Változatlan bizalom változás idején
DOI:
https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2023.12.01Kulcsszavak:
bizalom, vezetés, változás, people menedzsment, VUCAAbsztrakt
A szerzők kutatásukkal arra keresték a választ, mit kell tennie a vezetőnek, hogy nem várt változás idején is bízzanak benne a munkatársak, biztosítva a szervezet eredményességét nehéz időkben is. A szerzők a vizsgálat során három termelő nagyvállalat 223 munkatársát kérdezték meg anonim módon a vezetőikről a COVID-19 hatására bekövetkezett változások idején, szakítva a kutatások jelentős részének unitarista gyakorlatával, azaz az egyetlen, a menedzsment szemszögéből látott perspektíva alkalmazásával. Az eredmények alapján az első számú vezetőtől még inkább azt várják a dolgozók, hogy mutasson irányt és ugyanolyan fontos legyen számára a dolgozók jólléte, mint „normál” időszakban. Ezzel szemben a közvetlen vezető józan ítélőképessége, kompetenciája, szakmai hozzáértése értékelődik fel a váratlan helyzetben. A szerzők az egyéni bánásmód szükségességére és a vezetők „people management” készségeinek fontosságára hívják fel a figyelmet akkor, amikor a vezetők figyelmét jórészt a feladatok és az eredményességi mutatók elérése kötik le.
Letöltések
Hivatkozások
Ahteela, R., & Vanhala, M. (2018). HRM bundles and organizational trust. Knowledge and Process Management, 25(1), 3-11. https://doi.org/10.1002/kpm.1561
Avolio, B. J., Bass, B. M., & Jung, D. I. (1999). Re‐examining the components of transformational and transactional leadership using the Multifactor Leadership. Journal of Occupational and Organizational Psychology, 72(4), 441-462. https://doi.org/10.1348/096317999166789
Baer, M. D., & Colquitt, J. A. (2018). Why do people trust: Moving toward a more comprehensive consideration of the antecedents of trust. In Searle, R.H., Nienaber, A.M. & Sitkin, S.B. (Eds.), The Routledge companion to trust (pp. 163-182). Routledge. https://doi.org/10.4324/9781315745572
Baran, B. E., & Woznyj, H. M. (2020). Managing VUCA: The human dynamics of agility. Organizational Dynamics, 50(2), 100787. https://doi.org/10.1016/j.orgdyn.2020.100787
Bass, B. M. (1990). From transactional to transformational leadership: Learning to share the vision. Organizational Dynamics, 18(3), 19-31. https://doi.org/10.1016/0090-2616(90)90061-S
Bass, B. M., & Avolio, B. J. (1990). Transformational leadership development: Manual for the multifactor leadership questionnaire. Consulting Psychologists Press.
Bencsik, A., & Juhász, T. (2018). Tudásorientált szervezetek értékítélete a bizalom gazdasági hatásairól. Vezetéstudomány, 49(1), 30-39. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2018.01.04
Bennett, N., & Lemoine, G. J. (2014). What a difference a word makes: Understanding threats to performance in a VUCA world. Business Horizons, 57(3), 311-317. https://doi.org/10.1016/j.bushor.2014.01.001
Blau, P. (1964). Exchange and Power in Social Life. Wiley. Blomqvist, K. (1997). The many faces of trust. Scandinavian Journal of Management, 13(3), 271-286. https://doi.org/10.1016/S0956-5221(97)84644-1
Bluedorn, A. C. (1986). Scientific management by Frederick Winslow Taylor. Academy of Management Review, 11(2), 443-447 https://doi.org/10.5465/amr.1986.4283643
Boon, S. D., & Holmes, J. G. (1991). The dynamics of interpersonal trust: Resolving uncertainty in the face of risk. In R. A. Hinde & J. Groebel (Eds.), Cooperation and prosocial behavior (pp. 190–211). Cambridge University Press.
