Nők a startup-vállalkozások világában Magyarországon

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2020.10.05

Keywords:

women's roles in society, Hungarian startups, startup ecosystem, female startup entrepreneurs, inhibitory factors

Abstract

Female entrepreneurship has increased significantly in most countries over the past three decades, thus inducing more vibrant economies. Numerous studies examine women entrepreneurs and startups, but the female startup topic is a less researched area. The present paper focuses on female startups: exploring the role of women in the startup world, by giving a comprehensive picture of the state of women-led startups, and factors influencing their operation within today’s Hungarian startup ecosystem. Mixed methodology research was used: an online questionnaire in startup-themed closed social media groups (n = 113) and in-depth interviews among experts and members of the ecosystem from the Western Transdanubia Region (n = 7). The result states that the examined startups mostly use equity when starting their business; venture capital investment is not typical. Furthermore, it reveals the limiting factors, especially the complex factors hindering women-led startups, which can typically be traced back to family and social reasons.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Petra Kinga Kézai, Széchenyi István University

PhD student

Márta Konczosné Szombathelyi, Széchenyi István University

Full Professor

References

Babbie, E. (2003). A társadalomtudományi kutatás gyakorlata. Budapest, Magyarország: Balassi Kiadó.

Beauchamp, M., & Skala, A. (2017). Visegrad Startup Report 2016/2017. Retrieved from https://s3.eucentral-1.amazonaws.com/uploads.mangoweb.org/shared-prod/aspeninstitutece.org/uploads/2017/06/Visegrad-Startup-Report-5.pdf

Bird, B., & Brus, C. G. (2002). A Gendered Perspective on Organizational Creation. Entrepreneurship Theory and Practice, 26(3), 41–65. https://doi.org/10.1177/104225870202600303

Blank, S. (2010). What’s A Startup? First Principles. Retrieved from http://steveblank.com/2010/01/25/whats-a-startup-first-principles/

Bosma, N., & Kelley, D. (2019). Global Enterpreneurship Monitor 2018/2019 Global Report. Retrieved from https://www.gemconsortium.org/report/gem-2018-2019-global-report

Cabinet Office of the Prime Minister (2016). Digital Startup Strategy of Hungary. Retrieved from http://www.kormany.hu/download/2/4b/21000/The%20Digital%20Startup%20Strategy%20of%20Hungary.pdf

Csákné Filep, J., Radácsi, L., & Szennay, Á. (2019). A magyar startup-vállalkozások nyomában. Budapest: BGE Budapest LAB Working Paper Series 2-2019.Retrieved from https://budapestlab.hu/wp-content/uploads/2019/03/WP_2_2019_zart.pdf

Csákné Filep, J., Radácsi, L., & Timár, G. (2020). A magyar startup-vállalkozások túlélését és növekedését befolyásoló tényezők – szakértői interjúk tapasztalatai Vezetéstudomány, 51(1). 16-31. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2020.01.02

Elam, A. B., Brush, C. G., Greene, P. G., Baumer, B., Dean, M., Heavlow, R., Babson College, Smith College, & The Global Entrepreneurship Research Association (GERA) (2019). Global Enterpreneurship Monitor 2018/2019 Women’s Enterpreneurship Monitor. London: Global Entrepreneurship Research Association, London Business School.

Európai Bizottság (2008). N 355/2008. sz. állami támogatás – Magyarország, Magyar JEREMIE kockázatitőkeintézkedés. B(2008) 8350, Brüsszel.

Fábri, A., & Várkonyi G. (szerk.) (2007). A nők világa. Művelődés- és társadalomtörténeti tanulmányok. Budapest: Argumentum Kiadó.

Feng, J., & Jaravel, X. (2019). Innovating for People Like Me: Evidence from Female-Founded Consumer Packaged Goods Startups. http://dx.doi.org/10.2139/ssrn.3383703.

Gatewood, E., Brush, C. G., Carter, N. M., Greene, P. G., & Hart, M. M. (2009). Diana: A symbol of women entrepreneurs’ Hunt for Knowledge, Money, and the Rewards of Entrepreneurship. Small Business Economics, 32(2), 129–144. https://doi.org/10.1007/s11187-008-9152-8.

