Hogyan hoznak döntéseket a hallgatók a külföldi tanulmányaikról?

Marketing és viselkedési közgazdaságtan együttes alkalmazása

Szerzők

DOI:

https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2024.05.03

Kulcsszavak:

külföldi tanulmányok, vevői út, viselkedési közgazdaságtan, hallgatói mobilitás

Absztrakt

A hallgatói mobilitás számottevően megnőtt az elmúlt évtizedekben. A külföldi tanulási lehetőségek hosszú távú előnyöket nyújtanak a hallgatók számára, de egyben komplex döntéseket is jelentenek, amelyek jellemzően nagyfokú bizonytalansággal párosulnak. A tanulmány célja, hogy a marketing és a viselkedési közgazdaságtan összekapcsolásával mélyebb ismereteket lehessen szerezni arról, hogy a felsőoktatás esetében hogyan hoznak a hallgatók külföldi tanulmányokkal kapcsolatos döntéseket. A szerzők mélyinterjúkat készítettek észak-afrikai ösztöndíjasokkal és a vevői út (customer journey) keretrendszerét adaptálták a külföldi tanulmányokkal kapcsolatos döntések kontextusára. A vevői út három szakaszát különböztették meg: jelentkezés előtti szakasz, jelentkezés szakasza és a felvételt követő szakasz. A viselkedési közgazdaságtan alapkoncepciói közül a veszteségkerülés, a csoportidentifikáció, a társadalmi normák, a birtoklási hatás és az előhangolás érvényesült a kutatásukban és hozzájárultak a vevői út keretrendszerének gazdagításához. A felsőoktatási intézmények a kutatás eredményeit hasznosíthatják a kommunikációs és toborzási tevékenységük során.

Letöltések

Letölthető adat még nem áll rendelkezésre.

Szerző életrajzok

Syrine Bassi, Budapesti Corvinus Egyetem

PhD hallgató

Krisztina Kolos, Budapesti Corvinus Egyetem

egyetemi tanár

Hivatkozások

Albien, A.J., & Mashatola, N.J. (2021). A systematic review and conceptual model of international student mobility decision-making. Social Inclusion, 9(1), 288- 298. https://doi.org/10.17645/si.v9i1.3769

Beine, M., Noël, R., & Ragot, L. (2013). Determinants of International Migration of Students. Economics of Education Review, (41), 40-54. https://doi.org/10.1016/j.econedurev.2014.03.003

Berry, J.W. (2005). Acculturation: Living successfully in two cultures. International Journal of Intercultural Relations, 29(6), 697–712. https://doi.org/10.1016/j.ijintrel.2005.07.013

Bertrand, M., Mullainathan, S., & Shafir, E. (2006). Behavioral economics and marketing in aid of decision making among the poor. Journal of Public Policy & Marketing, 25(1), 8-23. https://doi.org/10.1509/jppm.25.1.8

Böhm, A., Follari, M., Hewett, A., Jones, S., Kemp, N., Meares, D., ... & Van Cauter, K. (2004). Vision 2020: Forecasting international student mobility: A UK perspective. London: British Council. https://www.britishcouncil.org/education/he-science/knowledge-centre/transnational-education/vision-2020

Chuah, S.H., & Devlin, J. (2011). Behavioural economics and financial services marketing: a review. International Journal of Bank Marketing, 29(6), 456-469. https://doi.org/10.1108/02652321111165257

Corr, P., & Plagnol, A. (2018). Behavioral economics: The basics. Routledge. https://doi.org/10.4324/9781315391229

Dowling, K., Guhl, D., Klapper, D., Spann, M., Stich, L., & Yegoryan, N. (2020). Behavioral biases in marketing. Journal of the Academy of Marketing Science, 48(3), 449–477. https://doi.org/10.1007/s11747-019-00699-x

Dowling-Hetherington, L. (2020). Transnational higher education and the factors influencing student decision- making: The experience of an Irish university. Journal of Studies in International Education, 24(3), 291-313. https://doi.org/10.1177/1028315319826320

Engel J.F., Kollat D.T. & Blackwell R.D. (1968). Consumer Behaviour. Holt, Rinehart, & Winston.

