Elektromos rollerek fogyasztói megítélésének vizsgálata a háromrétegű üzletimodell-vászon segítségével
DOI:
https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2023.09.06Kulcsszavak:
elektromos roller, háromrétegű üzleti modell vászon, környezettudatos fogyasztó, fókuszcsoport, társadalmihatásAbsztrakt
Az alábbi feltáró kutatásban a szerzők a fenntarthatóság és a környezettudatosság irányából megközelítve vizsgálták a szerzők a platformalapon működő megosztható elektromos rollereket, mint egy lehetséges „zöldebb” közlekedési alternatívát kínáló megoldást. Tanulmányukban ennek a kutatásnak egy részével foglalkoznak, amelyben a háromrétegű üzletimodell-vászon (TLBMC) társadalmi és környezeti rétegeinek elemzésével azonosítják be, három fókuszcsoportos vizsgálat keretein belül a stakeholderek egy csoportjának, a nem használóknak a fenntarthatósághoz, az alternatív közlekedési eszközökhöz és az elektromos rollerekhez fűződő attitűdjeit. Az eredmények azt mutatják, hogy a mikromobilitási megoldásokat illetően a megkérdezetteket leginkább a szabályozási kérdések tisztázatlansága, valamint a megfelelő infrastruktúra hiánya zavarja. Az itt bemutatott kutatás elsődleges célja az volt, hogy megismerjék az elektromos mikromobilitási projektek bevezetésének sikertényezőit, melyben további aktorok is szerepet játszanak. Ezért – a most kapott eredményeket is beépítve – a későbbi vizsgálatokhoz az actor network theory (ANT) módszerének használatát javasolják, amely kifejezetten alkalmas arra, hogy megértsék az aktorok között lévő dinamikát, illetve kapcsolatokat.
Letöltések
Hivatkozások
ApolloScooters. (2022. március 7). Health Benefits of Riding an Electric Scooter. https://apolloscooters.co/blogs/news/health-benefits-of-riding-an-electric-scooter
Bakó, B., Berezvai, Z., Cseke, P. Z., & Isztin, P. (2019). Infrastruktúra-bővítés világversenyek idején. A Mol Bubi esete a FINA világbajnoksággal. Közgazdasági Szemle, 66(01), 4–21. https://doi.org/10.18414/KSZ.2019.1.4
Berényi, J., Hideg, V., Horváth, D., Remenyik, B., Siska, M. & Fleischer, T. (2022). A koronavírus-világjárvány és hatásai a közlekedési alágazatokban. In Munkácsy A. & Jászberényi M. (Eds.), Fenntarthatóság és reziliencia a mobilitásban (pp. 78-89). Akadémiai Kiadó.
Bocken, N., Short, S., Rana, P., & Evans, S. (2013). A value mapping tool for sustainable business modelling. Corporate Governance: The International Journal of Business in Society, 13(5), 482–497. https://doi.org/10.1108/CG-06-2013-0078
BoltBlog. (2022. december 3). Bolt’s e-scooters: reuse, repair, and recycle. https://blog.bolt.eu/en/bolts-e-scooters-reuse-repair-and-recycle/
Callon, M. (1987). Society in the Making: The Study of Technology as a Tool for Sociological Analysis. In Bijker, W. E., Hughes, T. P., & Pinch, T. (Eds.), The Social Construction of Technological Systems: New directions in the sociology and history of technology (pp. 83-103). Cambridge, Massachusetts, MIT Press.
Carlier, M. (2022). Automotive industry worldwide - statistics & facts. Statista. https://www.statista.com/topics/1487/automotive-industry/#topicOverview
Chun, Y.Y., & Lee, K.M. (2013). Life Cycle-Based Generic Business Strategies for Sustainable Business Models. Journal of Sustainable Development, 6(8), 1-15. https://doi.org/10.5539/jsd.v6n8p1
Coes, D.H. (2014). Critically assessing the strengths and limitations of the Business Model Canvas (Master thesis). University of Twente, Twente. https://essay.utwente.nl/64749/1/Coes_MA_MB.pdf
Gössling, S. (2020). Integrating e-scooters in urban transportation: Problems, policies, and the prospect of system change. Transportation Research Part D: Transport and Environment, 79, 102230. https://doi.org/10.1016/j.trd.2020.102230
Gyulavári, T., Mitev, A. Z., Neulinger, Á., Neumann-Bódi, E., Simon, J., & Szűcs, K. (2017). A marketingkutatás alapjai (e-könyv). Akadémiai Kiadó.
