A magyar gazdasági felsőoktatás egy nyugati doktori fokozattal rendelkező itthon oktató nézőpontjából

Kitörési pontok beazonosítása és egy lehetséges cselekvési terv

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2020.04.05

Keywords:

business higher education in Hungary, western model, main activities and values, action plan

Abstract

Recognizing the undelayable nature of transforming the business higher education in Hungary, the author lays down the foundations of an action plan. In order to do so, one needs to deeply know the western model, for which he gives a description on the main themes and supporting activities through Porter’s activity systems map. He also introduces a leading Western European doctoral program in management where he earned his PhD degree. The main points of the action plan cover organizational, professional and doctoral educational issues, with a distinguished role on introducing a widespread merit-based promotion practice. The author also suggests a couple of easily implementable actions, for instance the retailoring of the Bolyai scholarships to the needs of business science. The guidance and lessons to be drawn from this article are of relevance to main stakeholder groups, specifically to deans, heads of institutes and departments, chancellors and the ministry of education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Szabolcs Szilárd Sebrek, Corvinus University of Budapest

Associate Professor

References

Anderson, G. (2008). Mapping academic resistance in the managerial university. Organization, 15(2), 251-270. https://doi.org/10.1177/1350508407086583

Benczúr, P., Kézdi, G., Kondor, P., Mátyás, L., & Valentinyi, Á. (2013). Javaslat a magyarországi közgazdasági doktori képzés korszerűsítésére. Közgazdasági Szemle, 60(6), 722-732.

Besanko, D., Dranove, D., Shanley, M., & Schaefer, S. (2009). Economics of strategy. Chichester: John Wiley & Sons.

Björkman, I. (2019). Ingmar Björkman az Aalto Egyetem üzleti iskola dékánjának előadása egyetemük sikeres reformjáról a Budapesti Corvinus Egyetemen, 2019. 02. 21-én.

Bőgel, G., & Mátyás, L. (2019). Kapaszkodjunk fel a globális egyetemi rangsorokban! Magyar Tudomány, 180(11), 1666-1675. https://doi.org/10.1556/2065.180.2019.11.7

Brown, S. (2012). Wake up and smell the coffin: An introspective obituary. Journal of Business Research, 65(4), 461-466. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2011.02.011

Cohen, W. M., & Levinthal, D. A. (1990). Absorptive capacity: A new perspective on learning and innovation. Administrative Science Quarterly, 35(1), 128-152.

Csaba, L. (2013). Kérdőjelek a közgazdaságtanban és oktatásában. Közgazdasági Szemle, 40(1), 47-63.

Danneels, E. (2016). Survey measures of first‐and secondorder competences. Strategic Management Journal, 37(10), 2174-2188. https://doi.org/10.1002/smj.2428

Demeter, K. (2019). Legyen vagy ne legyen? – Gondolatok a habilitációról. Statisztikai Szemle, 97(5), 470-477. https://doi.org/10.20311/stat2019.5.hu0470

Dobos, I., Michalkó, G., & Nováky, E. (2019). Habitusmetria: A hazai gazdaságtudományi habilitációs eljárások áttekintése nemzetközi összehasonlításban. Statisztikai Szemle, 97(5), 439-457. https://doi.org/10.20311/stat2019.5.hu0439.

Dykes, B. J., Hughes-Morgan, M., Kolev, K. D., & Ferrier, W. J. (2019). Organizational speed as a dynamic capability: Toward a holistic perspective. Strategic Organization, 17(2), 266-278. https://doi.org/10.1177/1476127018804249

Eisenhardt, K. M., & Martin, J. A. (2000). Dynamic capabilities: what are they? Strategic Management Journal, 21(10‐11), 1105-1121. https://doi.org/10.1002/1097-0266(200010/11)21:10/11<1105::AID-SMJ133>3.0.CO;2-E

Gomez-Mejia, L. R. (2008). Az UC3M díszdoktori kinevezésén elmondott beszédének teljes szövege. Retrieved from https://www.uc3m.es/conocenos/honoris-causa/profesor-luis-gomez-mejia

Gould, S. J. (1995). Researcher introspection as a method in consumer research: Applications, issues, and implications. Journal of Consumer Research, 21(4), 719-722.

Horváth D. & Mitev, A. (2015). Alternatív kvalitatív kutatási kézikönyv. Budapest: Alinea Kiadó.

Johnson, G., Whittington, R., Scholes, K., Angwin, D., & Regnér, P. (2015). Fundamentals of strategy. Harlow, UK: Pearson Education.

Kosztyán, Z. T., Sebrek, S. S., & Novák, Z. (2018). A szoftverfejlesztési folyamat átfogó észszerűsítése a vállalati dinamikus képességek lencséjén keresztül. Vezetéstudomány/Budapest Management Review, 49(4), 44-57. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2018.04.05

Lane, P. J., & Lubatkin, M. (1998). Relative absorptive capacity and interorganizational learning. Strategic Management Journal, 19(5), 461-477. https://doi.org/10.1002/(sici)1097-0266(199805)19:5%3C461::aid-smj953%3E3.0.co;2-l

Liu, H., & Pechenkina, E. (2019). Innovation-by-numbers: An autoethnography of innovation as violence. Culture and Organization, 25(3), 178-188. https://doi.org/10.1080/14759551.2017.1361422.

Luo, X. R., Wang, D., & Zhang, J. (2017). Whose call to answer: Institutional complexity and firms’ CSR reporting. Academy of Management Journal, 60(1), 321-344. https://doi.org/10.5465/amj.2014.0847.

