Új szerepben a fogyasztók
A prosumption vállalati vonatkozásai
DOI:
https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2024.12.05Kulcsszavak:
termelve fogyasztás, prosumption, stakeholder elmélet, üzleti modell, vállalati funkciókAbsztrakt
A prosumption (termelve fogyasztás) jelensége korunk számos problémájára kínál megoldást. A fogyasztók profitálhatnak az általuk előállított áruk és szolgáltatások értékesítéséből, megtakarításokat realizálhatnak, javulhatnak emberi kapcsolataik, illetve örömük származhat az általuk végzett kreatív tevékenységekből. Hasonlóképpen, a vállalatok is előnyökhöz juthatnak a prosumer-ek által ingyenesen vagy térítés ellenében számukra végzett tevékenységek hasznosításából. A társadalom szempontjából a prosumption hozadéka lehet a jogegyenlőség növekedése, a demokratizálódás, az erőforrások hatékonyabb felhasználása, a körforgásos gazdaság megvalósításának elősegítése, a marginalizált régióknak nyújtott gazdasági előnyök vagy a gazdasági folyamatok megnövekedett rugalmassága. A szerzők tanulmányukban a prosumption vállalati vonatkozásait vizsgálják a stakeholder elmélet és az üzleti modell koncepcióját segítségül hívva egy esettanulmányon, nevezetesen a háztartási méretű erőművek terjedésének példáján keresztül. Eredményeik azt mutatják, hogy a prosumption e modern formája nemcsak a termelve fogyasztók életében, hanem az érintett vállalatok működésében is jelentős változásokat okoz.
Letöltések
Hivatkozások
Akin, D., Jakobsen, K.C., Floch, J., & Hoff, E. (2021). Sharing with neighbours: Insights from local practices of the sharing economy. Technology in Society, 64, 101481. https://doi.org/10.1016/J.TECHSOC.2020.101481
Barakonyi, K. (2008). Üzleti modellek. Vezetéstudomány, 39(5), 2–14. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2008.05.01
Blättel-Mink, B., & Hellmann, K.U. (2010). Prosumer Revisited - Zur Aktualität einer Debatte. VS Verlag für Sozialwissenschaften. https://doi.org/10.1007/978-3-531-91998-0
Campbell, C. (2005). The Romantic Ethic and the Spirit of Modern Consumerism. Springer International Publishing. https://doi.org/10.1007/978-3-319-79066-4
Chua, E.L., Chiu, J.L., & Bool, N.C. (2019). Sharing Economy: An Analysis of Airbnb Business Model and the Factors that Influence Consumer Adoption. Review of Integrative Business and Economics Research, 8(2), 19–37. http://buscompress.com/journal-home.html
Collins, S. (2010). Digital Fair: Prosumption and the fair use defence. Journal of Consumer Culture, 10(1), 37–55. https://doi.org/10.1177/1469540509354014
Comor, E. (2010). Contextualizing and Critiquing the Fantastic Prosumer: Power, Alienation and Hegemony. Critical Sociology, 37(3), 309–327. https://doi.org/10.1177/0896920510378767
Cova, B., Dalli, D., & Zwick, D. (2011). Critical perspectives on consumers’ role as ‘producers’: Broadening the debate on value co-creation in marketing processes. Journal of Consumer Culture, 11(3), 231–241. https://doi.org/10.1177/1470593111408171
Cui, M., & Meng, B. (2021). Value co-creation and life satisfaction in home-based accommodations (HBOs). Journal of Hospitality and Tourism Management, 49, 519–527. https://doi.org/10.1016/J.JHTM.2021.11.008
Cselóvszki-Soltész, P., & Zilahy, Gy. (2023). Characteristics of a regional ride-share platform – Motivations and spatial properties in Hungary, 2020. Regional Statistics, 13(6), 1169–1201. https://doi.org/10.15196/RS130607
Demeter, K. (2007). A vállalati siker letéteményesei: a vállalati funkcionális területek együttes vizsgálata. Vezetéstudomány, 38(5), 29–41. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2007.05.04
Donaldson, T., & Preston, L.E. (1995). The Stakeholder Theory of the Corporation: Concepts, Evidence, and Implications. The Academy of Management Review, 20(1), 65–91. https://doi.org/10.2307/258887
Ellsworth-Krebs, K., & Reid, L. (2016). Conceptualising energy prosumption: Exploring energy production, consumption and microgeneration in Scotland, UK. Environment and Planning, 48(10), 1988–2005. https://doi.org/10.1177/0308518X16649182
Erskine, J.A., Leenders, M.R., & Mauffette-Leenders, L.A. (1998). Teaching with cases. Ivey Publishing. Ivey School of Business Administration.
