A fenntarthatóságot szolgáló üzleti gyakorlatok fogyasztói elfogadása a COVID idején
Egy egyetemista minta tapasztalatai
DOI:
https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2024.02.01Kulcsszavak:
vállalati fenntarthatóság, fenntarthatóságot szolgáló üzleti modellek, fenntartható fogyasztás, visszapattanó hatás (rebound effect)Absztrakt
A COVID-19 járványhoz kapcsolódó korlátozások jelentős hatást gyakoroltak a fenntarthatóságra fókuszáló üzleti gyakorlatok elterjedésére. A tanulmány célja kettős: egyrészt feltárni, hogyan változott a fenntartható üzleti gyakorlatok fogyasztói elfogadása a járvány hatására, másrészt megvizsgálni, várható-e visszarendeződés a járvány elültével, azaz tetten érhető-e részleges vagy teljes visszapattanó hatás. A szerzők egy 622 fős minta alapján leíró statisztikák, illetve faktor- és klaszterelemzés segítségével vizsgálták a fentieket. Az eredmények alapján a fogyasztók nyitottsága általánosságban nőtt a vizsgált gyakorlatokkal kapcsolatban, egyedül a megosztáson alapuló megoldások (szállás, közlekedés) esetében csökkent. A fenntarthatóságot célzó üzleti gyakorlatok elfogadásában a COVID-hoz kapcsolódó korlátozások elmúltával ugyanakkor visszarendeződés várható (ez részben már megfigyelhető is, például az anyagi fogyasztás és az elmaradt utazások tekintetében). A várt visszapattanó hatás jelentős a fenntarthatósági gyakorlatok iránt nyitott klaszterek („Felelős zöldek” és „Innovatívak”) körében is, ami különösen fontossá teszi, hogy vállalati innovációk, illetve szakpolitikai és oktatási megoldások révén megtartható legyen a válság idején elért nagyobb nyitottság.
Letöltések
Hivatkozások
Adhikari, A., Sengupta, J., & Hussain, C. (2021). Declining carbon emission/concentration during COVID-19: A critical review on temporary relief. Carbon Trends, 5, 100131. https://doi.org/10.1016/j.cartre.2021.100131
Agárdi, I., & Török, Á. (2020). Társadalmi vállalkozók kapcsolati beágyazottsága és szerepe a társadalmi hatás kiterjesztésében. Vezetéstudomány, 51(12), 2-16. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2020.12.01
Barreiro-Gen, M., Lozano, R., & Zafar, A. (2020). Changes in sustainability priorities in organisations due to the COVID-19 outbreak: averting environmental rebound effects on society. Sustainability, 12(12), 5031. https://doi.org/10.3390/su12125031
Bieser, J., & Hilty, L. (2018). Indirect effects of the digital transformation on environmental sustainability: methodological challenges in assessing the greenhouse gas abatement potential of ICT. In ICT4S 5th International Conference on Information and Communication Technology for Sustainability (pp. 68-81). Toronto, 15 May 2018 – 17 May 2018. EasyChair. https://doi.org/10.29007/lx7q
Bocken, N., Ingemarsdotter, E., & Gonzalez, D. (2019). Designing sustainable business models: exploring IoT-enabled strategies to drive sustainable consumption. In Sustainable Business Models (pp. 61-88). Palgrave Macmillan. https://doi.org/10.1007/978-3-319-93275-0_3
Bocken, N.M., Short, S.W., Rana, P., & Evans, S. (2014). A literature and practice review to develop sustainable business model arche-types. Journal of Cleaner Production, 65, 42-56. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2013.11.039
Borg, D., Mont, O., & Schoonover, H. (2020). Consumer acceptance and value in use-oriented product-service systems: Lessons from Swedish consumer goods companies. Sustainability, 12, 8079. https://doi.org/10.3390/su12198079
Boros, L., & Kovalcsik, T. (2021). A COVID-19-járvány hatása a budapesti Airbnb-piacra. Területi Statisztika, 61(3), 380-402. https://doi.org/10.15196/TS610306
Bressanelli, G., Saccani, N., & Perona, M. (2022). Investigating business potential and users’ acceptance of circular economy: A survey and an evaluation model. Sustainability, 14, 609. https://doi.org/10.3390/su14020609.