Hofmeister Tóth, Á., Kelemen, K., & Piskóti, M. (2010). Környezettudatos fogyasztói magatartásminták a magyar háztartásokban. In Csépe A. (Eds.), Új Marketing Világrend (pp. 358-370). Budapesti Kommunikációs és Üzleti Főiskola.
Holme, R., & Watts, P. (2000). Corporate social responsibility: Making good business sense. World Business Council for Sustainable Development.
Hong, D., Jang, S., & Lee, C. (2023). Investigation of shared micromobility preference for last-mile travel on shared parking lots in city center. Travel Behaviour and Society, 30, 163-177. https://doi.org/10.1016/j.tbs.2022.09.002
Joyce, A., & Paquin, R. L. (2016). The triple layered business model canvas: A tool to design more sustainable business models. Journal of Cleaner Production, 135, 1474–1486. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2016.06.067
Kopplin, C. S., Brand, B. M., & Reichenberger, Y. (2021). Consumer acceptance of shared escooters for urban and short-distance mobility. Transportation Research Part D: Transport and Environment, 91, 102680. https://doi.org/10.1016/j.trd.2020.102680
Lehóczky, A. (2020). Csökkent, de még mindig magas a légszennyezettség Európában és Magyarországon. Masfelfok.hu. https://masfelfok.hu/2020/12/07/csokkent-de-meg-mindig-magas-a-legszennyezettseg-europaban-es-magyarorszagon/
Lozano, R. (2008). Envisioning sustainability three-dimensionally. Journal of Cleaner Production, 16(17), 1838–1846. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2008.02.008
Malhotra, N. K. (2017). Marketingkutatás (e-könyv). Akadémia Kiadó.
Mladenović, M., Dibaj, S., & Lopatnikov, D., (2022). Evaluation of electric scooter deployment in the City of Helsinki: A perspective on sociotechnical transitions dynamics and adaptive governance. Department of Built Environment, Aalto University.
Maus, J. (2019). When electric scooter and bicycle users collide. BikePortland, https://bikeportland.org/2019/08/28/when-electric-scooter-and-bicycle-users-collide-302158
van Marrewijk, M. (2003). Multiple levels of corporate sustainability. Journal of Business Ethics, 44(2), 107–119. https://doi.org/10.1023/A:1023383229086
Nemeslaki, A., Urbán, Z., & Trestyén, A. (2008). Alapvető e-business-modellek működése és magyarországi elterjedtségük. Vezetéstudomány, 39(12), 4–15. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2008.12.01
Osterwalder, A., & Pigneur, Y. (2010). Business Model Generation. John Wiley & Sons, Inc.
Osterwalder, A., Pigneur, Y, & Tucci, C.L. (2005). Clarifying Business Models: Origins, Present, and Future of the Concept. Communications of the Association for Information System, 16, 1-25. https://doi.org/10.17705/1CAIS.01601
Petruska, I. (2017). Fogyasztói magatartás. In Kovács I. (Eds.), Marketing: Fókuszban a termék (71-90). Typotex. Racingline. (2022. július 7). Akkumulátorok újrahasznosításával járul hozzá a fenntartható közlekedéshez a TIER és a Remondis. https://racingline.hu/e-mobility/akkumulatorok-ujrahasznositasaval-jarul-hozza-a-fenntarthato-kozlekedeshez-a-tier-es-a-remondis/2022/07/06/
Rebitzer, G., Ekvall, T., Frischknecht, R., Hunkeler, D., Norris, G., Rydberg, T., Schmidt, W.-P., Suh, S., Weidema, B. P., & Pennington, D. W. (2004). Life cycle assessment. Environment International, 30(5), 701–720. https://doi.org/10.1016/j.envint.2003.11.005
Reid, A., & Miedzinski, M. (2008). Eco-Innovation. Final Report for Sectoral Innovation Watch. https://doi.org/10.13140/RG.2.1.1748.0089
Robbie, G. (2020, August 7). More people are riding electric scooters amid social distancing concerns. WSUF Public Media. https://news.wfsu.org/
Santos, C., Coelho, A., & Marques, A. (2023). The greenwashing effects on corporate reputation and brand hate, through environmental performance and green perceived risk. Asia-Pacific Journal of Business Administration. https://doi.org/10.1108/APJBA-05-2022-0216
Sherman, W. R. (2012). The triple bottom line: The reporting of doing well & doing good. Journal of Applied Business Research (JABR), 28(4), 673. https://doi.org/10.19030/jabr.v28i4.7051
Shrivastava, P., & Statler, M. (Eds.) (2020). Learning From the Global Financial Crisis: Creatively, Reliably, and Sustainably. Stanford University Press.
