Az érdeklődés jelentősége a számviteltanulásban az első évi eredmények tükrében

Szerzők

DOI:

https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2024.KSZ.05

Kulcsszavak:

érdeklődés, felsőoktatás, motiválás, oktatói hatás, számviteloktatás

Absztrakt

A felsőoktatás feladata a jövő munkavállalójának tanulás iránti elköteleződését megalapozni. Napjaink egyetemi hallgatóinak (COVID-diák-generáció) a világjárvány alapvetően meghatározta tanulmányait: a pandémia nem kedvezett a tanulás hatékonyságának és a tanulók motivációjának. A számviteloktatás kontextusában több kutatás kiemelte a motiválás oktatói feladatait és az oktatók hatását a hallgatói teljesítményre. Jelen kutatás három hipotézise a hallgatók előképzettségével, az alapszak választásával, érdeklődésének változásával (látens módon az oktatók hatásával), illetve a hallgatók első évben elért eredményeivel kapcsolatos. Az adatgyűjtés kérdőívvel zajlott 2022 és 2023 őszén, a Budapesti Gazdasági Egyetem hallgatóinak körében. Az eredmények alapján a hallgatók előképzettsége bár meghatározza az alapszakválasztást (H1), de nem hozható összefüggésbe már az első éves eredményekkel sem (H2). A megkérdezett hallgatók többségének kezdeti, számvitel iránti érdeklődése pozitív irányba változott, amely változásban az oktatók előadásmódjának kiemelt szerepe van, és amely változás pozitív összefüggésbe hozható a tanulmányi eredményekkel (H3). A szerzők következtetése, hogy a hallgatók szakmai érdeklődésének felkeltése lehetséges és kiemelten fontos oktatói feladat.

Letöltések

Letölthető adat még nem áll rendelkezésre.

Szerző életrajzok

Boglárka Szijártó, Budapesti Gazdasági Egyetem

főiskolai docens

Zsófia Zsuzsanna Frányó, Budapesti Gazdasági Egyetem

egyetemi adjunktus

Ágnes Estók, Budapesti Gazdasági Egyetem

egyetemi hallgató

Hivatkozások

Bailey, C.D., Gupta, S., & Schrader, R.W. (2000). Do students’ judgment models of instructor effectiveness differ by course level, course content, or individual instructor? Journal of Accounting Education, 18(1), 15-34. https://doi.org/10.1002/jee.20013

Balázsiné Farkas, K. (2017). A diplomás pályakezdő pénzügyi, számviteli és controlling szakemberek kompetenciái (II. rész). Controller Info, 5(3), 34-43. https://doi.org/10.24387/CI.2017.3.5

Bán, E., Ilyésné Molnár, E., Jármai, E.M., & Vágány, J. B. (2023). Tehetséggondozás a magyar gazdasági felsőoktatásban — Fókuszban a Tudományos Diákköri Konferencia és a Közgazdaságtudományi Szekció. Vezetéstudomány / Budapest Management Review, 54(7- 8), 105-120. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2023.07-08.08

Bazkiaei, H.A., Heng, L.H., Khan, N.U., Sauf, R.B.A., & Kasim, R.S.R. (2020). Do entrepreneurial education and big-fve personality traits predict entrepreneurial intention among universities students? Cogent Business & Management, 7(1), 1801217. https://doi.org/10.1080/23311975.2020.1801217

Biesta, G. (2010). Good education in an age of measurement: Ethics, politics, democracy. Routledge.

Biggs, J. (1979). Individual differences in study processes and the Quality of Learning Outcomes. Higher Education, 8(4), 381–394. https://doi.org/10.1007/BF01680526

Byrne, M., & Flood, B. (2005). A study of accounting students’ motives, expectations and preparedness for higher education. Journal of Further and Higher Education, 29(2), 111-124. https://doi.org/10.1080/03098770500103176

Byrne, M. & Flood, B. (2008). Examining the relationships among background variables and academic performance of first year accounting students at an Irish University. Journal of Accounting Education, 26(4), 202–212. https://doi.org/10.1016/j.jaccedu.2009.02.001

Elliott, G. (2021). Generation COVID and the Impact of Lockdown. Research Matters, 31, 68-83. https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1294096.pdf

Eskew, R.K., & Faley, R.H. (1988). Some determinants of students performance in the first college-level financial accounting course. Accounting Review, 63(1), 137- 147. https://www.jstor.org/stable/247684

Frányó Zs.Zs., Szijártó, B., & Török M.Zs. (2023). Számvitel és controlling: oktatási kihívások és megoldások. In Denich, E (Szerk.), A számvitel és a controlling elmélete, gyakorlata – Újdonságok és kihívások a számvitel világában I. Tudományos Konferencia konferenciakötet (pp. 40-53). Budapesti Gazdasági Egyetem.

