Vezetési stílusok hatása a digitális transzformációra

Szerzők

DOI:

https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2023.10.01

Kulcsszavak:

vezetési stílusok, feladatorientált vezető, kapcsolatorientált vezető, digitális transzformáció, stratégia

Absztrakt

A legújabb ipari forradalom jelentősen átalakítja az üzleti világot és sok vállalatot digitális transzformációra ösztönöz. A digitális transzformáció során a vállalat a szervezeti működés több területén (pl. stratégia, szervezet, technológia) változtat azért, hogy azok a digitális megoldások vállalati intézményesítését támogassák. A szakirodalom alapján kijelenthető, hogy a vezetői stílus kulcsfontosságú tényező a vállalatok transzformációs törekvéseiben. A szerzők kutatásukban azt vizsgálják, hogy a vezetői stílusok milyen hatással vannak a digitális transzformációra. Elemzésükhöz 94 feldolgozóipari vállalat adatait használták fel, amelyek a Versenyképesség Kutató Központ kérdőíves felméréséből származnak. A feladatorientált és kapcsolatorientált vezetői stílusok jellemzői keverten jelennek meg: az egyik feltárt stílus a célokra és megvalósításra fókuszál, a másik a teljesítményre és emberre. A digitális transzformáció szintén két pillérre épül: a digitális transzformációs stratégia mellett a digitális transzformációs tevékenységekre. Fő megállapításuk, hogy a digitális transzformációs stratégiára mindkét vezetői stílus szignifikáns pozitív hatással van. A digitális transzformációs tevékenységekre azonban csak a célokra és megvalósításra fókuszáló stílus hat pozitívan.

Letöltések

Letölthető adat még nem áll rendelkezésre.

Szerző életrajzok

Kitti Dióssy, Budapesti Corvinus Egyetem

PhD hallgató

Dávid István Losonci, Budapesti Corvinus Egyetem

egyetemi docens

Krisztina Városiné Demeter, Budapesti Corvinus Egyetem

egyetemi tanár

Hivatkozások

Alshehab, A., Alfozan, T., Gaderrab, H. F., Alahmad, M. A., & Alkandari, A. (2022). Identifying significant elements of the digital transformation of organizations in Kuwait. Indonesian Journal of Electrical Engineering and Computer Science, 26(1), 318-325. https://doi.org/10.11591/ijeecs.v26.i1.pp318-325

Avella, L., Fernández, E., & Vázquez, C. J. (2001). Analysis of manufacturing strategy as an explanatory factor of competitiveness in the large Spanish industrial firm. International Journal of Production Economics, 72(2), 139–157. https://doi.org/10.1016/S0925-5273(00)00099-2

Bass, B. M. (1990). From transactional to transformational leadership: Learning to share the vision. Organizational Dynamics, 18(3), 19-31. https://doi.org/10.1016/0090-2616(90)90061-S

Behrendt, P., Matz, S., & Göritz, A. S. (2017). An integrative model of leadership behavior. The Leadership Quarterly, 28(1), 229–244. https://doi.org/10.1016/j.leaqua.2016.08.002

Bouwman, H., Nikou, S., & Reuver, M. de. (2019). Digitalization, business models, and SMEs: How do business model innovation practices improve performance of digitalizing SMEs? Telecommunications Policy, 43(9), 101828. https://doi.org/10.1016/j.telpol.2019.101828

Brunetti, F., Matt, D. T., Bonfanti, A., De Longhi, A., Pedrini, G., & Orzes, G. (2020). Digital transformation challenges: strategies emerging from a multi-stakeholder approach. The TQM Journal, 32(4), 697-724. https://doi.org/10.1108/TQM-12-2019-0309

Bunjak, A., Bruch, H., & Černe, M. (2022). Context is key: The joint roles of transformational and shared leadership and management innovation in predicting employee IT innovation adoption. International Journal of Information Management, 66, 102516. https://doi.org/10.1016/j.ijinfomgt.2022.102516