Freeman, R., & Mcvea, J. (2001). A Stakeholder Approach to Strategic Management. SSRN Electronic Journal. https://doi.org/10.2139/ssrn.263511.
Halász, V. (2017). A stakeholder elmélet és megjelenése az európai államok társasági jogában. Polgári Szemle, 13(4– 6), 291–306. https://doi.org/10.24307/PSZ.2017.1221
Hall, S., Brown, D., Davis, M., Ehrtmann, M., & Holstenkamp, L. (2020). Business Models for Prosumers in Europe. PROSEU - Prosumers for the Energy Union: Mainstreaming active participation of citizens in the energy transition (Deliverable N°D4.1). https://www.researchgate.net/publication/338595423_Business_Models_for_Prosumers_in_Europe
Horváth, D., & Szabó, Z.R. (2018). A napelemes üzleti modellek fejlődése. Vezetéstudomány, 49(10–11), 2–16. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2018.10.01
Humphreys, A., & Grayson, K. (2008). The Intersecting Roles of Consumer and Producer: A Critical Perspective on Co-production, Co-creation and Prosumption. Sociology Compass, 2(3), 963–980. https://doi.org/10.1111/J.1751-9020.2008.00112.X
Johnson, J. (2022). Worldwide digital population as of April 2022. Statista. https://www.statista.com/statistics/617136/digital-population-worldwide/
Kárpáti, T. (2005). Az érdekhordozói elmélet hatékonyságnövelő szerepének vizsgálata. Vezetéstudomány, 36(11), 11–26. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2005.11.02
Kotilainen, K. (2020). Energy Prosumers’ Role in the Sustainable Energy System. In Leal Filho, W., Azu, A., Brandli, L., Özuyar, P., & Wall, T. (Eds.), Affordable and Clean Energy. Encyclopedia of the UN Sustainable Development Goals (pp. 1–14). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-319-71057-0_11-1
Lengyel, I., & Rechnitzer, J. (2004). Regionális gazdaságtan. Dialóg Campus.
Lengyel, L. (2017). Új üzleti modell? – A közösségi gazdaság kihívásai Magyarországon. E-CONOM, 6(1), 66–77. https://doi.org/10.17836/EC.2017.1.066
Liu, Y., & Kim, D. (2022). Why Did Uber China Fail? Lessons from Business Model Analysis. Journal of Open Innovation, 8(2), 90. https://doi.org/10.3390/joitmc8020090
Magretta, J. (2002). Why business models matter. Harvard Business Review, 80(5), 86–92. https://hbr.org/2002/05/why-business-models-matter
Malhotra, N.K. (2008). Marketingkutatás. Akadémiai Kiadó.
Mitchell, R.K., Agle, B.R., & Wood, D.J. (1997). Toward a Theory of Stakeholder Identification and Salience: Defining the Principle of Who and What Really Counts. The Academy of Management Review, 22(4), 853–886. https://doi.org/10.2307/259247
Moreira, S., & Fuster Morell, M. (2020). Food Networks As Urban Commons: Case Study of a Portuguese „Prosumers” Group. Ecological Economics, 177, 106777. https://doi.org/10.1016/J.ECOLECON.2020.106777
Nyirő, N., Csordás, T., & Horváth, D. (2012). Mindenki másképp vesz részt. Médiakutató, https://www.mediakutato.hu/cikk/2012_03_osz/04_kozonsegreszvetel_marketing/
Osterwalder, A., & Pigneur, Y. (2010). Business model generation: a handbook for visionaries, game changers, and challengers. Wiley.
Osterwalder, A., Pigneur, Y., & Tucci, C. (2005). Clarifying Business Models: Origins, Present, and Future of the Concept. Communications of the Association for Information Systems, 16(1), 1. https://doi.org/10.17705/1CAIS.01601
Pakholok, O. (2013). The Idea of Healthy Lifestyle and Its Transformation Into Health-Oriented Lifestyle in Contemporary Society. SAGE Open, 3(3). https://doi.org/10.1177/2158244013500281
Perera, B., & Albinsson, P. (Eds.) (2018). The rise of the sharing economy: exploring the challenges and opportunities of collaborative consumption. ABC-CLIO.