Fűzi, B. (2019). Should we and can we motivate university students? – The analysis of the interpretation of the role and the teaching methods of university teachers. Proceedings of the 7th Teaching & Education Conference. London. https://doi.org/10.20472/TEC.2019.007.004

Geertsema, J. (2021). Faculty development in the context of a research-intensive university. Hungarian Educational Research Journal, 11(3), 230–245. https://doi.org/10.1556/063.2021.00073

Gottfried, A.E., Marcoulides, G.A., Gottfried, A.W., Oliver, P.H., & Guerin,D.W. (2007). Multivariate latent change modeling of developmental decline in academic intrinsic math motivation and achievement: Childhood through adolescence. International Journal of Behavioral Development, 31(4), 317–327. https://doi.org/10.1177/016502540707775

Gyarmathy, É. (2001). A tehetségekről. Arany János Tehetséggondozó Program Intézményeinek Egyesülete.

Halász, G. (2010). A tanulás minősége a felsőoktatásban: Intézményi és nemzeti szintű folyamatok. https://halaszg.elte.hu/download/A_study_TANULAS.pdf

Hattie, J. (2015). The Applicability of Visible Learning to Higher Education. Scholarship of Teaching and Learning in Psychology, 1(1), 79-91. https://doi.org/10.1037/stl0000021

Jármai E.M., Fűzi, B., & Végh, Á. (2019). Tanításmódszertani kihívások a gazdasági felsőoktatásban. In Solt, K. (Szerk.), Kutatói innovációk – Válogatás egy kutatási projekt eredményeiből (pp. 65–90). Budapesti Gazdasági Egyetem.

Józsa, K. (2002). Az elsajátítási motiváció pedagógiai jelentősége. Magyar Pedagógia, 102(1), 79–104. https://www.magyarpedagogia.hu/index.php/magyarpedagogia/article/view/239

Juhász, Cs. (2017). Z generációs hallgatók felsőoktatási motivációjának vizsgálata. Közép-Európai Közlemények, 10(2), 131–141. https://ojs.bibl.u-szeged.hu/index.php/vikekkek/article/view/12434

Kardos, B., Szijártó, B., Török M.Zs., & Veress, A. (2015). Üzleti felsőoktatás hallgatóinak motivációi, várakozásai – nemzetközi kitekintés. In Felelős társadalom, fenntartható gazdaság: Nemzetközi tudományos konferencia a Magyar Tudomány Ünnepe alkalmából: Tanulmánykötet (pp. 11-20). Nyugat-magyarországi Egyetem Kiadó.

Keef, S.P. (1988). Preparation for first level university accounting course: the experience in New Zealand. Journal of Accounting Education, 6(2), 293-307. https://doi.org/10.1016/0748-5751(88)90010-3

Kember, D. (2009). Promoting student-centred forms of learning across an entire university. Higher Education, 58(1), 1–13. https://doi.org/10.1007/s10734-008-9177-6

Kiss, Á., & Lukács, J. (2017). A számvitel és a menedzseri tudásháló kapcsolata. Controller Info 5(3), 2–6. https://doi.org/10.24387/CI.2017.3.1

Koh, M.Y. & Koh, H.C. (1999). The determinants of performance in an accountancy degree program. Accounting Education: An International Journal, 8(1), 13-29. https://doi.org/10.1080/096392899331017

Lantos, C., Lukács, J., & Száz, J. (2022). Szilánkok a felsőfokú pénzügyi és számviteli oktatásról: Mit is tanuljanak ma a jövő bankárai és számvitelesei? Gazdaság és Pénzügy, 9(1), 102–112. https://doi.org/10.33926/GP.2022.1.5

Luong, H., Man, Y., Botafogo, F., & Beatson, N. (2022). Sense of belonging during a global pandemic: a case of accounting students. Accounting Education, 31(6), 652-666. https://doi.org/10.1080/09639284.2022.2134732

Lux, G., Callimaci, A., Caron, M.A., Fortin, A., & Smaili, N. (2023). COVID-19 and emergency online and distance accounting courses: a student perspective of engagement and satisfaction. Accounting Education, 32(2), 115-149. https://doi.org/10.1080/09639284.2022.2039729

Manninen, J., Koivunen, A., Kuittinen, E., Luukanne, S., Sarkka, A., & Passi, S. (2007). Environments that Support Learning: An Introduction to the Learning Environments Approach. Finnish National Board of Education. ISBN: 9789521334405

Maslow, A.H. (1943). Preface to motivation theory. Psychosomatic Medicine, 5, 85–92. https://doi.org/10.1097/00006842-194301000-00012

McCrindle, M. & Wolfinger, E. (2010). Az XYZ ábécéje. A nemzedékek meghatározása. Korunk, 21(11), 13-18. https://epa.oszk.hu/00400/00458/00562/pdf/EPA00458_korunk_2010-11_013-018.pdf

Mikáczó, É. (2020). A felsőfokú számviteles képzésben zajló oktatás fejlesztés értékelése hallgatói megkérdezések alapján. In Társadalmi és gazdasági folyamatok elemzésének kérdései a XXI. században (pp. 96–115). SZTE. https://doi.org/10.14232/tgfek21sz.7

Mikáczó, É.I. (2021a). Az egyetemi oktatás fejlesztési irányainak kijelölése hallgatói vélemények alapján. In Budapesti Corvinus Egyetem Számvitel Tanszék (Szerk.), Fókuszban a változás, avagy nemzetközi trendek a pénzügyi és a számviteli oktatásban és kutatásban: V. Bosnyák János emlékkonferencia és más kutatási eredmények (pp. 142-153). BCE.