Burns, J. M. (1978). Leadership. New York: Harper & Row. Chikán, A., Czakó, E., Losonci, D. & Kiss-Dobronyi, B. (2019). A 4. ipari forradalom küszöbén. Gyorsjelentés a 2019. évi kérdőíves felmérés eredményeiről. Versenyképesség Kutató Központ, Budapest. http://unipub.lib.uni-corvinus.hu/4328/

Cortellazzo, L., Bruni, E., & Zampieri, R, (2019). The role of leadership in a digitalized World: a review. Frontiers in Psychology, 10, 1938. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2019.01938

Demeter, K., Losonci, D., & Nagy, J. (2021). Road to digital manufacturing – a longitudinal case-based analysis. Journal of Manufacturing Technology Management, 32(3), 820-839. https://doi.org/10.1108/JMTM-06-2019-0226

Dunavölgyi, M. (2022). Leadership kutatás digitális transzformáció idején. Műhelytanulmány (working paper). Budapesti Corvinus Egyetem Vezetéstudományi Intézet, Budapest. https://unipub.lib.uni-corvinus.hu/7814/

Eller, R., Alford, P., Kallmünzer, A., & Peters, M. (2020). Antecedents, consequences, and challenges of small and medium-sized enterprise digitalization. Journal of Business Research, 112, 119–127. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2020.03.004

Fouad, A. B. K. (2019). Digital transformation and leadership style: a multiple case study. ISM Journal, 3(1), 24-33. 2150-1076. https://www.proquest.com/docview/2335648358?pq-origsite=gscholar&fromopenview=true

Füstös, L., & Tárnok, O. (2017). Strukturális egyenletek modellje – Másodgenerációs statisztikai módszerek. Társadalmi Elemzések Alkalmazott Műhelye.

Galbraith, J. R., & Kates, A. (2010). Designing your organization: Using the STAR model to solve 5 critical design challenges. John Wiley & Sons.

Gandolfi, F., & Stone, S. (2018). Leadership, Leadership Styles, and Servant Leadership. Journal of Management Research, 18(4), 261-26. https://www.lasnny.org/wp-content/uploads/2018/11/Leadership-Leadership-Styles-and-Servant-Leadership.pdf

Gelei, A., Losonci, D., & Matyusz Z. (2015). Lean production and leadership attributes – the case of Hungarian production managers. Journal of Manufacturing Technology Management, 26(4), 477-500. https://doi.org/10.1108/JMTM-05-2013-0059

Ghobakhloo, M. (2018). The future of manufacturing industry: a strategic roadmap toward Industry 4.0. Journal of Manufacturing Technology Management, (29)6, 910- 936. https://doi.org/10.1108/JMTM-02-2018-0057

Gill, M., & VanBoskirk, S. (2016). The digital maturity model 4.0 benchmarks. Digital Business Transformation Playbook. Forrester. http://forrester.nitro-digital.com/pdf/Forrester-s%20Digital%20Maturity%20Model%204.0.pdf

Hair, J. F., Black, W. C., Babin, B. J., & Anderson, R. E. (2014). Multivariate Data Analysis. Prentice Hall. Heini, M. T., & Heikki, K. (2015). The usage of digital marketing channels in SMEs. Journal of Small Business and Enterprise Development, 22(4), 633-651. https://doi.org/10.1108/JSBED-05-2013-0073

Henkel, T. G., Marion, J. W., & Bourdeau, D. T. (2019). Project manager leadership behavior: task-oriented versus relationship-oriented. Journal of Leadership Education, 18(2). https://doi.org/10.12806/V18/I2/R8

Hersey, P., Blanchard, K., & Johnson, D. (2001). Management of organizational behavior (8th ed.). Prentice-Hall.