Brett, J. F., Northcraft, G. B., & Pinkley, R. L. (1999). Stairways to heaven: An interlocking self-regulation model of negotiation. Academy of Management Review, 24(3), 435-451. https://doi.org/10.5465/amr.1999.2202130
Colquitt, J. A., Scott, B. A., & LePine, J. A. (2007). Trust, trustworthiness, and trust propensity: a meta-analytic test of their unique relationships with risk taking and job performance. Journal of Applied Psychology, 92(4), 909-927. https://doi.org/10.1037/0021-9010.92.4.909
Cook, J., & Wall, T. (1980). New work attitude measures of trust, organizational commitment and personal need non‐fulfilment. Journal of Occupational Psychology, 53(1), 39-52. https://doi.org/10.1111/j.2044-8325.1980.tb00005.x
Costa Jr, P. T., & McCrae, R. R. (1992). The five-factor model of personality and its relevance to personality disorders. Journal of Personality Disorders, 6(4), 343- 359. https://doi.org/10.1521/pedi.1992.6.4.343
Costigan, R. D., Iiter, S. S., & Berman, J. J. (1998). A multidimensional study of trust in organizations. Journal of Managerial Issues, 10(3),303-317. https://www.jstor.org/stable/40604201
Covey, S. M. R., & Merrill, R. R. (2011). A bizalom sebessége. A rejtett tényező, ami mindent megváltoztat. HVG Kiadó Zrt.
DeRue, D. S. (2011a). Adaptive leadership theory: Leading and following as a complex adaptive process. Research in Organizational Behavior, 31, 125-150. https://doi.org/10.1016/j.riob.2011.09.007
DeRue, D. S., Nahrgang, J. D., Wellman, N. E., & Humphrey, S. E. (2011b). Trait and behavioral theories of leadership: An integration and meta‐analytic test of their relative validity. Personnel Psychology, 64(1), 7-52. https://doi.org/10.1111/j.1744-6570.2010.01201.x
Dirks, K. T., & Ferrin, D. L. (2001). The role of trust in organizational settings. Organization Science, 12(4), 450-467. https://doi.org/10.1287/orsc.12.4.450.10640
Dirks, K. T., & Ferrin, D. L. (2002). Trust in leadership: meta-analytic findings and implications for research and practice. Journal of Applied Psychology, 87(4), 611-628. https://doi.org/10.1037/0021-9010.87.4.611
Edelman (2018). 2018 Edelman Trust Barometer Expectations for CEOs. https://www.edelman.com/sites/g/files/aatuss191/files/2018-10/Edelman_Trust_Barometer_Implications_for_CEOs_2018.pdf
Edelman (2020). Edelman Trust Barometer 2020. https://www.edelman.com/sites/g/files/aatuss191/files/2020-01/2020%20Edelman%20Trust%20Barometer%20Global%20Report.pdf
Eisenberger, N. I. (2012). The pain of social disconnection: examining the shared neural underpinnings of physical and social pain. Nature Reviews Neuroscience, 13(6), 421-434. https://doi.org/10.1038/nrn3231
Farndale, E., Hope‐Hailey, V., & Kelliher, C. (2011). High commitment performance management: The roles of justice and trust. Personnel Review, 40(1), 5-23. https://doi.org/10.1108/00483481111095492
Fiedler, F.E. (1967). A Theory of Leadership Effectiveness. McGraw-Hill.
Guinot, J., & Chiva, R. (2019). Vertical trust within organizations and performance: A systematic review. Human Resource Development Review, 18(2), 196-227. https://doi.org/10.1177/1534484319842992
Hastings, R. & Meyer, E. (2020). Az a szabály, hogy nincs szabály – A Netflix és a megújulás kultúrája. Barecz&Conrad Books.
