A márkaérték bemutatásának kihívásai

Technológiai és luxusmárkák empirikus vizsgálata

Szerzők

DOI:

https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2024.KSZ.03

Kulcsszavak:

márkaérték, számvitel, pénzügyi kimutatások, technológiai márkák, luxusmárkák

Absztrakt

Az elmúlt évtizedek gazdasági és társadalmi változásainak következtében az immateriális eszközök – köztük a márka is – egyre meghatározóbb szerepet töltenek be a gazdaságban, a vállalatok stratégiai és üzleti döntéseiben. Mindezek ellenére a márkaérték számviteli kezelése még megoldatlan, pedig a márkaértékelésnek elméletben és gyakorlatban is számos módszere alakult ki. Jelen tanulmány célja, hogy gyakorlati példákon keresztül megvizsgálja a márka fontosságának, ezzel összefüggésben a bemutatásának, valamint a márkaérték nagyságának és jelentőségének kérdéseit, kitérve a mérés szubjektivitásának problémájára is. A kutatás a kvalitatív terepkutatás paradigmái közé tartozó összehasonlító esettanulmány-elemzés módszerét használta. Ennek segítségével technológiai és luxusmárkák esetein keresztül igazolást nyert, hogy a márkák a vállalatok üzletmenetében, árazási politikájában és akvizíciós tevékenységében kiemelt szerepet töltenek be. A kutatás megállapította továbbá, hogy a márkák piaci értékének aránya a vállalatok mérlegében szereplő vagyonához képest jelentős, és a saját előállítású márkák esetében a bemutatás módja, míg a vásárolt márkák kapcsán azok értékelése jelent kihívást.

Letöltések

Letölthető adat még nem áll rendelkezésre.

Szerző életrajzok

Kíra Martin, Budapesti Corvinus Egyetem

egyetemi adjunktus

Nándor Szilágyi, Budapesti Corvinus Egyetem

végzett egyetemi hallgató

Hivatkozások

Aaker, D. (2022). Brand Equity vs. Brand Value: What’s the Difference? Prophet. https://www.prophet.com/2022/01/brand-equity-vs-brand-value/

American Marketing Association. (2021). Definitions of Marketing. https://www.ama.org/the-definition-of-marketing-what-is-marketing/

Apple Inc. Annual Reports on Form 10-K (2011-2021). https://investor.apple.com/sec-filings/default.aspx

Australian Marketing Institute & Brand Finance. (2011). Overview of ISO 10668: Brand Valuation – Requirements for Monetary Brand Valuation – 10 August 2011. https://brandfinance.com/wp-content/uploads/1/iso_10668_overview.pdf

Babbie, E. (2004). The practice of social research. Wadsworth Publishing Company.

Bhasin, H. (2021a). Marketing mix of Gucci – Gucci Marketing mix. Marketing91. https://www.marketing91.com/marketing-mix-of-gucci/

Bhasin, H. (2021b). Marketing mix of Louis vuitton – Louis vuitton marketing mix. Marketing91. https://www.marketing91.com/marketing-mix-louis-vuitton/

Dobre, A. (2013). Intangible assets as a source of competitiveness in the post-crisis economy. The role of brands. Theoretical and Applied Economics, 20(12), 127-138. https://www.researchgate.net/publication/261404316_Intangible_assets_as_a_source_of_competitiveness_in_the_post-crisis_economy_The_role_of_brands

Financial Accounting Standards 350 Intangibles – Goodwill and Other. https://asc.fasb.org/1943274/2147482568

Financial Accounting Standards 805 Business Combinations. https://asc.fasb.org/1943274/2147480013

IFRS (2021a). IAS 38 Intangible assets. https://www.ifrs.org/issued-standards/list-of-standards/ias-38-intangible-assets.html/content/dam/ifrs/publications/html-standards/english/2021/issued/ias38/

IFRS (2021b). Conceptual Framework for Financial Reporting. https://www.ifrs.org/issued-standards/list-ofstandards/conceptual-framework.html/content/dam/ifrs/publications/html-standards/english/2021/issued/cf/

IFRS (2021c). IFRS 3 Business Combinations. https://www.ifrs.org/issued-standards/list-of-standards/ifrs-3-business-combinations.html/content/dam/ifrs/publications/html-standards/english/2021/issued/ifrs3/

Kantar (2022a). Kantar BrandZ: Most Valuable Global Brands 2022. https://www.kantar.com/campaigns/brandz/global

Kantar (2022b). Kantar BrandZ: Top 100 Most Valuable Global Brands reports (2012-2021). https://www.rankingthebrands.com/The-Brand-Rankings.aspx?rankingID=6&year=1377

Kering (2018). Kering (PPR) Reference Documents (2011- 2018). https://www.kering.com/en/finance/publications/

Kering (2021). Kering Universal Registration Documents (2019-2021). https://www.kering.com/en/finance/publications/

Kwansa, F.A., Mayo, C., & Demirciftci, T. (2008). The importance of intangible assets: trends and patterns. In M. Olsen & J. Zhao (Eds.), Handbook of hospitality strategic management (pp. 181-202). Butterworth- Heinemann.

