A stratégiai vezetői számvitel mint a siker záloga a magyar szállodaiparban

Szerzők

DOI:

https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2023.07-08.06

Kulcsszavak:

szállodaipar, stratégiai vezetői számvitel, pénzügyi mutatók, nem pénzügyi indikátorok, COVID-19

Absztrakt

A magyar kormány 2017 októberében a „Nemzeti Turizmusfejlesztési Stratégia 2030” című dokumentum elfogadásával stratégiai szintre emelte a turizmus ágazatát. A megfogalmazott célok között szerepel, hogy 2030-ra a magyar turizmus GDP-hez való hozzájárulása 16%-ra növekedjen. A központi intézkedés ellenére viszonylag keveset lehet tudni a turizmusban érintettek hosszú távú teljesítményéről. A tanulmány a hazai turizmus igen érzékeny területét jelentő szállodaipar szereplőinek körében végzett primer felmérés alapján, statisztikai elemzéssel alátámasztva vizsgálja a stratégiai vezetői számvitel alkalmazása és a teljesítmény közötti kapcsolatot. Az empirikus kutatással alátámasztott elemzés újszerűsége, hogy a napjainkban még kevésbé kutatott nem pénzügyi indikátorok elemzésbe történő bevonásával fogalmazza meg következtetéseit. A magyar szállodaipar meghatározó jelentőségű szereplőit reprezentáló 74 elemű statisztikai minta vizsgálatán alapuló tanulmány legfontosabb megállapítása, hogy szignifikáns kapcsolat mutatható ki a stratégiai vezetői számvitel alkalmazása és az átlagon felüli nem pénzügyi teljesítménymutatók között. A kutatás rámutat arra, hogy napjaink üzleti környezetére egyre jellemzőbb gazdasági válságok időszakában e tényezők közötti kapcsolat intenzitása erősödött.

Letöltések

Letölthető adat még nem áll rendelkezésre.

Információk a szerzőről

Andor Pajrok, Eötvös József Főiskola

főiskolai adjunktus

Hivatkozások

'1988. évi VI. törvény a gazdasági társaságokról. https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=98800006.TV&txtreferer=99200002.TV

Abdulhussien, M., H., & Hamza, S. (2012). Strategic management accounting techniques in Romanian companies: an empirical study. Studies in Business and Economics, 7(2), 126-140. https://magazines.ulbsibiu.ro/eccsf/RePEc/blg/journl/7210hatif&sadik.pdf

Afonina, A. (2015). Strategic management tools and techniques and organizational performance: findings from the Czech Republic. Journal of Competitiveness, 7(3), 19-36. https://doi.org/10.7441/joc.2015.03.02

Alvarez, P., Sensini, L., Bello, C., & Vazquez, M. (2021). Management accounting practices and performance of SMEs in the hotel industry: Evidence from an emerging economy. International Journal of Business and Social Science, 12(2), 24-35. https://doi.org/10.30845/ijbss.v12n2p3

Apak, I. & Duman, H. (2020). The use of management accounting/ strategic management accounting tools and effect on performance: a research in Turkey. Muhasebe Bilim Dünyası Dergisi, 22(4), 580-610. https://doi.org/10.31460/mbdd.634289

Atkinson, H. & Brander Brown, J. (2001). Rethinking performance measures: assessing progress in UK hotels. International Journal of Contemporary Hospitality Management, 13(3), 128-136. https://doi.org/10.1108/09596110110388918

Banker, R.D., Potter, G., & Srinivasan, D. (2005). Association of nonfinancial performance measures with the financial performance of a lodging chain. Cornell Hotel and Restaurant Administration Quarterly, 46(4), 394-412. https://doi.org/10.1177/001088040527559

Beke, J. (2012). Költségszámvitel. Pécs: Pécsi Tudományegyetem Közgazdaságtudományi Kar.

Bélyácz, I. (2007). A vállalati pénzügyek alapjai. Budapest: Gondolat Kiadó. https://regi.tankonyvtar.hu/hu/tartalom/tamop425/2011_0001_543_08_A_vallalati_penzugyek_alapjai/ch01.html

Blocher, E.J., Stout, D.E., Juras, P.E., & Smith, S. (2019). Cost Management: A Strategic Emphasis. New York: McGraw Hill Education.

Budai, E. (2002). A tevékenységirányítás és a számvitel kapcsolódási pontja. Vezetéstudomány, 33(7- 8), 85-93. http://unipub.lib.uni-corvinus.hu/4765/1/VT_2002n7_8p85.pdf

Budai, E. (2006). Számviteli adatokra ható tényezők elemzése a változások összefoglalása. In. Véry, Z. (Eds.), Controllingtrendek: A sikeres vállalatirányítás gyakorlata (pp. 1-26). Budapest: Raabe Kiadó.