Castro, C.G., Trevisan, A.H., Pigosso, D.C.A., & Mascarenhas, J. (2022). The rebound effect of circular economy: Definitions, mechanisms and a research agenda. Journal of Cleaner Production, 345, 131136. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2022.131136
Chawla, Y., & Kowalska-Pyzalska, A. (2019). Public awareness and consumer acceptance of smart meters among Polish social media users. Energies, 12, 2759. https://doi.org/10.3390/en12142759
Coelho, P.M., Corona, B., ten Klooster, R., & Worrell, E. (2020). Sustainability of reusable packaging – Current situation and trends. Resources, Conservation and Recycling, 6, 100037. https://doi.org/10.1016/j.rcrx.2020.100037
Cornejo-Cañamares, M., Medrano, N., & Olarte-Pascual, C. (2021). Environmental objectives and non-technological innovation in Spanish manufacturing SMEs. Journal of Cleaner Production, 296, 126445. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2021.126445
Csiszárik-Kocsir, Á., Garai-Fodor, M., & Varga, J. (2022). Mi lett fontos a pandémia alatt? Preferenciák, vásárlói szokások átértékelődése a koronavírus-járvány hatására a különböző generációk szemével. Vezetéstudomány, 53(4), 70-83. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2022.04.06
Csutora, M. (2012). One more awareness gap? The behaviour- impact gap problem. Journal of Consumer Policy, 35, 145–163. https://doi.org/10.1007/s10603-012-9187-8.
Daly, H. (2019). Some overlaps between the first and second thirty years of ecological economics. Ecological Economy, 164, 106372. https://doi.org/10.1016/j.ecolecon.2019.106372.
de Medeiros, J.F., Marcon, A., Ribeiro, J.L.D., & D’Agostin, J.Q.A. (2021). Consumer emotions and collaborative consumption: The effect of COVID-19 on the adoption of use-oriented product-service systems. Sustainable Production and Consumption, 27, 1569–1588. https://doi.org/10.1016/j.spc.2021.03.010
Dombi, M., Harazin, P., Karcagi-Kováts, A., Aldebei, F., & Cao, Z. (2023). Perspectives on the material dynamic efficiency transition in decelerating the material stock accumulation. Journal of Environmental Management, 335, 117568. https://doi.org/10.1016/j.jenvman.2023.117568
Dong, X., Zheng, X., Wang, C., Zeng, J., & Zhang, L. (2022). Air pollution rebound and different recovery modes during the period of easing COVID-19 restrictions. Science of The Total Environment, 843, 156942. https://doi.org/10.1016/j.scitotenv.2022.156942
Driediger, F., & Bhatiasevi, V. (2019). Online grocery shopping in Thailand: Consumer acceptance and usage behavior. Journal of Retailing and Consumer Services, 48, 224–237. https://doi.org/10.1016/j.jretconser.2019.02.005.
