A lean szemlélet eredményes alkalmazása irodai környezetben
DOI:
https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2020.KSZ.06Kulcsszavak:
lean menedzsment, lean gondolkodás, lean office, szolgáltatás, esettanulmányAbsztrakt
A lean menedzsment alkalmazása a vállalati versenyképesség növelésének egyik szinonimájává vált. Ennek megfelelően nem csoda, hogy a lean elvek alkalmazása a közvetlen termelőfolyamatokról áthelyeződött más vállalati tevékenységekre is. A lean átalakulások azonban sokszor fulladnak kudarcba, ami tovább nehezíti a szemlélettől – első látásra – idegen helyen történő alkalmazásra való vállalkozást. Mindez azonban nem jelenti azt, hogy nem találni szép számmal példát arra, hogy a támogató tevékenységek, vagy éppen a szolgáltatási folyamatok ne lennének eredményesen karcsúsíthatók. A cikkben bemutatott vizsgálataikban a szerzők a lean elvek irodai környezetben való alkalmazásának lehetőségét és szükségességét elemzik. Négy veszteségtípuson keresztül bemutatják, hogy a lean szemlélet hiányos alkalmazása nem annak alkalmatlanságában, vagy a lean elveket megvalósító eszközök nehéz adaptálhatóságában rejlik, hanem sokkal inkább a szemlélet hiányában. Vizsgálataik rámutatnak arra, hogy a veszteségkutató szemlélet, a megfelelő adatgyűjtés és a veszteségek megszüntetését célzó eszközök – sokszor kreatív alkalmazása – a vevői érték növelésének hatékony és eredményes eszközei irodai környezetben is, sokszor a várakozásokat meghaladó mértékben.
Letöltések
Hivatkozások
Andrés-López, E., González-Requena, I., & Sanz-Lobera, A. (2015). Lean Service: Reassessment of Lean Manufacturing for Service Activities. Procedia Engineering, 132, 23-30. https://doi.org/10.1016/j.proeng.2015.12.463.
Bhasin, S. (2011). Improving performance through Lean. International Journal of Management Science and Engineering Management, 6(1), 23-36. https://doi.org/10.1080/17509653.2011.10671143
Chikán A., & Demeter K. (szerk.) (1999). Az értékteremtő folyamatok menedzsmentje. Termelés, szolgáltatás, logisztika. Budapest: Aula Kiadó, Budapesti Közgazdaságtudományi Egyetem.
Cohen, R. I. (2018). Lean Methodology in Health Care. Chest, 154(6), 1448-1454. https://doi.org/10.1016/j.chest.2018.06.005.
Cortes, H., Daaboul, J., Le Duigou, J., & Eynard, B. (2016). Strategic Lean Management: Integration of operational Performance Indicators for strategic Lean management. IFAC-PapersOnLine, 49(12), 65-70. https://doi.org/10.1016/j.ifacol.2016.07.551.
Demeter K., Losonci D., & Kovács Z. (szerk.) (2017). A lean tudás megosztása – Magyarországi esettanulmányokon alapuló kutatási eredmények. Budapest: Budapesti Corvinus Egyetem, Vállalatgazdaságtani Intézet.
Dombrowski, U., & Malorny, C. (2016). Process Identification for Customer Service in the field of the After Sales Service as a Basis for “Lean After Sales Service”. Procedia CIRP, 47, 246-251. https://doi.org/10.1016/j.procir.2016.03.030.
Fehér P. (2004). Munkafolyamat (workflow) menedzsment. Retrieved from http://informatika.uni-corvinus.hu/C12570440059BB35/60F8C213A6ADBEDAC125704D002765BD/$FILE/WorkFlow.pdf
Fullerton, R. R., Kennedy, F. A., & Widener, S. K. (2014). Lean manufacturing and firm performance: The incremental contribution of lean management accounting practices. Journal of Operations Management, 32(7–8), 414-428. https://doi.org/10.1016/j.jom.2014.09.002.
Garza-Reyes, J. A. (2015). Lean and Green – a Systematic Revies of the State of the Art Literature. Journal of Cleaner Production, 102(Sept), 18-29. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2015.04.064
Garza-Reyes, J. A., Kumar, V., Chaikittisilp, S., & Tan, K. H. (2018). The Effect of Lean Methods and Tools on the Environmentel Performance of Manufacturing Organisations. International Journal of Production Economics, 200(June), 170-180, https://doi.org/10.1016/j.ijpe.2018.03.030
Gupta, S., Sharma, M., & Sunder, M. V. (2016). Lean services: a systematic review. International Journal of Productivity and Performance Management, 65(8), 1025-1056. https://doi.org/10.1108/IJPPM-02-2015-0032
Gupta, S., Modgil, S., & Gunasekaran, A. (2020). Big data in lean six sigma: a review and further research directions. International Journal of Production Research, 58(3), 947-969. https://doi.org/10.1080/00207543.2019.1598599
Gülyaz, E., van der Veen, J. A. A., Venugopal, V., & Solaimani, S. (2019). Towards a holistic view of customer value creation in Lean: A design science approach. Cogent Business & Management, 6(1), article no. 1602924. https://doi.org/10.1080/23311975.2019.1602924
Kalló N., & Koltai T. (2009). Az expressz pénztárak optimális működtetésének szolgáltatásmenedzsment –vonatkozásai. Vezetéstudomány, 40(ksz), 79-84.
