Munkavállalói elkötelezettség, elégedettség
Empirikus kutatás a közforgalmú gyógyszertárakban
DOI:
https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2021.06.05Kulcsszavak:
munkavállalói elégedettség, munkavállalói elkötelezettség, humán tőke, munkaerő-megtartás, közforgalmú gyógyszertárakAbsztrakt
A tanulmány célja, hogy megvizsgálja a hazai közforgalmú gyógyszertárak munkavállalóinak elégedettségét. 221 gyógyszertári dolgozó töltötte ki a kérdőívet, mellyel arra keresték a választ, hogy mennyire elégedettek és elkötelezettek a munkavállalók a gyógyszertárakban, illetve melyek azok az elkötelezettség-komponensek és elégedettségi faktorok, amik leginkább befolyásolják ezek létrejöttét. Az eredményekből kiderült: a munkavállalók elégedettsége közepesnél jóval magasabb szintű, a munkahelyi légkörrel és a munkatársakkal kialakítható kapcsolatokkal a legelégedettebbek. Elégedettségüket leginkább a vezető személyisége, a bérezési rendszer és a munkaszervezés befolyásolja. A munkahelyük iránti elkötelezettségüket közepesre értékelték. A szakmai elkötelezettség a legmeghatározóbb. A szakirodalomban fellelhető nyolc elkötelezettségprofil közül hiányzik a domináns affektív és a dominánsan affektív-normatív profil. A tanulmányban elvégzett vizsgálat nem terjeszthető ki az alapsokaságra, az eredmények megalapozottabb bizonyítására további kvantitatív kutatások szükségesek.
Letöltések
Hivatkozások
Angle, H. L. & Perry, J. L. (1981). An empirical assessment of organizational commitment and organizational effectiveness. Administrative Science Quarterly, 26(1), 1–14. https://doi.org/10.2307/2392596
Aranya, N., Pollock, J., & Amernic, J. (1981). An examination of professional commitment in public accounting. Accounting, Organizations and Society, 6(4), 271-280. https://doi.org/10.1016/0361-3682(81)90007-6
Aristovnik, A., Seljak J. & Tomazevic, N. (2016). A three-stage data envelopment analysis approach to measure the effect of job satisfaction on organisational performance in law enforcement agencies. International Journal of Services and Operations Management, 25(3), 294-312. https://doi.org/10.1504/IJSOM.2016.10000240
Banks, J. & Coutu, D. (2008). How to Protect Your Job in a Recession. Harvard Business Review, 86, 113–118. https://hbr.org/2008/09/how-to-protect-your-job-in-arecession
Becker, H.S. (1960). Notes on the concept of commitment. American Journal of Sociology, 66(1), 40–53. https://doi.org/10.1086/222820
Byars, L.L. & Rue, L.W. (1997). Human Resource Management. Boston, USA: McGraw -Hill/Irwin
Carriere, J. & Bourque, C. (2009). The effects of organizational communication on job satisfaction and organizational commitment in a land ambulance service and the mediating role of communication satisfaction. Career Development International, 14(1), 29–49. https://doi.org/10.1108/13620430910933565
Cohen, A. (2000). The relationship between commitment forms and work outcomes: a comparison of three models. Human Relations, 53(3), 387-417. https://doi.org/10.1177/0018726700533005
Crede, M. Chernyshenko, O.S., Stark, S., Dalal, R. S., & Bashshur, M. (2007). Job satisfaction as mediator: An assessment of job satisfaction’s position within the nomological network. Journal of Occupational and Organizational Psychology, 80(3), 515–538. https://doi.org/10.1348/096317906X136180
Ewen, R. (1967). Weighting components of job satisfaction. Journal of Applied Psychology, 51(1), 68–73. https://doi.org/10.1037/h0024243
Gazioglu, S. & Tansel, A. (2006). Job satisfaction in Britain: individual and job related factors. Applied Economics, 38(10), 1163–1171. https://doi.org/10.1080/00036840500392987
Greenberg, Dž. & Baron, R.A. (1998). Ponašanje u organizacijama – Razumevanje i upravljanje ljudskom stranom rada. Beograd: Želnid.
Guest, D.E. & Conway, N. (2004). Exploring the paradox of unionised worker dissatisfaction. Industrial Relations Journal, 35(2), 102–121. https://doi.org/10.1111/j.1468-2338.2004.00303.x
Herzberg, F. (2003). One more time: How do you motivate employees. Harvard Business Review, 81(1), 87-96. https://doi.org/10.1007/978-1-349-02701-9_2
HGYSZ (2018). A gyógyszerészek véleményét kérdeztük. https://hgysz.hu/blog/hgysz-kutatas-2018-1-resz/
Ilies, R. & Judge, T.A. (2003). On the Heritability of Job Satisfaction: The Mediating Role of Personality. Journal of Applied Psychology, 88(4), 750–759. https://doi.org/10.1037/0021-9010.88.4.750
Kiss Cs., Csillag S., Szilas R., & Takács S. (2012). A szervezeti elkötelezettség és a munka-család viszonyrendszer összefüggései. Vezetéstudomány, 12(9), 2-14. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2012.09.01
Klein S. (2016). Vezetés- és szervezetpszichológia. Budapest, HU: Edge 2000.
