Customer Involvement
A Systematic Literature Review of the Definition, Measurement, and Innovation Outcomes
DOI:
https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2022.05.05Kulcsszavak:
innováció, vevői bevonás, új termékfejlesztés, szisztematikus szakirodalom-áttekintésAbsztrakt
A tanulmány szisztematikus szakirodalmi áttekintést nyújt a legmagasabb színvonalú angol nyelvű tudományos folyóiratokban megjelent empirikus, kérdőívalapú tanulmányokról, amelyek a vevők bevonásának innovációs eredményekre gyakorolt hatásáról szólnak. Az eredmények megkülönböztetik a vevői bevonást a kapcsolódó fogalmaktól, felvázolják definíciós kétértelműségeit, illetve – a korábbi definíciók és mérések elemzése alapján – a fogalom aktualizált, új definícióját javasolják. A cikk áttekintést és tipológiát ad a vevői bevonás innovációs eredményeiről, bemutatva, hogy szerepe az innovációs folyamatok javításában, a jobb pénzügyi eredményekben és a magasabb színtű innovációs felfogásban csúcsosodhat ki. A tanulmány eredményei különösen hasznosak lehetnek a vevők bevonására törekvő cégek számára, mivel útmutatást ad a folyamat és az eredmények értékeléséhez. A tanulmány a szakirodalom hiányosságaira is kitér és fontos utakat javasol a további kutatásokhoz.
Letöltések
Hivatkozások
Anning-Dorson, T. (2018). Customer involvement capability and service firm performance: The mediating role of innovation. Journal of Business Research, 86, 269-280. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2017.07.015
Baksa, M., & Báder, N. (2020). A tudáskérés és tudásmeg- osztás feltételei – egy szervezeti tudáshálózat elemzése – Prerequisites of advice-seeking and knowledge sharing. Analysis of an organizational knowledge network. Vezetéstudomány – Budapest Management Review, 51(1), 32-45. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2020.01.03
Berezvai, Z., Agárdi, I., & Szabolcsné Orosz, J. (2019). A digitális innovációk hatása az élelmiszer-kiskereskedel- mi vállalatok teljesítményére = The impact of digital innovations on grocery retail performance. Statisztikai Szemle, 97(10), 915-932. https://doi.org/10.20311/stat2019.10.hu0915
Bokor, A. (2003). A szervezeti kultúra hatása a termékfejlesztés folyamatára. Vezetéstudomány – Budapest Management Review, 34(10), 37-56.
Carbonell, P., Rodriguez‐Escudero, A. I., & Pujari, D. (2012). Performance effects of involving lead users and close customers in new service development. Journal of Services Marketing, 26(7), 497-509. https://doi.org/10.1108/08876041211266440
Carbonell, P., Rodríguez‐Escudero, A. I., & Pujari, D. (2009). Customer involvement in new service development: An examination of antecedents and outcomes. Journal of Product Innovation Management, 26(5), 536-550. https://doi.org/10.1111/j.1540-5885.2009.00679.x
Chesbrough, H., Vanhaverbeke, W., & West, J. (2014). New frontiers in open innovation. Oxford, UK: OUP.
Cui, A. S., & Wu, F. (2016). Utilizing customer knowledge in innovation: antecedents and impact of customer involvement on new product performance. Journal of the Academy of Marketing Science, 44(4), 516-538. https://doi.org/10.1007/s11747-015-0433-x
Cui, A. S., & Wu, F. (2017). The impact of customer involvement on new product development: Contingent and substitutive effects. Journal of Product Innovation Management, 34(1), 60-80. https://doi.org/10.1111/jpim.12326
Deloitte. (2021). 2021 Global Marketing Trends. Deloitte In- sights, (1st of October, 2019).