Petersen, L.K., & Nielsen, H.Ø. (2023). Solar panels and household energy prosumption – experiences, practices and attitudes. Scientific Report No. 555. Aarhus University, DCE – Danish Centre for Environment and Energy. https://dce.au.dk/fileadmin/dce.au.dk/Udgivelser/Videnskabelige_rapporter_500-599/SR555.pdf
Post, J.E., Preston, L.E., & Sachs, S. (2002). Managing the Extended Enterprise: The New Stakeholder View. California Management Review, 45(1), 6–28. https://doi.org/10.2307/41166151
Prahalad, C.K., & Ramaswamy, V. (2004a). Co-creation experiences: The next practice in value creation. Journal of Interactive Marketing, 18(3), 5–14. https://doi.org/10.1002/DIR.20015
Prahalad, C.K., & Ramaswamy, V. (2004b). The Future of Competition: Co-Creating Unique Value With Customers. Harvard Business School Press. https://store.hbr.org/product/the-future-of-competition-co-creating-unique-value-with-customers/9535
Ranjan, K.R., & Read, S. (2021). An ecosystem perspective synthesis of co-creation research. Industrial Marketing Management, 99, 79–96. https://doi.org/10.1016/J.INDMARMAN.2021.10.002
Re, B., & Magnani, G. (2022). Value co-creation in circular entrepreneurship: An exploratory study on born circular SMEs. Journal of Business Research, 147, 189–207. https://doi.org/10.1016/J.JBUSRES.2022.03.090
Ritzer, G. (1993). The McDonaldization of society: an investigation into the changing character of contemporary social life. Pine Forge Press. https://openlibrary.org/books/OL1715123M/The_McDonaldization_of_society
Ritzer, G. (2013). Prosumption: Evolution, revolution, or eternal return of the same? Journal of Consumer Culture, 14(1), 3–24. https://doi.org/10.1177/1469540513509641
Ritzer, G. (2015). The „New” World of Prosumption: Evolution, „Return of the Same,” or Revolution? Sociological Forum, 30(1), 1–17. https://doi.org/10.1111/SOCF.12142
Ritzer, G. (2016). Prosumer Capitalism. The Sociological Quarterly, 56(3), 413–445. https://doi.org/10.1111/TSQ.12105
Ritzer, G., & Jurgenson, N. (2010). Production, Consumption, Prosumption: The nature of capitalism in the age of the digital ‘prosumer.’ Journal of Consumer Culture, 10(1), 13–36. https://doi.org/10.1177/1469540509354673
Ropke, I. (2001). Is consumption becoming less material? The case of services. International Journal of Sustainable Development, 4(1), 33-47. https://doi.org/10.1504/IJSD.2001.001544
Rutkowska-Gurak, A., & Adamska, A. (2019). Sharing economy and the city. International Journal of Management and Economics, 55(4) 346-368. https://doi.org/10.2478/ijme-2019-0026
Salvador, F., Piller, F.T., & Aggarwal, S. (2020). Surviving on the long tail: An empirical investigation of business model elements for mass customization. Long Range Planning, 53(4), 101886. https://doi.org/10.1016/J.LRP.2019.05.006
Soltész, P., & Zilahy, G. (2020). A Network Theory Approach to the Sharing Economy. Periodica Polytechnica Social and Management Sciences, 28(1), 70–80. https://doi.org/10.3311/PPSO.12597
Szabó, Z.R., & Szedmák, B. (2020). Kultúramenedzsment a digitális korban. Vezetéstudomány, 51(7–8), 27–41. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2020.07-08.03
Timmers, P. (1998). Business Models for Electronic Markets. Electronic Markets, 8(2), 3–8. https://doi.org/10.1080/10196789800000016
Toffler, A. (1980). The Third Wave. Collins. Veen, E.J., Dagevos, H., & Jansma, J.E. (2021). Pragmatic Prosumption: Searching for Food Prosumers in the Netherlands. Sociologia Ruralis, 61(1), 255–277. https://doi.org/10.1111/soru.12323
Watson, M., & Shove, E. (2008). Product, Competence, Project and Practice: DIY and the dynamics of craft consumption. Journal of Consumer Culture, 8(1), 69–89. https://doi.org/10.1177/1469540507085726
Zhang, L., Yang, W., Yang, L., & Gao, L. (2022). How does the value co-creation of e-commerce platform and manufacturers affect channel performance? The moderating role of innovation capability and market turbulence. Electronic Commerce Research and Applications, 52, 101120. https://doi.org/10.1016/J.ELERAP.2022.101120
Zott, C., & Amit, R. (2010). Business Model Design: An Activity System Perspective. Long Range Planning, 43(2– 3), 216–226. https://doi.org/10.1016/J.LRP.2009.07.004
Downloads
Megjelent
Hogyan kell idézni
Folyóirat szám
Rovat
License
Copyright (c) 2024 Corvinus University of Budapest, publisher of Vezetéstudomány / Budapest Management Review
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors assign copyright to Vezetéstudomány / Budapest Management Review. Authors are responsible for permission to reproduce copyright material from other sources.