Michalkó, G. (2019). A turizmus helyzete a hazai tudományos utánpótlás-nevelés tükrében: Vissza- és előretekintés. Vezetéstudomány/Budapest Management Review, 50(10), 2-12. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2019.10.01.

Mihályi, P. (2018). A magyar felsőoktatás jobbításának négy akadálya. Valóság, 61(2), 94–98. Retrieved from https://epa.oszk.hu/02900/02924/00062/pdf/EPA02924_valosag_2018_02_094-098.pdf

Milgrom, P. R., & Roberts, J. D. (1992). Economics, organization and management. Englewood Cliffs: Prentice-Hall.

Miller, K. D., & Lin, S. J. (2015). Analogical reasoning for diagnosing strategic issues in dynamic and complex environments. Strategic Management Journal, 36(13), 2000-2020. https://doi.org/10.1002/smj.2335.

Ocasio, W., Laamanen, T., & Vaara, E. (2018). Communication and attention dynamics: An attentionbased view of strategic change. Strategic Management Journal, 39(1), 155-167. https://doi.org/10.1002/smj.2702.

Oliver, N., Calvard, T., & Potočnik, K. (2017). Cognition, technology, and organizational limits: Lessons from the Air France 447 disaster. Organization Science, 28(4), 729-743. https://doi.org/10.1287/orsc.2017.1138.

Patriotta, G. (2017). Crafting papers for publication: Novelty and convention in academic writing. Journal of Management Studies, 54(5), 747-759. https://doi.org/10.1111/joms.12280.

Polónyi, I., & Szilágyi, E. (2008). Felsőoktatási privatizáció, felsőoktatási vállalat vagy vállalkozó felsőoktatás? Közgazdasági Szemle 55(3), 262-277.

Porter, M. E. (1996). What is strategy? Harvard Business Review, 74(6), 61-78.

Salmi, J. (2009). The challenge of establishing world-class universities. Washington:The World Bank. Retrieved from https://siteresources.worldbank.org/EDUCATION/Resources/278200-10 9 9079877269/547664-1099079956815/547670- 1237305262556/WCU.pdf

Sebrek, S. S. (2015). Managing organisations in Schumpeterian environments: Intra-industry diversification through strategic technology alliances and patents. Technology Analysis & Strategic Management, 27(2), 161-181. https://doi.org/10.1080/09537325.2014.954536.

Sebrek, S. S. (2020). Overlap in external technology search locations and the breadth of IPR assets: Lessons from the Security Software Industry. Industry and Innovation, 27(1-2), 105-133. https://doi.org/10.1080/13662716.2019.1588710.

Sebrek, S. S., & Váradi, A. (2019). Letettük a névjegyünket! Dinamikus képesség a vállalati növekedés szolgálatában: a Wizz Air esete. Vezetéstudomány/Budapest Management Review, 50(6), 48-62. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2019.06.05.

Sasvári, P. & Urbanovics, A. (2019). Merre tovább egyetemi tanárok, avagy az új publikációs minimum aspektusai a társadalomtudományban. In Karlovitz, János Tibor (szerk.) Újítások és újdonságok (pp. 5-30). Grosspetersdorf, Ausztria: Sozial und Wirtschafts Forschungsgruppe.

Teece, D. J., Pisano, G., & Shuen, A. (1997). Dynamic capabilities and strategic management. Strategic Management Journal, 18(7), 509-533. https://doi.org/10.1002/(sici)1097-0266(199708)18:7%3C509::aid-smj882%3E3.0.co;2-z

Török, Á. (2008). A mezőny és tükörképei. Megjegyzések a magyar felsőoktatási rangsorok hasznáról és korlátairól. Közgazdasági Szemle/Economic Review, 55(10), 874-890.

Vastag, G. (2011). Kutatóegyetemek vezetése: Egy szőke nő értekezése. Magyar Tudomány, 172(3), 381-382.

Vastag, G. (2019). Habilitatio - Persona non grata: Ne habilitálj, publikálj! Statisztikai Szemle, 97(5), 504-511. https://doi.org/10.20311/stat2019.5.hu0504

Verdes, T. (2019). A tudatosságon alapuló szervezeti működés, avagy a mindfulness szervezeti szerepét tárgyaló irodalom bevezető áttekintése. Vezetéstudomány / Budapest Management Review, 50(6), 24-35. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2019.06.03

Weick, K. E., & Sutcliffe, K. M. (2006). Mindfulness and the quality of organizational attention. Organization Science, 17(4), 514-524. https://doi.org/10.1287/orsc.1060.0196

Yu, J., Engleman, R. M., & Van de Ven, A. H. (2005). The integration journey: An attention-based view of the merger and acquisition integration process. Organization Studies, 26(10), 1501-1528. https://doi.org/10.1177/0170840605057071

Yuan, C., Li, Y., Vlas, C. O., & Peng, M. W. (2018). Dynamic capabilities, subnational environment, and university technology transfer. Strategic Organization, 16(1), 35-60. https://doi.org/10.1177/1476127016667969

Zahra, S. A., & George, G. (2002). Absorptive capacity: A review, reconceptualization, and extension. Academy of Management Review, 27(2), 185-203. https://doi.org/10.5465/AMR.2002.6587995."

Downloads

Published

2020-04-13

How to Cite

Sebrek, S. S. (2020). A magyar gazdasági felsőoktatás egy nyugati doktori fokozattal rendelkező itthon oktató nézőpontjából: Kitörési pontok beazonosítása és egy lehetséges cselekvési terv. Vezetéstudomány Budapest Management Review, 51(4), 51–62. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2020.04.05

Issue

Section

Studies and Articles