Kulturális sokk és pozitív szájreklám
A felsőoktatásban tanuló külföldi hallgatók körében
DOI:
https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2020.02.02Keywords:
international students, culture shock, acculturation strategy, word of mouth in educationAbstract
The goal of the research is to explore the connection between international students’ acculturation strategies, perceived success of acculturation and potential for subsequent word of mouth about the host institution and the host country. The qualitative research included 20 in-depth interviews with international students from Europe and outside Europe as well. According to the results both European and non-European citizens, who studied in Europe, suffered similar level of culture shock. The majority of students tried to solve intercultural difficulties based on their own cultural tools. That resulted in low levels of cultural integration and led to negative word of mouth. International students, who were willing to learn about foreign cultures and whose personality developed over the course of the program, produced the highest amount of positive word of mouth. These students maximized all forms of social interactions - they made local, international friends and built excellent relationships with local professors and coordinators.
Downloads
References
Berács, J., Derényi, A., Kádár-Csoboth, P., Kováts, G., Polónyi, I., & Temesi, J. (2017). Magyar Felsőoktatás 2016. Stratégiai helyzetértékelés. Projektjelentés.Budapest: FKK.
Berg, B.L. (2001). Qualitative research methods for the social scienc es. Boston: Allyn & Bacon.
Berry, J.W. (1994). Acculturation and psychological adaptation. In A.-M. Bouvy, F.J.R. van de Vijver, P. Boski, & P. Schmitz (eds.), Journeys into cross-cultural psychology (pp.129-141). Lisse: Swets and Zeitlinger.
Berry, J.W. (1997). Immigration, acculturation and adaptation. Applied Psychology: An International Review, 46, 5–34. https://doi.org/10.1111/j.1464-0597.1997.tb01087.x
Bochner, S. (1982). The social psychology of cross-cultural relations. In Bochner, S. (ed.), Cultures in contact: Studies in cross-cultural interaction (pp. 5–44). Oxford: Pergamon.
Bochner S. (1986). Coping with unfamiliar cultures: Adjustment or culture learning? Australian Journal of Psychology, 38., 347–358. https://doi.org/10.1080/00049538608259021
Bochner, S., McLeod, B., & Lin, A. (1977). Friendship patterns of overseas students: A functional model. International Journal of Psychology, 12., 277–297. https://doi.org/10.1080/00207597708247396
Bowlby, J. (1969). Attachment and loss. London: Hogarth Press.
Brown, G.W., Bhrolchain, M.N., & Harris, T. (1975). Social class and psychiatric disturbance among women in an urban population. Sociology, 9., 225–254. https://doi.org/10.1177/003803857500900203
Chaney, L.H. & Martin, J.S. (2011). Intercultural Business Communication (5th ed.). New Jersey: Pearson Prentice Hall.
Gáti, M. & Malota, E. (2017). The relationship between international students' satisfaction with general and educational facilities and their repeated choice concerning the higher educational destination. In L. Gómez Chova, A. López Martínez, & I. Candel Torres (eds.), EDULEARN17 Proceedings: 9th International Conference on Education and New Learning Technologies (pp. 3 753-3763). Barcelona, Spain, International Academy of Technology, Education and Development (IATED).
Hofstede G. & Hofstede J.G. (2008). Kultúrák és szervezetek: Az elme szoftvere (átd. és bőv. 2. kiad). Pécs: VHE.
Gyulavári, T. (2013). A kultúra és a személyiség kapcsolata. In Malota E. & Mitev A. (szerk.), Kultúrák találkozása (pp. 139-157). Budapest: Alinea Kiadó.
Hetesi, E. & Kéri, A. (2019). Miért jönnek Magyarországra és mit várnak tőlünk a külföldi hallgatók? Magyarországon tanuló külföldi hallgatók motivációi és elvárásai. Marketing és Menedzsment, 52(1), 47-65.
Hetesi, E. & Kürtösi, Zs. (2008). Ki ítéli meg a felsőoktatási szolgáltatások teljesítményét és hogyan? A hallgatói elégedettség mérési modelljei, empirikus kutatási eredmények az aktív és a végzett hallgatók körében. Vezetéstudomány, 39(6), 2–17.
Hidasi, J. (2004). Interkulturális kommunikáció. Budapest: Scolar.
Holmes, T.H. & Rahe, R.H. (1967). The social readjustment rating scale. Journal of Psychosomatic Research, 11, 213–218. https://doi.org/10.1016/0022-3999(67)90010-4
Horváth, D. & Mitev, A. (2015). Alternatív kvalitatív kutatási kézikönyv. Budapest: Alinea Kiadó.
Hughes, H. (1988). Education as an export industry. In Hogbin, G.R. (Ed.), Withering Heights: The State of Higher Education in Australia (pp. 217-255). Sydney: Allen & Unwin.
Kaszás, N., Péter, E., Keller, K., & Kovács, T. (2016). Boundless Opportunities with Definite Limitations. DETUROPE: Central European Journal of Tourism and Regional Development, 8(1), 5-20.
Kaszás, N., Péter, E., & Németh, K. (2015). A tudásátadás különböző formáinak megjelenése a határon átnyúló pályázati projektek esetében. In Ferencz, Árpád (szerk.), II. Gazdálkodás és Menedzsment Tudományos Konferencia: "A vidék él és élni akar" (pp. 135-140). Kecskemét, Magyarország: Kecskeméti Főiskola Kertészeti Főiskolai Kar.
Kelemen, Z. (2019). Interkulturális kihívások globális vállalatirányítási rendszerek bevezetése során. In Veres, Zoltán, Sasné, Grósz Annamária, & Liska, Fanny (szerk.), Ismerjük a vevőt? : A vásárlás pszichológiája: Az Egyesület a Marketingoktatásért és Kutatásért XXV. Országos Konferenciájának előadásai (pp. 14-23). Veszprém, Magyarország: Pannon Egyetem.
