Az online viselkedésalapú hirdetések átfogó szisztematikus szakirodalmi áttekintése

Szerzők

DOI:

https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2025.05.04

Kulcsszavak:

viselkedésalapú hirdetés, viselkedésalapú célzás, szisztematikus irodalmi áttekintés, TCCM-keretrendszer, SPAR-4-SLR-protokoll

Absztrakt

Az adatvezérelt gondolkodásmód eredményeként létrejövő online viselkedésalapú hirdetések mára már kettős reakciót váltanak ki a fogyasztókból. Az ilyen pontos hirdetési célzási módszer egyre több adatbiztonsággal kapcsolatos kérdést is felvet a relevancia miatti előnyök mellett. Habár a viselkedésalapú hirdetés nemzetközi szinten egyre fokozódó figyelmet kap, a hazai szakirodalom kevésbé foglalkozik a jelenséggel. Ennek pótlását célozza ez a SPAR-4-SLR-protokollon alapuló, TCCM-keretrendszert alkalmazó szisztematikus szakirodalmi áttekintés. Jelen tanulmány az elmúlt 6 év 35 a témához leginkább kapcsolódó tanulmányát elemzi figyelembe véve a felhasznált elméleteket, kontextusokat, változókat és módszertanokat. A már meglévő szakirodalmak szintetizálása mellett a tanulmány kitér a lehetséges jövőbeli kutatási irányokra is.

Letöltések

Letölthető adat még nem áll rendelkezésre.

Információk a szerzőről

Beáta Sikó, Szegedi Tudományegyetem

PhD hallgató

Hivatkozások

Aiolfi, S., Bellini, S., & Pellegrini, D. (2021). Data-Driven Digital Advertising: Benefits And Risks of Online Behavioral Advertising. International Journal of Retail & Distribution Management, 49(7), 1089–1110. https://doi.org/10.1108/IJRDM-10-2020-0410

Arli, D. (2023). Consumer Perceptions of the Ethicality of Re-targeting Online aAdvertising. Asia Pacific Journal of Marketing and Logistics, 36(4), 878-898. https://doi.org/10.1108/APJML-10-2022-0841

Bang, H., Choi, D., Wojdynski, B.W., & Lee, Y.I. (2019). How the Level of Personalization Affects the Effectiveness of Personalized Ad Messages: The Moderating Role of Narcissism. International Journal of Advertising, 38(8), 1116–1138. https://doi.org/10.1080/02650487.2019.1590069

Baum, K., Abramova, O., Meißner, S., & Krasnova, H. (2023). The Effects of Targeted Political Advertising on User Privacy Concerns and Digital Product Acceptance: A Preference-based Approach. Electronic Markets, 33(1), 46. https://doi.org/10.1007/s12525-023-00656-1

Binder, A., Stubenvoll, M., Hirsch, M., & Matthes, J. (2022). Why Am I Getting This Ad? How the Degree of Targeting Disclosures and Political Fit Affect Persuasion Knowledge, Party Evaluation, and Online Privacy Behaviors. Journal of Advertising, 51(2), 206–222. https://doi.org/10.1080/00913367.2021.2015727

Boerman, S.C., Kruikemeier, S., & Borgesius, F.J.Z. (2017). Online Behavioral Advertising: A Literature Review and Research Agenda. Journal of Advertising, 46(3), 363–376. https://doi.org/10.1080/00913367.2017.1339368

Boerman, S.C., & Smit, E.G. (2023). Advertising and Privacy: An Overview of Past Research and a Research Agenda. International Journal of Advertising, 42(1), 60–68. https://doi.org/10.1080/02650487.2022.2122251

Brinson, N.H., Eastin, M.S., & Cicchirillo, V.J. (2018). Reactance to Personalization: Understanding the Drivers Behind the Growth of Ad Blocking. Journal of Interactive Advertising, 18(2), 136–147. https://doi.org/10.1080/15252019.2018.1491350

Çelik, F., Çam, M.S., & Koseoglu, M.A. (2023). Ad Avoidance in the Digital Context: A Systematic Literature Review and Research Agenda. International Journal of Consumer Studies, 47(6), 2071–2105. https://doi.org/10.1111/ijcs.12882