LVMH (2012). LVMH Moet Hennessy – Louis Vuitton Financial documents (2011-2012). https://www.lvmh.com/investors/investors-and-analysts/publications/?publications=29

LVMH (2020). LVMH Moet Hennessy – Louis Vuitton Annual Report 2020. https://www.lvmh.com/investors/investors-and-analysts/publications/?publications=29

LVMH (2021). LVMH Moet Hennessy – Louis Vuitton Consolidated financial statements (2013-2021). https://www.lvmh.com/investors/investors-and-analysts/publications/?publications=29

Martin, K. (2011). A vállalatok piaci értéke és könyv szerinti értéke közötti eltérést befolyásoló tényezők vizsgálata Magyarországon [Doktori értekezés]. Budapesti Corvinus Egyetem. https://phd.lib.uni-corvinus.hu/706/

MBA Skool (n.d.a). Gucci Marketing Strategy & Marketing Mix (4Ps). https://www.mbaskool.com/marketing-mix/products/17110-gucci.html

MBA Skool (n.d.b). SAP Marketing Strategy & Marketing

Mix (4Ps). https://www.mbaskool.com/marketing-mix/products/16714-sap.html

Nielson, S. (2020). Apple’s Premium Pricing Strategy, Product Differentiation. https://marketrealist.com/2014/02/apples-premium-pricing-strategy-product-differentiation/

OECD (2011). New sources of growth: intangible assets. https://www.oecd.org/sti/inno/46349020.pdf.

Ranking the Brands (n.d.a). Brand Finance: Europe 500 report (2021-2022). https://www.rankingthebrands.com/

The-Brand-Rankings.aspx?rankingID=412&nav=category Ranking the Brands (n.d.b). Brand Finance: Global 500 reports (2012-2022). https://www.rankingthebrands.com/The-Brand-Rankings.aspx?rankingID=83&year=1397

Ranking the Brand (n.d.c). Interbrand: Best Global Brands reports (2012-2022). https://www.rankingthebrands.com/The-Brand-Rankings.aspx?rankingID=37&year=1422

Ranking the Brands (2022). European Brand Institute: Global Top 100 Brand Corporations reports (2012- 2022). https://www.rankingthebrands.com/The-Brand-Rankings.aspx?rankingID=221&year=1424

Salinas, G., & Ambler, T. (2009). A taxonomy of brand valuation practice: Methodologies and purposes. Journal of Brand Management, 17(1), 39-61. https://doi.org/10.1057/bm.2009.14

SAP SE. (n.d.a). All Products. https://www.sap.com/products.html

SAP SE. (n.d.b). SAP SE. Annual Reports (2011-2015). https://www.sap.com/investors/en/reports.html?sort=latest_desc&tab=reports&tag=language:english&tag=investor-relations:financial-reports/annual-report

SAP SE. (n.d.c). From Inventing the Enterprise Software Sector to Helping the World Run Better. https://www.sap.com/about/company/history.html?pdf-asset=70eee289-847d-0010-87a3-c30de2ffd8ff&page=1

SAP SE. (n.d.d). SAP SE. Integrated Reports (2016- 2021). https://www.sap.com/investors/en/reports.html?sort=latest_desc&tab=reports&tag=language:english&tag=investor-relations:financial-reports/integrated-report#reports

Seetharaman, A., Nadzir, Z. A., & Gunalan, S. (2001). A conceptual study on brand valuation. Journal of Product & Brand Management, 10(4), 243-256. https://doi.org/10.1108/EUM0000000005674

Sinclair, R.N. & Keller, K.L. (2009). A case for brands as assets: Acquired and internally developed. Journal of Brand Management, 21(4), 286-302. https://doi.org/10.1057/bm.2014.8

Takács, A. (2019). Márkaértékelés pénzügyi szemmel. Marketing & Menedzsment, 45(4), 27-36. https://journals.lib.pte.hu/index.php/mm/article/view/472

Downloads

Megjelent

2024-11-28

Hogyan kell idézni

Martin, K., & Szilágyi, N. (2024). A márkaérték bemutatásának kihívásai: Technológiai és luxusmárkák empirikus vizsgálata. Vezetéstudomány Budapest Management Review, 55(KSZ), 30–40. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2024.KSZ.03

Folyóirat szám

Rovat

KSZ: Számvitel