Drifting, Not Driving
Identity Structure Analysis to Explore Entrepreneurial Identity
DOI:
https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2022.05.01Kulcsszavak:
vállalkozói identitás, identitásstruktúra elemzése, posztkommunista környezet, kommunikatív emlékezet, vállalkozói ökoszisztéma, nemek közötti különbségek, Covid-19 pandémiaAbsztrakt
A tanulmány a vállalkozói identitás vizsgálatát tűzi ki célul. A szerzők által alkalmazott módszer, az identitásstruktúra analízise (ISA) kulturális tényezőkre érzékeny, kevert módszertan. A dolgozat mintája a dél-dunántúli régióban élő 30 kisvállalkozó. Magyarország a rendszerváltás előtt már többször próbálkozott gazdasági reformok bevezetésével, amelyeknek nyomán a vállalkozókkal, mint „kapitalistákkal” szembeni ellenségesség tartós ambivalenciává alakult. Az eredmények a vállalkozók értékek mentén történő bizonytalan elköteleződését, saját stratégia építése helyett a környezeti tényezőkhöz történő folyamatos alkalmazkodásukat és korlátozott jövőképüket mutatják. A férfi és női vállalkozók között nem mutatkozott statisztikai szempontból szignifikáns eltérés. Ezeknek az eredményeknek a hátterében a vállalkozói lét domináns, férfias diskurzusa, a társadalmi vállalkozások hazai alulfejlettsége, a korábbi kommunista diktatúra egyenlőséget egyformaságként értelmező gyakorlata, és a pandémiás válsághelyzet együttesen állhat.
Letöltések
Hivatkozások
Ahl, H. (2006). Why research on women entrepreneurs needs new directions. Entrepreneurship Theory and Practice, 30(5), 595–621. https://doi.org/10.1111/j.1540-6520.2006.00138.x
Assmann, J. (2011). Communicative and cultural memory. In P. Meusburger, M. Heffernan, & E. Wunder (Eds.), Cultural Memories. The Geographical Point of View. Knowledge and Space (Vol. 4.) (pp. 15–27). Dordrecht, NL: Springer. https://doi.org/10.1007/978-90-481-8945-8_2
Bell, R., Liu, P., Zhan, H., Bozward, D., Fan, J., Watts, H., & Ma, X. (2018). Exploring entrepreneurial roles and identity in the United Kingdom and China. The International Journal of Entrepreneurship and Innovation, 20(1), 39–49. https://doi.org/10.1177/1465750318792510
Berne, E. (1968). Games People Play. The Psychology of Human Relationships. London, UK: Andre Deutsch Ltd.
Cohen, J. (1988). Statistical Power Analysis for the Behavioral Sciences (2nd ed.). Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum Associates. https://doi.org/10.4324/9780203771587
Csurgó, B. (2019). Vállalkozók, nők és vállalkozónők vidéken. Elméleti keretek a vidéki vállalkozónők kutatásához [Entrepreneurs, women, and female entrepreneurs in the countryside. Theoretical framework for the research of rural female entrepreneurs]. Társadalomtudományi Szemle, 9(4), 24–41. https://doi.org/10.18030/socio.hu.2019.4.24
Demetry, D. (2017). Pop-up to professional: Emerging entrepreneurial identity and evolving vocabularies of motive. Academy of Management Discoveries, 3(2), 187–207. https://doi.org/10.5465/amd.2015.0152
Dodd, S. D. (2002). Metaphors and meaning: A grounded cultural model of us entrepreneurship. Journal of Business Venturing, 17(5), 519–535. https://doi.org/10.1016/S0883-9026(01)00072-6
Erikson, E. H. (1968). Identity: Youth and Crisis. New York, NY: Norton & Co.
Erskine, A., & Ellis, R. (2017, Aug. 27–28). An Introduction to Identity Exploration and our IpseusTM Software. [Workshop]. University of Pécs, Pécs, Hungary.
Festinger, L. (1957). A Theory of Cognitive Dissonance. California, CA: Stanford University Press.