Budai, E. (2022). Vezetői döntések a digitális kultúra keretei között. In Jarjabka, Á., & Szabó-Bálint, B. (Eds.), Példaértékű vezetés és gyümölcsei: Tiszteletkötet Dr. Szűcs Pál Tanár úr 80. születésnapja alkalmából (pp. 159-169). Pécs: Pécsi Tudományegyetem Közgazdaságtudományi Kar Vezetés- és Szervezéstudományi Intézet.

Budai, E., Denich, E., & Hajdu, D. (2021). Financial reporting quality at SMEs – a theoretical approach. Annales Universitatis Apulensis Series Oeconomica, 23(1), 109-121. https://doi.org/10.29302/oeconomica.2021.23.1.11

Cadez, S., & Guilding, C. (2008). An exploratory investigation of an integrated contingency model of strategic management accounting. Accounting Organizations and Society, 33(7-8), 836-863. https://doi.org/10.1016/j.aos.2008.01.003

Chadee, D., Ren, S., & Tang, G. (2021). Is digital technology the magic bullet for performing work at home? Lessons learned for post COVID-19 recovery in hospitality management. International Journal of Hospitality Management, 92, 102718. https://doi.org/10.1016/j.ijhm.2020.102718

Chikán, A., Czakó, E., Losonci, D., & Kiss-Dobronyi, B. (2019). A 4. ipari forradalom küszöbén. Gyorsjelentés a 2019. évi kérdőíves felmérés eredményeiről. Versenyképességi Kutató Központ, Vállalatgazdasági Intézet, Budapest Corvinus Egyetem. http://unipub.lib.uni-corvinus.hu/4328/

Fiáth, A. (2004). Az értékközpontú vállalatirányítás gyakorlata a Mol Rt-nél. Vezetéstudomány, 35(3), 38-46. http://unipub.lib.uni-corvinus.hu/4503/1/VT_2004n3p38.pdf

Fisher, R., McPhail, R., & Menghett, G. (2010). Linking employee attitudes and behaviors with business performance: A comparative analysis of hotels in Mexico and China. International Journal of Hospitality Management, 29(3), 397–404. https://doi.org/10.1016/j.ijhm.2009.10.021

Gomes, C., Lima Santos, L., & Arroteia N. (2013). The influence of the environmental and organizational factors in the management accounting of the Portuguese hotels. In Actas del VII Congreso Iberoamericano de Contabilidad de Gestión y IX Congreso Iberoamericano de Administración Empresarial y Contabilidad, Valencia (Espanha), julho de 2013. https://iconline.ipleiria.pt/bitstream/10400.8/1265/1/VII%20Iberoamericano.pdf

IM. (é. n.). https://e-beszamolo.im.gov.hu/oldal/kezdolap

Ivankovič, G., & Jerman, M. (2010). The use of decision making information: a comparative exploratory study of Slovene hotels. Managing Global Transitions, 8(3), 307-324. http://www.fm-kp.si/zalozba/ISSN/1581-6311/8_307-324.pdf

Jones, T., Atkinson, H., Lorenz, A., & Harris, P (2012). Strategic Managerial Accounting: Hospitality, Tourism and Events Applications. Woodeaton, Oxford: Goodfellow Publishers Ltd.

Juhász, L. (2012). Bevezetés a szállodák világába. A szállodaipar és története. Budapest. https://docplayer.hu/525609-I-1-szallodaipar-es-tortenete-dr-juhaszlaszlo-phd-i-1-bevezetes-a-szallodak-vilagaba.html

Kim, W.G. (2006). EVA and traditional accounting measures: which metric is a better predictor of market value of hospitality companies? Journal of Hospitality & Tourism Research, 30(1), 34-49. https://doi.org/10.1177/1096348005284268

Kotane, I., & Kuzmina-Merlino, I. (2011). Non-financial indicators for evaluation of business activities. European Integration Studies, 5, 213-219. https://doi.org/10.5755/j01.eis.0.5.1099

Központi Statisztikai Hivatal. (2021). Magyarország 2021. https://www.ksh.hu/docs/hun/xftp/idoszaki/mo/mo_2021.pdf

Központi Statisztikai Hivatal. (2020) STADAT, 4.5.14.-es táblázat. https://www.ksh.hu/docs/hun/xstadat/xstadat_evkozi/e_oga001a.html

Lee, S., & Kim, W.G. (2009). EVA, refined EVA, MVA, or traditional performance measures for the hospitality industry? International Journal of Hospitality Management, 28(3), 439-445. https://doi.org/10.1016/j.ijhm.2009.01.004

McManus, L. (2013). Customer accounting and marketing performance measures in the hotel industry: Evidence from Australia. International Journal of Hospitality Management, 33(June), 140-152. https://doi.org/10.1016/j.ijhm.2012.07.007

Musinszki, Z. (2018). Költségkontrolling. Oktatási segédlet. Miskolc: Miskolci Egyetem.

