Sportfunkciókkal kapcsolatos preferenciák a magyar atlétikában
DOI:
https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2022.08-09.10Keywords:
athletics, stakeholder management, sport functions, preferencesAbstract
Sport has undergone major changes in recent decades. It is a significant challenge for Hungarian professional sports to be successful from both a professional and economic point of view, which is also influenced by the preferences of those involved. Based on a stakeholder approach, the study analyses the stakeholder relationships involved in athletics, which is treated as a major sport. The study examines the preferential differences of the internal stakeholder groups of Hungarian professional athletics clubs through different sporting functions. The qualitative phase of the research explored the stakeholder structure of athletics in the form of mini-focus group interviews (H1) and facilitated the discovery of attitudes and possible preferences. The second phase of the research was based on a large sample survey involving the identified stakeholder groups. Factor analysis was used to verify the sports functions comprising the sport (H2) and their different levels of appearance in the stakeholder groups (H3).
Downloads
References
András, K. (2003a). Üzleti elemek a sportban, a labdarúgás példáján (PhD-értekezés). BKÁE, Budapest. http://phd.lib.uni-corvinus.hu/150/1/andras_krisztina.pdf%20
András, K. (2003b). A sport és az üzlet kapcsolata – elméleti alapok. BKÁE 34. sz. műhelytanulmány. Budapest: BKÁE. http://edok.lib.uni-corvinus.hu/61/1/Andr%C3%A1s34.pdf
András, K. (2004). A hivatásos labdarúgás piacai. Vezetéstudomány, 35(ksz), 40-57. http://unipub.lib.uni-corvinus.hu/4521/1/VT_2004KSZp40.pdf
András, K., Havran, Zs., & Jandó, Z. (2012). Üzleti globalizáció és a hivatásos sport: sportvállalatok nemzetközi szerepvállalása. Műhelytanulmány (working paper). Vállalatgazdaságtan Intézet, Budapest. http://unipub.lib.uni-corvinus.hu/783/1/TM14_Andras_Havran_Jando.pdf
András, K. & Kozma, M. (2014). Hazánk versenyképessége a (hivatásos) sportban–gazdasági feltételek. In V. Báthory–Brassai nemzetközi tudományos multidiszciplináris konferencia, „Kárpátmedencei versenyképesség” konferenciakötet 1 (pp. 5-14) Bu dapest: Óbudai Egyetem. http://www.bbk.alfanet.eu/userspace/5bbk2014_minden/5BBK2014__Kiadvany_1-2_kotet.pdf
András, K. (2015). A hivatásos sport gazdaságtani alapjai. In. Ács, P. (Eds.), Sport és gazdaság (pp. 434-481). Pécsi Tudományegyetem Egészségtudományi Kar, Pécs. https://www.etk.pte.hu/protected/OktatasiAnyagok/%21Palyazati/SportEsGazdasag.pdf
András, K., Havran, Z., Kajos, A., Kozma, M., Máté, T., & Szabó, Á. (2019). A sportgazdaságtani kutatások nemzetközi és hazai fejlődése. Vezetéstudomány, 50(12), 136-148. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2019.12.12
Ács, P. (2007). A magyar sport területi versenyképességének helyzetfeltáró empirikus vizsgálata (PhD-értekezés). PTE, Pécs. https://pea.lib.pte.hu/handle/pea/14814
Ács, P., Betlehem, J., Oláh, A., Bergier, J., Melczer, C., Prémusz, V., & Makai, A. (2020). Measurement of public health benefits of physical activity: Validity and reliability study of the International Physical Activity Questionnaire in Hungary. BMC Public Health, 20(1), 1-10. https://doi.org/10.1186/s12889-020-08508-9
Béres, S., Seres, J., & Szalay, G. (2015). Atlétika. Eger: Eszterházy Károly Főiskola Sporttudományi Intézet. Boda, Zs. & Radácsi, L. (1997). Vállalati etika. Budapest: BKE Vezetőképző Intézet.
Braun, R. (2015). Vállalati társadalmi felelősségvállalás. A vállalatok politikája. Budapest: Akadémiai Kiadó. Breitbarth, T. & Harris, P. (2008). The role of corporate social responsibility in the football business: Towards the development of a conceptual model. European Sport Management Quarterly, 8(2), 179-206. https://doi.org/10.1080/16184740802024484
Bukta, Z., & Gősi, Z. (2019). A kiemelt sportágfejlesztési program első éveinek hatása a hazai sportágak fejlődésére. TAYLOR, 11(3), 15-24. https://ojs.bibl.u-szeged.hu/index.php/taylor/article/view/21994.