Fang, W., & Wang, S. (2014). Chinese students’ choice of transnational higher education in a globalized higher education market: A case study of W University. Journal of Studies in International Education, 18(5), 475-494. https://doi.org/10.1177/1028315314523989

Foxall, G.R. (2017). Behavioral economics in consumer behavior analysis. The Behavior Analyst, 40, 309-313. https://doi.org/10.1007/s40614-017-0127-4

Foxall, G.R., & Sigurdsson, V. (2013). Consumer behavior analysis: behavioral economics meets the marketplace. The Psychological Record, 63(2), 231-238. https://doi.org/10.11133/j.tpr.2013.63.2.001

Fuller, R., Stocchi, L., Gruber, T. & Romaniuk, J. (2023). Advancing the understanding of the pre-purchase stage of the customer journey for service brands. European Journal of Marketing, 57(2), 360-386. https://doi.org/10.1108/ejm-10-2021-0792

Furnham, A., & Alibhai, N. (1985). The friendship networks of foreign students: A replication and extension of the functional model. International Journal of Psychology, 20(3-4), 709-722. https://doi.org/10.1080/00207598508247565

Hamilton, R., Ferraro, R., Haws, K.L., & Mukhopadhyay, A. (2021). Traveling with companions: The social customer journey. Journal of Marketing, 85(1), 68–92. https://doi.org/10.1177/0022242920908227

Hou, C., & Du, D. (2022). The changing patterns of international student mobility: A network perspective. Journal of Ethnic and Migration Studies, 48(1), 248-272. https://doi.org/10.1080/1369183x.2020.1797476

Howard, J.A., & Jagdish, S. (1969). The theory of buyer behavior. John Wiley & Sons. https://doi.org/10.1017/s0770451800031079

Institute of International Education. (2011). Open Doors 2011 Report on International Educational Exchange. Open Doors Data. 59. https://scholarship.shu.edu/opendoors-data/59

Krajnović, A., Sikirić, D., & Bosna, J. (2018). Digital marketing and behavioral economics. CroDiM: International Journal of Marketing Science, 1(1), 33-46. https://doi.org/10.21511/im.14(1).2018.04

Kahneman, D. (2011). Thinking, Fast and Slow. Allen Lane. https://doi.org/10.1332/251569211x15665367493742

Kahneman, D., & Tversky, A. (1979). Prospect theory: an analysis of decision under risk. Econometrica, 47(2), 263–291. https://doi.org/10.2307/1914185

Kahneman, D., & Frederick, S. (2002). Representativeness revisited: attribute substitution in intuitive judgment. In Gilovich, T., Griffin, D., & Kahneman, D. (eds.), Heuristics of Intuitive Judgment: Extensions and Applications (pp. 49–81). Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/cbo9780511808098.004

Leiser, D., & Azar, O.H. (2008). Behavioral economics and decision making: Applying insights from psychology to understand how people make economic decisions. Journal of Economic Psychology, 29(5), 613-618. https://doi.org/10.1016/j.joep.2008.08.001

Lemon, K.N., & Verhoef, P.C. (2016). Understanding customer experience throughout the customer journey. Journal of Marketing, 80(6), 69–96. https://doi.org/10.1509/jm.15.0420

Lipura, S.J., & Collins, F.L. (2020). Towards an integrative understanding of contemporary educational mobilities: A critical agenda for international student mobilities research. Globalisation. Societies and Education, 18(3), 343-359. https://doi.org/10.1080/14767724.2020.1711710

Mazzarol, T., & Soutar, G.N. (2002). “Push‐pull” factors influencing international student destination choice. International Journal of Educational Management, 16(2), 82-90. https://doi.org/10.1108/09513540210418403

McMahon, M.E. (1992). Higher education in a world market: An historical look at the global context of international study. Higher Education, 24(4), 465-82. https://doi.org/10.1007/bf00137243

Mucsi, A., Malota, E., & Török, A. (2020). Kulturális sokk és pozitív szájreklám – a felsőoktatásban tanuló külföldi hallgatók körében [Culture shock and positive word of mouth – Among international students in higher education]. Vezetéstudomány – Budapest Management Review, 51(2), 23-31. https://doi.org/10.14267/veztud.2020.02.02

