A KKV-k digitálisérettség-mérésének lehetőségei
DOI:
https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2021.03.02Kulcsszavak:
digitalizáció, digitális érettségi modell, KKV, fuzzy eljárásAbsztrakt
A digitális forradalom időszakában a cégek eredményességéhez elengedhetetlen a megfelelő informatikai háttér, illetve technológiai tudás, ahol a digitális átalakulás sikere függ a digitális érettségtől. Ennélfogva a tanulmány célja a digitális érettség definiálása, egy modell kialakításának elméleti megalapozása, keretrendszerének bemutatása, amely segítségül szolgál a kis- és középvállalkozások (KKV-k) számára, hogy felmérhessék, hol is tartanak a digitalizációban (mennyire fejlett a digitális erőforrásrendszere, digitális szemlélete), illetve, hogy gyorsabban és hatékonyabban tudjanak reagálni a környezeti változásokra. A létrehozott modell, a digitális érettség technikai architektúrája (DÉTA) az erőforrás-alapú elmé- letre (dinamikus képességek elmélete), az érettségi modellekre és a KKV-k vezetésével kapcsolatos vizsgálatokra épül. A kialakított modell egy dinamikus modell, melynek célja a menedzsment támogatása stratégiai, digitális és szervezeti fejlesztések során. A modell IT- és szervezeti dimenzióra bontható, amely hat főkomponenst és 28 alkomponenst tartalmaz. A tanulmány fő célja a komponenssúlyok meghatározása egy fuzzy modell megalkotásához.
Letöltések
Hivatkozások
Antlová, K. (2009). Motivation and barriers of ict adoption in small and medium-sized enterprises. E a M: Ekono- mie a Management, 12(2), 140–155.
Aral, S., & Weill, P. (2007). IT Assets, Organizational Capabilities, and Firm Performance. Organization Sci- ence, 18(5), 763–780. https://doi.org/10.1287/orsc.1070.0306
Barney, J. B. (1991). Firm resources and sustained competitive advantage. Journal of Management, 17(1), 99-120. https://doi.org/10.1177/014920639101700108
Barney, J. B. (2001). Resource-based theories of competitive advantage: A ten-year retrospective on the resource-based view. Journal of Management, 27(6), 643–650. https://doi.org/10.1177/014920630102700602
Blatz, F., Bulander, R., & Dietel, M. (2018). Maturity mod- el of digitalization for SMEs. In IEEE International Conference on Engineering, Technology and Innovation (ICE/ITMC) (pp. 1-9). Stuttgart. https://doi.org/10.1109/ICE.2018.8436251.
Brynjolfsson, E., & Hitt, L. M. (1998). Beyond the Pro- ductivity Paradox. Communications of the ACM, 41(8), 49–55. https://doi.org/10.1145/280324.280332
Caralli, R., Knight, M., & Montgomery, A. (2012). Maturity models 101: a primer for applying maturity models to smart grid security, resilience, and interoperability. Retrieved from https://resources.sei.cmu.edu/asset_ files/WhitePaper/2012_019_001_58920.pdf
Chikán A. (2003). Vállalatgazdaságtan. Budapest: Aula Kiadó.
Consoli, D. (2012). Literature Analysis on Determinant Factors and the Impact of ICT in SMEs. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 62(Figure 1), 93–97. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2012.09.016
Decker, A. & Jørsfeldts, L. M. (2017). Digitally enabled platforms: Generating innovation and entrepreneurial opportunities for SMEs. In Tesar, G. & Vincze, Zs. (eds.), Motivating SMEs to Cooperate and Internation- alize: A Dynamic Perspective (pp. 93-112). London: Routledge Studies. https://doi.org/10.4324/9781315412610
Deloitte (2018). Digital Maturity Model - Achieving digital maturity to drive growth. https://s16705.pcdn. co/wp-content/uploads/2018/08/Deloitte-DMM.pdf
Faust D. (2011). Rendszertechnika. https://www.tankonyvtar.hu/hu/tartalom/tamop412A/2010-0019_ Rendszertechnika/ch14s02.html
Fehér, P., Szabó, Z., & Varga, K. (2017). Analysing digital transformation among Hungarian organizations. In 30th Bled EConference: Digital Transformation - From Connecting Things to Transforming Our Lives (pp. 139-150). Bled. https://doi.org/10.18690/978-961-286-043-1.11
Gartner (2017). What is Digitalization?. https:// research.gartner.com/definition-whatis-digitaliza- tion?resId=3237920&srcId=1-8163325102
Gartner (2018). IT technology. https://www. gartner.com/it-glossary/it-information-technology
Gaál, Z., Szabó, L., & Obermayer-Kovács, N. (2009). „Tudásmenedzsment-profil” érettségi modell. Vezetéstudomány, 40(6). 2-15.