Ojra, J., Opute, A.P., & Alsolmi, M.M. (2021). Strategic management accounting and performance implications: a literature review and research agenda. Future Business Journal, 7(Nov), 64. https://doi.org/10.1186/s43093-021-00109-1

Pavlatos, O. (2015). An empirical investigation of strategic management accounting in hotels. International Journal of Contemporary Hospitality Management, 27(5), 756-767. http://dx.doi.org/10.1108/IJCHM-12-2013-0582

Pavlatos, O. (2018). Strategic cost management, contingent factors and performance in services. Accounting and Management Information Systems, 17(2), 215-233. http://dx.doi.org/10.24818/jamis.2018.02002

Pavlatos, O., & Paggios, I. (2009). Management accounting practices in the Greek hospitality industry. Managerial Auditing Journal, 24(1), 81-98. https://doi.org/10.1108/02686900910919910

Pillai, S.G., Haldorai, K., Seo, S.W., & Kim, W.G. (2021). COVID-19 and hospitality 5.0: Redefining hospitality operations. International Journal of Hospitality Management, 94(Apr), 102869. https://doi.org/10.1016/j.ijhm.2021.102869

Pnevmatikoudi, K., & Stavrinoudis, T. (2016). Classification of hotel performance measurement indicators presented in international scientific research. European Journal of Tourism Research, 12, 82-98. https://doi.org/10.54055/ejtr.v12i.214

Pogácsás, P., & Szepesi, P. (2023). A koronavírus hatása a magyar kis- és középvállalkozásokra. Vezetéstudomány, 54(2), 25-39. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2023.02.03

Rigby, D. (2001). Managemet tools and techniques: a survey. California Management Review, 43(2), 139-160. https://doi.org/10.2307/41166079

Sedevich-Fons, L. (2018). Linking strategic management accounting and quality management systems. Business Process Management Journal, 24(6), 1302- 1320. https://doi.org/10.1108/BPMJ-02-2018-0038

Setiawan, A.S. (2016). Role of strategic management accounting and integrated performance in hotel industry. Advances in Global Business Research, 13(1), 2421- 2434. http://eprints.ukmc.ac.id/427/1/antonius%20singgih%20AIGBR%2013%20%281%29.pdf

Sevim, A., & Korkmaz, E. (2014). Cost management practices in the hospitality industry: the case of the Turkish hotel industry. International Journal of Arts and Commerce, 3(9), 159-167. https://www.ijac.org.uk/images/frontImages/gallery/Vol._3_No._9/12._159-167.pdf

Shank, J.K., & Govindarajan, V. (1993). Strategic Cost Management: The New Tool for Competitive Advantage. New York, NY: The Free Press.

Simmonds, K. (1981). Strategic management accounting. Management Accounting (UK), 59(4), 26–29.

Stanišić, M., Radović, N., & Nikolić, J. (2018). Possibilities of non-financial reporting in the hospitality. Paper presented at FINIZ 2018 – The Role of Financial and Non-Financial Reporting in Responsible Business Operation. https://doi.org/10.15308/finiz-2018-3-9

turizmus.com (2021. október 7). „Valami van, de nem ez az igazi...” – helyzetkép a budapesti szállodapiacról. https://turizmus.com/szallashely-vendeglatas/budapesti-szallodapiac-mszesz-regioules-1177480

turizmus.com (é. n.). https://turizmus.com

Turner, M.J., Way, S.A., Hodari, D., & Witteman, W. (2017). Hotel property performance: The role of strategic management accounting. International Journal of Hospitality Management, 63(May), 33–43. http://dx.doi.org/10.1016/j.ijhm.2017.02.001

Urquidi, A.C., & Ripoll, V.M. (2013). The choice of management accounting techniques in the hotel sector: the role of contextual factors. Journal of Management Research, 5(2), 65-82. https://doi.org/10.5296/jmr.v5i2.2520

Uyemura, D.G., Kantor, C.C., & Pettit, J. M. (1996). EVA for banks: value creation, risk management, and profitability measurement. Journal of Applied Corporate Finance, 9(2), 94-109. https://doi.org/10.1111/j.1745-6622.1996.tb00118.x

Vargha, A. (2011). A parciális korrelációs együttható értelmezési problémái a többdimenziós normalitás feltételének sérülése esetén. Statisztikai Szemle, 89(3), 275-293. https://www.ksh.hu/statszemle_archive/2011/2011_03/2011_03_275.pdf

www.booking.com

www.szallas.hu

www.trivago.hu

Downloads

Megjelent

2023-07-20

Hogyan kell idézni

Pajrok, A. (2023). A stratégiai vezetői számvitel mint a siker záloga a magyar szállodaiparban. Vezetéstudomány Budapest Management Review, 54(7-8), 77–91. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2023.07-08.06

Folyóirat szám

Rovat

Tanulmányok