Chen, S., Wu, Y., Deng, F., & Zhi, K. (2023). How Does Ad Relevance Affect Consumers’ Attitudes Toward Personalized Advertisements and Social Media Platforms? The Role of Information Co-ownership, Vulnerability, and Privacy Cynicism. Journal of Retailing and Consumer Services, 73, 103336. https://doi.org/10.1016/j.jretconser.2023.103336

Cheng, J., Chen, B., & Huang, Z. (2023). Collective-based Ad Transparency in Targeted Hotel Advertising: Consumers’ Regulatory Focus Underlying the Crowd Safety Effect. Journal of Retailing and Consumer Services, 72, 103257. https://doi.org/10.1016/j.jretconser.2023.103257

Culnan, M.J., & Armstrong, P.K. (1999). Information Privacy Concerns, Procedural Fairness, and Impersonal Trust: An Empirical Investigation. Organization Science, 10(1), 104–115. https://doi.org/10.1287/orsc.10.1.104

De Groot, J.I.M. (2022). The Personalization Paradox in Facebook Advertising: The Mediating Effect of Relevance on the Personalization–Brand Attitude Relationship and the Moderating Effect of Intrusiveness. Journal of Interactive Advertising, 22(1), 57–74. https://doi.org/10.1080/15252019.2022.2032492

Dhanya, A.D., & Jaidev, U.P. (2021). Perceived Personalization, Privacy Concern, e-WOM and Consumers’ Click Through Intention in Social Advertising. In I.R. Management Association (Ed.), Research Anthology on Privatizing and Securing Data (pp. 1880–1898). IGI Global. https://doi.org/10.4018/978-1-7998-8954-0.ch091

Gáti, M. & Simay, A. (2019). A magánélet védelmével kapcsolatos fogyasztói észlelések a GDPR szabályozás tükrében. In Veres, Z., Sasné Grósz, A., & Liska, F. (Eds.), Ismerjük a vevőt? A vásárlás pszichológiája. Az Egyesület a Marketing Oktatásért és Kutatásért XXV. Országos Konferenciájának előadásai (pp. 554- 563). Pannon Egyetem.

Gerber, N., Gerber, P., & Volkamer, M. (2018). Explaining the Privacy Paradox: A Systematic Review of Literature Investigating Privacy Attitude and Behavior. Computer & Security, 77, 226-261. https://doi.org/10.1016/j.cose.2018.04.002

Gironda, J.T., & Korgaonkar, P.K. (2018). iSpy? Tailored Versus Invasive Ads and Consumers’ Perceptions of Personalized Advertising. Electronic Commerce Research and Applications, 29, 64–77. https://doi.org/10.1016/j.elerap.2018.03.007

Grigorios, L., Magrizos, S., Kostopoulos, I., Drossos, D., & Santos, D. (2022). Overt and Covert Customer Data Collection in Online Personalized Advertising: The Role of User Emotions. Journal of Business Research, 141, 308–320. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2021.12.025

Higgins, E.T. (1997). Beyond Pleasure and Pain. American Psychologist, 52(12), 1280–1300. https://doi.org/10.1037/0003-066X.52.12.1280

Keszey T., & Zsukk J. (2017). Az új technológiák fogyasztói elfogadása. a magyar és nemzetközi szakirodalom áttekintése és kritikai értékelése. Vezetéstudomány, 48(10), 38–47. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2017.10.05

Kim, T., Barasz, K., & John, L.K. (2019). Why Am I Seeing This Ad? The Effect of Ad Transparency on Ad Effectiveness. Journal of Consumer Research, 45(5), 906–932. https://doi.org/10.1093/jcr/ucy039

Kim, W., Ryoo, Y., Lee, S., & Lee, J.A. (2023). Chatbot Advertising As a Double-Edged Sword: The Roles of Regulatory Focus and Privacy Concerns. Journal of Advertising, 52(4), 504–522. https://doi.org/10.1080/00913367.2022.2043795

Kokolakis, S. (2017). Privacy Attitudes and Privacy Behaviour: A Review of Current Research on the Privacy Paradox Phenomenon. Computers & Security, 64, 122- 134. https://doi.org/10.1016/j.cose.2015.07.002