Elghannam, A., Mesias, F.J., Escribano, M., Fouad, L., Horrillo, A., & Escribano, A.J. (2020). Consumers’ perspectives on alternative short food supply chains based on social media. Foods, 9(1), 22. https://doi.org/10.3390/foods9010022
Elzinga, R., Reike, D., Negro, S.O., & Boon, W.P. (2020). Consumer acceptance of circular business models. Journal of Cleaner Production, 254, 119988. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2020.119988
European Parliament (2022). Briefing on „Right to repair”. Members’ Research Service. Members’ Research Service PE 698.869. https://www.europarl.europa.eu/committees/hu/right-to-repair/product-details/20221117CHE10962
Faiyetole, A.A. (2022). Impact of COVID-19 on willingness to share trips. Transportation Research Interdisciplinary Perspectives, 13,100544. https://doi.org/10.1016/j.trip.2022.100544
Farhoud, M., Shah, S., Stenholm, P., Kibler, E., Renko, M., & Terjesen, S. (2021). Social enterprise crowdfunding in an acute crisis. Journal of Business Venturing, 15, e00211. https://doi.org/10.1016/j.jbvi.2020.e00211Get
Feng, T., Du, H., Lin, Z., Chen, X., Chen, Z., & Tu, Q. (2022). Green recovery or pollution rebound? evidence from air pollution of China in the post-COVID-19 era. Journal of Environmental Management, 324, 116360. https://doi.org/10.1016/j.jenvman.2022.116360
Freire-González, J., & Vivanco, D.F. (2020). Pandemics and the environmental rebound effect: reflections from COVID-19. Environmental & Resource Economics, 1-4. https://doi.org/10.1007/s10640-020-00448-7
Balderson, U., Burchell, B., Kamerāde, D., Coutts, A., & Wang, S. (2022). Just the freedom to get good at things and stuff like that: Why spending less time at work would be good for individual, social and environmental wellbeing. Futures, 143, 103035. https://doi.org/10.1016/j.futures.2022.103035
Grey, S., Druckman, A., Sadhukhan, J., & James, K. (2022). Reducing the environmental impact of clothing: an exploration of the potential of alternative business models. Sustainability, 14, 6292. https://doi.org/10.3390/su14106292
Guttentag, D., Smith, S., Potwarka, L.R., & Havitz, M. (2018). Why tourists choose Airbnb: A motivation- based segmentation study. Journal of Travel Research, 57, 342–359. https://doi.org/10.1177/0047287517696980
Győri, Z., & Csillag, S. (2019). Vállalati felelősségvállalás és fogyatékossággal élő személyek foglalkoztatása: külön múlt–közös jövő? – 2. rész: A fogyatékossággal élő személyek foglalkoztatása a CSR-szakirodalomban és a gyakorlatban. Vezetéstudomány, 50(7-8), 16-30. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2019.07.02
Hossain, M. (2021). The effect of the COVID-19 on sharing economy activities. Journal of Cleaner Production, 280, 124782. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2020.124782
Hua, L., & Wang, S. (2019). Antecedents of consumers’ intention to purchase energy-efficient appliances. Sustainability, 11, 2994. https://doi.org/10.3390/su11102994
Irfan, M., Hao, Y., Ikram, M., Wu, H., Akram, R., & Rauf, A. (2021). Assessment of the public acceptance and utilization of renewable energy in Pakistan. Sustainable Production and Consumption, 27, 312–324. https://doi.org/10.1016/j.spc.2020.10.031
Jin, C.C., Seong, L.C., & Khin, A. (2019). Factors affecting the consumer acceptance towards fintech products and services in Malaysia. International Journal of Asian Social Science, 9, 59–65. https://doi.org/10.18488/journal.1.2019.91.59.65
Ketelsen, M., Janssen, M., & Hamm, U. (2020). Consumers’ response to environmentally-friendly food packaging- a systematic review. Journal of Cleaner Production, 254, 120123. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2020.120123
Kézai, P. K., & Kurucz, A. (2023). Crisis resilience of startup companies (The case of Hungary among the Visegrad Countries with a Focus on the Pandemic). Sustainability, 15(9), 7108. https://doi.org/10.3390/su15097108
