Kiből lehet sikeres vállalkozó?

Vállalkozói vezetői kompetenciák vegyes módszertanú vizsgálata

Authors

  • Ákos Kassai Corvinus University of Budapest

DOI:

https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2020.09.05

Keywords:

entrepreneurs, leadership, competency, success

Abstract

It has been a popular theme in both the professional literature and in the pop-culture to identify critical success factors of entrepreneurs, thus forecasting entrepreneurial success. This study presents the preliminary results of an exploratory, multi-stage study applying qualitative and quantitative research steps. The research approaches the issue from the angle of competencies aiming to examine if an entrepreneur-specific leadership competency model can be constructed. The paper introduces four leadership dimensions and three leadership styles that are specific for successful entrepreneurs. There is no one-size-fits-all solution here. Successful entrepreneurs employ various leadership strategies and rely on a wide-range of leadership competencies. Beyond the competency sets distinguish entrepreneurs from each other, the paper presents a further leadership competency dimension that separates entrepreneurs from the rest of the word. This leadership dimension contributes to answering the question of who becomes an entrepreneur.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Ákos Kassai, Corvinus University of Budapest

Guest Lecturer

References

Bakacsi Gyula. (2006). Szervezeti magatartás és vezetés. Budapest: Aula Könyvkiadó.

Bakacsi Gyula. (2010). A szervezeti magatartás alapjai: Alapszakos jegyzet a Budapesti Corvinus Egyetem hallgatói számára. Budapest: Aula Könyvkiadó.

Boyatzis, R. E. (1983). The Competent Manager: A Model for Effective Performance. Long Range Planning, 16(4), 110. https://doi.org/10.1016/0024-6301(83)90170-X

Branthwaite, A., & Patterson, S. (2011). The Power of Qualitative Research in the Era of Social Media. Qualitative Market Research: An International Journal, 14(4), 430–440. https://doi.org/10.1108/13522751111163245

Cardona, P., & Chinchilla, M. N. (1999). Evaluating and Developing Management Competencies. Department at IESE, International Graduate School of Management, University of Navarra,Barcelona-Madrid.

Churchill, N. C., & Lewis, V. L. (1983, May 1). The Five Stages of Small Business Growth. Harvard Business Review, (May). Retrieved from https://hbr.org/1983/05/thefive-stages-of-small-business-growth

Ding, T., Hasan, F., Bickel, W. K., & Pan, S. (2018). Interpreting Social Media-Based Substance Use Prediction Models with Knowledge Distillation. 2018 IEEE 30th International Conference on Tools with Artificial Intelligence (ICTAI), 623–630. https://doi.org/10.1109/ICTAI.2018.00100

Dobák Miklós, & Antal Zsuzsanna. (2011). Vezetés és szervezés szervezetek kialakítása és működtetése. Budapest: Aula Könyvkiadó.

Eggers, J. H., Leahy, K. T., Churchill, N. C., & Fontainebleau. (1994). Stages of Small Business Growth Revisited Insights into Growth Path and Leadership/Management Skills in Low- and High-Growth Companies. Retrived from https://www.semanticscholar.org/paper/Stages-of-small-business-growth-revisited-Insights-Eggers-Leahy/228311317083f5f2a6a75accae0e57885d6ac518

Füstös L., Kovács E., Meszéna G., & Simonné Mosolygó N. (2004). Alakfelismerés: Sokváltozós Statisztikai Módszerek. Budapest: Új Mandátum Könyvkiadó.

Ganie, S. A., & Saleem, I. (2018). The Transpiring Journey of Competence Based Human Resource Management: A Literature Review. International Journal of Management Studies, V(3(7)), 17. https://doi.org/10.18843/ijms/v5i3(7)/03

Gerig, S. (2018). Skills That Small Business Owners Use to Succeed Beyond 5 Years. Walden University Scholar Works, Minneapolis. Retrieved from https://www.semanticscholar.org/paper/Skills-That-Small-Business-Owners-Use-to-Succeed-5-Gerig/fb19ca6a22634510cba-246ba8e02f5c15638b92f

Giles, S. (2016). The Most Important Leadership Competencies, According to Leaders Around the World. Harvard Business Review. Retrieved from https://hbr.org/2016/03/according-to-leaders-around-the-world

Goleman, D. (2002). Érzelmi intelligencia a munkahelyen. Budapest: Edge 2000 Kiadó.

Hartle, F. (1995). How to Re-Engineer Your Performance Management Process. London: Kogan Page.

Hines, J. L. (2004). Characteristics of an Entrepreneur. Surgical Neurology, 61(4), 407–408. https://doi.org/10.1016/j.surneu.2003.05.004

Hofmeister-Tóth Á., Kopfer-Rácz K., & Zoltayné Paprika Z. (2016). A magyar vállalkozók személyiségjegyei és azok kapcsolata a vezetői stílussal és a piacorientációval. Vezetéstudomány, 47(7), 41–53.

Hortoványi L. (2010). Vállalkozói vezetés Magyarországon. Vezetéstudomány, 41(4), 21–31.

Horváth, D., & Mitev, A. (2015). Alternatív kvalitatív kutatási kézikönyv. Budapest: Alinea Kiadó.

