A fenntarthatóságot szolgáló üzleti gyakorlatok fogyasztói elfogadása a COVID idején

Egy egyetemista minta tapasztalatai

Szerzők

DOI:

https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2024.02.01

Kulcsszavak:

vállalati fenntarthatóság, fenntarthatóságot szolgáló üzleti modellek, fenntartható fogyasztás, visszapattanó hatás (rebound effect)

Absztrakt

A COVID-19 járványhoz kapcsolódó korlátozások jelentős hatást gyakoroltak a fenntarthatóságra fókuszáló üzleti gyakorlatok elterjedésére. A tanulmány célja kettős: egyrészt feltárni, hogyan változott a fenntartható üzleti gyakorlatok fogyasztói elfogadása a járvány hatására, másrészt megvizsgálni, várható-e visszarendeződés a járvány elültével, azaz tetten érhető-e részleges vagy teljes visszapattanó hatás. A szerzők egy 622 fős minta alapján leíró statisztikák, illetve faktor- és klaszterelemzés segítségével vizsgálták a fentieket. Az eredmények alapján a fogyasztók nyitottsága általánosságban nőtt a vizsgált gyakorlatokkal kapcsolatban, egyedül a megosztáson alapuló megoldások (szállás, közlekedés) esetében csökkent. A fenntarthatóságot célzó üzleti gyakorlatok elfogadásában a COVID-hoz kapcsolódó korlátozások elmúltával ugyanakkor visszarendeződés várható (ez részben már megfigyelhető is, például az anyagi fogyasztás és az elmaradt utazások tekintetében). A várt visszapattanó hatás jelentős a fenntarthatósági gyakorlatok iránt nyitott klaszterek („Felelős zöldek” és „Innovatívak”) körében is, ami különösen fontossá teszi, hogy vállalati innovációk, illetve szakpolitikai és oktatási megoldások révén megtartható legyen a válság idején elért nagyobb nyitottság.

Letöltések

Letölthető adat még nem áll rendelkezésre.

Szerző életrajzok

Mária Csutora, Budapesti Corvinus Egyetem

egyetemi tanár

Cecília Szigeti, Budapesti Metropolitan Egyetem

egyetemi docens

Gábor Harangozó, Budapesti Corvinus Egyetem

egyetemi docens

Hivatkozások

Adhikari, A., Sengupta, J., & Hussain, C. (2021). Declining carbon emission/concentration during COVID-19: A critical review on temporary relief. Carbon Trends, 5, 100131. https://doi.org/10.1016/j.cartre.2021.100131

Agárdi, I., & Török, Á. (2020). Társadalmi vállalkozók kapcsolati beágyazottsága és szerepe a társadalmi hatás kiterjesztésében. Vezetéstudomány, 51(12), 2-16. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2020.12.01

Barreiro-Gen, M., Lozano, R., & Zafar, A. (2020). Changes in sustainability priorities in organisations due to the COVID-19 outbreak: averting environmental rebound effects on society. Sustainability, 12(12), 5031. https://doi.org/10.3390/su12125031

Bieser, J., & Hilty, L. (2018). Indirect effects of the digital transformation on environmental sustainability: methodological challenges in assessing the greenhouse gas abatement potential of ICT. In ICT4S 5th International Conference on Information and Communication Technology for Sustainability (pp. 68-81). Toronto, 15 May 2018 – 17 May 2018. EasyChair. https://doi.org/10.29007/lx7q

Bocken, N., Ingemarsdotter, E., & Gonzalez, D. (2019). Designing sustainable business models: exploring IoT-enabled strategies to drive sustainable consumption. In Sustainable Business Models (pp. 61-88). Palgrave Macmillan. https://doi.org/10.1007/978-3-319-93275-0_3

Bocken, N.M., Short, S.W., Rana, P., & Evans, S. (2014). A literature and practice review to develop sustainable business model arche-types. Journal of Cleaner Production, 65, 42-56. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2013.11.039

Borg, D., Mont, O., & Schoonover, H. (2020). Consumer acceptance and value in use-oriented product-service systems: Lessons from Swedish consumer goods companies. Sustainability, 12, 8079. https://doi.org/10.3390/su12198079

Boros, L., & Kovalcsik, T. (2021). A COVID-19-járvány hatása a budapesti Airbnb-piacra. Területi Statisztika, 61(3), 380-402. https://doi.org/10.15196/TS610306

Bressanelli, G., Saccani, N., & Perona, M. (2022). Investigating business potential and users’ acceptance of circular economy: A survey and an evaluation model. Sustainability, 14, 609. https://doi.org/10.3390/su14020609.