Kim, N.L., Woo, H., & Ramkumar, B. (2021). The role of product history in consumer response to online second-hand clothing retail service based on circular fashion. Journal of Retailing and Consumer Services, 60, 102457. https://doi.org/10.1016/j.jretconser.2021.102457
Kolonics, P., & Pónusz, M. (2020). A megosztásos gazdaság magyarországi helyzete. Multidiszciplináris kihívások és sokszínű válaszok, 2, 77-97. https://doi.org/10.33565/MKSV.2020.02.05
Köves A., Veress T., Gáspár J., & Matolay R. (2022). Conceptualizing cuvée organizations: characteristics lead ing towards sustainable decision-making practices. Sustainability, 24, 13672. https://doi.org/10.3390/su132413672
KSH (2022). Gyorstájékoztató, kiskereskedelem, 2022. december. https://www.ksh.hu/docs/hun/xftp/gyor/kis/kis2212.html
KSH (2023). Gyorstájékoztató, turizmus, 2023. január. https://www.ksh.hu/gyorstajekoztatok/ksz/ksz2301.html
Kuah, A.T., & Wang, P. (2020). Circular economy and consumer acceptance: An exploratory study in East and Southeast Asia. Journal of Cleaner Production, 247, 119097. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2019.119097
Kumar, G.A. (2021). Framing a model for green buying behavior of Indian consumers: From the lenses of the theory of planned behavior. Journal of Cleaner Production, 295, 126487. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2021.126487
Lange, S., & Berner, A. (2022). The growth rebound effect: A theoretical–empirical investigation into the relation between rebound effects and economic growth. Journal of Cleaner Production, 371, 133158. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2022.133158
Li, R., & Li, S. (2021). Carbon emission post-coronavirus: Continual decline or rebound? Structural Change and Economic Dynamics, 57, 57–67. https://doi.org/10.1016/j.strueco.2021.01.008
Li, X., Voorneveld, M., & de Koster, R. (2021). Business transformation in an age of turbulence – Lessons learned from COVID-19. Technological Forecasting and Social Change, 176, 121452. https://doi.org/10.1016/j.techfore.2021.121452
Losonci, D., Lőrincz, L., Granát, M., & Demeter, K. (2023). Digitalizáció és üzleti teljesítmény – hazai feldolgozóipari tapasztalatok. Közgazdasági Szemle,70(1), 82-102. http://real.mtak.hu/156410/1/04_Losonci_21_9A.pdf
Lutz, C., & Newlands, G. (2018). Consumer segmentation within the sharing economy: The case of Airbnb. Journal of Business Research, 88, 187–196. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2018.03.019
Mert, W., Suschek-Berger, J., & Tritthart, W. (2008). Consumer acceptance of smart appliances. smart domestic appliances in sustainable energy systems (Smart-A). https://www.ifz.at/sites/default/files/2021-02/D5_5-Consumer%20acceptance.pdf
Neulinger, Á., Nagy, M.J., Petróczi, Zs., Kiss, G., Veress, T., & Lazányi, O. (2023). Hogyan támogathatja a közösség a fenntarthatóbb életmódot? Egy részvételi kutatás tapasztalatai. Marketing és Menedzsment, 57(1), 15-24. https://doi.org/10.15170/MM.2023.57.01.02
Nováková, P., Hák, T., & Janoušková, S. (2021). An analysis of food waste in Czech households – A contribution to the international reporting effort. Foods, 10, 875. https://doi.org/10.3390/foods10040875
Palm, J., Eidenskog, M., & Luthander, R. (2018). Sufficiency, change, and flexibility: Critically examining the energy consumption profiles of solar PV prosumers in Sweden. Energy Research & Social Science, 39, 12–18. https://doi.org/10.1016/j.erss.2017.10.006
Poortinga, W., Steg, L., Vlek, C., & Wiersma, G. (2003). Household preferences for energy-saving measures: A conjoint analysis. Journal of Economic Psychology, 24, 49–64. https://doi.org/10.1016/S0167-4870(02)00154-X
Primecz, H., Kiss, J., & Toarniczky, A. (2019). Diverzitáskategóriák és társadalmi vállalkozások: Nemzetközi kitekintés, Vezetéstudomány, 50(10), 61-73. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2019.10.06
