Mi a siker? Koncepciók és nézőpontok a magyarországi startupok kontextusában
DOI:
https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2024.11.04Kulcsszavak:
startup-siker, startup-kultúra, startup-vállalkozás, vállalkozói siker, médiareprezentációAbsztrakt
Bár a siker a tudományos startup szakirodalom kiemelt témája, sem az alapítók sikerrel kapcsolatos nézőpontja, sem a startup-siker médiareprezentációjának vizsgálata nem kapott eddig fókuszt. A tanulmány a magyarországi startup-siker feltáró vizsgálatára vállalkozik az alapítók szemszögének és a siker médiareprezentációjának összehasonlító elemzésével, Forbes-cikkek (n=128) és startup-alapítókkal készített kvalitatív interjúk (n=22) alapján. Az eredmények azt mutatják, hogy az erős állami dominancia és a kevésbé gondos projektkiválasztás eredményeképpen a médiában és az alapítókkal készített interjúkban talált sikernarratívák eltérnek egymástól. A Forbesban a tőkevonzó képesség bizonyult a siker leghangsúlyosabb mutatójának. A teljesítményt, és ezen keresztül a sikert leginkább neves nemzetközi befektetők döntései igazolták, ami egyúttal a startup-kultúra globális formaként való konstrukcióját is megerősítette. Ezzel szemben a tőkevonzó képesség és a befektetői bizalom elnyerésének megítélése a startup-alapítók elbeszéléseiben jóval ambivalensebb volt, a valós teljesítményt pedig gyakran inkább a piac, mint a befektetői döntés igazolta.
Letöltések
Hivatkozások
Al Sahaf, M., & Al Tahoo, L. (2021). Examining the key success factors for startups in the Kingdom of Bahrain. International Journal of Business Ethics and Governance, 4(2), 9–49. https://doi.org/10.51325/ijbeg.v4i2.65
Banerji, D., & Reimer, T. (2019). Startup founders and their LinkedIn connections: Are well-connected entrepreneurs more successful? Computers in Human Behavior, 90, 46–52. https://doi.org/10.1016/j.chb.2018.08.033
Becsky-Nagy, P., & Fazekas, B. (2017). Résen van-e az állam? Az állami szerepvállalás hatása a kockázati tőke keresleti oldalára. Közgazdasági Szemle, 64(május), 507–527. https://doi.org/10.18414/KSZ.2017.5.507
Biás, Cs. (2022, January 26). Az unikornishoz vezető út… mivel is van kikövezve? [The road to become a unicorn is paved with…what exactly?]. Forbes.hu. https://forbes.hu/uzlet/az-unikornishoz-vezeto-ut-mivel-isvan-kikovezve/
Bormans, J., Privitera, M., Novo Devani, K.R., & Arrami, R. (2021). European Startup Monitor 2020/2021. European Startup Network. https://ketmarket.eu/knowledgebase/the-european-startup-monitor-2020-2021/
Brockner, J., Higgins, E.T., & Low, M.B. (2004). Regulatory focus theory and the entrepreneurial process. Journal of Business Venturing, 19(2), 203–220. https://doi.org/10.1016/S0883-9026(03)00007-7
Bryman, A. (2012). Social research methods (4th ed.). Oxford University Press.
Chakraborty, I., Ilavarasan, P.V., & Edirippulige, S. (2023). Critical success factors of startups in the e-health domain. Health Policy and Technology, 12, 100773. https://doi.org/10.1016/j.hlpt.2023.100773
Corbin, J.M., & Strauss, A. (1990). Basics of qualitative research – Grounded theory procedures and techniques. Sage Publications.
Csákné Filep, J., Radácsi, L., & Timár, G. (2020). A magyar startup-vállalkozások túlélését és növekedését befolyásoló tényezők–szakértői interjúk tapasztalatai [Influencing factors of survival and growth at the Hungarian start-ups. Experiences of expert interviews]. Vezetéstudomány/Budapest Management Review, 51(1), 16–31. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2020.01.02
Dej, D. (2010). Defining and measuring entrepreneurial success. In M. Lukes & M. Laguna (Eds.), Entrepreneurship: A psychological approach (pp. 89–102). Oeconomica Publishers Prague.