Kelemen T. (2009). A lean management megvalósításának jellegzetes problémái. Vezetéstudomány, 40(ksz), 62-67.
Koltai T. (2006). Termelésmenedzsment. Budapest: Typotex Kiadó.
Kotler, P., & Keller, K. L. (2006). Marketingmenedzsment. Budapest: Akadémiai Kiadó.
Kovács Z., & Rendesi I. (2015). A lean projekt hatásai. Vezetéstudomány, 46(2), 15-24.
Kovács Z., & Rendesi I. (2014). Lean módszerek alkalmazása Magyarországon. Vezetéstudomány, 45(1), 14-23.
Kövesi J. (szerk.) (2015). Menedzsment és vállalkozásgazdaságtan – Üzleti tudományi ismeretek. Budapest: Typotex.
Kövesi J., & Topár, J. (szerk) (2006). A minőségmenedzsment alapjai. Budapest: Typotex.
Laugen, B. T., Acur, N., Boer, H., & Frick, J. (2005). Best manufacturing practices: what do the best-performing companies do? International Journal of Operations & Production Management, 25(2), 131-150. https://doi.org/10.1108/01443570510577001
Liker, J. K. (2008). A Toyota-módszer. Budapest: HVG Kiadó.
Liker, J. K., & Morgan, J. M. (2006). The Toyota Way in Services: The Case of Lean Product Development. Academy of Management Perspectives, 20(2), 5-20. https://doi.org/10.5465/amp.2006.20591002
Liker, J. K., & Ross, K. (2016). The Toyota way to Sevice Excellence – Lean Transformation in Service Organizations. (Kindle ed.). New York: McGraw-Hill.
Losonci D., & Demeter K. (2013). Lean Production and Business Performance: International Empirical Results. Competitiveness Review: An International Journal, 23(3), 218-233. https://doi.org/10.1108/10595421311319816
Losonci D., Demeter K., & Jenei I. (2010). A karcsú (lean) menedzsment és a versenyképesség. Vezetéstudomány, 41(3), 26-42.
Losonci D. I., & Borsos J. (2015). A lean menedzsment és a vállalati versenyképesség kapcsolata. Vezetéstudomány, 46(7), 52-62.
Menedzsment és Vállalkozásgazdaságtan Tanszék (2017). Marketing – Fókuszban a termék. Budapest: Typotex.
Modig, N., & Åhlstrom, P. (2014). This is Lean – Resolvingthe Efficiency Paradox (Kindle ed.). Stockholm: Rheologica Publishing.
Monteiro, J., Alves, A. C., & do Sameiro Carvalho, M. (2017). Processes improvement applying Lean Office tools ina logistic department of a car multimedia components company. Procedia Manufacturing, 13(June), 995-1002. https://doi.org/10.1016/j.promfg.2017.09.097.
Pearce, A., Pons, D., & Neitzert, T. (2018). Implementing Lean – Outcomes from SME case studies. Operations Research Perspectives, 5(1), 94-104. https://doi.org/10.1016/j.orp.2018.02.002
Pearce, A. (2019). Advancing lean management: the missing quantitative approach. Operations Research Perspectives, 6(1), 100114. https://doi.org/10.1016/j.orp.2019.100114
Rauch, E., Damian, A., Holzner, P., & Matt, D. T. (2016). Lean Hospitality – Application of Lean Management Methods in the Hotel Sector. Procedia CIRP, 41(spec. iss.), 614-619. https://doi.org/10.1016/j.procir.2016.01.019.
Shah, R., & Ward, P. T. (2007). Defining and developing measures of lean production. Journal of Operations Management, 25(4), 785–805. https://doi.org/10.1016/j.jom.2007.01.019
Teixeira L., Ferreira C., & Santos B.S. (2019). An Information Management Framework to Industry 4.0: A Lean Thinking Approach. In Ahram T., Karwowski W., & Taiar R. (eds.), Human Systems Engineering and Design. IHSED 2018. Advances in Intelligent Systems and Computing, vol 876. (pp. 1063-1069). Cham: Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-030-02053-8_162
Womack, J. P., & Jones, D. T. (2009). Lean szemlélet – A veszteségmentes, jól működő vállalat alapja. Budapest: HVG Kiadó.
Downloads
Megjelent
Hogyan kell idézni
Folyóirat szám
Rovat
License
Authors assign copyright to Vezetéstudomány / Budapest Management Review. Authors are responsible for permission to reproduce copyright material from other sources.