Rey-Merchán, M.d.C., López-Arquillos, A., & Pires Rosa, M. (2022). Carpooling systems for commuting among teachers: an expert panel analysis of their barriers and incentives. International Journal of Environmental Research and Public Health, 19, 8533. https://doi.org/10.3390/ijerph19148533
Rojas, C., Muñiz, I., Quintana, M., Simon, F., Castillo, B., de la Fuente, H., Rivera, J., & Widener, M. (2022). Short run „rebound effect” of COVID on the Transport Carbon Footprint. Cities, 131, 104039. https://doi.org/10.1016/j.cities.2022.104039
Sardianou, E., & Genoudi, P. (2013). Which factors affect the willingness of consumers to adopt renewable energies? Renewable Energy, 57, 1–4. https://doi.org/10.1016/j.renene.2013.01.031
Solér, C., Koroschetz, B., & Salminen, E. (2020). An infrastructural perspective on sustainable consumption- activating and obligating sustainable consumption through infrastructures. Journal of Cleaner Production, 243, 118601. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2019.118601
Sorrell, S., & Dimitropoulos, J. (2008). The rebound effect: Microeconomic definitions, limitations and extensions. Ecological Economics, 65(3), 636-649. https://doi.org/10.1016/j.ecolecon.2007.08.013
Ter Huurne, M., Ronteltap, A., Corten, R., & Buskens, V. (2017). Antecedents of trust in the sharing economy: A systematic review. Journal of Consumer Behavoiur, 16, 485–498. https://doi.org/10.1002/cb.1667
Thogersen, J. (1999). Spillover processes in the development of a sustainable consumption pattern. Journal of Economic Psychology, 20, 53–81. https://doi.org/10.1016/S0167-4870(98)00043-9
Toft, M.B., Schuitema, G., & Thogersen, J. (2014). Responsible technology acceptance: Model development and application to consumer acceptance of Smart Grid technology. Applied Energy, 134, 392–400. https://doi.org/10.1016/j.apenergy.2014.08.048
Tóth, M., Málovics, G., & Tóth, I. J. (2009). Fenntarthatóság – fenntartható fogyasztás egyetemi hallgatók fogyasztásának vizsgálata alapján. Vezetéstudomány, 40(9), 41- 53. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2009.09.04
Tsai, J.M., Hung, S.W., & Yang, T.T. (2020). In pursuit of goodwill? The cross-level effects of social enterprise consumer behaviors. Journal of Business Research, 109, 350–361. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2019.11.051
Viciunaite, V., & Alfnes, F. (2020). Informing sustainable business models with a consumer preference perspective. Journal of Cleaner Production, 242, 118417. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2019.118417
Zhang, Y., Tan, C.D., Sun, J., & Yang, Z. (2020). Why do people patronize donation-based crowdfunding platforms? An activity perspective of critical success factors. Computers in Human Behavior, 112, 106470. https://doi.org/10.1016/j.chb.2020.106470
Zilahy, G. (2016). Sustainable business models–what do management theories say? Vezetéstudomány, 47(10), 62-72. https://doi.org.10.14267/VEZTUD.2016.10.06
Zilahy, G., & Széchy, A. (2020). A hazai vállalati szféra környezeti teljesítménye a nemzetközi tendenciák tükrében. Vezetéstudomány, 51(1), 55-70. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2020.01.05
Zwart, T.A., & Wertheim-Heck, S. (2021). Retailing local food through supermarkets: Cases from Belgium and the Netherlands. Journal of Cleaner Production, 300, 126948. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2021.126948
Zsóka, Á.N. (2008). Consistency and „awareness gaps” in the environmental behaviour of Hungarian companies. Journal of Cleaner Production,16, 322–329. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2006.07.044
Downloads
Megjelent
Hogyan kell idézni
Folyóirat szám
Rovat
License
Copyright (c) 2024 Vezetéstudomány / Budapest Management Review
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors assign copyright to Vezetéstudomány / Budapest Management Review. Authors are responsible for permission to reproduce copyright material from other sources.