Molden, D.C. (2014). Understanding priming effects in social psychology: What is “social priming” and how does it occur? Social Cognition, 32(Supplement), 1-11. https://doi.org/10.1521/soco.2014.32.supp.1

Mullainathan, S., & Thaler, R.H. (2000). Behavioral economics. National Bureau of Economic Research. https://doi.org/10.3386/w7948

Nyborg, K., Anderies, J.M., Dannenberg, A., Lindahl, T., Schill, C., Schlüter, M., ... & De Zeeuw, A. (2016). Social norms as solutions. Science, 354(6308), 42-43. https://doi.org/10.1126/science.aaf8317

Pizzutti, C., Gonçalves, R., & Ferreira, M. (2022). Information search behavior at the post-purchase stage of the customer journey. Journal of the Academy of Marketing Science, 50(5), 981-1010. https://doi.org/10.1007/s11747-022-00864-9

Prazeres, L. (2013). International and intra‐national student mobility: Trends, motivations and identity. Geography Compass, 7(11), 804-820. https://doi.org/10.1111/gec3.12080

Schultz, P.W., Nolan, J.M., Cialdini, R.B., Goldstein, N.J., & Griskevicius, V. (2007). The constructive, destructive, and reconstructive power of social norms. Psychological Science, 18(5), 429-434. https://doi.org/10.1111/j.1467-9280.2007.01917.x

Souto-Otero, M., Huisman, J., Beerkens, M., De Wit, H., & Vujić, S. (2013). Barriers to international student mobility: Evidence from the Erasmus program. Educational Researcher, 42(2), 70-77. https://doi.org/10.3102/0013189x12466696

Stankevich, A. (2017). Explaining the consumer decision- making process: critical literature review. Journal of International Business Research and Marketing, 2(6), 7-14. https://doi.org/10.18775/jibrm.1849-8558.2015.26.3001

Thaler, R. (1980). Toward a positive theory of consumer choice. Journal of Economic Behavior & Organization, 1(1), 39-60. https://doi.org/10.1016/0167-2681(80)90051-7

Trujillo, J.P.C., Mohammed, P.J., & Saleh, S.T. (2020). Students’ motivations to study abroad: The case of international students at the university of Debrecen. Central European Journal of Educational Research, 2(1), 76-81. https://doi.org/10.37441/cejer/2020/2/1/5760

Turner, J.C., Hogg, M.A., Oakes, P.J., Reicher, S.D., & Wetherell, M.S. (1987). Rediscovering the social group: A self-categorization theory. Basil Blackwell.

Vander Schee, B.A. (2009). Predictably irrational: the hidden forces that shape our decisions. Journal of Consumer Marketing, 26(1), 57-58. https://doi.org/10.1108/07363760910927064

Verbik, L., & Lasanowski, V. (2007). International student mobility: Patterns and trends. World Education News and Reviews, 20(10), 1-16. https://wenr.wes.org/2007/10/wenr-october-2007-feature

Wilkins, S., & Huisman, J. (2011). International student destination choice: The influence of home campus experience on the decision to consider branch campuses. Journal of Marketing for Higher education, 21(1), 61-83. https://doi.org/10.1080/08841241.2011.573592

Xian, H. (2008). Lost in translation? Language, culture and the roles of translator in cross‐cultural management research. Qualitative Research in Organizations and Management, 3(3), 231-245. https://doi.org/10.1108/17465640810920304

Yakhina, Z.S., Yakovlev, S.A., Kozhevnikova, N.V., Nuretdinova, Y.V., & Solovyeva, N.A. (2016). Practical Recommendations for University Graduates’ Readiness Formation to Occupational Mobility. International Journal of Environmental and Science Education, 11(15), 7358-7367. https://eric.ed.gov/?id=EJ1117414

Downloads

Megjelent

2024-05-15

Hogyan kell idézni

Bassi, S., & Kolos, K. (2024). Hogyan hoznak döntéseket a hallgatók a külföldi tanulmányaikról? : Marketing és viselkedési közgazdaságtan együttes alkalmazása. Vezetéstudomány Budapest Management Review, 55(5), 33–45. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2024.05.03

Folyóirat szám

Rovat

Tanulmányok

Ugyanannak a szerző(k)nek a legtöbbet olvasott cikkei