Lacroix, C., Rajaobelina, L., & St-Onge, A. (2020). Impact of Perceived Experiential Advertising on Customers’ Responses: A Multi-method Approach. International Journal of Bank Marketing, 38(6), 1237–1258. https://doi.org/10.1108/IJBM-12-2019-0451

Laufer, R.S., & Wolfe, M. (1977). Privacy as a Concept and a Social Issue: A Multidimensional Developmental Theory. Journal of Social Issues, 33(3), 22–42. https://doi.org/10.1111/j.1540-4560.1977.tb01880.x

Li, C. (2019). Message‐to‐person Versus Person‐to‐message: An Alternative Way to Conceptualize Personalized Advertising. Psychology & Marketing, 36(12), 1237–1248. https://doi.org/10.1002/mar.21272

Maroely, R., & Munichor, N. (2023). Music to the Individual Consumer’s Ears: How and Why Does Personalizing Music in Advertising Enhance Viewing Duration and Ad Effectiveness? International Journal of Advertising, 42(4), 682–712. https://doi.org/10.1080/02650487.2022.2106675

Majó, Z., & Révész, B. (2019). A collaborative filtering szerepe az online marketing munkában. Marketing & Menedzsment, 38(4), 61-71. https://journals.lib.pte.hu/ index.php/mm/article/view/1130

Meier, Y., Oeldorf-Hirsch, A., & Kramer, N.C. (2023). Who Is Targeting Me? Privacy Perceptions of and Responses to Commercial and Political Targeted Advertising on Social Media. Journal of Advertising, 53(4), 473-490. http://doi.org/10.1080/00913367.2023.227577

Morimoto, M. (2021). Privacy Concerns about Personalized Advertising across Multiple Social Media Platforms in Japan: The Relationship with Information Control and Persuasion Knowledge. International Journal of Advertising, 40(3), 431–451. https://doi.org/10.1080/02650487.2020.1796322

Mpinganjira, M., & Maduku, D.K. (2019). Ethics of Mobile Behavioral Advertising: Antecedents and Outcomes of Perceived Ethical Value of Advertised Brands. Journal of Business Research, 95, 464–478. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2018.07.037

Odoom, P.T. (2022). Personalised Display Advertising and Online Purchase Intentions: The Moderating Effect of Internet Use Motivation. International Journal of E-Services and Mobile Applications, 14(1), 1–16. https://doi.org/10.4018/IJESMA.296575

Ozcelik, A.B., & Varnali, K. (2019). Effectiveness of Online Behavioral Targeting: A Psychological Perspective. Electronic Commerce Research and Applications, 33, 100819. https://doi.org/10.1016/j.elerap.2018.11.006

Paul, J., & Criado, A.R. (2020). The Art of Writing Literature Review: What Do We Know and What Do We Need to Know? International Business Review, 29(4), 101717. https://doi.org/10.1016/j.ibusrev.2020.101717

Paul, J., Lim, W.M., O’Cass, A., Hao, A.W., & Bresciani, S. (2021). Scientific Procedures and Rationales for Systematic Literature Reviews (SPAR‐4‐SLR). International Journal of Consumer Studies, 45(4), O1-O16. https://doi.org/10.1111/ijcs.12695

Paul, J., & Rosado-Serrano, A. (2019). Gradual Internationalization vs Born-Global/International new venture models: A review and research agenda. International Marketing Review, 36(6), 830–858. https://doi.org/10.1108/IMR-10-2018-0280

Segijn, C.M., & Van Ooijen, I. (2022). Differences in Consumer Knowledge and Perceptions of Personalized Advertising: Comparing Online Behavioural Advertising and Synced Advertising. Journal of Marketing Communications, 28(2), 207–226. https://doi.org/10.1080/13527266.2020.1857297

Setyani, V., Zhu, Y.Q., Hidayanto, A.N., Sandhyaduhita, P.I., & Hsiao, B. (2019). Exploring the Psychological Mechanisms from Personalized Advertisements to Urge to Buy Impulsively on Social Media. International Journal of Information Management, 48, 96–107. https://doi.org/10.1016/j.ijinfomgt.2019.01.007