Hortoványi, L., Szabó, Zs. R., Nagy, S. Gy., & Stukovszky, T. (2020). A digitális transzformáció munkahelyekre gyakorolt hatásai – Felkészültek-e a hazai vállalatok a benne rejlő nagy lehetőségre (vagy a veszélyekre)? Külgazdaság, 64(3-4), 73–96. https://doi.org/10.47630/KULG.2020.64.3-4.73

Isensee, C., Teuteberg, F., Griese, K.-M., & Topi, C. (2020). The relationship between organizational culture, sustainability, and digitalization in SMEs: A systematic review. Journal of Cleaner Production, 275, 122944. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2020.122944

Ivancic, L., Vuksic, V. B., & Spremic, M. (2019). Mastering the digital transformation process. Business Practices and Lessons Learned Technology Innovation Management Review, 9(2), 36-50. https://timreview.ca/sites/default/ files/article_PDF/Ivancic_et_al_TIMReview_February2019.pdf

Jung, D.I., & Avolio, B.J. (2017). Effects of leadership style and followers’ cultural orientation on performance in group and individual task conditions. Academy of Management Journal, 42(2), 208-218. https://doi.org/10.5465/257093

Karippur, N.K., & Balaramachandran, P.R. (2022). Antecedents of effective digital leadership of enterprises in Asia Pacific. Australasian Journal of Information Systems, 26, 1-35. https://doi.org/10.3127/ajis.v26i0.2525

Keller, T., & Weibler, J. (2014). Behind managers’ ambidexterity- Studying personal traits, leadership and environmental conditions. Schmalenbach Business Review, 66(3), 309–333. https://doi.org/10.1007/BF03396909

Kim, M.K., & Jee, K.Y. (2007). Factors influencing strategie use of information technology and its impact on business performance of SMEs. ETRI Journal, 29(4), 497-506. https://doi.org/10.4218/etrij.07.0106.0303

Központi Statisztikai Hivatal. (2021). Kutatás-fejlesztés, 2019 – Innováció 2016-2018. https://www.ksh.hu/docs/hun/xftp/idoszaki/tudkut/2019/index.html#akfrfordtsoksszege2019benmeghaladtaa700milliardforintot

Központi Statisztikai Hivatal. (2021). Ipar. https://www.ksh.hu/ipar

Lovelace, J. B., Neely, B. H., Allen, J. B., & Hunter, S. T. (2019). Charismatic, ideological, and pragmatic (CIP) model of leadership: a critical review and agenda for future research. The Leadership Quarterly, 30(1), 96-110. https://doi.org/10.1016/j.leaqua.2018.08.001

Matt, C., Hess, T., & Benlian, A. (2015). Digital transformation strategies. Business & Information Systems Engineering, 57(5), 339–343. https://doi.org/10.1007/s12599-015-0401-5

McKinsey.com (2008). Enduring Ideas: The 7-S Framework. McKinsey Quarterly. https://www.mckinsey.com/business-functions/strategy-and-corporate-finance/our-insights/enduring-ideas-the-7-s-framework

Mikkelson, A. C., Sloan, D., & Hesse, C. (2019). Relational communication messages and leadership styles in supervisor/ employee relationships. International Journal of Business Communication, 56(4), 586–604. https://doi.org/10.1177/2329488416687267

Móricz, P. (2022). A magyarországi vállalatok digitális képessége a pandémia előtt. Vezetéstudomány, 53(3), 2-18. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2022.03.01

Móricz, P., & Drótos, G. (2019). Az információmenedzsmenttől a digitalizációig – Tendenciák az információmenedzsment és digitalizáció vállalati versenyképességben játszott szerepének vizsgálatában (Műhelytanulmány). Budapesti Corvinus Egyetem, Versenyképesség Kutató Központ.

Nahavandi, A. (2002). The art and science of leadership (3rd ed.). Prentice Hall.

Obermayer, N., Csizmadia, T., Hargitai, D. M., & Kigyós, T. A. (2021). Az Ipar 4.0 implementációval kapcsolatos vezetői motivációk és akadályozó tényezők elemzése hazai vállalatvezetők véleménye alapján. Vezetéstudomány, 52(2), 60–72. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2021.02.06

Porfírio, J. A., Carrilho, T., Felício, J. A., & Jardim, J. (2021). Leadership characteristics and digital transformation. Journal of Business Research, 124, 610-619. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2020.10.058

Rousseau, D. M. (1995). Psychological contracts in organizations: Understanding written and unwritten agreements. Sage.