Sokolowski, M. M. (2020). Laws and policies on electric scooters in the European Union: A ride to the micromobility directive? European Energy and Environmental Law Review, 29(4), 127–140. https://doi.org/10.54648/EELR2020036
Sung, H. (2023). Causal impacts of the COVID-19 pandemic on daily ridership of public bicycle sharing in Seoul. Sustainable Cities and Society, 89, 104344. https://doi.org/10.1016/j.scs.2022.104344
Sztankóczy, A. (2019). Elektromos roller, a veszedelmes közlekedési tévedés. VálaszOnline. https://www.valaszonline.hu/2019/11/11/elektormos-roller-veszelyek-kornyezetszennyezes-elemzes/
Szűcs, R. S. (2020). A fogyasztói tudatosság affektív és konatív komponensei. Gradus, 7(1), 105–114. https://doi.org/10.47833/2020.1.ECO.002
Tenczer, G. (2021). Megjelent Budapesten az indexszel,féklámpával felszerelt elektromos bérroller. Telex. https://telex.hu/belfold/2021/09/09/megjelent-budapesten-azindexszel-feklampaval-felszerelt-elektromos-berroller
Tóth, A. (2022). Tavaly még hatalmas volt az ózonlyuk, de ha minden jól megy, 20 év múlva végleg eltűnhet. Qubit. https://qubit.hu/2022/07/07/tavaly-meg-hatalmas-voltaz-ozonlyuk-de-ha-minden-jol-megy-20-ev-mulvavegleg-eltunhet
Törőcsik, M. (2016). A fogyasztói magatartás új tendenciái. Vezetéstudomány, 47(Marketingtudományi Különszám), 19-25. https://unipub.lib.uni-corvinus.hu/2325/1/VT2016n4p19.pdf
Törőcsik, M. & Maksiomovic, Á. (2022). A nemfogyasztás, mint új kihívás. Szabad Piac, (2), 70-77. https://epa.oszk.hu/04500/04520/00006/pdf/EPA04520_szabadpiac_2022_02_070-077.pdf
Umweltbunesamt. (2021. október 27). E-Scooter momentan kein Beitrag zur Verkehrswende. https://www.umweltbundesamt.de/themen/verkehr/nachhaltige-mobilitaet/e-scooter-momentan-kein-beitrag-zur-verkehrswende
Upward, A., & Jones, P. (2016). An ontology for strongly sustainable business models: Defining an enterprise framework compatible with natural and social science. Organization & Environment, 29(1), 97–123. https://doi.org/10.1177/1086026615592933
Varga, G. (2020). Conflicting economic and social interests in the use of urban commons: Segways and electric scooters in public spaces. A case study from Budapest, Hungary. Espaço e Economia, 19. https://doi.org/10.4000/espacoeconomia.17212
WorldWildLife. (2022). #RideGreen with Lime and WWF. https://www.worldwildlife.org/pages/ridegreen-withlime-and-wwf
Zott, C., Amit, R., & Massa, L. (2011). The business model: recent developments and future research. Journal of Management, 37(4), 1019–1042. https://doi.org/10.1177/0149206311406265
Wang, G., Krzywda, D., Kondrashev, S., & Vorona-Slivinskaya, L. (2021). Recycling and Upcycling in the Practice of Waste Management of Construction Giants. Sustainability, 13(2), 640. https://doi.org/10.3390/su13020640
Downloads
Megjelent
Hogyan kell idézni
Folyóirat szám
Rovat
License
Copyright (c) 2023 Vezetéstudomány / Budapest Management Review
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors assign copyright to Vezetéstudomány / Budapest Management Review. Authors are responsible for permission to reproduce copyright material from other sources.