Ganzarain, J., & Errasti, N. (2016). Three Stage Maturity Model in SME’s toward Industry 4.0. Journal of Industrial Engineering and Management, 9(5), 1119-1128. http://dx.doi.org/10.3926/jiem.2073
Gelei, A. & Schubert, A. (2006). Kompetenciaalapú versenyképesség egy vezető FMCG vállalat példáján. 72. sz. műhelytanulmány. Budapest: Budapesti Corvinus Egyetem.
Gill, M. & VanBoskirk, S. (2016). The Digital Maturity Model 4.0. https://forrester.nitro-digital.com/pdf/Forrester-s%20Digital%20Maturity%20 Model%204.0.pdf
Gubán, M. (2011). Non-linear programming model and solution method of ordering controlled virtual assembly plants. In Logistics - The Eurasian Bridge : Materials of V International scientifically-practical conference (pp. 49-58). Krasnoyarsk.
Horváth, D., & Szabó, R. Z. (2019). Driving forces and barriers of Industry 4.0: Do multinational and small and medium-sized companies have equal opportunities? Technological Forecasting and Social Change, 146(March), 119–132. https://doi.org/10.1016/j.techfore.2019.05.021
Kagermann, H. (2015). Change Through Digitization—Value Creation in the Age of Industry 4.0. https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-3-658-05014-6_2
Kane, G. C., Palmer, D., Phillips, N. A., Kiron, D. & Buckley, N. (2015). Strategy, not technology, drives transformation. MIT Sloan Management Review/ Deloitte 2015 Digital Business Global Executive Study. http://sloanreview.mit.edu/projects/strategy-drives-digital-transformation
Kane, G. C., Palmer, D., Phillips, N. A., Kiron, D. & Buckley, N. (2017). Achieving Digital Maturity. https://www2.deloitte.com/content/dam/insights/ us/articles/3678_achieving-digital-maturity/DUP_ Achieving-digital-maturity.pdf
Kane, G. C., Nguyen Phillips, A., Jonathan R. Copulsky, J. R., & Andrus, G. R. (2019). The Technology Fallacy: How People Are the Real Key to Digital Transformation. Cambridge, MA: MIT Press.
Kilimis, P., Zou, W., Lehmann, M., & Berger, U. (2019). A survey on digitalization for SMEs in Brandenburg, Germany. IFAC-PapersOnLine, 52(13), 2140–2145. https://doi.org/10.1016/j.ifacol.2019.11.522
Kindler, J. & Papp, O. (1977). Komplex rendszerek vizsgálata. Budapest: Műszaki Könyvkiadó.
Laposa, T., & Nyikos, Gy. (2018). Az e-kohézió elméleti háttere és megvalósítása. Budapest: Nemzeti Közszolgálati Egyetem.