Ruel, H., Rowlands, H., & Njoku, E. (2021). Digital business strategizing: the role of leadership and organizational learning. Competitiveness Review: An International Business Journal, 31(1), 145-161. http://doi.org/10.1108/CR-11-2019-0109

Rüzgar, N. (2018). The effect of leaders’ adoption of task-oriented or relationship-oriented leadership style on leader- member exchange (LMX), in the organizations that are active in service sector: a research on tourism agencies. Journal of Business Administration Research, 7(1), 50-60. https://doi.org/10.5430/jbar.v7n1p50

Szalavetz, A. (2020). Ki profitál a digitális átalakulásból? Műhelytanulmányok 139. Közgazdaság- és Regionális Tudományi Kutatóközpont Világgazdasági Intézet. http://real.mtak.hu/113326/1/MT139_202009_Szalavetz.pdf

Szerb, L., Komlósi, É., & Páger, B. (2020). Új technológiai cégek az Ipar 4.0 küszöbén. A magyar digitális vállalkozási ökoszisztéma szakértői értékelése. Vezetéstudomány, 51(6), 81-96. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2020.06.08

Szukits, Á. (2022). The illusion of data-driven decision making – The mediating effect of digital orientation and controllers’ added value in explaining organizational implications of advanced analytics. Journal of Management Control, 33, 403-446. https://doi.org/10.1007/s00187-022-00343-w

Tabernero, C., Chambel, M. J., Curral, L., & Arana, J. M. (2009). The role of task-oriented versus relationship-oriented leadership on normative contract and group performance. Social Behavior and Personality: An International Journal, 37(10), 1391-1404. https://doi.org/10.2224/sbp.2009.37.10.1391

Tavoletti, E., Kazemargi, N., Cerruti, C., Grieco, C., & Appolloni, A. (2021). Business model innovation and digital transformation in global management consulting firms. European Journal of Innovation Management, 25(6), 612-636. https://www.emerald.com/insight/content/doi/10.1108/EJIM-11-2020-0443/full/html

Tilson, D., Lyytinen, K., & Sørensen, C., (2010). Digital infrastructures: the missing IS research agenda. Information Systems Research, 21(4), 748–759. https://doi.org/10.1287/isre.1100.0318

Tortorella, G.L., Fettermann, D., Frank, A., & Marodin, G. (2018). Lean manufacturing implementation: leadership styles and contextual variables. International Journal of Operations & Production Management, 38(5), 1205- 1227. https://doi.org/10.1108/IJOPM-08-2016-0453

Tortorella, G.L., & Fogliatto, F. (2017). Implementation of lean manufacturing and situational leadership styles: An empirical study. Leadership & Organization Development Journal, 38(7), 946-968. https://doi.org/10.1108/LODJ-07-2016-0165

Tortorella, G., van Dun, D. H., & Gundes de Almeida, A. (2019). Leadership behaviors during lean healthcare implementation: a review and longitudinal study. Journal of Manufacturing Technology Management, 31(1), 193- 215. https://doi.org/10.1108/JMTM-02-2019-0070

Weber, E., Büttgen, M., & Bartsch, S. (2022). How to take employees on the digital transformation journey: An experimental study on complementary leadership behaviors in managing organizational change, Journal of Business Research, 143, 225-238. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2022.01.036

Wimmer, Á., & Csesznák, A. (2021). A hazai vállalatok versenyképességi jellemzői a negyedik ipari forradalom idején. Versenyképesség könyvsorozat. Alinea Kiadó – BCE Versenyképesség Kutató Központ. http://doi.org/10.14267/978-615-5669-49-1

Yukl, G., Gordon, A., & Taber, T. (2002). A hierarchical taxonomy of leadership behavior: integrating a half-century of behavior research. Journal of Leadership and Organizational Studies, 9, 15-32. http://doi.org/10.1177/107179190200900102

Downloads

Megjelent

2023-10-16

Hogyan kell idézni

Dióssy, K., Losonci, D. I., & Városiné Demeter, K. (2023). Vezetési stílusok hatása a digitális transzformációra. Vezetéstudomány Budapest Management Review, 54(10), 2–14. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2023.10.01

Folyóirat szám

Rovat

Tanulmányok