A turizmus jelene és várható változása a mesterséges intelligencia integrálásával, különösen a Z-generáció igényeire fókuszálva
DOI:
https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2020.KSZ.03Kulcsszavak:
turizmus, turizmusmarketing, mesterséges intelligencia, okos turizmusAbsztrakt
A szerzők kutatásának célja a mesterséges intelligencia (MI) technológiák turisztikai célú felhasználhatóságának vizsgálata volt. Hipotézisük szerint, ha a jövőbe tekintünk, akkor a Z generáció igényei lesznek a legfontosabbak, amelyekre az MI fog nagyrészt megoldást adni. A turizmus minden paraméterében töretlenül növekszik 2013 óta, miközben egyre szorosabban összefonódik az infokommunikációs technológiákkal. A trendek fenntartásához nagyon fontos a turizmusmarketing és a marketingkommunikáció, hogy megalapozott desztinációs és szolgáltatói döntésekkel lehessen az utazók számát és elégedettségüket növelni. A közeljövő egyik legfontosabb eszköze mindezekben a mesterséges intelligencia (MI) lesz. A tanulmányban részletes szekunder kutatást végeztek a szerzők annak bemutatására, hogy a nemzetközi kutatások és fejlesztések egyre jobban fókuszálnak az MI-re. Ötven releváns cikk elemzésével egy ún. hype-térképet rajzoltak fel, négy főkategóriába sorolva az MI turisztikai megoldásait, egyrészt a problématulajdonosok funkcionális megközelítése, másrészt a technológiák csoportosítása alapján.
Letöltések
Hivatkozások
Aho, S. K. (2001). Towards a general theory of touristic experiences: Modelling experience process in Tourism. Tourism Review, 56(3-4), 33-37. https://doi.org/10.1108/eb058368
Apáthy, M. S. (2017). Turistatípusok azonosítása – egy lehetséges turisztikai ajánlórendszer, Vezetéstudomány, 48(1), 30-40. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2017.01.03
Barberstock (2019). Artificial Intelligence (AI) in the Tourism Industry: What Every DMO Needs to Know. Retrieved from https://www.barberstock.com/website/blog/artificial-intelligence-ai-in-the-tourism-industry-what-every-dmo-needs-to-know/
Becken, S., Connolly, R., Stantic, B., Scott, N., Mandal, R., & Le, D. (2018). Monitoring aesthetic value of the Great Barrier Reef by using innovative technologies and artificial intelligence. Queensland: Griffith University. Retrieved from https://www.griffith.edu.au/__data/assets/pdf_file/0024/313971/NESP_Final-Report.pdf
Benckendorff, P. J., Xiang, Z., & Sheldon, P.J. (2019). Tourism Information Technology (3rd ed.). Wellingford, UK: CABI. Retrieved from https://doi.org/10.1079/9781786393432.0000
Brückner, G. (2019). Nemcsak Bled, de Velence, Míkonocs és Izland sem bír már a turistaáradattal. Index.hu. Retrieved from https://index.hu/gazdasag/2019/04/27/nem_csak_bled_de_velence_mikonosz_es_izland_sem_bir_mar_a_turista-aradattal/
Buhalis, D. (2000). Marketing the Competitive Destination of the Future. Tourism Management, 21(1), 97-116. https://doi.org/10.1016/S0261-5177(99)00095-3
Buhalis, D., & Sinarta Y. (2019). Real-time co-creation and nowness service: lessons from tourism and hospitality. Journal of Travel & Tourism Marketing, 36(5), 563-582. https://doi.org/10.1080/10548408.2019.1592059
da Costa Liberato, P.M., Alén-González, E., & de Azevedo Liberato, D.F.V. (2018). Digital Technology in a Smart Tourist Destination: The Case of Porto. Journal of Urban Technology, 25(1), 75-97. https://doi.org/10.1080/10630732.2017.1413228
Danyi P. (2018). A mesterséges intelligencia alkalmazása az árazásban. Marketing és Menedzsment, 52(3-4), 5-18. Retrieved from https://journals.lib.pte.hu/index.php/mm/article/view/1056
Giglio, S., Bertacchini, F., Bilotta, E., & Pantano P. (2019). Using social media to identify tourism attractiveness in six Italian cities. Tourism Management, 72(Jun), 306-312. https://doi.org/10.1016/j.tourman.2018.12.007
Google Scholar (2019). Artificial intelligence in tourism. Retrieved from https://scholar.google.hu/scholar?as_ylo=2018&q=artificial+intelligence+in+tourism&hl=en&as_sdt=0,5
Gyulavári T., Mitev A. Z,, Neulinger Á., Neumann-Bódi E., Simon J., & Szűcs K. (2014). A marketingkutatás alapjai. Budapest: Akadémiai Kiadó. https://doi.org/10.1556/9789630598880
Kotler, P., Bowen, J. T., & Makens, J. C. (2010). Marketing for Hospitality and Tourism. New Jersey: Pearson Education.
Kovács, M. D. (2019). A város szégyene lett a világ legnagyobb Jézus-szobra. Index.hu. Retrieved from https://index.hu/kultur/2019/05/24/krisztus_kiraly_szobor_swiebodzin_pomnik_chrystusa_krola_a_vilag_legnagyobb_jezus-szobrai/
Kozma, B. M. (2000). Desztinációmarketing. Tér és Társadalom, 14(2-3), 195-202. https://doi.org/10.17649/TET.14.2-3.586
KSH (2018a). Helyzetkép a turizmus, vendéglátás ágazatról 2017. Retrieved from http://www.ksh.hu/docs/hun/xftp/idoszaki/jeltur/jeltur17.pdf
KSH (2018b). Háztartások fogyasztása, 2018. Retrieved from http://www.ksh.hu/docs/hun/xftp/stattukor/haztfogy/haztfogy1806.pdf
KSH (2017). A háztartások életszínvonala, 2017. Retrieved from http://www.ksh.hu/docs/hun/xftp/idoszaki/hazteletszinv/hazteletszinv17.pdf
Kulcsár N. (2015). A fogyasztói érték és az élmény kontextusa a turisztikai irodalomban. Vezetéstudomány, 46(5), 18-25.