Legner, C., Eymann, T., Hess, T., Matt, C., Böhmann, T., Drews, P., Mädche, A., Urbach, N., & Ahlemann, F. (2017). Digitalization: Opportunity and Challenge for the Business and Information Systems Engineering Community. Business & Information Systems Engineering, 59, 301–308. https://doi.org/10.1007/s12599-017-0484-2
Leonardi, P. (2019). You’re Going Digital — Now What? MIT Sloan Management Review, 61(2). https://sloanreview.mit.edu/article/youre-going-digi-tal-now-what/?og=Winter+2020+Issue+Tiled
Liang, T. P., You, J. J., & Liu, C. C. (2010). A resource-based perspective on information technology and firm performance: A meta analysis. Industrial Management and Data Systems, 110(8), 1138–1158. https://doi.org/10.1108/02635571011077807
Lloyds Bank (2017). UK Business Digital Index 2017 [on- line] https://resources.lloydsbank.com/businessdigitalindex/
Mallász J. (2017). Cunamiként jön a digitalizáció. https://computerworld.hu/cio/cunamikent-jon-a-digitalizacio-228985.html
Manyika, J., Lund, S., Bughin, J., Woetzel, J., Stamenov, K., & Dhingra, D. (2016). Digitalization globalization: The new era of global flows. http://www. mckinsey.com/business-functions/digital-mckinsey/our-insights/digital-globalization-the-new-era-of- global-flows
Marciniak, R., Móricz, P., & Baksa, M. (2020). Lépések a kognitív automatizáció felé: Digitális átalakulás egy magyarországi üzleti szolgáltatóközpontban. Vezetéstudomány, 51(6), 42-55. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2020.06.05
McKinsey Digital (2016). https://www.mckinsey.com/ business-functions/mckinsey-digital/how-we-help-clients/digital-2020/our-assessments/strategy
Mettler, T. (2009). A Design Science Research Perspective on Maturity Models in Information Systems. St. Gallen: University of St. Gallen. https://www.alexandria.unisg.ch/214531/1/20090512%2520Maturity%-2520Model%2520Design.pdf
Mettler, T. (2011). Maturity assessment models: a design science research approach. International Journal of Society Systems Science, 3(1/2), 81-98. https://doi.org/10.1504/ijsss.2011.038934
Mittal, S., Romero, D., & Wuest, T. (2018). Towards a smart manufacturing toolkit for SMEs. In Proceedings of the 15th International Conference on Product Lifecycle Management (pp. 476-487). Torino, Italy: Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-030-01614-2_44
Mosallaeipour, S., Nazerian, R., & Ghadirinejad, M. (2018). A Two-Phase Optimization Approach for Reducing the Size of the Cutting Problem in the Box-Production Industry: A Case Study. In Fethi Calisir & Hatice Camgoz Akdag (eds.), Industrial Engineering in the Industry 4.0 Era (pp. 63-81). Cham: Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-319-71225-3
Nagyné, H. Zs., Gubán, M., & Koloszár, L. (2018). Az informatikusképzés a felsőoktatásban. GIKOF Journal: A Neumann János számítógép-tudományi társaság gazdaságinformatikai kutatási és oktatási fórum szak- mai szervezet szakfolyóirata, (11), 40-50.
Nagyné, H. Zs. & Gubán, M. (2019). Informatikai alkal- mazások és IT-szakemberigény összefüggései a magyarországi vállalkozások körében. Jelenkori Társadalmi és Gazdasági Folyamatok, 14(2), 163-80. https://doi.org/10.14232/jtgf.2019.2.163-180.
Neirotti, P., & Raguseo, E. (2017). On the contingent value of IT-based capabilities for the competitive advantage of SMEs: Mechanisms and empirical evidence. Information and Management, 54(2), 139–153. https://doi.org/10.1016/j.im.2016.05.004
Neirotti, P., Raguseo, E., & Paolucci, E. (2018). How SMEs develop ICT-based capabilities in response to their environment: Past evidence and implications for the uptake of the new ICT paradigm. Journal of Enter- prise Information Management, 31(1), 10–37. https://doi.org/10.1108/JEIM-09-2016-0158
North, K., Aramburu, N., & Lorenzo, O. J. (2019). Promoting digitally enabled growth in SMEs: a framework proposal. Journal of Enterprise Information Management, 33(1), 238–262. https://doi.org/10.1108/JEIM-04-2019-0103
Novák, V., Perfilieva, I., & Mockor, J. (1999). Mathematical Principles of Fuzzy Logic. Cham: Springer.
Ong, J. W., & Ismail, H. B. (2008). Sustainable Competitive Advantage through Information Technology Competence: Resource-Based View on Small and Medium Enterprises. Communications of the IBIMA, (1). 62-70. https://ibimapublishing.com/uploads/articles/CIBI- MA/2008/320097/320097.pdf
Papp F. (2005). Gondolatok az e-business jelentőségéről. Vezetéstudomány, 36(11), 40-55.