Kárpáti-Daróczi J., & Karlovitz T. J. (2019). Az Óbudai Egyetem hallgatóinak vállalkozói kompetenciavizsgálata. Taylor, 10(4), 48–58. Retrived from https://ojs.bibl.u-szeged.hu/index.php/taylor/article/view/22772/31414

Kassai, Á. (2020). Vállalkozói vezetői kompetenciák a Hangavári Pincészet esete tükrében. Marketing & Menedzsment, 54(1), 75–89. https://doi.org/10.15170/MM.2020.54.01.07

Kotter, J. P. (2001). What Leaders Really Do. Harvard Business Review, (Dec), 25-34. Retrieved from https://hbr.org/2001/12/what-leaders-really-do

Krieger, A., Block, J., & Stuetzer, M. (2018). Skill Variety in Entrepreneurship: A Literature Review and Research Directions (MPRA Paper). University Library of Munich, Germany. Retrived from https://econpapers.repec.org/paper/pramprapa/88389.htm

Le Deist, F. D., & Winterton, J. (2005). What Is Competence? Human Resource Development International, 8(1), 27–46. https://doi.org/10.1080/1367886042000338227

Leadership Competencies Library. https://www.leadershipcompetencieslibrary.com

Lukovszki L. (2011). Vállalkozói személyiségjegyek – avagy mi teszi a vállalkozót? Vezetéstudomány, 42(11), 16–33.

McClelland, D. C. (1987). Characteristics of Successful Entrepreneurs. The Journal of Creative Behavior, 21(3), 219–233. https://doi.org/10.1002/j.2162-6057.1987.tb00479.x

Michalkó G., Jancsik A., Teveli-Horváth D., Kiss K., Sulyok J., Smith M., Puczkó L., & Sziva I. (2015). A „balkánság” turisztikai értelmezése a TripAdvisor utazási portál tartalomelemzése alapján. Marketing & Menedzsment, 49(2), 61–72.

Mihalkovné Sz. K. (2014). Vállalkozási ismeretek oktatása vs. vállalkozói kompetenciák fejlesztése. Vezetéstudomány, 45(10), 49–57.

Neticle – Enterprise Text Analytics Toolkit. Neticle – Enterprise Text Analytics Toolkit. Retrived from https://neticle.com/company/en/index

Omri, A., Frikha, M. A., & Bouraoui, M. A. (2015). An Empirical Investigation of Factors Affecting Small Business Success. Journal of Management Development, 34(9), 1073–1093. https://doi.org/10.1108/JMD-07-2013-0088

Robles, L., & Zárraga-Rodríguez, M. (2015). Key Competencies for Entrepreneurship. Procedia Economics and Finance, 23, 828–832. https://doi.org/10.1016/S2212-5671(15)00389-5

Rose, R. C., Kumar, N., & Yen, L. L. (2006). Entrepreneurs Success Factors and Escalation of Small and Medium-Sized Enterprises in Malaysia. Journal of Social Sciences, 2(3), 74–80. https://doi.org/10.3844/jssp.2006.74.80

S. Gubik A., & Farkas S. (2016). A karriermotívumok változásának hatásai a magyarországi hallgatók vállalkozásindítási elképzeléseinek alakulására. Vezetéstudomány, 47(3), 46–55.

Schwartz, H. A., Eichstaedt, J. C., Kern, M. L., Dziurzynski, L., Ramones, S. M., Agrawal, M., Shah, A., Kosinski, M., Stillwell, D., Seligman, M. E. P., & Ungar, L. H. (2013). Personality, Gender, and Age in the Language of Social Media: The Open-Vocabulary Approach. PLoS ONE, 8(9), e73791. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0073791

Sebők M. (2016). Kvantitatív szövegelemzés és szövegbányászat a politikatudományban. Budapest: L’Harmattan. Seijts, G., Gandz, J., & Crossan, M. M. (2017). Invictus. In G. Seijts & K. MacMillan (Eds.), Leadership in Practice (pp. 252–256). London: Routledge. https://doi.org/10.4324/9781315405629-31

Smith, R., Bell, R., & Watts, H. (2014). Personality Trait Differences Between Traditional and Social Entrepreneurs. Social Enterprise Journal, 10(3), 200–221. https://doi.org/10.1108/SEJ-08-2013-0033

Spanjer, A., & van Witteloostuijn, A. (2017). The Entrepreneur’s Experiential Diversity and Entrepreneurial Performance. Small Business Economics, 49(1), 141–161. https://doi.org/10.1007/s11187-016-9811-0

Spencer, L. M., & Spencer, S. M. (1993). Competence at Work: Models for Superior Performance. Chichester: Wiley.

Srun, L., Sok, S., & Soun, H. (2016). Model of Entrepreneurial Success: Linking Theory and Practice. 6th Annual International Conference on Innovation and Entrepreneurship (IE 2016). Annual International Conference on Innovation and Entrepreneurship (IE 2016). https://doi.org/10.5176/2251-2039_IE16.29

Szerb L., & Lukovszki L. (2013). Magyar egyetemi hallgatók vállalkozási attitűdjei és az attitűdöket befolyásoló tényezők elemzése a Guesss-felmérés adatai alapján – Kik is akarnak ténylegesen vállalkozni? Vezetéstudomány, 44(7–8), 30–40.

Unger, J. M., Rauch, A., Frese, M., & Rosenbusch, N. (2011). Human Capital and Entrepreneurial Success: A Meta-Analytical Review. Journal of Business Venturing, 26(3), 341–358. https://doi.org/10.1016/j.jbusvent.2009.09.004

Zaleznik, A. (1981). Managers and Leaders: Are They Different? The Journal of Nursing Administration, 11(7), 25–31. https://doi.org/10.1097/00005110-198107000-00005

Downloads

Published

2020-09-08

How to Cite

Kassai, Ákos. (2020). Kiből lehet sikeres vállalkozó? Vállalkozói vezetői kompetenciák vegyes módszertanú vizsgálata. Vezetéstudomány Budapest Management Review, 51(9), 54–66. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2020.09.05

Issue

Section

Studies and Articles