Lőrincz, K., & Sulyok, J. (2017). Turizmusmarketing. Budapest: Akadémiai Kiadó. https://doi.org/10.1556/9789634540601
Malhotra, N. K., & Simon, J. (2009). Marketingkutatás. Budapest: Akadémiai Kiadó. https://doi.org/10.1556/9789630598675
Michalkó, G., & Rátz, T. (2005). A kulturális turizmus élménygazdaságtani szempontjai. In Egyedi Gy., & Keresztély K. (szerk.) A magyar városok kulturális gazdasága (pp. 123-141.). Budapest: MTA Társadalomkutató Központ.
Michalkó, G. (2012). Turizmológia. Budapest: Akadémiai Kiadó. https://doi.org/10.1556/9789630597173
Moreno-Izquierdo, L., Egorova, G., Peretó-Rovira, A., & Más-Ferrando, A. (2018). Exploring the use of artificial intelligence in price maximisation in the tourism sector. Investigaciones Regionales – Journal of Regional Research, 42, 113-128. https://rua.ua.es/dspace/bitstream/10045/86772/1/2018_Moreno-Izquierdo_etal_InvRegionales-113-128.pdf
MTÜ (2018). A turizmus eredményei Magyarországon. Retrieved from https://mtu.gov.hu/cikkek/a-turizmus-eredmenyei-magyarorszagon
Nerngchamnong, K., Kaviya, S., Fujii, Y., & Yupapin, P. (2011). World Heritage City Surveillance System by a Smart CCTV System. Procedia Engineering, 8, 321- 327. https://doi.org/10.1016/j.proeng.2011.03.060
Pap-Váry, Á. F.( 2019). Országimázs – mégis milyen a márkázás. Vezetéstudomány, 50(3), 25-35. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2019.03.03
Quan, S., & Wang N. (2004). Towards a structural model of the tourist experience. Tourism Management, 25(3), 297-305. https://doi.org/10.1016/S0261-5177(03)00130-4
Tavakoli, R., & Mura, P. (2018). Netnography in Tourism – Beyond Web 2.0. Annals of Tourism Research, 73, 190-192. https://doi.org/10.1016/j.annals.2018.06.002
Thelwall, M. (2019). Sentiment Analysis for Tourism. In Sigala, M., Rahimi, R., & Thelwall, M. (eds.), Big Data and Innovation in Tourism, Travel and Hospitality (pp. 84-104). Singapore: Springer. https://doi.org/10.1007/978-981-13-6339-9_6
Törőcsik, M. (2011). Fogyasztói magatartás. Budapest: Akadémiai Kiadó. https://doi.org/10.1556/9789630597371
Tsaih, R. H., & Hsu, C. C. (2018), Artificial Intelligence in Smart Tourism: A Conceptual Framework. In Proceedings of the 18th International Conference on Electronic Business (pp. 124-133). ICEB, Guilin, China, December 2-6, 2018.
Turizmus (2019). Nyolc utazási trend 2019-ben. Retrieved from https://turizmus.com/desztinaciok/nyolc-utazasitrend-2019-re-1161575
Ukpabi, D., Karjaluoto, H., Olaleye, S. A., & Mogaji, E. (2018). Dual Perspectives on the Role of Artificially Intelligent Robotic Virtual Agents in the Tourism, Travel and Hospitality Industries. In Vrontis, D., Weber, Y., & Tsoukatos, E. (eds.), Proceedings of the 11th Annual Conference of the EuroMed Academy of Business (EMAB) (pp. 1339-1351). Retrieved from http://www.emrbi.org/bop2018.pdf
Vargas-Sánchez, A. (2016). Exploring the Concept of Smart Tourism Destination. Enlightening Tourism. A Pathmaking Journal, 6(2), 178-196. Retrieved from http://rabida.uhu.es/dspace/bitstream/handle/10272/12984/Exploring_the_concept.pdf?sequence=5
Veres, Z. (2014). A szolgáltatásmarketing alapkönyve. Budapes: Akadémiai Kiadó. https://doi.org/10.1556/9789630597395
Veres, Z., Hoffmann, M., & Kozák, Á. (2017). Bevezetés a piackutatásba. Budapest: Akadémiai Kiadó. https://doi.org/10.1556/9789634540038
Volo, S. (2009). Conceptualizing experience: A tourist based approach. Journal of Hospitality Marketing & Management, 18(2), 111-126. https://doi.org/10.1080/19368620802590134
Zátori, A. (2014). Élményszemlélet a turizmusban: A turisztikai élményteremtés koncepciói. Turizmus Bulletin, 16(2), 51-60.
Zoodikers (2018). How AI is transforming the tourism industry. Retrieved from https://zoodikers.com/2018/06/ai-transforming-tourism-industry/
Downloads
Megjelent
Hogyan kell idézni
Folyóirat szám
Rovat
License
Authors assign copyright to Vezetéstudomány / Budapest Management Review. Authors are responsible for permission to reproduce copyright material from other sources.