Díaz-Santamaría, C., & Bulchand-Gidumal, J. (2021). Econometric estimation of the factors that influence startup success. Sustainability, 13(4), 2242. https://doi.org/10.3390/su13042242
Durda, L., & Ključnikov, A. (2019). Social networks in entrepreneurial startups development. Economics & Sociology, 12(3), 192–208. https://doi.org/10.14254/2071-789X.2019/12-3/13
Dvalidze, N., & Markopoulos, E. (2020). Understanding the nature of entrepreneurial leadership in the startups across the stages of the startup lifecycle. In J.I. Kantola & S. Nazir (Eds.), Advances in human factors, business management and leadership, 961, 281–292. Springer International Publishing. https://doi.org/10.1007/978-3-030-20154-8_26
Gloor, P.A., Colladon, A.F., Grippa, F., Hadley, B.M., & Woerner, S. (2020). The impact of social media presence and board member composition on new venture success: Evidences from VC-backed US startups. Technological Forecasting and Social Change, 157, 120098. https://doi.org/10.1016/j.techfore.2020.120098
Gólya, Á. (2021a). Csak szülessen meg az első magyar unikornis [Let the first Hungarian unicorn be born]. Forbes, 9(4), 59-62. https://magazin.forbes.hu/2021-aprilis/csak-szulessen-meg-az-elso-magyar-unikornis
Gólya, Á. (2021b, October 16). Tőzsdére azért mennénk, hogy aki valaha nekünk dolgozott, házat tudjon venni. Ez fontos – exkluzív interjú Lakatos Dáviddal [We would do the IPO so that people who used to work for us can buy a house. This is important – Exclusiveinterview with Dávid Lakatos]. Forbes.hu. https://forbes.hu/napi-cimlap/budapest-iroda-formlabs-boston-startup/
Gólya, Á. (2021c, November 12). Világsiker, ami nem csak itthonról az. Eddig egy volt, mitől jön a következő? [Visible global success outside of Hungary. We have had one so far. When can we expect the next one?]. Forbes.hu. https://forbes.hu/uzlet/vilagsiker-ami-nemcsak-itthonrol-az-eddig-egy-volt-mitol-jon-a-kovetkezo/
Gólya Á. (2022, April 19). Exkluzív: történelmi jelentőségű befektetést kapott az egyik legforróbb magyar startup [Exclusive: One of the hottest Hungarian startups receives historical investment]. Forbes.hu. https://forbes.hu/uzlet/magyar-startup-nagy-uzlet-befektetes-seon/
Gorgievski, M.J., Ascalon, M.E., & Stephan, U. (2011). Small business owners’ success criteria, a values approach to personal differences. Journal of Small Business Management, 49(2), 207–232. https://doi.org/10.1111/j.1540-627X.2011.00322.x
Gosztonyi, M., Csákné Filep, J., & Zsigmond-Heinczinger, S. (2022). Comparison of applicability of startup life cycle theories based on natural language processing. Eastern European Economics, 60(6), 511–539. https://doi.org/10.1080/00128775.2022.2111312
Havas, A., Jánoskuti, L., Matécsa, M., & Vecsernyés, T. (2023). Startup-ökoszisztéma: Javaslatok a magyarországi startup környezet fejlesztésére. [Startup ecosystem: proposals for improving the startup environment in Hungary.] Hitelintézeti Szemle, 22(3), 5–25. https://doi.org/10.25201/HSZ.22.3.5
Jáki, E., Molnár, E.M., & Kádár, B. (2019). Characteristics and challenges of the Hungarian startup ecosystem. Vezetéstudomány/Budapest Management Review, 50(5), 2–12. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2019.05.01
Karsai, J. (2020). Propped up by the government: The recent evolution of the early-stage equity finance market in Hungary. In D. Klonowski (Ed.), Entrepreneurial finance in emerging markets: Exploring tools, techniques, and innovative technologies (pp. 251–267). Palgrave Macmillan. https://doi.org/10.1007/978-3-030-46220-8_16
Karsai, J. (2022). A kelet-közép-európai startupok romló kilátásai a nemzetközi kockázatitőke-piacon. Közgazdasági Szemle, 69(9), 1009–1030. https://doi.org/10.18414/KSZ.2022.9.1009
Kézai, P. K., & Szombathelyi, M. K. (2020). Nők a startup- vállalkozások világában Magyarországon [Women in the world of startup entrepreneurs in Hungary]. Vezetéstudomány/Budapest Management Review, 51(10), 51–62. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2020.10.05
Kézai, P.K., & Szombathelyi, M.K. (2021). Factors effecting female startuppers in Hungary. Economics & Sociology, 14(4), 186–203. https://doi.org/10.14254/2071-789X.2021/14-4/11
Kim, B., Kim, H., & Jeon, Y. (2018). Critical success factors of a design startup business. Sustainability, 10(9), 2981. https://doi.org/10.3390/su10092981
Ko, C.R., & An, J.I. (2019). Success factors of student startups in Korea: From employment measures to market success. Asian Journal of Innovation and Policy, 8(1), 97–121.