Castro, C.G., Trevisan, A.H., Pigosso, D.C.A., & Mascarenhas, J. (2022). The rebound effect of circular economy: Definitions, mechanisms and a research agenda. Journal of Cleaner Production, 345, 131136. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2022.131136

Chawla, Y., & Kowalska-Pyzalska, A. (2019). Public awareness and consumer acceptance of smart meters among Polish social media users. Energies, 12, 2759. https://doi.org/10.3390/en12142759

Coelho, P.M., Corona, B., ten Klooster, R., & Worrell, E. (2020). Sustainability of reusable packaging – Current situation and trends. Resources, Conservation and Recycling, 6, 100037. https://doi.org/10.1016/j.rcrx.2020.100037

Cornejo-Cañamares, M., Medrano, N., & Olarte-Pascual, C. (2021). Environmental objectives and non-technological innovation in Spanish manufacturing SMEs. Journal of Cleaner Production, 296, 126445. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2021.126445

Csiszárik-Kocsir, Á., Garai-Fodor, M., & Varga, J. (2022). Mi lett fontos a pandémia alatt? Preferenciák, vásárlói szokások átértékelődése a koronavírus-járvány hatására a különböző generációk szemével. Vezetéstudomány, 53(4), 70-83. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2022.04.06

Csutora, M. (2012). One more awareness gap? The behaviour- impact gap problem. Journal of Consumer Policy, 35, 145–163. https://doi.org/10.1007/s10603-012-9187-8.

Daly, H. (2019). Some overlaps between the first and second thirty years of ecological economics. Ecological Economy, 164, 106372. https://doi.org/10.1016/j.ecolecon.2019.106372.

de Medeiros, J.F., Marcon, A., Ribeiro, J.L.D., & D’Agostin, J.Q.A. (2021). Consumer emotions and collaborative consumption: The effect of COVID-19 on the adoption of use-oriented product-service systems. Sustainable Production and Consumption, 27, 1569–1588. https://doi.org/10.1016/j.spc.2021.03.010

Dombi, M., Harazin, P., Karcagi-Kováts, A., Aldebei, F., & Cao, Z. (2023). Perspectives on the material dynamic efficiency transition in decelerating the material stock accumulation. Journal of Environmental Management, 335, 117568. https://doi.org/10.1016/j.jenvman.2023.117568

Dong, X., Zheng, X., Wang, C., Zeng, J., & Zhang, L. (2022). Air pollution rebound and different recovery modes during the period of easing COVID-19 restrictions. Science of The Total Environment, 843, 156942. https://doi.org/10.1016/j.scitotenv.2022.156942

Driediger, F., & Bhatiasevi, V. (2019). Online grocery shopping in Thailand: Consumer acceptance and usage behavior. Journal of Retailing and Consumer Services, 48, 224–237. https://doi.org/10.1016/j.jretconser.2019.02.005.

