Munkavállalói elkötelezettség, elégedettség

Empirikus kutatás a közforgalmú gyógyszertárakban

Szerzők

  • Bernadett Mravikné Homolya
  • Marianna Sebők Budapesti Corvinus Egyetem

DOI:

https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2021.06.05

Kulcsszavak:

munkavállalói elégedettség, munkavállalói elkötelezettség, humán tőke, munkaerő-megtartás, közforgalmú gyógyszertárak

Absztrakt

A tanulmány célja, hogy megvizsgálja a hazai közforgalmú gyógyszertárak munkavállalóinak elégedettségét. 221 gyógyszertári dolgozó töltötte ki a kérdőívet, mellyel arra keresték a választ, hogy mennyire elégedettek és elkötelezettek a munkavállalók a gyógyszertárakban, illetve melyek azok az elkötelezettség-komponensek és elégedettségi faktorok, amik leginkább befolyásolják ezek létrejöttét. Az eredményekből kiderült: a munkavállalók elégedettsége közepesnél jóval magasabb szintű, a munkahelyi légkörrel és a munkatársakkal kialakítható kapcsolatokkal a legelégedettebbek. Elégedettségüket leginkább a vezető személyisége, a bérezési rendszer és a munkaszervezés befolyásolja. A munkahelyük iránti elkötelezettségüket közepesre értékelték. A szakmai elkötelezettség a legmeghatározóbb. A szakirodalomban fellelhető nyolc elkötelezettségprofil közül hiányzik a domináns affektív és a dominánsan affektív-normatív profil. A tanulmányban elvégzett vizsgálat nem terjeszthető ki az alapsokaságra, az eredmények megalapozottabb bizonyítására további kvantitatív kutatások szükségesek.

Letöltések

Letölthető adat még nem áll rendelkezésre.

Szerző életrajzok

Bernadett Mravikné Homolya

Gyógyszerész, közgazdász

Marianna Sebők, Budapesti Corvinus Egyetem

Egyetemi adjunktus

Hivatkozások

Angle, H. L. & Perry, J. L. (1981). An empirical assessment of organizational commitment and organizational effectiveness. Administrative Science Quarterly, 26(1), 1–14. https://doi.org/10.2307/2392596

Aranya, N., Pollock, J., & Amernic, J. (1981). An examination of professional commitment in public accounting. Accounting, Organizations and Society, 6(4), 271-280. https://doi.org/10.1016/0361-3682(81)90007-6

Aristovnik, A., Seljak J. & Tomazevic, N. (2016). A three-stage data envelopment analysis approach to measure the effect of job satisfaction on organisational performance in law enforcement agencies. International Journal of Services and Operations Management, 25(3), 294-312. https://doi.org/10.1504/IJSOM.2016.10000240

Banks, J. & Coutu, D. (2008). How to Protect Your Job in a Recession. Harvard Business Review, 86, 113–118. https://hbr.org/2008/09/how-to-protect-your-job-in-arecession

Becker, H.S. (1960). Notes on the concept of commitment. American Journal of Sociology, 66(1), 40–53. https://doi.org/10.1086/222820

Byars, L.L. & Rue, L.W. (1997). Human Resource Management. Boston, USA: McGraw -Hill/Irwin

Carriere, J. & Bourque, C. (2009). The effects of organizational communication on job satisfaction and organizational commitment in a land ambulance service and the mediating role of communication satisfaction. Career Development International, 14(1), 29–49. https://doi.org/10.1108/13620430910933565

Cohen, A. (2000). The relationship between commitment forms and work outcomes: a comparison of three models. Human Relations, 53(3), 387-417. https://doi.org/10.1177/0018726700533005

Crede, M. Chernyshenko, O.S., Stark, S., Dalal, R. S., & Bashshur, M. (2007). Job satisfaction as mediator: An assessment of job satisfaction’s position within the nomological network. Journal of Occupational and Organizational Psychology, 80(3), 515–538. https://doi.org/10.1348/096317906X136180

Ewen, R. (1967). Weighting components of job satisfaction. Journal of Applied Psychology, 51(1), 68–73. https://doi.org/10.1037/h0024243

Gazioglu, S. & Tansel, A. (2006). Job satisfaction in Britain: individual and job related factors. Applied Economics, 38(10), 1163–1171. https://doi.org/10.1080/00036840500392987

Greenberg, Dž. & Baron, R.A. (1998). Ponašanje u organizacijama – Razumevanje i upravljanje ljudskom stranom rada. Beograd: Želnid.

Guest, D.E. & Conway, N. (2004). Exploring the paradox of unionised worker dissatisfaction. Industrial Relations Journal, 35(2), 102–121. https://doi.org/10.1111/j.1468-2338.2004.00303.x

Herzberg, F. (2003). One more time: How do you motivate employees. Harvard Business Review, 81(1), 87-96. https://doi.org/10.1007/978-1-349-02701-9_2

HGYSZ (2018). A gyógyszerészek véleményét kérdeztük. https://hgysz.hu/blog/hgysz-kutatas-2018-1-resz/

Ilies, R. & Judge, T.A. (2003). On the Heritability of Job Satisfaction: The Mediating Role of Personality. Journal of Applied Psychology, 88(4), 750–759. https://doi.org/10.1037/0021-9010.88.4.750

Kiss Cs., Csillag S., Szilas R., & Takács S. (2012). A szervezeti elkötelezettség és a munka-család viszonyrendszer összefüggései. Vezetéstudomány, 12(9), 2-14. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2012.09.01

Klein S. (2016). Vezetés- és szervezetpszichológia. Budapest, HU: Edge 2000.