Koskinen, H. (2023). Outlining startup culture as a global form. Journal of Cultural Economy, 16(6), 812–828. https://doi.org/10.1080/17530350.2023.2216215
Krippendorff, K. (2018). Content analysis: An introduction to its methodology. Sage Publications. https://books.google.com/books?hl=hu&lr=&id=nE1aDwAAQBAJ&oi=fnd&pg=PP1&dq=The+Content+Analysis+Guidebook&ots=y_7l-qdL9y&sig=SxUPfwx-NI0gM1W4qnUg2cEhIhp4
Lovas, A., & Rába, V. (2013). Állami szerepvállalás a start-up vállalatok finanszírozásában. [The role of state in the funding of startups]. Hitelintézeti Szemle, 12(5), 353–370.
Lovrincevic, M. (2022). Early-stage vs. growth-stage startups: Examining the differences in the perception of factors instrumental to success. ECMLG 2022 18th European Conference on Management, Leadership and Governance, 18(24), 4.
Macnamara, J.R. (2005). Media content analysis: Its uses, benefits and best practice methodology. Asia Pacific Public Relations Journal, 6(1), 1–34.
Magos, A., & Németh, G. (2014). Vállalkozói kultúra fejlesztés nagyban. In M. Lukovics & B. Zuti (Eds.), A területi fejlődés dilemmái. 2014-2020 című konferencia előadás anyagai (pp. 359–368). Szegedi Tudományegyetem Gazdaságtudományi Kar.
Mazzucato, M. (2014). The entrepreneurial state. Debunking public vs. private sector myths. Anthem Press.
McMillan, J., & Woodruff, C. (2003). The central role of entrepreneurs in transition economies. Journal of Economic Perspectives, 16(3), 153–170. https://doi.org/10.1257/089533002760278767
Neuendorf, K.A. (2017). The content analysis guidebook. Sage. https://books.google.com/books?hl=hu&lr=&id=nMA5DQAAQBAJ&oi=fnd&pg=PP1&dq=The+Content+Analysis+Guidebook&ots=pILrz6dr7r&sig=cegBzFyD8GdBpJKW9xni-DmL_L0
Okrah, J., Nepp, A., & Agbozo, E. (2018). Exploring the factors of startup success and growth. The Business & Management Review, 9(3), 229–237.
Paschen, J. (2017). Choose wisely: Crowdfunding through the stages of the startup life cycle. Business Horizons, 60(2), 179–188. https://doi.org/10.1016/j.bushor.2016.11.003
Pecze, K. (2022). Siker koncepciók a szakirodalom tükrében [Concepts of success in the literature]. BGE Budapest LAB Working Paper Series, 2022(21). https://budapestlab.hu/wp-content/uploads/2022/09/Working-Paper-Series-21-2022.pdf
Petru, N., Pavlák, M., & Polák, J. (2019). Factors impacting startup sustainability in the Czech Republic. Innovative Marketing, 15(3), 1–15. https://doi.org/10.21511/im.15(3).2019.01
Prohorovs, A., Bistrova, J., & Ten, D. (2019). Startup success factors in the capital attraction stage: Founders’ perspective. Journal of East-West Business, 25(1), 26–51. https://doi.org/10.1080/10669868.2018.1503211
Radácsi, L., & Csákné Filep, J. (2021). Survival and growth of Hungarian start-ups. Entrepreneurship and Sustainability Issues, 4, 262. https://doi.org/10.9770/jesi.2021.8.4(15)
Ratzinger, D., Amess, K., Greenman, A., & Mosey, S. (2018). The impact of digital start-up founders’ higher education on reaching equity investment milestones. The Journal of Technology Transfer, 43, 760–778. https://doi.org/10.1007/s10961-017-9627-3
Reisdorfer-Leite, B., Marcos de Oliveira, M., Rudek, M., Szejka, A.L., & Canciglieri Junior, O. (2020). Startup definition proposal using product lifecycle management. IFIP International Conference on Product Lifecycle Management, 426–435. https://doi.org/10.1007/978-3-030-62807-9_34
S Gubik, A., & Farkas, S. (2023). Egyetemi hallgatók és vállalkozás – Hol állunk és hová tartunk? [University students and entrepreneurship—Where are we and where are we going?]. Multidiszciplináris Kihívások, Sokszínű Válaszok: Gazdálkodás- és Szervezéstudományi Folyóirat, 2, 170–199. https://doi.org/10.33565/MKSV.2023.02.07
Sándor, K. (2020, June 3). 25 millió dolláros befektetést kapott Barabási Albert-László gyógyszerkutató cége. [Albert László Barabási’s medtech startup receives 250 million dollar investment]. Forbes.hu. https://forbes.hu/uzlet/25-millio-dollaros-befektetest-kapott-barabasi-albert-laszlo-gyogyszerkutato-cege/
Santisteban, J., & Mauricio, D. (2017). Systematic literature review of critical success factors of information technology startups. Academy of Entrepreneurship Journal, 23(2), 1–23. https://www.abacademies.org/articles/systematic-literature-review-of-critical-success-factors-of-information-technology-startups-6638.html
Santisteban, J., Mauricio, D., & Cachay, O. (2021). Critical success factors for technology-based startups. International Journal of Entrepreneurship and Small Business, 42(4), 397. https://doi.org/10.1504/IJESB.2021.114266
Sevilla-Bernardo, J., Sanchez-Robles, B., & Herrador-Alcaide, T. C. (2022). Success factors of startups in research literature within the entrepreneurial ecosystem. Administrative Sciences, 12(3), 102. https://doi.org/10.3390/admsci12030102
Sharchilev, B., Roizner, M., Rumyantsev, A., Ozornin, D., Serdyukov, P., & de Rijke, M. (2018). Web-based startup success prediction. In Proceedings of the 27th ACM International Conference on Information and Knowledge Management (pp. 2283–2291). ACM. https://doi.org/10.1145/3269206.3272011
Silverman, D. (2008). Doing qualitative research: A practical handbook. Sage.
