Aki kimarad, az tényleg lemarad?

Hallgatók mindennapi és munkahelyi FOMO-jelenségének és közösségimédia-függőségének összefüggés-vizsgálata három magyar egyetemen

Szerzők

DOI:

https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2023.06.02

Kulcsszavak:

FOMO, munkahelyi FOMO, közösségimédia-függőség, online felületek

Absztrakt

A FOMO (Fear of Missing Out) jelensége arra a félelemre utal, amikor egy felhasználó tart attól, hogy az online tartalmakat és mások interakcióit nem láthatja, nem időben reagálhat rájuk, vagy vesz részt élőben az adott aktivitáson. A FOMO érzése szorongáshoz, alvászavarokhoz, a koncentráció hiányához és a közösségi médiától való krónikus függéshez vezethet. Megjelent azonban az “ellentrend”, a Joy of Missing Out: az egészséges “diszkonnektivitás”, az online platformokról történő szándékolt, jó érzésű lecsatlakozás. A szerzők kutatása az általános és munkahelyi FOMO-jelenség dinamikáit vizsgálja a közösségimédia-addikció függvényében. A szakirodalmi elemzés eredményeit a Web of Science adatbázisát alkalmazva összefüggés-vizualizáció illusztrálja. A négy kutatási hipotézis vizsgálatához többváltozós elemzést alkalmaztak. A FOMO-jelenség elemzésénél két faktort azonosítottak: a másokhoz való viszonyítást (online) és a kimaradásélményt (offline). A munkahelyi FOMO esetén is két faktort emeltek ki: a kapcsolati kirekesztést és az információs kirekesztést.

Letöltések

Letölthető adat még nem áll rendelkezésre.

Szerző életrajzok

Edit Kővári, Pannon Egyetem

egyetemi docens

Dávid Hargitai, Pannon Egyetem

egyetemi docens

Fanny Liska, Pannon Egyetem

egyetemi adjunktus

Hivatkozások

Aitamurto, T., Won, A. S., Sakshuwong, S., Kim, B., Sadeghi, Y., Stein, K., Royal, P. G., & Kircos, C. L. (2021). From FOMO to JOMO: Examining the fear and joy of missing out and presence in a 360° video viewing experience. In Proceedings of the 2021 CHI Conference on Human Factors in Computing Systems, 512, 1-14. https://doi.org/10.1145/3411764.3445183

Al-Menayes, J. (2015a). Psychometric properties and validation of the arabic social media addiction scale. Journal of Addiction, 291743, 1-6. http://dx.doi.org/10.1155/2015/291743

Al-Menayes, J. J. (2015b). Social media use, engagement and addiction as predictors of academic performance. International Journal of Psychological Studies, 7(4), 86-94. http://dx.doi.org/10.5539/ijps.v7n4p86

Alutaybi, A., Al-Thani, D., McAlaney, J., & Ali, R. (2020). Combating fear of missing out (FOMO) on social media: The FOMO-r method. International Journal of Environmental Research and Public Health, 17(17), 6128. https://doi.org/10.3390/ijerpH_17176128

Aranda, J. H., & Baig, S. (2018). Toward” JOMO” the joy of missing out and the freedom of disconnecting. In Proceedings of the 20th international conference on human-computer interaction with mobile devices and services, 1-8. https://doi.org/10.1145/3229434.3229468

Botha, E., Farshid, M., & Pitt, L. (2011). How sociable? An exploratory study of university brand visibility in social media. South African Journal of Business Management, 42(2), 43-51. https://doi.org/10.4102/sajbm.v42i2.494

Budnick, C. J., Rogers, A. P., & Barber, L. K. (2020). The fear of missing out at work: Examining costs and benefits to employee health and motivation. Computers in Human Behavior, 104, 106161. https://doi.org/10.1016/j.chb.2019.106161

Carlson, J. R., Zivnuska, S., Harris, R. B., Harris, K. J., & Carlson, D. S. (2016). Social media use in the workplace: A study of dual effects. Journal of Organizational and End User Computing (JOEUC), 28(1), 15-31. https://doi.org/10.4018/JOEUC.2016010102

Chan, S. S., Van Solt, M., Cruz, R. E., Philp, M., Bahl, S., Serin, N., Amaral, N. B., Schindler, R., & Canbulut, M. (2022). Social media and mindfulness: From the fear of missing out (FOMO) to the joy of missing out (JOMO). The Journal of Consumer Affairs, 56(3), 1312-1331. https://doi.org/10.1111/joca.12476

Eitan, T., & Gazit, T. (2023). No social media for six hours? The emotional experience of Meta’s global outage according to FOMO, JOMO and internet intensity. Computers in Human Behavior, 138, 107474. https://doi.org/10.1016/j.chb.2022.107474

Elhai, J. D., Levine, J. C., Dvorak, R. D., & Hall, B. J. (2016). Fear of missing out, need for touch, anxiety and depression are related to problematic smartphone use. Computers in Human Behavior, 63(2016), 509-516. https://doi.org/10.1016/j.chb.2016.05.079

Feldman, G., Greeson, J., Renna, M., & Robbins-Monteith, K. (2011). Mindfulness predicts less texting while driving among young adults: Examining attention-and emotion-regulation motives as potential mediators. Personality and Individual Differences, 51(7), 856-861. https://doi.org/10.1016/j.paid.2011.07.020

Fineberg, N.A., Demetrovics, Z., Stein, D.J., Ioannidis, K., Potenza, M.N., Grünblatt, E., Brand, M., Billieux, J., Carmi, L., King, D.L., & Grant, J.E. (2018). Manifesto for a European research network into problematic usage of the internet. European Neuropsychopharmacology, 28(11), 1232-1246. http://dx.doi.org/10.1016/j.euroneuro.2018.08.004