Dong, B., Evans, K. R., & Zou, S. (2008). The effects of customer participation in co-created service recovery. Journal of the Academy of Marketing Science, 36(1), 123-137. https://doi.org/10.1007/s11747-007-0059-8
Estellés-Arolas, E., & González-Ladrón-de-Guevara, F. (2012). Towards an integrated crowdsourcing definition. Journal of Information Science, 38(2), 189-200. https://doi.org/10.1177/0165551512437638
Fejes, J. (2015). Innovációs kalandozások az elmélettől a stratégiáig= Innovation adventuring from theory to strategy. Vezetéstudomány – Budapest Management Review, 46(6), 58-69. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2015.06.06
Feng, T., Sun, L., Zhu, C., & Sohal, A. S. (2012). Customer orientation for decreasing time-to-market of new products: IT implementation as a complementary asset. Industrial Marketing Management, 41(6), 929-939. https://doi.org/10.1016/j.indmarman.2011.11.027
Feng, T., & Wang, D. (2013). Supply chain involvement for better product development performance. Industrial Management & Data Systems, 113(2), 190-206. https://doi.org/10.1108/02635571311303532
Gelei, A., & Jámbor, Z. (2018). Globális vállalatok belső struktúrájának alakítása a beszerzés és a termékfejlesztés kapcsolódó tevékenységeinek tükrében. Vezetéstudomány – Budapest Management Review, 49(3), 52-63. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2018.03.06
Grönroos, C. (2011). Value co-creation in service logic: A critical analysis. Marketing Theory, 11(3), 279-301. https://doi.org/10.1177/1470593111408177
Gustafsson, A., Kristensson, P., & Witell, L. (2012). Customer co-creation in service innovation: A matter of communication? Journal of Service Management, 23(3), 311-327. https://doi.org/10.1108/09564231211248426
Hsieh, J.-K., & Hsieh, Y.-C. (2015). Dialogic co-creation and service innovation performance in high-tech companies. Journal of Business Research, 68(11), 2266-2271. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2015.06.009
Kang, M., Lee, G., Hwang, D. W., Wei, J., & Huo, B. (2020). Effects of cross-functional integration on NPD success: Mediating roles of customer and supplier involvement. Total Quality Management & Business Excellence, 32(13-14), 1515-1531. https://doi.org/10.1080/14783363.2020.1736543
Keszey, T. (2018). Kontingenciaváltozók vizsgálata – A vállalati marketingtudás-megosztás innovációs teljesítményre gyakorolt hatása. Statisztikai Szemle, 96(11-12), 1091-1108. https://doi.org/10.20311/stat2018.11-12.hu1091
Keszey, T., & Biemans, W. (2016). Sales–marketing encroachment effects on innovation. Journal of Business Research, 69(9), 3698-3706. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2016.03.032
Keszey, T., & Katona, Á. (2015). Piaci tudáscsere és tanulás a marketing és értékesítési részleg együttműködésével. In N. Buzás & S. Prónay (Eds.), Tudásteremtés és -alkalmazás a modern társadalomban (pp. 72-82). Szeged: Szegedi Tudományegyetem, Interdiszciplináris Tudás- menedzsment Kutatóközpont.
Kiss, J. (2014). Az innováció hatása a vállalati teljesítményre és versenyképességre. Közgazdasági Szemle, 61(3), 299-314.
Li, Y., Li, G., Feng, T., & Xu, J. (2019). Customer involvement and NPD cost performance: The moderating role of product innovation novelty. Journal of Business & Indus- trial Marketing, 34(4), 711-722. https://doi.org/10.1108/JBIM-05-2018-0153
Lin, R. J., Chen, R. H., & Chiu, K. K. S. (2010). Customer relationship management and innovation capability: an empirical study. Industrial Management & Data Systems, 110(1), 111-133. https://doi.org/10.1108/02635571011008434
Melton, H., & Hartline, M. D. (2015). Customer and employee co-creation of radical service innovations. Journal of Services Marketing, 29(2), 112-123. https://doi.org/10.1108/JSM-02-2014-0048
Menguc, B., Auh, S., & Yannopoulos, P. (2014). Customer and supplier involvement in design: The moderating role of incremental and radical innovation capability. Journal of Product Innovation Management, 31(2), 313-328. https://doi.org/10.1111/jpim.12097
Mitrega, M., Spacil, V., & Pfajfar, G. (2020). Co-creating value in post-communist contexts: capability perspective. Journal of Services Marketing, 35(2), 169- 181. https://doi.org/10.1108/JSM-03-2019-0114
Moeller, S. (2008). Customer integration–a key to an implementation perspective of service provision. Journal of Service Research, 11(2), 197-210. https://doi.org/10.1177/1094670508324677
Morgan, T., Anokhin, S. A., Song, C., & Chistyakova, N. (2019). The role of customer participation in building new product development speed capabilities in turbulent environments. International Entrepreneurship and Management Journal, 15(1), 119-133. https://doi.org/10.1007/s11365-018-0549-9
Pataki, B. (1996). Mérnökök és marketingesek együttműködése a termékfejlesztésben. Vezetéstudomány, 27(4), 17-21.
