„Két út van előttem, melyiken induljak?”
Gazdaság- és társadalomtudományi karok Web of Science és Scopus által indexált folyóiratcikkeinek vizsgálata 2016 és 2020 között
DOI:
https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2021.12.03Keywords:
journal lists, performance evaluation, science metrics, social sciencesAbstract
The lists of journals of the academic committees composed for the habitus examination of the doctoral procedures of the Hungarian Academy of Sciences play a decisive role in the evaluation of the performance of Hungarian lecturers and researchers in the social sciences. However, the ranking positions of the institutions aiming to enter the international higher education market are calculated on the grounds of cumulative publication performance measured on the basis of journal lists provided by international indexed databases. By examining the MTMT2 database, the present study explored differences in the assessment of individual publications and citation performance based on the two types of lists. In addition to demonstrating the discrepancy, it also analysed their probable requirements at both individual and institutional levels. It suggests several possible alternatives to resolve the situation.
Downloads
References
Bazsa, Gy. (2017). Felfelé a pályán. Hazai oktatói-kutatói karrierállomások. Magyar Tudomány, 178(5). 594– 606. http://www.matud.iif.hu/2017/05/12.htm
Csóka, I., Neszveda, G., & Sebestyén G. (2019). Tudományos teljesítmény mérése a magyar felsőoktatás gazdasági képzéseiben. Közgazdasági Szemle, 66(6-7), 751–770. http://real.mtak.hu/95067/1/02CsokaImolastbA.pdf
Dorta-González, P., & Santana-Jiménez, Y. (2017). Prevalence and citation advantage of gold open access in the subject areas of the Scopus database. Research Evaluation, 27(1), 1–15. https://doi.org/10.1093/reseval/rvx035
Fábri, Gy. (2016). Az egyetem értelme I., Az egyetem értéke, Felsőoktatási rangsorok és egyetemi teljesítmény. Budapest: ELTE Eötvös Kiadó. https://www.eltereader.hu/media/2017/04/Az_Egyetem_Erteke_1-4_10_11.pdf
Kiss, Zs. (2012). Nemzetközi felsőoktatási rangsorok – miért olyan jók a legjobbak, Competitio, 11(2), 127- 142. https://ojs.lib.unideb.hu/competitio/article/download/6726/6224/12530
Kosztyán, Zs. T., Banász, Zs., Csányi, V. V., & Telcs, A. (2019). Felsőoktatási ligák, parciális rangsorok kép- zése biklaszterezési eljárásokkal. Közgazdasági Szemle, 66(9), 905-931. https://doi.org/10.18414/KSZ.2019.9.905
Kovács, E. (2020). Amit elrejtenek a felsőoktatási intézmények rangsorai. Szigma, 51(2), 95-113. http://unipub.lib.uni-corvinus.hu/6110/1/3263-Cikkszoveg-6146-1-10-20200512.pdf
MTA (1967). A Magyar Tudományos Akadémiai almanachja. Budapest: Akadémiai Kiadó. https://adt.arcanum.com/hu/view/MTA_Almanach_1967
MTA (2019). Aktuális, 2019. június 28-tól hatályos doktori minimumkövetelmények. Budapest: MTA. https://mta.hu/data/dokumentumok/doktori_tanacs/IX.%20Osztaly/2019/9GJO_DoktoriMinimumkovetelmenyekTara_20190628tol.pdf
MTA (2019). Az MTA Gazdaság- és Jogtudományok Osztályának doktori követelményrendszere. Budapest: MTA. https://mta.hu/data/dokumentumok/doktori_tanacs/IX.%20Osztaly/2019/9GJO_DoktoriMinimumkovetelmenyekTara_20190628tol.pdf
Nagy, A. M. (2016). Nemzetközi publikációs verseny a közgazdaságtudományban. Módszertani javaslatok a tudománymetria területéről (Doktori (PhD) értekezés). Pécs: Pannon Egyetem. http://real-phd.mtak.hu/347/
Sasvári, P, & Nemeslaki, A. (2017). Tudományos folyóiratok méltányos rangsorolása az MTA Gazdasági és Jogi Osztályában: Mit mutatnak az adatok? Magyar Tudomány, 178(1), 80-91. http://real.mtak.hu/44878/
SJR – Help – Scimago Journal & Country Rank. https://www.scimagojr.com/help.php
Soós, S., & Schubert, A. (2014). A tudományos folyóiratok kutatásértékelési célú osztályozási gyakorlatának korszerűsítése az MTMT adattartalmának felhasználásával. A Magyar Tudományos Művek Tára (MTMT) publikációs adatbázis szolgáltatások országos kiterjesztése. Budapest: MTA KIK Tudománypolitikai és Tudományelemzési Osztály. http://www.mtakszi.iif.hu/docs/jelentesek/TTO_ jelentes_MTMT2_D6.pdf
Török, Á.; & Nagy, A. M. (2021). A „nagy ugrás” a felsőok- tatásban – Kína a nemzetközi verseny élmezőnyében? Közgazdasági Szemle, 68(4), 375-398. https://doi.org/10.18414/KSZ.2021.4.375
Web of Science Core Collection Help. https://images.webofknowledge.com/images/help/WOS/hp_subject_category_terms_tasca.html
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Vezetéstudomány / Budapest Management Review
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors assign copyright to Vezetéstudomány / Budapest Management Review. Authors are responsible for permission to reproduce copyright material from other sources.