GEM 2012 Women’s Report (2012). Global Entrepreneurship Research Association. Wellesley, MA: Babson Center for Women’s Leadership.

Géring, Zs. (2016). Hiányzó egyensúly a vállalati felelősségvállalás kommunikációjában. A munka és magánélet egyensúlyának meg (nem) jelenése a vállalati honlapokon. Vezetéstudomány, 47(1). 2-17.

Ghauri, P. & Gronhaug, K. (2011). Research Methods in Business Studies. Harlow: Pearson.

Gódány, Zs. (2018). Női vállalkozók – kutatási területek, elméleti áttekintés. Vezetéstudomány, 49(4), 58-67. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2018.04.06

Gottschalk, S. & Niefert, M. (2011). Gender Differences in Business Success of German Start-up Firms. ZEW – Centre for European Economic Research Discussion Paper No. 11-019. SSRN: https://ssrn.com/abstract=1795228, http://dx.doi.org/10.2139/ssrn.1795228

Graham, P. (2012). Startup=Growth. Retrieved from http://paltelfoundation.ps/uploads/No._16_-_Startup=Growth.pdf

Gregor, A., & Kováts, E. (2018). Nőügyek 2018. Budapest: Friedrich Ebert Stiftung. Retrieved from http://library.fes.de/pdf-files/bueros/budapest/14461.pdf

Gubik, A. S., & Farkas, Sz. (2019). Entrepreneurship intentions and activities of students in Hungary. Global University Entrepreneurial Spirit Student’s Survey 2018. National Report. https:/doi.org/10.15678/EBER.2016.040408.

Gyáni, G., & Nagy, B. (2006). Nők a modernizálódó magyar társadalomban. Debrecen: Csokonai Kiadó.

Holmár, K., & Kővágó, Gy. (2016). Startup vállalkozások a pénzügy világában. In Fata, I. & Kissné Budai, R. (szerk.), Határtalan értékek a valós és virtuális világban – A Zrínyi-hagyaték (pp. 74-86). Budapest, Magyarország: Tomori Pál Főiskola.

Jáki, E., Molnár, E. M., & Kádár, B. (2019). Characteristics and challenges of the Hungarian startup ecosystem. Vezetéstudomány, 50(5) 2-12. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2019.05.01

Kállay, L., Vecsenyi, J., Freész, G., Vas, Gy., & Katona, B. (2016). European Startup Monitor – Country Report Hungary. Retrieved from https://europeanstartupmonitor.com/fileadmin/esm_2016/country_reports/Hungary_CountryReport.pdf

Kariv, D. (2013). Female Entrepreneurship and the New Venture Creation. An International Overview. New York: Routledge. https://doi.org/10.4324/9780203140987

Kézai, P. (2019). Nők a startup vállalkozások világában. In Jakopánecz Eszter (szerk.), XXXIV. Országos Tudomány Diákköri Konferencia Közgazdaságtudományi Szekció Absztraktkötet (p.484). Pécs, Magyarország: Pécsi Tudományegyetem Közgazdaságtudományi Kar.

Kollmann, T., Stöckmann, C., Hensellek, S., & Kensbock, J. (2016). European Startup Monitor 2016. Essen, Germany: German Startups Association. Retrieved from https://europeanstartupmonitor.com/fileadmin/esm_2016/report/ESM_2016.pdf

Kollmann, T., Stöckmann, C., Hensellek, S., & Kensbock, J. (2017). Deutscher Startup Monitor 2017. Retrieved from https://deutscherstartupmonitor.de/fileadmin/dsm/dsm-17/daten/dsm_2017.pdf

Kollmann, T., Stöckmann, C., Linstaedt, J., & Kensbock, J. (2015). European Startup Monitor. Retrieved from https://europeanstartupmonitor.com/fileadmin/presse/download/esm_2015.pdf

Koltai, J., & Szalka, É. (2013). A vállalkozói hajlandóság vizsgálata a női hallgatók körében Magyarországon. Vezetéstudomány, 44(7-8), 71-97.