Pee, L. G. (2016). Customer co-creation in B2C e-commerce: does it lead to better new products? Electronic Commerce Research, 16(2), 217-243. https://doi.org/10.1007/s10660-016-9221-z
Piller, F. T., & Walcher, D. (2006). Toolkits for idea competitions: a novel method to integrate users in new product development. R&D Management, 36(3), 307-318. https://doi.org/10.1111/j.1467-9310.2006.00432.x
Piskóti, I. (2016). A business marketing identitása – Elméleti, kutatási trendek, az innováció vezérelt modell. Vezetéstudomány, 47(4), 35-44. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2016.04.07
Plé, L., & Chumpitaz, R. (2009). Not always co‐creation: Introducing interactional co‐destruction of value in service‐dominant logic. Journal of Services Marketing, 24(6), 430-437. https://doi.org/10.1108/08876041011072546
Prahalad, C. K., & Ramaswamy, V. (2004). Co-creation experiences: The next practice in value creation. Journal of Interactive Marketing, 18(3), 5-14. https://doi.org/10.1002/dir.20015
Saldanha, T., Mithas, S., & Krishnan, M. S. (2017). Leveraging customer involvement for fueling innovation: The role of relational and analytical information processing capabilities. MIS Quarterly, 41(1), 267-286. https://doi.org/10.25300/MISQ/2017/41.1.14
Stendahl, M. (2009). Management of product development projects in the wood industry. Scandinavian Journal of Forest Research, 24(5), 434-447. https://doi.org/10.1080/02827580903183588
Storey, C., & Larbig, C. (2018). Absorbing customer knowledge: How customer involvement enables service design success. Journal of Service Research, 21(1), 101-118. https://doi.org/10.1177/1094670517712613
Szakály, D., Berényi, L., & Harangozó, Z. (2006). Gyorsított fejlesztés – Integrált irányítás – Az After Market környezet kihívásai. Marketing & Menedzsment, 40(2- 3), 49-64.
Tranfield, D., Denyer, D., & Smart, P. (2003). Towards a methodology for developing evidence‐informed management knowledge by means of systematic review. British Journal of Management, 14(3), 207-222. https://doi.org/10.1111/1467-8551.00375
Tseng, F.-M., & Chiang, L.-L. L. (2016). Why does customer co-creation improve new travel product performance? Journal of Business Research, 69(6), 2309-2317. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2015.12.047
Yang, F., & Zhang, H. (2018). The impact of customer orientation on new product development performance. International Journal of Productivity and Performance Management, 67(3), 590-607. https://doi.org/10.1108/IJPPM-08-2016-0166
Zhang, H., & Xiao, Y. (2020). Customer involvement in big data analytics and its impact on B2B innovation. Industrial Marketing Management, 86, 99-108. https://doi.org/10.1016/j.indmarman.2019.02.020
Zhang, H., & Yang, F. (2016). The impact of external involvement on new product market performance. Industrial Management & Data Systems, 116(8), 1520-1539. https://doi.org/10.1108/IMDS-11-2015-048
Zhao, Y., Feng, T., & Shi, H. (2018). External involvement and green product innovation: The moderating role of environmental uncertainty. Business Strategy and the Environment, 27(8), 1167-1180. https://doi.org/10.1002/bse.2060
Downloads
Megjelent
Hogyan kell idézni
Folyóirat szám
Rovat
License
Copyright (c) 2022 Vezetéstudomány / Budapest Management Review
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors assign copyright to Vezetéstudomány / Budapest Management Review. Authors are responsible for permission to reproduce copyright material from other sources.