Kozák A. & Kiss I. (2015). Kik a leglojálisabb munkavállalók? A szervezet iránti elkötelezettség különböző dolgozói csoportok körében. Munkaügyi Szemle, 59(2) 50–58.

Krajcsák Z. (2014). Alkalmazotti elkötelezettségi profilok egyes speciális munkavállalói csoportokban (PhD-értekezés). Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem, Gazdálkodás- és Szervezéstudományi Doktori Iskola, Budapest

Li Ma & Maolin Ye (2015). The Role of Electronic Human Resource Management in Contemporary Human Resource Management. Open Journal of Social Sciences, 3(4), 71-78. https://doi.org/10.4236/jss.2015.34009

Locke, E. A. (1969). What is Job Satisfaction? Organizational Behavior and Human Performance, 4(4), 309– 336. https://doi.org/10.1016/0030-5073(69)90013-0

Luthans, F. (1998). Organizational Behavior. Boston, USA: McGraw -Hill/Irwin.

Mayer, R. C., & Schoorman, F. D. (1992). Predicting participation and production outcomes through a two-dimensional model of organizational commitment. Academy of Management Journal, 35(3), 671-684. https://doi.org/10.2307/256492

Medgyesi M. & Robert P. (2003). Satisfaction with work in a European perspective: center and periphery, “old” and “new” market economies compared. Review of Sociology, 9(1), 43–68. https://doi.org/10.1556/revsoc.9.2003.1.3

Meretei B. (2017). Generációs különbségek a munkahelyen. Vezetéstudomány, 68(10), 10-18. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2017.10.02

Meyer, J.P. & Allen, N.J. (1991). A three-component conceptualization of organizational commitment. Human Resource Management Review, 1(1), 61–89. https://doi.org/10.1016/1053-4822(91)90011-Z

Meyer, J. P. & Allen, N. J. (2004). TCM Employee Commitment Survey Academic Users Guide. Ontario, CA: The University of Western Ontario.

Mowday, R.T., Steers, R.M. & Porter, L.W. (1979). The measurement of organizational commitment. Journal of Vocational Behavior, 14(2), 224–247. https://doi.org/10.1016/0001-8791(79)90072-1

O’Reilly, C.A. & Chatman, J. (1986). Organizational commitment and psychological attachment: the effects of compliance, identification, and internalization on prosocial behavior. Journal of Applied Psychology, 71(3), 492–499. https://doi.org/10.1037/0021-9010.71.3.492

Rothwell, A. & Arnold, J. (2007). Self-perceived employability: development and validation of a scale. Personnel Review, 36(1), 23-41. https://doi.org/10.1108/00483480710716704

Schultz, T. W (1983). Beruházás az emberi tőkébe. Budapest, HU: Közgazdasági és Jogi Könyvkiadó.

Sherman, A. W. Jr. & Bohlander, G. W. (2000). Managing Human Resources. Boston, USA: South - Western Publishing.

Somers, M.J. (2009). The combined influence of affective, continuance and normative commitment on employee withdrawal. Journal of Vocational Behavior, 74(1), 75–81. https://doi.org/10.1016/j.jvb.2008.10.006

Spector, P.E. (1997). Job Satisfaction–Application, Assessment, Causes and Consequences. London, UK: Sage Publications.

Szlávicz Á. (2010). A ,,Dolgozó magyarok 2006” dolgozói elégedettségi felmérés módszertani elemzése (PhD-értekezés). Szent István Egyetem, Gödöllő.

Staw, B. M., & Ross, J. (1985). Stability in the midst of change: A dispositional approach to job attitudes. Journal of Applied Psychology, 70(3), 469–480. https://doi.org/10.1037/0021-9010.70.3.469

Storey, J., Wright P. M. & Ulrich D. (2009). The Routledge Companion to Strategic. Human Resource Management. London, GB: Routledge.

Sypniewska, B.A. (2014). Evaluation of factors influencing job satisfaction. Contemporary Economics, 8(1), 57-72. http://dx.doi.org/10.5709/ce.1897-9254.131

Tóth L. (2011). Az emberi tőke elmélet és alkalmazásának néhány területe. Periodica Oeconomica, 4(9), 158– 174. http://gti.ektf.hu/anyagok/po/2011/PO2011_TothL.pdf

Ulrich D. (1997). Human Resource Champions: The Next Agenda for Adding Value and Delivering Results. Boston, USA: Harvard Business School Press.

Varga Júlia (1998). Oktatás-gazdaságtan. Budapest, HU: Közgazdasági Szemle Alapítvány.

Wasti, S. (2005). Commitment profiles: Combinations of organizational commitment forms and job outcomes. Journal of Vocational Behavior, 67(2), 290–308. https://doi.org/10.1016/j.jvb.2004.07.002

Weborvos (2019). Elvándorlás: Most a gyógyszerészeken a sor. https://weborvos.hu/hirek/elvandorlas-most-a-gyogyszereszeken-a-sor-253440

Downloads

Megjelent

2021-06-18

Hogyan kell idézni

Mravikné Homolya, B., & Sebők, M. (2021). Munkavállalói elkötelezettség, elégedettség: Empirikus kutatás a közforgalmú gyógyszertárakban. Vezetéstudomány Budapest Management Review, 52(6), 56–70. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2021.06.05

Folyóirat szám

Rovat

Tanulmányok