán az egyetemhez szorosan kapcsolódó, valamint ahhoz nem kapcsolódó tényezőket is vizsgálni szükséges.

Letöltések

Letölthető adat még nem áll rendelkezésre.

Információk a szerzőről

Anita Kéri, Szegedi Tudományegyetem

Egyetemi adjunktus

Hivatkozások

Aldemir, C. & Gülcan, Y. (2004). Student Satisfaction in Higher Education: A Turkish Case. Higher Education Management and Policy, OECD Publishing, 16(2), 109-122. https://doi.org/10.1787/hemp-v16-art19-en

Alves, H. & Raposo, M. (2009). The measurement of the construct satisfaction in higher education. Service Industries Journal, 29(2), 203-218. https://doi.org/10.1080/02642060802294995

Berács, J., Bander K., Hubert J. & Nagy G. (2014). A felsőoktatási mobilitást akadályozó és ösztönző tényezők Magyarországon: 1. kötet. Budapest: Tempus Közalapítvány.

Billups, F. D. (2008). Measuring College Student Satisfaction: A Multi-Year Study of the actors Leading to Persistence. Paper presented at the 39th annual meeting of the Northeastern Educational Research Association, October 23, 2008, Rocky Hill, CT. https://core.ac.uk/download/pdf/302380957.pdf

Bryla, P. (2015). The impact of international student mobility on subsequent employment and professional career. a large-scale survey among polish former Erasmus students. Procedia, Social and Behavioral Sciences, 176, 633-641. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2015.01.521

Byrne, M. & Flood, B. (2005). A study of accounting students’ motives, expectations and preparedness for higher education. Journal of Further and Higher Education, 29(2), 111-124. https://doi.org/10.1080/03098770500103176

Byrne, M., Flood, B., Hassall, T., Montano, J. L. A., González, J. M. G. & Tourana-Germanou, E. (2012). Motivations, expectations and preparedness for higher education: A study of accounting students in Ireland, the UK, Spain and Greece. Accounting Forum, 36(2), 134-144. https://doi.org/10.1016/j.accfor.2011.12.001

Cardozo, R. (1965). An Experimental Study of Customer Effort, Expectation, and Satisfaction. Journal of Marketing Research, 2(3), 244-249. https://doi.org/10.2307/3150182

Cardona, M. M. & Bravo, J. J. (2012). Service quality perceptions in higher education institutions: the case of a Colombian university. Estudios Gerenciales, 28(125), 23-29. https://doi.org/10.1016/S0123-5923(12)70004-9

Chui, T. B., Ahmad, M. S., Bassim, F. A. & Zaimi, A. (2016). Evaluation of Service Quality of Private Higher Education using Service Improvement Matrix. Procedia – Social and Behavioral Sciences, 224, 132-140. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2016.05.417

Churchill, G. A. & Surprenant, C. (1982). An investigation into the determinants of customer satisfaction. Journal of Marketing Research, 19(4), 491-504. https://doi.org/10.2307/3151722

Császár, Zs. M. & Wusching, Á. T. (2014). A Pécsi Tudományegyetem a külföldi hallgatók vonzásában. Területfejlesztés és Innováció, 8(1), 10-21. https://epa.oszk.hu/01900/01951/00019/pdf/teruletfejlesztes_es_ innovacio_2014_1_10-21.pdf

Császár, Zs. M. & Alpek, L. B. (2018). A nemzetközi hallgatók vidéki egyetemvárosokra gyakorolt gazdasági szerepe Magyarországon Pécs példáján. Közép-Európai Közlemények, XI, 2(41), 30-41. https://ojs.bibl.u-szeged.hu/index.php/vikekkek/article/view/12484

Doña-Toledo, L., Luque-Martínez, T. & Barrio-Garía, S. (2017). Antecedents and consequences of university perceived value, according to graduates: The moderating role of Higher Education involvement. International Review on Public and Nonprofit Marketing, 14(4), 535-565. https://doi.org/10.1007/s12208-017-0186-y