Hadlington, L., Binder, J., & Stanulewicz, N. (2020). Fear of missing out predicts employee information security awareness above personality traits, age, and gender. Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking, 23(7), 459-464. https://doi.org/10.1089/cyber.2019.0703

Herman, D. (2000). Introducing short-term brands: A new branding tool for a new consumer reality. Journal of Brand Management, 7(5), 330-340. https://doi.org/10.1057/bm.2000.23

IONOS. (2020). JOMO: the mindful countertrend to FOMO. https://www.ionos.com/digitalguide/online-marketing/social-media/joy-of-missing-out

Jacobsen, S. (2021). FOMO, JOMO and COVID: How missing out and enjoying life are impacting how we navigate a pandemic. Journal of Organizational Psychology, 21(3), 67-73. https://doi.org/10.33423/jop.v21i3.4309

Khan, S. (2019). Picking new JOMO trend. https://brandequity.economictimes.indiatimes.com/news/marketing/picking-new JOMOtrend/68685445

Kuss, D.J., & Griffiths, M.D. (2017). Social networking sites and addiction: ten lessons learned. International Journal of Environmental Research and Public Health, 14(3), 311. https://doi.org/10.3390/ijerpH_14030311

Lee, A.R., Son, S.M., & Kim, K.K. (2016). Information and communication technology overload and social networking service fatigue: a stress perspective. Computers in Human Behavior, 55(PartA), 51-61. https://doi.org/10.1016/j.chb.2015.08.011

Lopez-Fernandez, O., Honrubia-Serrano, L., Freixa-Blanxart, M., & Gibson, W. (2014). Prevalence of problematic mobile phone use in British adolescents. CyberPsychology, Behavior, and Social Networking, 17(2), 91-98. https://doi.org/10.1089/cyber.2012.0260

Lord, C., Hazas, M., Clear, A. K., Bates, O., Whittam, R., Morley, J., & Friday, A. (2015). Demand in my pocket: mobile devices and the data connectivity marshalled in support of everyday practice. In Proceedings of the 33rd Annual ACM Conference on Human Factors in Computing Systems, 2729-2738. https://doi.org/10.1145/2702123.2702162

Magee, R. M., Agosto, D. E., & Forte, A. (2017). Four factors that regulate teen technology use in everyday life. In Proceedings of the 2017 ACM Conference on Computer Supported Cooperative Work and Social Computing, 511-522. https://doi.org/10.1145/2998181.2998310

Mangold, W. G., & Faulds, D. J. (2009). Social media: the new hybrid element of marketing mix. Business Horizons, 52(4), 357-365. https://doi.org/10.1016/j.bushor.2009.03.002

McGinnis, P.J. (2020). Fear of missing out. Naperville: Sourcebooks.

Przybylski, A. K., Murayama, K., DeHaan, C. R., & Gladwell, V. (2013). Motivational, emotional, and behavioral correlates of fear of missing out. Computers in Human Behavior, 29(4), 1841-1848. https://doi.org/10.1016/j.chb.2013.02.014

Putra, F. K. K. (2019). Emerging travel trends: joy of missing out (JOMO) vs iconic landmarks. Jurnal Pariwisata Terapan, 3(1), 17-33. https://doi.org/10.22146/jpt.49273

Rautela, S., & Singhal, T.K. (2017). A generic assessment of level of involvement of youngsters with social networking sites. Indian Journal of Science and Technology, 10(18), 1-17. https://dx.doi.org/10.17485/ijst/2017/v10i18/110816

Rautela, S., & Sharma, S. (2022). Fear of missing out (FOMO) to the joy of missing out (JOMO): shifting dunes of problematic usage of the internet among social media users. Journal of Information, Communication and Ethics in Society, 20(4), 461-479. https://doi.org/10.1108/JICES-06-2021-0057

Sajtos, L., & Mitev, A. (2007). SPSS kutatási és adatelemzési kézikönyv. Budapest: Alinea Kiadó.

Singh, K.P., & Gill, M.S. (2015). Role and users’ approach to social networking sites (SNSs): a study of universities of North India. The Electronic Library, 33(1), 19- 34. https://doi.org/10.1108/EL-12-2012-0165

The Harbus. (2004). Social theory at HBS: McGinnis’ two FOs. https://harbus.org/2004/social-theory-at-hbs-2749/

Van Dijk, M. P. A., Hale, W. W., Hawk, S. T., Meeus, W., & Branje, S. (2020). Personality development from age 12 to 25 and its links with life transitions. European

Journal of Personality, 34(3), 322–344. https://doi.org/10.1002/per.2251

Wiesner, L. (2017). Fighting FOMO: A study on implications for solving the phenomenon of the fear of missing out (Master’s thesis, University of Twente). University of Twente, Twente. https://essay.utwente.nl/73690/1/Wiesner_MA_BMS%20Behavioural%2C%20Management%20and%20Social%20Sciences.pdf

Yalom, I. D. (1980). Existential Psychotherapy. Basic Books.

Young, K. S. (2009). Internet addiction: the emergence of a new clinical disorder. Cyberpsychology and Behavior, 1(3), 237–244. https://doi.org/10.1089/cpb.1998.1.237

Downloads

Megjelent

2023-06-16

Hogyan kell idézni

Kővári, E., Hargitai, D., & Liska, F. (2023). Aki kimarad, az tényleg lemarad? Hallgatók mindennapi és munkahelyi FOMO-jelenségének és közösségimédia-függőségének összefüggés-vizsgálata három magyar egyetemen. Vezetéstudomány Budapest Management Review, 54(6), 17–31. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2023.06.02

Folyóirat szám

Rovat

KSZ: TINLAB