Elghannam, A., Mesias, F.J., Escribano, M., Fouad, L., Horrillo, A., & Escribano, A.J. (2020). Consumers’ perspectives on alternative short food supply chains based on social media. Foods, 9(1), 22. https://doi.org/10.3390/foods9010022

Elzinga, R., Reike, D., Negro, S.O., & Boon, W.P. (2020). Consumer acceptance of circular business models. Journal of Cleaner Production, 254, 119988. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2020.119988

European Parliament (2022). Briefing on „Right to repair”. Members’ Research Service. Members’ Research Service PE 698.869. https://www.europarl.europa.eu/committees/hu/right-to-repair/product-details/20221117CHE10962

Faiyetole, A.A. (2022). Impact of COVID-19 on willingness to share trips. Transportation Research Interdisciplinary Perspectives, 13,100544. https://doi.org/10.1016/j.trip.2022.100544

Farhoud, M., Shah, S., Stenholm, P., Kibler, E., Renko, M., & Terjesen, S. (2021). Social enterprise crowdfunding in an acute crisis. Journal of Business Venturing, 15, e00211. https://doi.org/10.1016/j.jbvi.2020.e00211Get

Feng, T., Du, H., Lin, Z., Chen, X., Chen, Z., & Tu, Q. (2022). Green recovery or pollution rebound? evidence from air pollution of China in the post-COVID-19 era. Journal of Environmental Management, 324, 116360. https://doi.org/10.1016/j.jenvman.2022.116360

Freire-González, J., & Vivanco, D.F. (2020). Pandemics and the environmental rebound effect: reflections from COVID-19. Environmental & Resource Economics, 1-4. https://doi.org/10.1007/s10640-020-00448-7

Balderson, U., Burchell, B., Kamerāde, D., Coutts, A., & Wang, S. (2022). Just the freedom to get good at things and stuff like that: Why spending less time at work would be good for individual, social and environmental wellbeing. Futures, 143, 103035. https://doi.org/10.1016/j.futures.2022.103035

Grey, S., Druckman, A., Sadhukhan, J., & James, K. (2022). Reducing the environmental impact of clothing: an exploration of the potential of alternative business models. Sustainability, 14, 6292. https://doi.org/10.3390/su14106292

Guttentag, D., Smith, S., Potwarka, L.R., & Havitz, M. (2018). Why tourists choose Airbnb: A motivation- based segmentation study. Journal of Travel Research, 57, 342–359. https://doi.org/10.1177/0047287517696980

Győri, Z., & Csillag, S. (2019). Vállalati felelősségvállalás és fogyatékossággal élő személyek foglalkoztatása: külön múlt–közös jövő? – 2. rész: A fogyatékossággal élő személyek foglalkoztatása a CSR-szakirodalomban és a gyakorlatban. Vezetéstudomány, 50(7-8), 16-30. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2019.07.02

Hossain, M. (2021). The effect of the COVID-19 on sharing economy activities. Journal of Cleaner Production, 280, 124782. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2020.124782

Hua, L., & Wang, S. (2019). Antecedents of consumers’ intention to purchase energy-efficient appliances. Sustainability, 11, 2994. https://doi.org/10.3390/su11102994

Irfan, M., Hao, Y., Ikram, M., Wu, H., Akram, R., & Rauf, A. (2021). Assessment of the public acceptance and utilization of renewable energy in Pakistan. Sustainable Production and Consumption, 27, 312–324. https://doi.org/10.1016/j.spc.2020.10.031

Jin, C.C., Seong, L.C., & Khin, A. (2019). Factors affecting the consumer acceptance towards fintech products and services in Malaysia. International Journal of Asian Social Science, 9, 59–65. https://doi.org/10.18488/journal.1.2019.91.59.65

Ketelsen, M., Janssen, M., & Hamm, U. (2020). Consumers’ response to environmentally-friendly food packaging- a systematic review. Journal of Cleaner Production, 254, 120123. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2020.120123

Kézai, P. K., & Kurucz, A. (2023). Crisis resilience of startup companies (The case of Hungary among the Visegrad Countries with a Focus on the Pandemic). Sustainability, 15(9), 7108. https://doi.org/10.3390/su15097108

Kim, N.L., Woo, H., & Ramkumar, B. (2021). The role of product history in consumer response to online second-hand clothing retail service based on circular fashion. Journal of Retailing and Consumer Services, 60, 102457. https://doi.org/10.1016/j.jretconser.2021.102457