Keller, K. (2017). A turizmusmarketing környezete. In Lőrincz, K. & Sulyok, J. (ed.): Turizmusmarketing (pp. 39-61). Budapest: Akadémiai Kiadó.
Klineberg, O. (1982). Contact between ethnic groups: A historical perspective of some aspects of theory and research. In Bochner, S. (ed.), Cultures in contact: Studies in cross-cultural interaction (pp. 45-55). Oxford: Pergamon.
Kovács, L. (2017). Márka és márkanév. Budapest: Tinta.
Kováts, G. & Temesi, J. (eds.) (2018). A magyar felsőoktatás egy évtizede 2008 – 2017. NFKK Kötetek, 2. Budapest: Budapesti Corvinus Egyetem Nemzetközi Felsőoktatási Kutatások Központja.
Lehota, J. (2001). Marketingkutatás az agrárgazdaságban. Budapest: Mezőgazda Lap- és Könyvkiadó Kft.
Leutwyler, B. & Meierhans, C. (2013). Exchange students in teacher education: Empirical evidence on characteristics and motive. Educational Research, 4(1), 1–11.
Lustig, M.W. & Koester, J. (2010). Intercultural competence. Boston, MA: Pearson/Allyn and Bacon.
McMahon, M. (1992). Higher education in a world market: A historical look at the global context of international study. Higher Education, 24(4), 465–482.
Malota, E. (2013). Kulturális sokk és adaptáció. In Malota, E. & Mitev, A. (eds.), Kultúrák találkozása. Budapest: Alinea Kiadó.
Malota, E. (2016). Hallgatói véleményfelmérés 2016: Magyarország és a magyar felsőoktatás a külföldi hallgatók szerint. Budapest: Tempus Közalapítvány.
Malota, E. & Gáti, M. (2017). Educational tourism: The relationship between culture personality and the perception of the country as an ideal study destination. In L. Gómez Chova, A. López Martínez, & I. Candel Torres (eds.), EDULEARN17 Proceedings: 9th International Conference on Education and New Learning Technologies (pp. 3707-3714). Barcelona, Spain, International Academy of Technology, Education and Development (IATED).
Markos-Kujbus, É. (2017). Az online szájreklám (e-WOM), mint marketingkommunikációs eszköz: Az online fogyasztói vélemények információs szerepe a TripAdvisor példáján keresztül (Doktori értekezés). Budapest: Budapesti Corvinus Egyetem, Gazdaságtudományi Kar. https://doi.org/10.14267/phd.2017033
Markos-Kujbus, É. & Gáti, M. (2012). Social media's new role in marketing communication and its opportunities in online strategy building. ECREA 2012 – 4th European Communication Conference. 24-27 October, 2012., Istanbul, Turkey.
Martin, N.J. & Nakayama, T.K. (2004). Intercultural communication in context (3rd ed.). New York: McGraw-Hill.
Mayring, P. (2000). Qualitative content analysis. Forum: Qualitative Social Research, 1(2).
Mazzarol, T. & Soutar, N. G. (2001). The global market for higher education: Sustainable competitive strategies for the new millennium. Cheltenham: Edward Elgar.
Mazzarol, T. & Soutar, N. G. (2012). Revisiting the global market for higher education. Asia Pacific Journal of Marketing and Logistics, 24(5), 717-737.
Moldovan, S., Goldenberg, J., & Chattopadhyay, A. (2011). The different roles of product originality and usefulness in generating word-of-mouth. International Journal of Research in Marketing, 28(2), 109-119. https://doi.org/10.1016/j.ijresmar.2010.11.003
Oberg, K. (1960). Culture shock, Adjustments to new cultural environments. Practical Anthropology, 7, 16. https://doi.org/10.1177/009182966000700405
OECD (2017). Nemzetközi diákok száma. Retrieved from http://monitor.icef.com/2017/09/oecd-charts-slowing-internationalmobility-growth/
Patton, M.Q. (2002). Qualitative research and evaluation methods. Thousand Oaks, CA: Sage.
Pimpa, N. (2008). Marketing international higher education: A case of Thai students in Australia. International Journal of Management in Education, 2(2), 154-171. DOI: http://dx.doi.org/10.1504/IJMIE.2008.018390
Rotter, J. B. (1966). Generalized expectancies for internal versus external control of reinforcement. Psychological Monographs, 80(609) (whole issue). https://doi.org/10.1037/h0092976
Samovar, L.A., Porter, R.E., & McDaniel, E.R. (2010). Communication between cultures (7th ed.). Belmont, CA: Wadsworth Cengage Learning.
Simay, A. & Gáti M. (2017). A fogyasztói jelenlét és a nyilvánosság iránti attitűdök vizsgálata a mobil és közösségi médiában. Vezetéstudomány, 48(1), 61-69. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2017.01.06
Ward, C. & Kennedy, A. (1994). Acculturation strategies, psychological adjustment and sociocultural competence during cross-cultural transitions. International Journal of Intercultural Relations, 18, 329-343. https://doi.org/10.1016/0147-1767(94)90036-1
Ward, C., Bochner, S., & Furnham, A. (2001). The psychology of culture shock (2nd ed.). Hove: Routledge.
Zhou, Y., Jindal, D., Keith, T.S., & Todman, J. (2008). Theoretical models of culture shock and adaptation in international students in higher education. Studies in Higher Education, 33(1), 63-75. https://doi.org/10.1080/03075070701794833
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors assign copyright to Vezetéstudomány / Budapest Management Review. Authors are responsible for permission to reproduce copyright material from other sources.