El-Hilali, N., Al-Jaber, S. & Hussein, L. (2015). Students’ satisfaction and achievement and absorption capacity in higher education. Procedia – Social and Behavioral Sciences, 177, 420-427. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2015.02.384

Elkhani, N. & Bakri, A. (2012). Review on Expectancy Disconfirmation Theory (EDT) model in B2C e-commerce. Journal of Research and Innovation in Information Systems, 2, 1-13. http://eprints.utm.my/id/eprint/33036/2/AryatiBakri2012_ReviewonExpectancyDisconfirmationTheory.pdf

Elliot, K. M. & Healy, M. A. (2001). Key factors influencing student satisfaction related to recruitment and retention. Journal of Marketing for Higher Education, 10(4), 1-11. https://doi.org/10.1300/J050v10n04_01

Eurico, S. T., Silva, J. A. M. & Valle, P. O. (2015). A model of graduates’ satisfaction and loyalty in tourism higher education: The role of employability. Journal of Hospitality, Leisure, Sport and Tourism, 16, 30-42. http://dx.doi.org/10.1016/j.jhlste.2014.07.002

Evans, C. M. (1972). A Study of Personality Need Factors with Respect to College Student Satisfaction in a Small Church Related College Located in a Southern State. Counseling and Personnel Services (CG008971).

Fornell, C. & Larcker, D. F. (1981). Evaluation Structural Equation Models with Unobservable Variables and Measurement Error. Journal of Marketing Research, 18(1), 39–50. https://doi.org/10.2307/3151312

Giner, G. R. & Rillo, A. P. (2016). Structural equation modelling of co-creation and its influence on the student’s satisfaction and loyalty towards university. Journal of Computational and Applied Mathematics, 291, 257-263. https://doi.org/10.1016/j.cam.2015.02.044

Gregg, W. E. (1972). Several factors affecting graduate student satisfaction. Journal of Higher Education, 43(6), 483-498. https://doi.org/10.1080/00221546.1972.11774977

Hair, J. F., Black, W. C., Babin, B. J. & Anderson, R. E. (2009). Multivariate Data Analysis. Upper Saddle River: Prentice Hall.

Hair, J. F., Hult, G. T. M., Ringle, C. M. & Sarstedt, M. (2014). A primer on partial least squares structural equation modelling (PLS-SEM). London: Sage Publication.

Hetesi E. & Kürtösi Zs. (2008). Ki ítéli meg a felsőoktatási szolgáltatások teljesítményét és hogyan? A hallgatói elégedettség mérési modelljei, empirikus kutatási eredmények az aktív és a végzett hallgatók körében. Vezetéstudomány, 39(6) 2-17. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2008.06.01

Machado, M. L., Brites, R., Magalhaes, A. & Sá, M. J. (2011). Satisfaction with higher education: critical data for student development. European Journal of Education, 46(3), 415-432. https://doi.org/10.1111/j.1465-3435.2011.01489.x

Malota E. (2010). Az országimázs átalakítása a külföldi cserediákok csoportja számára. In Dely-Gray Zs., & Árva L. (Eds.), Turizmusmarketing esettanulmányok (pp. 218-227). Budapest: Akadémiai Kiadó.

Malota E. (2016). Hallgatói véleményfelmérés 2016, Magyarország és a magyar felsőoktatás a külföldi hallgatók szerint. Budapet: Tempus Közalapítvány.

Hetesi E. & Kürtösi Zs. (2011). The Diversity of Research at the Szeged Institute of Business Studies. Szeged: Jatepress.

Hrubos I. (2017). A felsőoktatás nemzetközi környezete. Educatio, 26(4), 591-602. https://doi.org/10.1556/2063.26.2017.4.7

Huybers, T., Louviere, J. & Islam, T. (2015). What determines student satisfaction with university subjects? A choice-based approach. Journal of Choice Modelling, 17, 52-65. https://doi.org/10.1016/j.jocm.2015.10.001

Jager, J. & Gbadamosi, G. (2013). Predicting students’ satisfaction through service quality in higher education. International Journal of Management Education, 11(3), 107-118. https://doi.org/10.1016/j.ijme.2013.09.001

Kasza, G. & Hangyál, Zs. (2018). Stipendium Hungaricum scholarship holders’ expectations and attitudes. Budapest: Tempus Public Foundation.