Chikán, A. (2020). Vállalatgazdaságtan. Budapest: Akadémiai Kiadó.
Clarkson, M. (1995). A Stakeholder Framework for Analyzing and Evaluating Corporate Social Performance. The Academy of Management Review, 20(1), 92–117. https://doi.org/10.2307/258888
Clarkson, M., Starik, M., Cochran, P., & Jones, T. M. (1994). The Toronto conference: Reflections on stakeholder theory. Business and Society, 33(1), 82-131. https://doi.org/10.1177/000765039403300105
Covell, D. (2005). Attachment, Allegiance and a Convergent Application of Stakeholder Theory: Assessing the Impact of Winning on Athletic Donations in the Ivy League. Sport Marketing Quarterly, 14(3), 168- 176. https://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?-doi=10.1.1.392.3564&rep=rep1&type=pdf
Donaldson, T., & Preston, L. E. (1995). The stakeholder theory of the corporation: Concepts, evidence, and implications. Academy of management Review, 20(1), 65-91. https://doi.org/10.2307/258887
Dunham, L., Freeman, R. & Liedtka, J. (2006). Enhancing Stakeholder Practice: A Particularized Exploration of Community. Business Ethics Quarterly, 16(1), 23-42. https://doi.org/10.5840/beq20061611
Európai Bizottság (2007). Fehér könyv a sportról. Az Európai Közösségek Hivatalos Kiadványainak Hivatala, Luxemburg. http://publications.europa.eu/resource/cellar/617a9664-3878-43e5-abbed69c03e63501.0014.02/DOC_1
Firek, W., Płoszaj, K., & Czechowski, M. (2020). Pedagogical Function of Referees in Youth Sport: Assessment of the Quality of Referee-Player Interactions in Youth Soccer. International Journal of Environmental Research and Public Health, 17(3), 905. https://doi.org/10.3390/ijerph17030905
Freeman, R. E., & Reed, D. L. (1983). Stockholders and stakeholders: A new perspective on corporate governance. California Management Review, 25(3), 88-106. https://doi.org/10.2307/41165018
Freeman, R. E. (1984). Strategic management: A stakeholder approach. Boston: Pitman Publishing. https://doi.org/10.1017/CBO9781139192675
Friedman, M. T., Parent, M. M., & Mason, D. S. (2004). Building a framework for issues management in sport through stakeholder theory. European Sport Management Quarterly, 4(3), 170-190. https://doi.org/10.1080/16184740408737475
Geulen, D. (1989). Sozialisation, Begriff und Problem. In Dieter, L. (Eds.), Pädagogische Grundbegriffe (pp. 1409-1416). Hamburg: Rowohlt.
Goodpaster, K. E. (1991). Business Ethics and Stakeholder Analysis. Business Ethics Quarterly, 1(1). 53-73. https://doi.org/10.2307/3857592
Griszbacher, N., Varga, Á., & Kemény, I. (2022). Sport, megaesemények, önkéntesek és az egyedi élmény faktor: Az önkéntesek szerepe az arénaélmény létrehozásában a megasportesemények során. Vezetéstudomány, 53(1), 15-28. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2022.01.02
Grönroos, C. (2011). A service perspective on business relationships: The value creation, interaction and marketing interface. Industrial Marketing Management, 40(2), 240-247. https://doi.org/10.1016/j.indmarman.2010.06.036
Gyömörei, T. (2012). Magyarországi „sportvárosok” sportfinanszírozási rendszereinek összehasonlító elemzése. E-CONOM, 1(1), 12-23. https://doi.org/10.17836/ec.2012.1.012
Heffernan, J. & O’Brien, D. (2010). Stakeholder influence strategies in bidding for a professional sport franchise license, Sport Management Review, 13(3), 255-268. https://doi.org/10.2766/483047
Jaeger, J. (2021). Football fans and stakeholder theory – A qualitative approach to classifying fans in Germany. Sport, Business and Management, 11(5), 598-619. https://doi.org/10.1108/SBM-11-2020-0127
Kalinowski, P., Kluj, O., Jerszyński, D. (2020). A prominent footballer as a role model for young athletes. Quality in Sport, 4(6) 30-37. http://doi.org/10.12775/QS.2020.024