Konczosné Szombathelyi M. (2020). Nők a világ tetején. Csúcsvezetői sikerek elemzése a Global 500 alapján. LÉPÉSEK a fenntarthatóság felé, 25(1), 10-11.

Konczosné Szombathelyi, M. (2009). Kulturális dimenziók és női vezetők. In Barát, E. & Sándor, K. (szerk.), A nő és női(es)ség sztereotípiái (pp. 217-225). Szeged: SZTE Könyvtártudományi Tanszék.

Konczosné Szombathelyi, M. (2014). A kultúrakutatások gender vonatkozásai. Társadalmi Nemek Tudománya Interdiszciplináris E-folyóirat, 4(1), 97-117. Retrieved from http://tntefjournal.hu/vol4/iss1/konczosne.pdf

Konczosné Szombathelyi, M., & Keller, V. (2011a). Siker és nőiség kapcsolata a menedzsmentben. A „Vizsgálat női menedzserek innovációt generáló tevékenységéről” kutatás bevezetője. Társadalmi Nemek Tudománya Interdiszciplináris E-folyóirat, 1(1), 196-212. Retrieved from http://www.arts.u-szeged.hu/ieas/gender/tntef.html

Konczosné Szombathelyi, M., & Keller, V. (2011b). Vizsgálat női menedzserek innovációt generáló tevékenységéről. Marketing & Menedzsment, 2011(4), 4-14.

Konczosné Szombathelyi, M., & Mészáros, A. (2015). Nőket a műszaki képzésbe! Társadalmi Nemek Tudománya Interdiszciplináris E-folyóirat, 5(1), 19- 37. Retrieved from http://tntefjournal.hu/vol5/iss1/konczosne-szombathelyi_meszaros.pdf

Kuschel K., Labra, J.P., & Díaz, G. (2018). Women-Led Startups and Their Contribution to Job Creation. In Presse A., & Terzidis O. (eds.), Technology Entrepreneurship. FGF Studies in Small Business and Entrepreneurship (pp. 139-156). Cham: Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-319-73509-2_7.

Kvale, S. (2007). Doing interviews. Thousand Oaks, CA: Sage. https://dx.doi.org/10.4135/9781849208963

Lakner, Z. (2006). A családpolitika rendszere. Esély: társadalom- és szociálpolitikai folyóirat, 17(3), 85- 109. Retrieved from https://btk.ppke.hu/uploads/articles/288256/file/d1b.pdf

Lipták, K., & Matiscsákné Lizák, M. (2018). A kisgyermekes nők foglalkoztatási helyzete és lehetőségeik. Vezetéstudomány, 49(3), 41-51. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2018.03.05

Lovas, A., & Rába, V. (2013). Jeremie program, mint a magyar startup ökoszisztéma életre hívója. In A Tavaszi Szél 2013 című Nemzetközi Konferencia kiadvány (pp. 536-549). Budapest: Doktoranduszok Országos Szövetsége. Retrieved from http://unipub.lib.uni-corvinus.hu/1362/7/Raba_Lovas_Tavaszi-Szel_2013.pdf

Manolova, T. S., Carter, N. M., Manev, I. M. & Gyoshev, B. S. (2007). The differential effect of men and women entrepreneurs’ human capital and networking on growth expectancies in Bulgaria. Entrepreneurship Theory and Practice, 31 (3), 407-426.

Mauer, R., & Steigertahl, L. (2018). EU Startup Monitor – European Startup Ecosystem Country Overviews: Hungary. Retrieved from http://www.startupmonitor.eu/EUSM_Country-overviews.pdf

Miskolczy, Cs. (2012). Kutatás a hazai startupokról. Retrieved from http://insiderblog.hu/hazaipalya/2012/08/14/startup-kutatas_1resz/

Morelix, A., Reedy, E. J., & Russell, J. (2016). The Kauffmann index Growth Enterprenuership, National Trends.