Kozák A. & Kiss I. (2015). Kik a leglojálisabb munkavállalók? A szervezet iránti elkötelezettség különböző dolgozói csoportok körében. Munkaügyi Szemle, 59(2) 50–58.
Krajcsák Z. (2014). Alkalmazotti elkötelezettségi profilok egyes speciális munkavállalói csoportokban (PhD-értekezés). Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem, Gazdálkodás- és Szervezéstudományi Doktori Iskola, Budapest
Li Ma & Maolin Ye (2015). The Role of Electronic Human Resource Management in Contemporary Human Resource Management. Open Journal of Social Sciences, 3(4), 71-78. https://doi.org/10.4236/jss.2015.34009
Locke, E. A. (1969). What is Job Satisfaction? Organizational Behavior and Human Performance, 4(4), 309– 336. https://doi.org/10.1016/0030-5073(69)90013-0
Luthans, F. (1998). Organizational Behavior. Boston, USA: McGraw -Hill/Irwin.
Mayer, R. C., & Schoorman, F. D. (1992). Predicting participation and production outcomes through a two-dimensional model of organizational commitment. Academy of Management Journal, 35(3), 671-684. https://doi.org/10.2307/256492
Medgyesi M. & Robert P. (2003). Satisfaction with work in a European perspective: center and periphery, “old” and “new” market economies compared. Review of Sociology, 9(1), 43–68. https://doi.org/10.1556/revsoc.9.2003.1.3
Meretei B. (2017). Generációs különbségek a munkahelyen. Vezetéstudomány, 68(10), 10-18. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2017.10.02
Meyer, J.P. & Allen, N.J. (1991). A three-component conceptualization of organizational commitment. Human Resource Management Review, 1(1), 61–89. https://doi.org/10.1016/1053-4822(91)90011-Z
Meyer, J. P. & Allen, N. J. (2004). TCM Employee Commitment Survey Academic Users Guide. Ontario, CA: The University of Western Ontario.
Mowday, R.T., Steers, R.M. & Porter, L.W. (1979). The measurement of organizational commitment. Journal of Vocational Behavior, 14(2), 224–247. https://doi.org/10.1016/0001-8791(79)90072-1
O’Reilly, C.A. & Chatman, J. (1986). Organizational commitment and psychological attachment: the effects of compliance, identification, and internalization on prosocial behavior. Journal of Applied Psychology, 71(3), 492–499. https://doi.org/10.1037/0021-9010.71.3.492
Rothwell, A. & Arnold, J. (2007). Self-perceived employability: development and validation of a scale. Personnel Review, 36(1), 23-41. https://doi.org/10.1108/00483480710716704
Schultz, T. W (1983). Beruházás az emberi tőkébe. Budapest, HU: Közgazdasági és Jogi Könyvkiadó.
Sherman, A. W. Jr. & Bohlander, G. W. (2000). Managing Human Resources. Boston, USA: South - Western Publishing.
Somers, M.J. (2009). The combined influence of affective, continuance and normative commitment on employee withdrawal. Journal of Vocational Behavior, 74(1), 75–81. https://doi.org/10.1016/j.jvb.2008.10.006
Spector, P.E. (1997). Job Satisfaction–Application, Assessment, Causes and Consequences. London, UK: Sage Publications.
Szlávicz Á. (2010). A ,,Dolgozó magyarok 2006” dolgozói elégedettségi felmérés módszertani elemzése (PhD-értekezés). Szent István Egyetem, Gödöllő.
Staw, B. M., & Ross, J. (1985). Stability in the midst of change: A dispositional approach to job attitudes. Journal of Applied Psychology, 70(3), 469–480. https://doi.org/10.1037/0021-9010.70.3.469
Storey, J., Wright P. M. & Ulrich D. (2009). The Routledge Companion to Strategic. Human Resource Management. London, GB: Routledge.
Sypniewska, B.A. (2014). Evaluation of factors influencing job satisfaction. Contemporary Economics, 8(1), 57-72. http://dx.doi.org/10.5709/ce.1897-9254.131
Tóth L. (2011). Az emberi tőke elmélet és alkalmazásának néhány területe. Periodica Oeconomica, 4(9), 158– 174. http://gti.ektf.hu/anyagok/po/2011/PO2011_TothL.pdf
Ulrich D. (1997). Human Resource Champions: The Next Agenda for Adding Value and Delivering Results. Boston, USA: Harvard Business School Press.
Varga Júlia (1998). Oktatás-gazdaságtan. Budapest, HU: Közgazdasági Szemle Alapítvány.
Wasti, S. (2005). Commitment profiles: Combinations of organizational commitment forms and job outcomes. Journal of Vocational Behavior, 67(2), 290–308. https://doi.org/10.1016/j.jvb.2004.07.002
Weborvos (2019). Elvándorlás: Most a gyógyszerészeken a sor. https://weborvos.hu/hirek/elvandorlas-most-a-gyogyszereszeken-a-sor-253440
Downloads
Megjelent
Hogyan kell idézni
Folyóirat szám
Rovat
License
Copyright (c) 2021 Vezetéstudomány / Budapest Management Review
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors assign copyright to Vezetéstudomány / Budapest Management Review. Authors are responsible for permission to reproduce copyright material from other sources.