Shanahan, T., Tran, T.P., & Taylor, E.C. (2019). Getting to Know You: Social Media Personalization as a Means of Enhancing Brand Loyalty and Perceived Quality. Journal of Retailing and Consumer Services, 47, 57–65. https://doi.org/10.1016/j.jretconser.2018.10.007

Simay, A. & Gáti, M. (2015). Nyilvánosság és magánélet a mobiltelefon és a közösségi média használat tükrében. In Bíró-Szigeti, Sz., Petruska, I., Szalkai, Zs., Kovács, I., & Magyar, M. (Eds.), Marketing hálózaton innen és túl. Az Egyesület a Marketing Oktatásért és Kutatásért XXI. Országos Konferenciájának Tanulmánykötete (pp. 377-387). B udapesti M űszaki é s G azdaságtudományi Egyetem.

Somosi, Z., Hajdú, N., & Molnár, L. (2022). A hagyományos és az online szegmentálási lehetőségek összevetése, különös tekintettel a közösségi média oldalak és online hirdetési rendszerek gyakorlatában. In Piskóti, I., Nagy, Sz., & Nagy, K. (Eds.), Transzformatív Marketing – Társadalom és üzleti kihívások integrált marketing- megoldásai (pp. 358-370). Miskolci Egyetem Marketing és Turizmus Intézet.

Somosi, Z., Hajdú, N., & Molnár, L. (2023). Targeting in Online Marketing: A Retrospective Analysis with a Focus on Practices of Facebook, Google, LinkedIn and TikTok. European Journal of Business and Management Research, 8(1), 33-39. https://doi.org/10.24018/ejbmr.2023.8.1.1724

Szabó, M. D. (2005). Kísérlet a privacy fogalmának meghatározására a magyar jogrendszer fogalmaival. Információs Társadalom, 5(2), 44-54. https://doi.org/10.22503/inftars.V.2005.2.3

Törőcsik, M., & Szűcs, K. (2019). A hazai életstílus-kutatások történeti áttekintése. Vezetéstudomány, 50(12), 99-111. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2019.12.09

Tran, T.P., Lin, C.W., Baalbaki, S., & Guzmán, F. (2020). How Personalized Advertising Affects Equity of Brands Advertised on Facebook? A Mediation Mechanism. Journal of Business Research, 120, 1–15. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2020.06.027

Tran, T.P., Muldrow, A., & Ho, K.N.B. (2021). Understanding Drivers of Brand Love—The Role of Personalized Ads on Social Media. Journal of Consumer Marketing, 38(1), 1–14. https://doi.org/10.1108/JCM-07-2019-3304

Tran, T., Sen, S., & Van Steenburg, E. (2023). This Ad’s for You: How Personalized SNS Advertisements Affect the Consumer–brand Relationship. Journal of Consumer Marketing, 40(4), 458–469. https://doi.org/10.1108/JCM-12-2021-5070

Vakratsas, D., & Ambler, T. (1999). How Advertising Works: What Do We Really Know? Journal of Marketing, 63, 25-43. https://doi.org/10.1177/002224299906300103

Varnali, K. (2021). Online Behavioral Advertising: An Integrative Review. Journal of Marketing Communications, 27(1), 93–114. https://doi.org/10.1080/13527266.2019.1630664

Wei, Y., Gáti, M., & Simay, A.E. (2024). How Consumers’ Privacy Perceptions Influenced Mobil Payment Acceptance During the COVID-19 Pandemic. International Journal of Bank Marketing, 42(7), 2051-2074. https://doi.org/10.1108/IJBM-04-2023-0245

Youn, K., Pittman, M., & Haley, E. (2023). Using the FCB Grid to Understand Privacy Concerns in Social Media Advertising. International Journal of Advertising, 43(3), 405-433. https://doi.org/10.1080/02650487.2023.2242020

Downloads

Megjelent

2025-05-15

Hogyan kell idézni

Sikó, B. (2025). Az online viselkedésalapú hirdetések átfogó szisztematikus szakirodalmi áttekintése. Vezetéstudomány Budapest Management Review, 56(5), 41–56. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2025.05.04

Folyóirat szám

Rovat

Tanulmányok