Fodor, É. (2002). Smiling women and fighting men: The gender of the communist subject in state socialist Hungary. Gender & Society, 16(2), 240–263. https://doi.org/10.1177/08912430222104921
Fodor, É., Glass, C., & Nagy, B. (2019). Transnational business feminism: Exporting feminism in the global economy. Gender, Work & Organization, (26), 1117–1137. https://doi.org/10.1111/gwao.12302
Gender Equality Index. (2020). Comparing Power / Social scores for the 2020 edition. EIGE. https://eige.europa.eu/gender-equality-index/2020/compare-countries/power/3/bar
George, G., Jain, S. K., & Maltarich, M. (2005). Academics or Entrepreneurs? Entrepreneurial identity and invention disclosure behavior of university scientists. Entrepreneurship & the Social Sciences eJournal. https://doi.org/10.2139/ssrn.799277
Gere, I. (1996). Vállalkozó nők a mai magyar társadalomban [Female entrepreneurs in the contemporary Hungarian society]. Közgazdasági Szemle, 43(12), 1115–1125. https://www.epa.hu/00000/00017/00022/pdf/gere.pdf
Gergen, K., & Gergen, M. (1997). Narratives of the Self. In L. Hinchman, & S. Hinchman (Eds.), Memory, Identity, Community: The Idea of Narrative in the Human Sciences (1st ed.) (pp. 161–184). Albany, NY: State University of New York Press.
Global Entrepreneurship Monitor. (2021). GEM 2020/2021 Global Report. https://www.gemconsortium.org/report/gem-20202021-global-report
Global Entrepreneurship Monitor. (2019). GEM 2018/2019 Women’s Entrepreneurship Report. https://www.gemconsortium.org/report/gem-20182019-womens-entrepreneurship-report
Gruber, M., & MacMillan, I. C. (2017). Entrepreneurial behavior: A reconceptualization and extension based on identity theory. Strategic Entrepreneurship, 11(3), 271– 286. https://doi.org/10.1002/sej.1262
Harré, R. (1998). The Singular Self. An Introduction to the Psychology of Personhood. London, UK: Sage.
Hoang, H. T., & Gimeno, J. (2010). Becoming a founder: How founder role-identity affects entrepreneurial transitions and persistence in founding. Journal of Business Venturing, 25(1), 41–53. https://doi.org/10.1016/j.jbusvent.2008.07.002
Hogard, E. (2014). Evaluating the identity of program recipients using an identity exploration instrument. Canadian Journal of Program Evaluation, 29(1), 1–35. https://doi.org/10.3138/cjpe.29.1.1
Hungarian Central Statistical Office. (2020). A regisztrált gazdasági szervezetek száma gazdálkodási forma szerint – GFO’14 [Numbers of registered enterprises according to main types]. KSH. https://www.ksh.hu/stadat_files/gsz/hu/gsz0002.html
Hungarian Chamber of Commerce and Industry – Institute for Economic and Enterprise Research. (2013). Magyarország régióinak társadalmi-gazdasági profiljai [The Socio-Economic Profiles of the Hungarian Regions]. Budapest: MKIK Gazdaság- és Vállalkozáskutató Intézet.
Huszák, L. (2018). Másként vállalkozók? Társadalmi vállalkozások ma Magyarországon. [Entrepreneurs of an other kind? Social enterprises in Hungary today]. Magyar Tudomány, 179(3), 342–357. https://doi.org/10.1556/2065.179.2018.3.4
Ifempower. (2020). Women Entrepreneurs in Europe. Ifempower.
Jones, P., Ratten, V., Klapper, R., & Fayolle, A. (2019). Entrepreneurial identity and context: Current trends and an agenda for future research. The International Journal of Entrepreneurship and Innovation, 20(1), 3–7. https://doi.org/10.1177/1465750319825745
Kassai, Á. (2020). Kiből lehet sikeres vállalkozó? Vállalkozói vezetői kompetenciák vegyes módszertanú vizsgálata. [What Makes a Successful Entrepreneur? Multi-method Analysis of Entrepreneurial Leadership Competencies]. Vezetéstudomány – Budapest Management Review, 51(9), 54–66. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2020.09.05
Kézai, P., & Konczosné Szombathelyi, M. (2020) Nők a start-up vállalkozások világában Magyarországon. [Women in the World of Startup Entrepreneurs in Hungary]. Vezetéstudomány – Budapest Management Review, 51(10), 51–62. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2020.10.05
Király, G. (2020). A vállalkozóképzés formái. [Models of Entrepreneurial Education]. Vezetéstudomány – Budapest Management Review, 51(9), 44–53. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2020.09.04
Krátki, N., & Kiss, J. (2021). Szociális és egészségügyi területeken működő társadalmi vállalkozások üzleti működési modelljei. [Business Operating Models of Social Enterprises in the Social and Health Fields]. Vezetéstudomány – Budapest Management Review, 52(1), 2–12. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2021.01.01
Kelly, G. (1955). The Psychology of Personal Constructs. New York, NY: W. W. Norton.
Kovács, É. (2012). Az emlékezet szociológiai elméletéhez. Társadalomtudományi Szemle, 2(1). https://doi.org/10.18030/socio.hu.2012.1.23
Kornai, J. (2015). Hungary’s U-Turn: Retreating from democracy. Journal of Democracy, 26(3), 34–48. https://doi.org/10.1353/jod.2015.0046
Laki, M. (1998). Kisvállalkozás a szocializmus után [Small enterprises after the state socialist era]. Budapest: Közgazdasági Szemle Alapítvány.
