Ipari digitalizációra való felkészülés eltérő méretű hazai cégeknél

Szerzők

DOI:

https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2023.06.04

Kulcsszavak:

Ipar 4.0, vállalati stratégia, ipari digitalizáció, digitális technológia, kultúraváltás

Absztrakt

A magyarországi cégek egyre inkább nyitnak az Ipar 4.0 technológia gyakorlati megvalósítása felé. A szerzők feltáró jelleggel kvantitatív kérdőíves kutatást végeztek, amely során kis-, közepes és nagyvállalatok vezetőit kérdezték meg az Ipar 4.0 felkészültségükről, az Ipar 4.0-val kapcsolatos terveikről. A kérdőíves kutatás során 140 céget kerestek fel, és leíró statisztikai módszert alkalmaztak. Kutatásukban abból a feltételezésből indultak ki, hogy a vezető piaci viselkedést követő vállalatoknál az Ipar 4.0 stratégia jellemzően már kialakították és a digitális transzformáció bevezetésétől leginkább a piaci pozíció javulását várják a vállalatok. Vizsgálták továbbá, hogy releváns-e a vállalati kultúraváltozás menedzselése és támogatása, és vajon elegendő-e a hazai piacon fellelhető Ipar 4.0-hoz köthető K+F szolgáltatások a cégek számára. Vizsgálatukból kiderült, hogy egyre több vállalat tette meg az első lépéseket az ipari digitalizáció irányába, amely gyökeresen változtatja meg a cégek belső folyamatait. A KKV-k közül sokan még felkészültebbek a változásokra, mint a nagyobb cégek.

Letöltések

Letölthető adat még nem áll rendelkezésre.

Szerző életrajzok

Andrea Katona, Pannon Egyetem Nagykanizsa

PhD hallgató

Zoltán Birkner, Pannon Egyetem Nagykanizsa

egyetemi docens

Kornél Németh, Pannon Egyetem Nagykanizsa

egyetemi docens

Erzsébet Péter, Pannon Egyetem Nagykanizsa

egyetemi docens

Hivatkozások

Balogh G., Sipos N., & Rideg A. (2020). A javadalmazási rendszerek hatása a magyarországi kis- és középvállalati szektorban. Közgazdasági Szemle, 67(12), 1217– 1244. https://doi.org/10.18414/ksz.2020.12.1217

Bordeleau, F.-È., & Felden, C. (2019). Digitally transforming organisations: A review of change models of Industry 4.0. In Proceedings of the 27th European Conference on Information Systems (ECIS). Stockholm & Uppsala, Sweden, June 8-14, 2019. https://aisel.aisnet.org/ecis2019_rp/49

Brettel, M., Friederichsen, N., Keller, M., & Rosenberg, M. (2014). How virtualization, Decentralization and network building change the manufacturing landscape: An Industry 4.0 Perspective. Zenodo. https://doi.org/10.5281/zenodo.1336426

Demeter, K., Losonci, D., Szász, L., & Rácz, B. G. (2020). Magyarországi gyártóegységek ipar 4.0 gyakorlatának elemzése – technológia, stratégia, szervezet. Vezetéstudomány, 51(4), 2-14. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2020.04.01

Digital Economy and Society index (DESI). (2021). Shaping Europe‘s digital future. (n.d.). https://digital-strategy.ec.europa.eu/en/library/digital-economy-and-society-index-desi-2021

Filep, R. (2020). Menedzsment módszerek az ipar 4.0 tükrében. International Journal of Engineering and Management Sciences, 5(1), 507–514. https://doi.org/10.21791/ijems.2020.1.41

Hofmann, E., & Rüsch, M. (2017). Industry 4.0 and the current status as well as future prospects on Logistics. Computers in Industry, 89, 23–34. https://doi.org/10.1016/j.compind.2017.04.002

Horváth, D., & Szabó, Z. R. (2017). A negyedik ipari forradalom vezetési aspektusai. In Mérleg és Kihívások X. Nemzetközi Tudományos Konferencia = „Balance and Challenges” X. International Scientific Conference ( 700-714). Miskolci Egyetem Gazdaságtudományi Kar, Miskolc-Egyetemváros. from http://unipub.lib.uni-corvinus.hu/3305/

Katona, A., Göllény-Kovács N., & Péter E. (2020). Az Ipar 4.0 vizsgálata a stratégia és szervezet, munkavállalók és új digitális technológiák oldaláról. In XXVI. Ifjúsági Tudományos Fórum (pp. 1-6). Keszthely: Pannon Egyetem.