Kazár, K. (2014). A PLS-útelemzés és alkalmazása egy márkaközösség pszichológiai érzetének vizsgálatára. Statisztikai Szemle, 92(1) 33-52. https://www.ksh.hu/statszemle_archive/2014/2014_01/2014_01_033.pdf

Kéri, A., Kazár, K. & Révész, B. (2018). Külföldi hallgatói elégedettségmérés a Szegedi Tudományegyetem Gazdaságtudományi Karán. In Józsa, L., Korcsmáros, E., & Seres Huszárik, E. (Eds.), A hatékony marketing (pp. 385-395). Komárno: Selye János Egyetem.

Kéri A. (2019). Nemzetközi hallgatói motivációk, elvárások, elégedettség és lojalitás – kvalitatív longitudinális kutatás a Szegedi Tudományegyetemen mesterképzést végzett hallgatók körében. Vezetéstudomány, 50(1), 41-54. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2019.01.04

Kőmíves, P. M. (2020). A magyar felsőoktatás nemzetköziesedése a gazdaságtudományi képzésben [Doktori értekezés]. Debreceni Egyetem, Gazdaságtudományi Kar, Debrecen.

Lee, J-W. (2010). Online support service quality, online learning acceptance, and student satisfaction. Internet and Higher Education, 13(4), 277-283. https://doi.org/10.1016/j.iheduc.2010.08.002

Lenton, P. (2015). Determining student satisfaction: An economic analysis of the national student survey. Economics of Education Review, 47, 118-127. https://doi.org/10.1016/j.econedurev.2015.05.001

Mekic E. & Mekic, E. (2016). Impact of higher education service quality on student satisfaction and its influence on loyalty: Focus on first cycle of studies at accredited HEIs in BH. ICESoS 2016, Proceedings, 43-56.

Mihanovic, Z., Batinic, A. B. & Pavicic, J. (2016). The link between students’ satisfaction with faculty, overall students’ satisfaction with student life and student performances. Review of Innovation and Competitiveness: A Journal of Economic and Social Research, 2(1), 37-60. https://doi.org/10.32728/ric.2016.21/3

Molnár L., Molnárné K. Cs. & Gulyásné K. R. (2017). Hallgatói klaszterek az EDUCATIO modell alapján. In Bányai E., Lányi B., & Törőcsik M. (Eds.), Tükröződés, társtudományok, trendek, fogyasztás (pp. 613-620). Pécs: Pécsi Tudományegyetem, Közgazdaságtudományi Kar. http://real.mtak.hu/82380/1/Molnar_Laszlo_Molnarne_Konyha_Csilla_Gulyasne_Kerekes_Rita___Hallgatoi_ klaszterek_a_EDUCATIO_modell_alapjan_u.pdf

Mucsi, A., Malota, E. & Török, A. (2019). Külföldi hallgatók motivációi és elégedettség a külföldi tanulmányi programmal. In Veres Z., Sasné Grósz A., & Liska F. (Eds.), Ismerjük a vevőt? A vásárlás pszichológiája: Az Egyesület a Marketingoktatásért és Kutatásért XXV. Országos konferenciájának előadásai (pp.12-13). Veszprém, Magyarország: Pannon Egyetem.

Mucsi, A., Malota, E. & Török, A. (2020). Kulturális sokk és pozitív szájreklám – a felsőoktatásban tanuló külföldi hallgatók körében. Vezetéstudomány, 51(2), 23-31. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2020.02.02

Oliver, R. L. (1999). Whence consumer loyalty? Journal of Marketing, 63, 33-44. https://doi.org/10.2307/1252099

Owlia, M. S. & Aspinwall, E. M. (1996). A framework for the dimensions of quality in higher education. Quality Assurance in Education, 4(2), 12-20. https://doi.org/10.1108/09684889610116012

Papanthymou, A. & Darra, M (2017). Quality Management in Higher Education: Review and Perspectives, Higher Education Studies, 7(3), 132-147. http://doi.org/10.5539/hes.v7n3p132