Leitch, C. M., & Harrison, R. T. (2016). Identity, identity formation and identity work in entrepreneurship: Conceptual developments and empirical applications. Entrepreneurship & Regional Development, 28(3–4), 177–190. https://doi.org/10.1080/08985626.2016.1155740
Lundqvist, M., Williams Middleton, K., & Nowell, P. (2015). Entrepreneurial identity and role expectations in nascent entrepreneurship. Industry & Higher Education, 29(5), 327–344. https://doi.org/10.5367/ihe.2015.0272
Markowska, M., Härtel, C. E. J., Brundin, E., & Roan, A. (2015). A dynamic model of entrepreneurial identification and dis-identification: An emotions perspective. In C. E. J. Härtel, W. J. Zerbe, & N. M. Ashkanasy (Eds.), New Ways of Studying Emotions in Organizations (pp. 215–239). Bingley, UK: Emerald Group Publishing Ltd.
McNabb, A. (2004). Enterprising identities: Gender and family influences. In P. Weinreich, & W. Saunderson (Eds.), Analysing Identity. Cross-Cultural, Societal and Clinical Contexts (pp. 277–295). London, UK: Routledge.
McNeill, C., Erskine, A., Ellis, R., & Traynor, M. (2018). Developing nurse match: A selection tool for evoking and scoring an applicant’s nursing values and attributes. Nursing Open, 6(1), 59–71. https://doi.org/10.1002/nop2.183
Morris, M. H., Neumeyer, X., Jang, Y., & Kuratko, D. F. (2018). Distinguishing types of entrepreneurial ventures: An identity-based perspective. Journal of Small Business Management, 56(3), 453–474. https://doi.org/10.1111/jsbm.12272
Olasz, N. (2021). Nők a hazai kis- és közép IT-vállalkozásokban. [Women in Small and Medium IT Companies in Hungary]. Vezetéstudomány – Budapest Management Review, 52(8–9), 108–118. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2021.09.08
Ollila, S., Middleton, K., & Donnellon, A. (2012, Nov. 7–8). Entrepreneurial identity construction – what does existing literature tell us? Institute for Small Business and Entrepreneurship Conference. Dublin, Ireland.
Passmore, G., Ellis, R., & Hogard, E. (2014). Measuring Identity: A Review of Published Studies. London, UK: Buckinghamshire New University Press.
Robinson, N. (2007). The political is personal: Corruption, clientelism, patronage, informal practices and the dynamics of post-communism. Europe-Asia Studies, 59(7), 1217–1224.
Ruskin, J., Seymour, R. G., & Webster, C. M. (2016). Why create value for others? An exploration of social entrepreneurial motives. Journal of Small Business Management, 54(4), 1015–1037. https://doi.org/10.1111/jsbm.12229
Schadt, M. (2003). „Feltörekvő dolgozó nő”. Nők az ötvenes években [Upward mobile women in the 1950s]. Pécs: Pro Pannonia Kiadói Alapítvány.
Schumpeter, J. A. (1934/1983). The Theory of Economic Development. An Inquiry into Profits, Capital, Credit, Interest, and the Business Cycle. Cambridge, MA: Harvard University Press.
Shepherd, D. A., & Patzelt, H. (2018). Entrepreneurial Identity. London, UK: Palgrave Macmillan.
Smith, J. A., & Osborn, M. (2008) Interpretative phenomenological analysis. In J. A. Smith (Ed.), Qualitative Psychology: A Practical Guide to Research Methods (pp. 53–80). London, UK: Sage.
Transparency International. (n.d.). Corruption Perception Index. Transparency International. https://www.transparency.org/en/cpi/2020/index/hun#
Weinreich, P. (2004). Identity structure analysis. In P. Weinreich, & W. Saunderson (Eds.), Analysing Identity: Cross-Cultural, Societal, and Clinical Contexts (pp. 7–76). London, UK: Routledge.
Weinreich, P. (2010a). A Guide to the Generation of a Well-Constructed ISA Instrument. Guidance for Usage of the IPSEUS Software. Identity Exploration.
Weinreich, P. (2010b). A Guide to the Interpretation of ISA Results. Identity Exploration.
Downloads
Megjelent
Hogyan kell idézni
Folyóirat szám
Rovat
License
Copyright (c) 2022 Vezetéstudomány / Budapest Management Review
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors assign copyright to Vezetéstudomány / Budapest Management Review. Authors are responsible for permission to reproduce copyright material from other sources.