Kotler, P. (1998). Marketing management: Analysis, planning, implementation and control. Harlow: Prentice Hall.

Mohelska, H., & Sokolova, M. (2018). Management approaches for industry 4.0 – the organizational culture perspective. Technological and Economic Development of Economy, 24(6), 2225–2240. https://doi.org/10.3846/tede.2018.6397

Nagy, J. (2019). Az ipar 4.0 fogalma és kritikus kérdései – vállalati interjúk alapján. Vezetéstudomány, 50(1), 14–26. https://doi.org/10.14267/veztud.2019.01.02

Nagy, J., Oláh, J., Erdei, E., Máté, D., & Popp, J. (2018). The role and impact of Industry 4.0 and the internet of things on the business strategy of the value chain – the case of Hungary. Sustainability, 10(10), 3491. https://doi.org/10.3390/su10103491

Obermayer, N., Csizmadia, T., Hargitai, D. M., & Kigyós, T. A. (2021). az ipar 4.0 implementációval kapcsolatos vezetői motivációk és akadályozó tényezők elemzése hazai vállalatvezetők véleménye alapján. Vezetéstudomány, 52(2), 60–72. https://doi.org/10.14267/veztud.2021.02.06

Obermayer, N., Csizmadia, T., & Hargitai, D. M. (2022). Influence of Industry 4.0 Technologies on corporate operation and Performance Management from human aspects. Meditari Accountancy Research, 30(4), 1027–1049. https://doi.org/10.1108/medar-02-2021-1214

Orzes, G., Rauch, E., Bednar, S., & Poklemba, R. (2018). Industry 4.0 implementation barriers in small and medium sized enterprises: A focus group study. In 2018 IEEE International Conference on Industrial Engineering and Engineering Management (IEEM). https://doi.org/10.1109/ieem.2018.8607477

Parker, C., Scott, S., & Geddes, A., (2019). Snowball sampling. London: SAGE.

Péter, E., & Németh, K. (2017). Changing trends based on mutuality? Paradigm shift in corporate culture. In Zborník medzinárodnej vedeckej konferencie Univerzity J. Selyeho (pp. 3 78-387). Komárno: Selye János Egyetem.

Porter, M., Heppelmann, J.E., Iansiti M., & Lakhani, K. R. (2020). How smart, connected products are transforming companies. Harvard Business Review, 93, 1-37. https://hbr.org/2015/10/how-smart-connected-products-are-transforming-companies

Prause, G. (2015). Sustainable business models and structures for industry 4.0. Journal of Security and Sustainability Issues, 5(2), 159–169. https://doi.org/10.9770/jssi.2015.5.2(3)

Schwab, K. (2018). The Global Competitiveness Report 2018. Geneva: World Economic.

Whysall, Z., Owtram, M., & Brittain, S. (2019). The new talent management challenges of industry 4.0. Journal of Management Development, 38(2), 118–129. https://doi.org/10.1108/jmd-06-2018-0181

Downloads

Megjelent

2023-06-16

Hogyan kell idézni

Katona, A., Birkner, Z., Németh, K., & Péter, E. (2023). Ipari digitalizációra való felkészülés eltérő méretű hazai cégeknél. Vezetéstudomány Budapest Management Review, 54(6), 47–59. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2023.06.04

Folyóirat szám

Rovat

KSZ: TINLAB

Ugyanannak a szerző(k)nek a legtöbbet olvasott cikkei