Reichheld, F. F., Markey Jr., R. G. & Hopton, C. (2000). The loyalty effect – the relationship between loyalty and profits. European Business Journal, 12(3), 134– 139. https://pdfcoffee.com/the-loyalty-effect-the-rela-tionship-between-loyalty-and-profits-pdf-free.html

Reichheld, F. F. (2003). The one number you need to grow. Harvard Business Review, 81(12), 46-54. https://doi.org/10.1007/978-3-642-20110-3_2

Ringle, C. M., Wende, S. & Becker, J.-M. (2015). SmartPLS 3. Boenningstedt: SmartPLS GmbH.

Savitha, S. & Padmaja, P. V. (2017). Measuring service quality in higher education: application of ECSI model. International Journal of Commerce, Business and Management, 6(5), Sep-Oct 2017.

Schertzer, C. B. & Schertzer, S. M. B. (2004). Student satisfaction and retention: A conceptual model. Journal of Marketing for Higher Education, 14(1), 79-91. https://doi.org/10.1300/J050v14n01_05

Sebrek, S. S. (2020). A magyar gazdasági felsőoktatás egy nyugati doktori fokozattal rendelkező itthon oktató nézőpontjából: Kitörési pontok beazonosítása és egy lehetséges cselekvési terv. Vezetéstudomány, 51(4), 51–62. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2020.04.05

Shahsavar, T. & Sudzina, F. (2017). Student satisfaction and loyalty in Denmark: Application of EPSI methodology. PLoS ONE 12 (12), e0189576. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0189576

Surman, V., & Szabó, T. (2020). A minőség biztosításának kihívásai a magyar felsőoktatásban. Vezetéstudomány, 51(KSZ), 101–113. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2020.KSZ.09

Toarniczky, A., Juhászné Klér, A., Kun, Z., Vajda, Éva, Harmat, V., & Komáromi, B. (2020). Fiatal oktató-kutatók tapasztalatai egy magyar üzleti iskolában. Vezetéstudomány, 51(7-8), 65–76. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2020.07-08.06

Tóth, Z., & Bedzsula, B. (2021). Treating students as partners – Is it so simple?: An empirical investigation of student partnership in a business education context. Vezetéstudomány, 52(5), 38–51. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2021.05.04

Turkyilmaz, A., Temizer, L. & Oztekin, A. (2018). A casual analytic approach to student satisfaction index modeling. Annals of Operations Research, 263(1-2), 565-585. https://doi.org/10.1007/s10479-016-2245-x

Wiers-Jenssen, J., Stensaker, B. & Grogaard, J. B. (2002). Student satisfaction: towards an empirical deconstruction of the concept. Quality in Higher Education, 8(2), 183-195. https://doi.org/10.1080/1353832022000004377

Woodruff, R., Cadotte, E. & Jenkins, R. (1983). Modeling Consumer Satisfaction Processes Using Experience-Based Norms. Journal of Marketing Research, 20(3), 296-304. https://doi.org/10.1177/002224378302000308

Yang, Z., Becerik-Gerber, B. & Mino, L. (2013). A study on student perceptions of higher education classrooms: Impact of classroom attributes on student satisfaction and performance. Building Environment, 70, 171-188. https://doi.org/10.1016/j.buildenv.2013.08.030

Yousapronpaiboon, K. (2014). SERVQUAL. Measuring Higher Education Service Quality in Thailand. Procedia – Social and Behavioral Sciences, 116, 1088-1095. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2014.01.350

Downloads

Megjelent

2021-09-13

Hogyan kell idézni

Kéri, A. (2021). Külföldi hallgatók elégedettségét és lojalitását befolyásoló tényezők feltárása a Szegedi Tudományegyetemen: Kizárólag az egyetemi tényezők számítanak?. Vezetéstudomány Budapest Management Review, 52(8-9), 48–62. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2021.09.04

Folyóirat szám

Rovat

Tanulmányok

Ugyanannak a szerző(k)nek a legtöbbet olvasott cikkei