Parida, V., Oghazi, P. & Cedergren, S. (2016). A study of how ICT capabilities can influence dynamic capabilities. Journal of Enterprise Information Management, 29(2), 179-201. https://doi.org/10.1108/JEIM-07-2012-0039
Parviainen, P., Tihinen, M., Kääriäinen, J., & Teppola, S. (2017). Tackling the Digitalisation Challenge: How to Benefit from Digitalisation in Practice. International Journal of Information Systems and Project Management, 5(1), 63-77. https://doi.org/10.12821/ijispm050104
Pirola, F., Cimini, C., & Pinto, R. (2019). Digital readiness assessment of Italian SMEs: a case-study research. Journal of Manufacturing Technology Management, 31(5), 1045-1083. https://doi.org/10.1108/JMTM-09-2018-0305
PwC (2016). Industry 4.0: Building the digital enterprise. https://www.pwc.com/gx/en/indus- tries/industries-4.0/landing-page/industry-4.0-build- ing-your-digital-enterprise-april-2016.pdf
Ramdani, B., Chevers, D. & Williams, D. A. (2013). SMEs’ adoption of enterprise applications: A technology-organisation-environment model. Journal of Small Business and Enterprise Development, 20(4), 735-753. https://doi.org/10.1108/JSBED-12-2011-0035
Ravichandran, T. (2018). Exploring the relationships between IT competence, innovation capacity and organizational agility. Journal of Strategic Information Systems, 27(1), 22–42. https://doi.org/10.1016/j.jsis.2017.07.002
Reis, J., Amorim, M., Melao, N., & Matos, P. (2016). Digital Transformation : A Literature Review and Guidelines for Future Digital Transformation : A Literature Review and Guidelines for Future Research. In Álvaro Rocha, Hojjat Adeli, Luís Paulo Reis, & Sandra Costanzo (eds.), Trends and Advances in Information Systems and Technologies Volume 1 (pp. 411-421). Cham: Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-319-77703-0
Ross, J. (2017). Don’t Confuse Digital With Digitization. MIT Sloan Management Review. http://sloan-review.mit.edu/article/dont-confuse-digital-with-digitization/
SAP SE (2017), Maturity model and best practice: skill development for digital transformation. https://www.sap.com/documents/2017/08/7630c-fa8-cd7c-0010-82c7-eda71af511fa.html
Schopp A. (2018). Digitálisan éretlen magyar kkv-k [on- line]. http://www.itbusiness.hu/Fooldal/technology/cegvilag_n/digitalisan_eretlen_magyar_kkv-k.html
Tarhan, A., Turetken, O., & Reijers, H. A. (2016). Business process maturity models: A systematic literature review. Information and Software Technology, 75(July), 122–134. https://doi.org/10.1016/j.infsof.2016.01.010
Tarutė, A. & Gatautis, R. (2014). ICT impact on SMEs performance. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 110(Jan), 1218 – 1225. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2013.12.968
Teece, D. J., Pisano, G. & Shuen, A. (1997). Dynamic Capabilities and Strategic Management. Strategic Management Journal, 18(7), 509-533. https://doi.org/10.1002/ (SICI)1097-0266(199708)18:7<509::AID-SMJ882>3.0.CO;2-Z
Tippins, M. J., & Sohi, R. S. (2003). IT Competency and Firm Performance: Is Organizational Learning a Missing Link? Strategic Management Journal, 24(8), 745- 761.
https://doi.org/10.1002/smj.337
Ulas, D. (2019). Digital Transformation Process and SMEs. Procedia Computer Science, 158, 662–671. https://doi.org/10.1016/j.procs.2019.09.101
Unruh, G. & Kiron, D. (2017). Digital Transformation on Purpose. MIT Sloan Management Review. https://sloanreview.mit.edu/article/digital-transformation-on-purpose/
Westerman, G. (2017). Your Company Doesn’t Need a Digital Strategy. MIT Sloan Management Review. https://sloanreview.mit.edu/article/your-company-doesnt-need-a-digital-strategy/
Downloads
Megjelent
Hogyan kell idézni
Folyóirat szám
Rovat
License
Copyright (c) 2021 Vezetéstudomány / Budapest Management Review
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors assign copyright to Vezetéstudomány / Budapest Management Review. Authors are responsible for permission to reproduce copyright material from other sources.