2016
Hofmeister Tóth Ágnes, Kopfer-Rácz Kinga és Zoltayné Paprika Zita 2016-os tanulmányából átfogó képet kaphatunk a magyar KKV vállalkozókra és menedzserekre jellemző személyiségjegyekről:
“Az MBTI-teszt eredményei alapján elmondható, hogy a magyar mikro-, kis- és középvállalkozások vezetői többségében extrovertáltak, vagyis fontosak számukra a környezettől kapott impulzusok, szeretnek társaságba járni és közösségi életet élni. Ez az eredmény igazolja a korábbi kutatások eredményeit is, melyek szerint a magyar vállalkozói kapcsolatokat meghatározzák a személyes kapcsolatok (Mike – Müller, 2011). Kutatásunk korábbi fázisából az is kiderült, hogy a magyar KKV-vezetőknek fontosak a kollektivista értékek (Kopfer-Rácz –Hofmeister-Tóth – Sas, 2013), amelyek szintén összhangban vannak az extrovertált személyiségtípussal.
A magyar KKV-vezetőkre jellemző az is, hogy kognitív oldaluk domináns az érzővel szemben. Ez elsősorban abban nyilvánul meg, hogy reálisak, szeretik a logikát és igyekeznek minden helyzetben racionális döntést hozni, mely segít erős kontrolligényüket kielégíteni. Az eredmények arra is rámutattak, hogy a magyar vezetők kisebb hányadára jellemző, hogy intuitív módon, megérzéseire hallgatva hoz döntéseket, a többség tényekre hagyatkozik, és kevésbé spontán, inkább szeret mindent eltervezni és a tervek mentén haladni. A mintában a domináns személyiségtípusok vezetőtípusnak tekinthetők, és a leírások szerint született menedzserek, jó üzleti érzékük van. Továbbá jellemző rájuk a gyakorlatiasság, nem kedvelik az elvont elméleteket. Ezek az eredmények szintén összhangban vannak korábbi eredményeinkkel, melyek szerint a magyar vállalkozók életében a férfias értékek dominánsabbak, míg a nőies értékek szinte teljesen háttérbe szorulnak (Kopfer-Rácz – Hofmeister-Tóth – Sas, 2013). Ennek megfelelően kulcsfontosságú számukra a siker, a teljesítmény és az elismertség.”
Hofmeister Tóth Ágnes - Kopfer-Rácz Kinga - Zoltayné Paprika Zita (2016): A magyar vállalkozók személyiségjegyei és azok kapcsolata a vezetői stílussal és a piacorientációval. Vezetéstudomány, 47 (7) p. 41-53. https://unipub.lib.uni-corvinus.hu/2395/