Kolonics, P., & Pónusz, M. (2020). A megosztásos gazdaság magyarországi helyzete. Multidiszciplináris kihívások és sokszínű válaszok, 2, 77-97. https://doi.org/10.33565/MKSV.2020.02.05

Köves A., Veress T., Gáspár J., & Matolay R. (2022). Conceptualizing cuvée organizations: characteristics lead ing towards sustainable decision-making practices. Sustainability, 24, 13672. https://doi.org/10.3390/su132413672

KSH (2022). Gyorstájékoztató, kiskereskedelem, 2022. december. https://www.ksh.hu/docs/hun/xftp/gyor/kis/kis2212.html

KSH (2023). Gyorstájékoztató, turizmus, 2023. január. https://www.ksh.hu/gyorstajekoztatok/ksz/ksz2301.html

Kuah, A.T., & Wang, P. (2020). Circular economy and consumer acceptance: An exploratory study in East and Southeast Asia. Journal of Cleaner Production, 247, 119097. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2019.119097

Kumar, G.A. (2021). Framing a model for green buying behavior of Indian consumers: From the lenses of the theory of planned behavior. Journal of Cleaner Production, 295, 126487. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2021.126487

Lange, S., & Berner, A. (2022). The growth rebound effect: A theoretical–empirical investigation into the relation between rebound effects and economic growth. Journal of Cleaner Production, 371, 133158. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2022.133158

Li, R., & Li, S. (2021). Carbon emission post-coronavirus: Continual decline or rebound? Structural Change and Economic Dynamics, 57, 57–67. https://doi.org/10.1016/j.strueco.2021.01.008

Li, X., Voorneveld, M., & de Koster, R. (2021). Business transformation in an age of turbulence – Lessons learned from COVID-19. Technological Forecasting and Social Change, 176, 121452. https://doi.org/10.1016/j.techfore.2021.121452

Losonci, D., Lőrincz, L., Granát, M., & Demeter, K. (2023). Digitalizáció és üzleti teljesítmény – hazai feldolgozóipari tapasztalatok. Közgazdasági Szemle,70(1), 82-102. http://real.mtak.hu/156410/1/04_Losonci_21_9A.pdf

Lutz, C., & Newlands, G. (2018). Consumer segmentation within the sharing economy: The case of Airbnb. Journal of Business Research, 88, 187–196. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2018.03.019

Mert, W., Suschek-Berger, J., & Tritthart, W. (2008). Consumer acceptance of smart appliances. smart domestic appliances in sustainable energy systems (Smart-A). https://www.ifz.at/sites/default/files/2021-02/D5_5-Consumer%20acceptance.pdf

Neulinger, Á., Nagy, M.J., Petróczi, Zs., Kiss, G., Veress, T., & Lazányi, O. (2023). Hogyan támogathatja a közösség a fenntarthatóbb életmódot? Egy részvételi kutatás tapasztalatai. Marketing és Menedzsment, 57(1), 15-24. https://doi.org/10.15170/MM.2023.57.01.02

Nováková, P., Hák, T., & Janoušková, S. (2021). An analysis of food waste in Czech households – A contribution to the international reporting effort. Foods, 10, 875. https://doi.org/10.3390/foods10040875

Palm, J., Eidenskog, M., & Luthander, R. (2018). Sufficiency, change, and flexibility: Critically examining the energy consumption profiles of solar PV prosumers in Sweden. Energy Research & Social Science, 39, 12–18. https://doi.org/10.1016/j.erss.2017.10.006

Poortinga, W., Steg, L., Vlek, C., & Wiersma, G. (2003). Household preferences for energy-saving measures: A conjoint analysis. Journal of Economic Psychology, 24, 49–64. https://doi.org/10.1016/S0167-4870(02)00154-X

Primecz, H., Kiss, J., & Toarniczky, A. (2019). Diverzitáskategóriák és társadalmi vállalkozások: Nemzetközi kitekintés, Vezetéstudomány, 50(10), 61-73. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2019.10.06

Rey-Merchán, M.d.C., López-Arquillos, A., & Pires Rosa, M. (2022). Carpooling systems for commuting among teachers: an expert panel analysis of their barriers and incentives. International Journal of Environmental Research and Public Health, 19, 8533. https://doi.org/10.3390/ijerph19148533

