Ipari digitalizációra való felkészülés eltérő méretű hazai cégeknél
DOI:
https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2023.06.04Kulcsszavak:
Ipar 4.0, vállalati stratégia, ipari digitalizáció, digitális technológia, kultúraváltásAbsztrakt
A magyarországi cégek egyre inkább nyitnak az Ipar 4.0 technológia gyakorlati megvalósítása felé. A szerzők feltáró jelleggel kvantitatív kérdőíves kutatást végeztek, amely során kis-, közepes és nagyvállalatok vezetőit kérdezték meg az Ipar 4.0 felkészültségükről, az Ipar 4.0-val kapcsolatos terveikről. A kérdőíves kutatás során 140 céget kerestek fel, és leíró statisztikai módszert alkalmaztak. Kutatásukban abból a feltételezésből indultak ki, hogy a vezető piaci viselkedést követő vállalatoknál az Ipar 4.0 stratégia jellemzően már kialakították és a digitális transzformáció bevezetésétől leginkább a piaci pozíció javulását várják a vállalatok. Vizsgálták továbbá, hogy releváns-e a vállalati kultúraváltozás menedzselése és támogatása, és vajon elegendő-e a hazai piacon fellelhető Ipar 4.0-hoz köthető K+F szolgáltatások a cégek számára. Vizsgálatukból kiderült, hogy egyre több vállalat tette meg az első lépéseket az ipari digitalizáció irányába, amely gyökeresen változtatja meg a cégek belső folyamatait. A KKV-k közül sokan még felkészültebbek a változásokra, mint a nagyobb cégek.
Letöltések
Hivatkozások
Balogh G., Sipos N., & Rideg A. (2020). A javadalmazási rendszerek hatása a magyarországi kis- és középvállalati szektorban. Közgazdasági Szemle, 67(12), 1217– 1244. https://doi.org/10.18414/ksz.2020.12.1217
Bordeleau, F.-È., & Felden, C. (2019). Digitally transforming organisations: A review of change models of Industry 4.0. In Proceedings of the 27th European Conference on Information Systems (ECIS). Stockholm & Uppsala, Sweden, June 8-14, 2019. https://aisel.aisnet.org/ecis2019_rp/49
Brettel, M., Friederichsen, N., Keller, M., & Rosenberg, M. (2014). How virtualization, Decentralization and network building change the manufacturing landscape: An Industry 4.0 Perspective. Zenodo. https://doi.org/10.5281/zenodo.1336426
Demeter, K., Losonci, D., Szász, L., & Rácz, B. G. (2020). Magyarországi gyártóegységek ipar 4.0 gyakorlatának elemzése – technológia, stratégia, szervezet. Vezetéstudomány, 51(4), 2-14. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2020.04.01
Digital Economy and Society index (DESI). (2021). Shaping Europe‘s digital future. (n.d.). https://digital-strategy.ec.europa.eu/en/library/digital-economy-and-society-index-desi-2021
Filep, R. (2020). Menedzsment módszerek az ipar 4.0 tükrében. International Journal of Engineering and Management Sciences, 5(1), 507–514. https://doi.org/10.21791/ijems.2020.1.41
Hofmann, E., & Rüsch, M. (2017). Industry 4.0 and the current status as well as future prospects on Logistics. Computers in Industry, 89, 23–34. https://doi.org/10.1016/j.compind.2017.04.002
Horváth, D., & Szabó, Z. R. (2017). A negyedik ipari forradalom vezetési aspektusai. In Mérleg és Kihívások X. Nemzetközi Tudományos Konferencia = „Balance and Challenges” X. International Scientific Conference ( 700-714). Miskolci Egyetem Gazdaságtudományi Kar, Miskolc-Egyetemváros. from http://unipub.lib.uni-corvinus.hu/3305/
Katona, A., Göllény-Kovács N., & Péter E. (2020). Az Ipar 4.0 vizsgálata a stratégia és szervezet, munkavállalók és új digitális technológiák oldaláról. In XXVI. Ifjúsági Tudományos Fórum (pp. 1-6). Keszthely: Pannon Egyetem.
Kotler, P. (1998). Marketing management: Analysis, planning, implementation and control. Harlow: Prentice Hall.
Mohelska, H., & Sokolova, M. (2018). Management approaches for industry 4.0 – the organizational culture perspective. Technological and Economic Development of Economy, 24(6), 2225–2240. https://doi.org/10.3846/tede.2018.6397
Nagy, J. (2019). Az ipar 4.0 fogalma és kritikus kérdései – vállalati interjúk alapján. Vezetéstudomány, 50(1), 14–26. https://doi.org/10.14267/veztud.2019.01.02
Nagy, J., Oláh, J., Erdei, E., Máté, D., & Popp, J. (2018). The role and impact of Industry 4.0 and the internet of things on the business strategy of the value chain – the case of Hungary. Sustainability, 10(10), 3491. https://doi.org/10.3390/su10103491
Obermayer, N., Csizmadia, T., Hargitai, D. M., & Kigyós, T. A. (2021). az ipar 4.0 implementációval kapcsolatos vezetői motivációk és akadályozó tényezők elemzése hazai vállalatvezetők véleménye alapján. Vezetéstudomány, 52(2), 60–72. https://doi.org/10.14267/veztud.2021.02.06
Obermayer, N., Csizmadia, T., & Hargitai, D. M. (2022). Influence of Industry 4.0 Technologies on corporate operation and Performance Management from human aspects. Meditari Accountancy Research, 30(4), 1027–1049. https://doi.org/10.1108/medar-02-2021-1214
Orzes, G., Rauch, E., Bednar, S., & Poklemba, R. (2018). Industry 4.0 implementation barriers in small and medium sized enterprises: A focus group study. In 2018 IEEE International Conference on Industrial Engineering and Engineering Management (IEEM). https://doi.org/10.1109/ieem.2018.8607477
Parker, C., Scott, S., & Geddes, A., (2019). Snowball sampling. London: SAGE.
Péter, E., & Németh, K. (2017). Changing trends based on mutuality? Paradigm shift in corporate culture. In Zborník medzinárodnej vedeckej konferencie Univerzity J. Selyeho (pp. 3 78-387). Komárno: Selye János Egyetem.
Porter, M., Heppelmann, J.E., Iansiti M., & Lakhani, K. R. (2020). How smart, connected products are transforming companies. Harvard Business Review, 93, 1-37. https://hbr.org/2015/10/how-smart-connected-products-are-transforming-companies
Prause, G. (2015). Sustainable business models and structures for industry 4.0. Journal of Security and Sustainability Issues, 5(2), 159–169. https://doi.org/10.9770/jssi.2015.5.2(3)
Schwab, K. (2018). The Global Competitiveness Report 2018. Geneva: World Economic.
Whysall, Z., Owtram, M., & Brittain, S. (2019). The new talent management challenges of industry 4.0. Journal of Management Development, 38(2), 118–129. https://doi.org/10.1108/jmd-06-2018-0181
Downloads
Megjelent
Hogyan kell idézni
Folyóirat szám
Rovat
License
Copyright (c) 2023 Vezetéstudomány / Budapest Management Review
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors assign copyright to Vezetéstudomány / Budapest Management Review. Authors are responsible for permission to reproduce copyright material from other sources.