Nagy, B. (2009). Nők és férfiak a vezetésben. In Nagy I. & Pongrácz T. (Eds.), Szerepváltozások: Jelentés a nők és férfiak helyzetéről (pp. 52-64). Budapest: TÁRKI – Szociális és Munkaügyi Minisztérium.

Pisoni, A., & Bielli, S. (2015). The role of women in the Creation of Innovative Tech Start-ups. In Syna, H. D.&

Costea, C. E. (2015). Women’s Voice in Management. Identifying Innovative and Responsible Solutions (pp. 177-196). London: Palgrave Macmillan. https://doi.org/10.1057/9781137432155

Pleck, J. H. (1977). The Work-Family Role System. Social Problems, 24(4), 417–427. https://doi.org/10.2307/800135

Pongrácz, T., & S. Molnár E. (2011). Nemi szerepek és a közvélemény változásának kölcsönhatása (kutatás). In Nagy I., & Pongrácz T. (Eds.), Szerepváltozások 2011 (pp. 192-206). Budapest: Tárki. Retrieved from http://demografia.hu/hu/letoltes/kiadvanyok/Szerepvaltozasok/192-206Pongracz.pdf

Publicus Intézet (2020). Retrieved from https://unicef.hu/igy-segitunk/hireink/kettos-elvaras-varjaa-kisgyermekes-anyakat-a-munka-vilagaban/?fbclid=IwAR2ZoN-W2QsfAE8R0AJK_lErpXuNlOTYCFe6nLdqHPvIKqmItCq4VNROJco)

Rácz, A. (2012). EU-s források a vállalkozások tőkeellátottságának javítására – A JEREMIE kockázati tőkeprogram. Vezetéstudomány, 43(2), 43-54.

Ries, E. (2013). Lean Startup. Hogyan tegyük ötleteinket sikeressé és fenntarthatóvá? Budapest: HVG Könyvek.

Rövid, I. (2018). Pillanatfelvétel a szinglikről – A szinglik általános és területi jellemzői a népszámlálási adatok alapján. Területi Statisztika, 58(3), 302–318. https://doi.org/10.15196/TS580304

Schuller, G. (2007). Az úttörők, magyar nőtörténetei arcképcsarnok. Rubicon, 18(8), 68-69.

Shane, S., & Venkataraman, S. (2000). The promise of entrepreneurship as a field of research. Academy of Management Review, 25(1), 217–226. https://doi.org/10.5465/amr.2000.2791611

Tripathi, N., Seppanen, P., Boominathan, G., Oivo, M., & Liukkunen, K. (2019). Insights into startup ecosystem through exploration of multi-vocal literature. Information and Software Technology, (105), 56-77. https://doi.org/10.1016/j.infsof.2018.08.005

Turcsán, T. P. (2019). Az elveszett recept. Budapest: Startup book me.

Utzeri, M. (2019). The dark side of gender equality schemes in management – a deep drive into a german auto manufaturer. Vezetéstudomány, 50(5), 38-47. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2019.05.04.

Valuch, T. (2009). Család, háztartás, a női tevékenységszerkezet és a szerepfelfogás változásai 1945 után. Rubicon, 19(4). Retrieved from http://www.rubicon.hu/magyar/oldalak/csalad_haztartas_a_noi_tevekenysegszerkezet_es_a_szerepfelfogas_valtozasai_1945_utan/

Verheul, I., Uhlaner, L., & Thurik, R. (2005). Business accomplishments, gender, & entrepreneurial selfimage. Journal of Business Venturing, 20(4), 483–528. https://doi.org/10.1016/j.jbusvent.2004.03.002

World Economic Forum (2020). Global Gender Gap Report 2020. Retrieved from http://reports.weforum.org/global-gender-gap-report-2020/

Downloads

Published

2020-10-06

How to Cite

Kézai, P. K., & Konczosné Szombathelyi, M. (2020). Nők a startup-vállalkozások világában Magyarországon. Vezetéstudomány Budapest Management Review, 51(10), 51–62. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2020.10.05

Issue

Section

Studies and Articles