Rojas, C., Muñiz, I., Quintana, M., Simon, F., Castillo, B., de la Fuente, H., Rivera, J., & Widener, M. (2022). Short run „rebound effect” of COVID on the Transport Carbon Footprint. Cities, 131, 104039. https://doi.org/10.1016/j.cities.2022.104039

Sardianou, E., & Genoudi, P. (2013). Which factors affect the willingness of consumers to adopt renewable energies? Renewable Energy, 57, 1–4. https://doi.org/10.1016/j.renene.2013.01.031

Solér, C., Koroschetz, B., & Salminen, E. (2020). An infrastructural perspective on sustainable consumption- activating and obligating sustainable consumption through infrastructures. Journal of Cleaner Production, 243, 118601. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2019.118601

Sorrell, S., & Dimitropoulos, J. (2008). The rebound effect: Microeconomic definitions, limitations and extensions. Ecological Economics, 65(3), 636-649. https://doi.org/10.1016/j.ecolecon.2007.08.013

Ter Huurne, M., Ronteltap, A., Corten, R., & Buskens, V. (2017). Antecedents of trust in the sharing economy: A systematic review. Journal of Consumer Behavoiur, 16, 485–498. https://doi.org/10.1002/cb.1667

Thogersen, J. (1999). Spillover processes in the development of a sustainable consumption pattern. Journal of Economic Psychology, 20, 53–81. https://doi.org/10.1016/S0167-4870(98)00043-9

Toft, M.B., Schuitema, G., & Thogersen, J. (2014). Responsible technology acceptance: Model development and application to consumer acceptance of Smart Grid technology. Applied Energy, 134, 392–400. https://doi.org/10.1016/j.apenergy.2014.08.048

Tóth, M., Málovics, G., & Tóth, I. J. (2009). Fenntarthatóság – fenntartható fogyasztás egyetemi hallgatók fogyasztásának vizsgálata alapján. Vezetéstudomány, 40(9), 41- 53. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2009.09.04

Tsai, J.M., Hung, S.W., & Yang, T.T. (2020). In pursuit of goodwill? The cross-level effects of social enterprise consumer behaviors. Journal of Business Research, 109, 350–361. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2019.11.051

Viciunaite, V., & Alfnes, F. (2020). Informing sustainable business models with a consumer preference perspective. Journal of Cleaner Production, 242, 118417. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2019.118417

Zhang, Y., Tan, C.D., Sun, J., & Yang, Z. (2020). Why do people patronize donation-based crowdfunding platforms? An activity perspective of critical success factors. Computers in Human Behavior, 112, 106470. https://doi.org/10.1016/j.chb.2020.106470

Zilahy, G. (2016). Sustainable business models–what do management theories say? Vezetéstudomány, 47(10), 62-72. https://doi.org.10.14267/VEZTUD.2016.10.06

Zilahy, G., & Széchy, A. (2020). A hazai vállalati szféra környezeti teljesítménye a nemzetközi tendenciák tükrében. Vezetéstudomány, 51(1), 55-70. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2020.01.05

Zwart, T.A., & Wertheim-Heck, S. (2021). Retailing local food through supermarkets: Cases from Belgium and the Netherlands. Journal of Cleaner Production, 300, 126948. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2021.126948

Zsóka, Á.N. (2008). Consistency and „awareness gaps” in the environmental behaviour of Hungarian companies. Journal of Cleaner Production,16, 322–329. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2006.07.044

Downloads

Megjelent

2024-02-16

Hogyan kell idézni

Csutora, M., Szigeti, C., & Harangozó, G. (2024). A fenntarthatóságot szolgáló üzleti gyakorlatok fogyasztói elfogadása a COVID idején: Egy egyetemista minta tapasztalatai. Vezetéstudomány Budapest Management Review, 55(2), 2–16. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2024.02.01

Folyóirat szám

Rovat

Tanulmányok