Herold, D. M., Fedor, D. B., & Caldwell, S. D. (2007). Beyond change management: a multilevel investigation of contextual and personal influences on employees’ commitment to change. Journal of Applied Psychology, 92(4), 942-951. https://doi.org/10.1037/0021-9010.92.4.942
Hofmeister Tóth, Á., Kopfer-Rácz, K., & Zoltayné Paprika, Z. (2016). A magyar vállalkozók személyiségjegyei és azok kapcsolata a vezetői stílussal és a piacorientációval. Vezetéstudomány, 47(7), 41-53. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2016.07.04
Jones, K. (1996). Trust as an affective attitude. Ethics, 107(1), 4-25. https://doi.org/10.1086/233694
Keszey, T. (2015). Bizalom és vállalati teljesítmény. A bizalom szerepe az aszimmetrikus információk minőségének vállalati észlelésében és azok vezetői döntéshozatalban való felhasználásában. Vezetéstudomány, 46(6), 2-11. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2015.06.01
Konovsky, M. A., & Pugh, S. D. (1994). Citizenship behavior and social exchange. Academy of Management Journal, 37(3), 656-669. https://journals.aom.org/doi/abs/10.5465/256704
Kouzes, J.M., & Posner, B.Z. (2010). The Truth about Leadership: The No-fads, Heart-of-the-Matter Facts You Need to Know. John Wiley & Sons.
Kramer, R. M. (1996). Divergent realities and convergent disappointments in the hierarchic relation. In R. M. Kramer & T. R. Tyler (Eds.), Trust in organizations: Frontiers of theory and research (pp. 216-245). Sage.
Kruglanski, A. W. (1996). Motivated social cognition: Principles of the interface. In E. T. Higgins & A. W. Kruglanski (Eds.), Social psychology: Handbook of basic principles (pp. 493-520). Guilford Press.
Kunda, Z. (1990). The case for motivated reasoning. Psychological Bulletin, 108(3), 480-498. https://doi.org/10.1037/0033-2909.108.3.480
Lewicki, R. J., McAllister, D. J., & Bies, R. J. (1998). Trust and distrust: New relationships and realities. Academy of Management Review, 23(3), 438-458. https://doi.org/10.5465/amr.1998.926620
Lewis, J. D., & Weigert, A. (1985). Trust as a social reality. Social Forces, 63(4), 967-985. https://doi.org/10.1093/sf/63.4.967
Linley, A. P., Harrington, J.S., & Wood, A. M. (2006). Positive psychology: Past, present, and (possible) future. The Journal of Positive Psychology, 1(1), 3-16. https://doi.org/10.1080/17439760500372796
Mayer, R. C., Davis, J. H., & Schoorman, F. D. (1995). An integrative model of organizational trust. Academy of Management Review, 20(3), 709-734. https://doi.org/10.5465/amr.1995.9508080335
McAllister, D. J. (1995). Affect-and cognition-based trust as foundations for interpersonal cooperation in organizations. Academy of Management Journal, 38(1), 24-59. https://journals.aom.org/doi/abs/10.5465/256727
McCauley, D. P., & Kuhnert, K. W. (1992). A theoretical review and empirical investigation of employee trust in management. Public Administration Quarterly, 16(2), 265-284. https://www.jstor.org/stable/40862286
Miner, J.B. (2005). Organisational behavior 1: Essential theories of motivation and leadership. Routledge.
Muchinsky, P. M. (1977). Organizational communication: Relationships to organizational climate and job satisfaction. Academy of Management Journal, 20(4), 592-607. https://journals.aom.org/doi/abs/10.5465/255359
Oginde, D. A. (2011). Follower expectations of a leader: Most admired leader behaviors. International Leadership Journal, 3(2), 87-108
Ónodi, A., & Répáczki, R. (2022). A menedzsment szerepe az innovatív vállalatok sikerében. Vezetéstudomány, 53(10), 2–14. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2022.10.01
Payne, R., & Clark, M. (2003). Dispositional and situational determinants of trust in two types of managers. International Journal of Human Resource Management, 14(1), 128-138. https://doi.org/10.1080/09585190210158556
Rousseau, D. M., Sitkin, S. B., Burt, R. S., & Camerer, C. (1998). Not so different after all: A cross-discipline view of trust. Academy of Management Review, 23(3), 393-404. https://doi.org/10.5465/amr.1998.926617
Sass, J. (2005). Bizalom a szervezetekben. Magyar Pszichológiai Szemle, 60(1-2), 7-27. https://doi.org/10.1556/mpszle.60.2005.1-2.2
Schoorman, F. D., Mayer, R. C., & Davis, J. H. (2007). An integrative model of organizational trust: Past, present, and future. Academy of Management Review, 32(2), 344-354. https://doi.org/10.5465/amr.2007.24348410
Sessa, V. I., Kaiser, R., Taylor, J. K., & Campbell, R. J. (1998). Executive selection. Center for Creative Leadership.