Mikáczó, É.I. (2021b). Szakmai oktatás – múltja, jelene és jövője – a számvitel oktatás tükrében [Doktori értekezés]. Budapesti Corvinus Egyetem, Közgazdasági és Gazdaságinformatikai Doktori Iskola. https://doi.org/10.14267/phd.2021002

Miska, C., Stahl, G.K., & Mendenhall, M. (2013). Intercultural competencies as antecedents of responsible global leadership. European Journal of International Management, 7(5), 550-569. https://doi.org/10.1504/EJIM.2013.056477

OECD. (2019). OECD Future of Education and Skills 2030: OECD Learning Compass 2030. OECD. https://www.oecd.org/education/2030-project/teaching-and-learning/learning/learning-compass-2030/OECD_Learning_Compass_2030_Concept_Note_Series.pdf

OECD. (2022). Building the future of education. OECD. https://web-archive.oecd.org/2022-11-30/618066-future-of-education-brochure.pdf

Pál, E., & Törőcsik, M. (2013). Irodalmi áttekintés a Z generációról. Pécsi Tudományegyetem.

Prensky, M. (2001). Digital natives, digital immigrants part 2: Do they really think differently? On the Horizon, 9(6), 1-6. https://doi.org/10.1108/10748120110424843

Rapos, N., Gaskó, K., Kálmán, O., & Mészáros, G. (2011). Az adaptív-elfogadó iskola koncepciója. Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet.

Reyad, S.M.R., Al-Sartawi, A.M., Badawi, S., & Hamdan, A. (2019). Do entrepreneurial skills affect entrepreneurship attitudes in accounting education? Higher Education, Skills and Work-Based Learning, 9(4), 739- 757. https://doi.org/10.1108/HESWBL-01-2019-0013

Siklósi, Á., & Sisa, K. (2017). Innováció és fenntarthatóság a hazai számviteli felsőoktatásban. Controller Info, 5(3), 42-49. https://doi.org/10.24387/CI.2017.3.8

Sisa, K., Siklósi, Á., Harsányi, G., & Veress, A. (2020). A számviteli képzés helye és szerepe a felsőoktatás stratégiai célkitűzései mentén. Vezetéstudomány / Budapest Management Review, 51(2), 32–45. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2020.02.03

Szemerszki, M. (2015). A tanulói eredményesség dimenziói és háttértényezői. In Eredményesség az oktatásban. Dimenziók és megközelítések (pp. 52–87). OFI.

Szendrei-Pál, E. (2023). A vállalkozói készségek hatása a gazdasági és társadalmi fejlődésre. Vezetéstudomány / Budapest Management Review, 54(7-8), 2-12. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2023.07-08.01

Tarpataki, E., & Mikáczó, É. (2022). Lépések az élményalapú oktatás irányába: A játékosítás határmezsgyéjén a számvitel alapjai tárgy oktatásában. Vezetéstudomány / Budapest Management Review, 53(12), 45-55. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2022.12.04

Taylor, J., & Mander, A. (2007). Studying at university: Early perceptions and experiences of first year service mathematics students. Studies in Learning, Evaluation Innovation and Development, 4(3), 29-43. http://sleid.cqu.edu.au/index.php

Török, Á., & Nagy, A.M. (2014). A verseny formái, szereplői és érdekeltjei a felsőoktatási piacon. Educatio 23(4), 567-582. http://real.mtak.hu/21035/13/21035.pdf

Trigwell, K., & Prosser, M. (2020). Exploring university teaching and learning: Experience and context. Palgrave Macmillan. https://doi.org/10.1007/978-3-030-50830-2

Vezér, B. (2020). A felfedezés öröme? Psychologia Hungarica Caroliensis, 8(4). 100-149. https://doi.org/10.52993/PSYHUNG.8.2020.4.3

World Economic Forum (2016). Ten 21st-century skills every student needs. https://www.weforum.org/agenda/2016/03/21st-century-skills-future-jobs-students/

Downloads

Megjelent

2024-11-28

Hogyan kell idézni

Szijártó, B., Frányó, Z. Z., & Estók, Ágnes. (2024). Az érdeklődés jelentősége a számviteltanulásban az első évi eredmények tükrében. Vezetéstudomány Budapest Management Review, 55(KSZ), 53–66. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2024.KSZ.05

Folyóirat szám

Rovat

KSZ: Számvitel