Skawińska, E., & Zalewski, R. I. (2020). Success factors of startups in the EU—A comparative study. Sustainability, 12(19), 8200. https://doi.org/10.3390/su12198200
Startup Hungary. (2022). Hungarian Startup Report2021. Startup Hungary. https://cdn.prod.website-files.com/64805b4f2e801cea6a10cdb8/64cbcb3bd4a2df7ca14b6011_Startup_Hungary-Hungarian-Startup-Report-2021.pdf
Startup Hungary. (2023). Hungarian Startup Report 2022. Startup Hungary. https://cdn.prod.website-files.com/64805b4f2e801cea6a10cdb8/64cbcb002cf79be-4856fbded_Startup_Hungary_startup_riport_2022.pdf
Strauss, A., & Corbin, J. M. (1997). Grounded theory in practice. Sage Publications.
Szerb, L., & Kocsis-Kisantal, O. (2008). Vállalkozói kultúra Magyarországon két napilap tükrében [Corporate culture in Hungary seen through two daily newspapers]. Közgazdasági Szemle, 55(3), 243–261. https://epa.oszk.hu/00000/00017/00146/pdf/04mhszerb-kocsis-kisantal.pdf
Szerb, L., & Trumbull, W. N. (2016). The development of entrepreneurship in the European transition countries: Is transition complete? Strategic Change, 25(2), 109–129. https://doi.org/10.1002/jsc.2051
Virágh, E.A., & Szepesi, B. (2022). Vállalkozók reprezentációja a főáramú online médiában Magyarországon [Representation of entrepreneurs in the mainstream online media in Hungary]. Szociológiai Szemle, 32(3), 24–56. https://doi.org/10.51624/SzocSzemle.2022.3.2
Virágh, E.A., Tímár, G., & Pecze, K. (2024). Startup success from the founder’s perspective. Society and Economy. https://doi.org/10.1556/204.2023.00029
Zhang, J. (2011). The advantage of experienced start-up founders in venture capital acquisition: Evidence from serial entrepreneurs. Small Business Economics, 36, 187–208. https://doi.org/10.1007/s11187-009-9216-4
Zsiborás, G. (2021a, March 17). Exkluzív: 10 millió euróval szállnak be nagyágyúk a magyar fintech startupba [Exclusive: Big guns invest 10 million euros into the Hungarian fintech startup]. Forbes.hu. https://forbes.hu/uzlet/exkluziv-10-millio-euroval-szallnak-benagyagyuk-a-magyar-fintech-startupba/
Zsiborás, G. (2021b, November 23). Exkluzív: közel 20 milliárd forintos befektetést kap a legforróbb magyar startup, a Bitrise [Exclusive: Hottest Hungarian startup Bitrise receives almost 20 billion HUF investment]. Forbes.hu. https://forbes.hu/uzlet/exkluziv-befektetes-series-c-bitrise-mobile-devops/
Zsiborás, G. (2022a, September 5). 500 millió dollárt érhet, igazi elitklubba került egy magyar startup. [Hungarian startup became a member of a real elite club, can be worth 500 million dollars]. Forbes.hu. https://forbes.hu/uzlet/500-millio-dollart-erhet-igazi-elitklubba-kerult-egy-magyar-startup/
Zsiborás, G. (2022b, August 19). Tíz éve jobban állt a magyar startup-ökoszisztéma, mint ma – interjú. [The Hungarian startup ecosystem looked better ten years ago than today – Interview]. Forbes.hu. https://forbes.hu/interju/startup-hungary-bias-csongor-interju/
Downloads
Megjelent
Hogyan kell idézni
Folyóirat szám
Rovat
License
Copyright (c) 2024 Corvinus University of Budapest, publisher of Vezetéstudomány / Budapest Management Review
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors assign copyright to Vezetéstudomány / Budapest Management Review. Authors are responsible for permission to reproduce copyright material from other sources.