Kasović, M., Škrinjarić B., & Štefan L. (2020). Macro and meso indicators of success pertaining to European countries in elite triathlon. International Scientific Journal of Kinesiology, 13(2) 49-56. https://www.researchgate.net/publication/350663323_Macro_and_meso_indicators_of_success_pertaining_to_European_countries_in_elite_triathlon
Key, S. (1999). Toward a New Theory of the Firm: A Critique of Stakeholder „Theory”. Management Decision, 37(4), 317–328. https://doi.org/10.1108/00251749910269366
Kovács, Á. (2021). Élsportolók és a média munkatársainak kapcsolata a XXI. század elején Magyarországon (PhD-értekezés). Testnevelési Egyetem, Budapest. http://real-phd.mtak.hu/1068/1/kovacsagnes. d.pdf
Liska, F., Kovács, I., & Veres, Z. (2021). Sportaktivitás és étrend-kiegészítők fogyasztásának összefüggései. Táplálkozásmarketing, 8(2), 35-48. https://doi.org/10.20494/T/M/8/2/3
Mainardes, E. W., Alves, H., & Raposo, M. (2011). Stakeholder theory: issues to resolve. Management Decision, 49(2), 226-252. https://doi.org/10.1108/00251741111109133
Miragaia, D. A. M., Ferreira, J., & Carreira, A. (2014). Do stakeholders matter in strategic decision making of a sports organization? Revista de Administração de Empresas, 54, 647-658. https://doi.org/10.1590/S0034-759020140605
Mitchell, R. K., Agle, B. R., & Wood, D. J. (1997). Toward a theory of stakeholder identification and salience: Defining the principle of who and what really counts. Academy of Management Review, 22(4), 853- 886. https://doi.org/10.2307/259247
Nádori, L., & Bátonyi, V. (2003). Európai Unió és a sport: Uniós csatlakozás a sportban. Budapest–Pécs: Dialóg Campus Kiadó.
Pitts, B. G. & Stotlar, D. K. (2013). Fundamentals of sport marketing. Morgantown, WV: Fitness Information Tech.
Révész, L., Müller A., Herpainé L. J., Boda, E., & Bíró, M. (2015). A rekreáció elmélete és módszertana 1.: A rekreáció kialakulása, története, a rekreáció felosztása. Eger: EKF Líceum Kiadó. https://oszkdk.oszk.hu/storage/00/02/77/25/dd/1/rekreacio-tortenet-2_56e82d8d89c68.pdf
Saáry, S. (2016). A stakeholder kapcsolatok jellemzőinek vizsgálata kis-és középvállalati környezetben. In Vállalkozásfejlesztés a XXI. században VI. (pp. 283-296). Budapest: Óbudai Egyetem. http://kgk.uni-obuda.hu/sites/default/files/21_Saary-Reka.pdf
Sterbenz, T. & Géczi, G. (2016). Sportmenedzsment. Budapest: Testnevelési Egyetem.
Szabados, G. (2003). Labdarúgóklubok stratégiái. Vezetéstudomány, 34(9), 32-43. http://unipub.lib.uni-corvinus.hu/4667/1/VT_2003n9p32.pdf
Szabó, Á. (2012). A magyar szabadidősport működésének vizsgálata. Piacok, értékteremtés, feladatok a szabadidősportban (PhD-értékezés). BCE, Budapest. http://phd.lib.uni-corvinus.hu/662/1/Szabo_Agnes_dhu.pdf
Szathmári, A. (2021). ’I wouldn’t do anything differently... Although I won’t let my child go in that direction’: Successful Hungarian Olympians’ understandings and experiences at the close of elite sport careers. Vezetéstudomány, 52(5), 68-78. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2021.05.06
TNS Opinion & Social (2017). Special Eurobarometer 472 „Sport and Physical Activity”. Luxembourg: European Commission. https://doi.org/10.2766/483047
Zdroik, J. (2016). Stakeholder Management in High School Athletics: An Individual-Level Analysis (PhD dissertation). University of Michigan, Ann Arbor, MI. https://deepblue.lib.umich.edu/bitstream/handle/2027.42/133383/jzdroik_1.pdf?sequence=1
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Vezetéstudomány / Budapest Management Review
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors assign copyright to Vezetéstudomány / Budapest Management Review. Authors are responsible for permission to reproduce copyright material from other sources.