Siebert, S., Paton, R. A., & McCalman, J. (2015). Change management: A guide to effective implementation. Sage.
Szilagyi, A. D., & Keller, R. T. (1976). A comparative investigation of the supervisory behavior description questionnaire (SBDQ) and the revisited leader behavior description questionnaire (LBDQ-Form XII). Academy of Management Journal, 19(4), 642- 649. https://journals.aom.org/doi/abs/10.5465/255797
Tarnai, M. (2003). A bizalom szerepe a gazdasági kapcsolatokban. In Hunyadi Gy., & Székely M. (szerk.), Gazdaságpszichológia (pp. 676-715). Osiris Kiadó.
van der Werff, L., Legood, A., Buckley, F., Weibel, A., & de Cremer, D. (2019). Trust motivation: The self-regulatory processes underlying trust decisions. Organizational Psychology Review, 9(2-3), 99-123. https://doi.org/10.1177/2041386619873616
Vanhala, M., Puumalainen, K. & Blomqvist, K. (2011). Impersonal trust – the development of the construct and the scale. Personnel Review, 40(4), 485-513. https://doi.org/10.1108/00483481111133354
Weber, J.M., Malhotra, D., & Murnighan, J.K. (2004). Normal acts of irrational trust: Motivated attributions and the trust development process. Research in https://doi.org/10.1016/S0191-3085(04)26003-8
Williams, M. (2001). In whom we trust: Group membership as an affective context for trustdevelopment. Academy of Management Review, 26(3), 377-396. https://doi.org/10.2307/259183
Whiteman, W. E. (1998). Training and Educating Army Officers for the 21st Century: Implications for the United States Military Academy. Army War Coll Carlisle Barracks PA. https://apps.dtic.mil/sti/pdfs/ADA345812.pdf
Whitener, E.M., Brodt, S.E., Korsgaard, M.A. & Werner, J.M. (1998). Managers as initiators of trust: an exchange relationship framework for understanding managerial trustworthy behavior. Academy of Management Review, 23(3), 513–30. https://doi.org/10.2307/259292
World Values Survey (2017). World Values Survey Wave 7 (2017-2022). https://www.worldvaluessurvey.org/WVSDocumentationWV7.jsp
Yukl, G., Gordon, A., & Taber, T. (2002). A hierarchical taxonomy of leadership behavior: Integrating a half century of behavior research. Journal of Leadership & Organizational Studies, 9(1), 15–32 https://doi.org/10.1177/107179190200900102
Yukl, G., & Lepsinger, R. (2005). Why integrating the leading and managing roles is essential for organizational effectiveness. Organizational Dynamics, 34(4), 361-375. https://doi.org/10.1016/j.orgdyn.2005.08.004
Zand, D. E. (1972). Trust and managerial problem solving. Administrative Science Quarterly, 17(2), 229-239. https://doi.org/10.2307/2393957
Downloads
Megjelent
Hogyan kell idézni
Folyóirat szám
Rovat
License
Copyright (c) 2023 Vezetéstudomány / Budapest Management Review
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors assign copyright to Vezetéstudomány / Budapest Management Review. Authors are responsible for permission to reproduce copyright material from other sources.