Modelling the role of successful influencer marketing in health awareness

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2025.04.01

Keywords:

influencer, influencer marketing, health awareness, health-conscious consumer behaviour

Abstract

89% of Hungary’s population, nearly 8.55 million individuals, use the internet regularly, which means more than 7 million Facebook and 3 million Instagram users in 2023 (KSH, 2022; STATISTA, 2023a, 2023b). For this reason, influencer marketing is a highly topical and innovative subject that significantly impacts the purchasing decisions of consumers who participate in online social platforms. This research aims to gain a deeper insight into the tools and techniques used in influencer marketing and how they influence consumers’ health awareness, using netnographic and in-depth interviews. Building on Pilgrim & Bohnet-Joschko’s research, the study will examine the messages conveyed by influencers, the communication strategies used and the consumers’ responses. The results include a process of influence and can contribute to a deeper understanding of the influencer marketing process by combining secondary and primary research experiences and provide an excellent basis for further studies.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Erzsébet Buglyó-Nyakas, University of Debrecen

assistant lecturer

Tímea Gál, University of Debrecen

associate professor

References

Balogh, D. (2022). Influenszermarketing – minden, amit tudnod kell róla! Boom Marketing. https://boommarketing.hu/instagram/influenszer-marketing/

Bapna, R. & Umyarov, A. (2015). Do your online friends make you pay? A randomized field experiment on peer influence in online social networks. Management Science, 61(8), 1902–1920. https://doi.org/10.1287/mnsc.2014.2081

Camanzi, L., Ahmadi, S., Prosperi, P., Collewet, L., Reem el, A., Chrysanti, C., Evagelos, D.L., Marcello, R., & Martina, F. (2024). Value seeking, health-conscious or sustainability-concerned? Profiling fruit and vegetable consumers in Euro-Mediterranean countries. British Food Journal, 126(13), 303-331. https://doi.org/10.1108/BFJ-12-2023-1151

Csizmár, L D. & Szenderák, J. (2020). Egészségtudatos magatartás vizsgálata és a reklámok hatása az egészségre általános iskolások és szüleik körében. Jelenkori Társadalmi és Gazdasági Folyamatok, 15(1-2), 23-36. https://doi.org/10.14232/jtgf.2020.1-2.23-36

Dörnyei, K. (2008). Bioélelmiszer fogyasztási szokások. Marketing & Menedzsment, 42(4), 34–42. https://journals.lib.pte.hu/index.php/mm/article/view/517

Dörnyei, K., & Mitev, A. (2010). Netnográfia, avagy on-line karosszék-etnográfia a marketingkutatásban. Vezetéstudomány, 41(4), 55–68. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2010.04.06

Emplify.io (2023). https://emplifi.io/resources/blog/instagram-engagement?utm_source=socialbakers.com

Farkas, N.D. (2019). Az egészséges táplálkozás megítélése a hazai fogyasztók körben. Táplálkozásmarketing, 7(1), 57-66. https://doi.org/10.20494/TM/7/1/4

Fehér, A. (2016). Az online fogyasztói magatartás vizsgálata az élelmiszeriparban (Doktori értekezés). Debreceni Egyetem, Gazdaságtudományi Kar, Ihrig Károly Gazdálkodási- és Szervezéstudományok Doktori Iskola. https://dea.lib.unideb.hu/items/90860e16-4aa2-4bb4-8243-6db208c34464

Gál, T., Soós, M., & Szakály, Z. (2016). Online fogyasztói csoportok azonosítása az egészségtudatos táplálkozás terén netnográfiai kutatással. In Fehér, A., Kiss, V.Á., Soós, M., & Szakály, Z. (Eds.), EMOK XXII. Országos konferencia 2016 Tanulmánykötet: Hitelesség és értékorientáció a marketingben (pp. 119-127). Debreceni Egyetem. https://emok.hu/hu/tanulmany-kereso/konferenciakotetek/d-460:online-fogyasztoi-csoportok-azonositasa-az-egeszsegtudatos-taplalkozas-teren-netnografiai-kutatassal

Gál, T., Soós, M., & Szakály, Z. (2017). Egészségtudatos táplálkozással kapcsolatos fogyasztói insight-ok feltárása netnográfiával – esettanulmány. Vezetéstudomány, 68(4), 46–54. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2017.04.07

Joshi, M., Korrapati, N.H., Reji, F., Hasan, A., & Kurudamannil, R.A. (2022). The impact of social media on skin care: a narrative review. Lviv Clinical Bulletin, 1(37)-2(38), 85-96. https://doi.org/10.25040/lkv2022.01-02.085

KSH. (2022). Internethasználók aránya [a 16–74 éves népesség százalékában]. https://www.ksh.hu/stadat_files/ikt/hu/ikt0029.html

Majláth, R. (2018). A youth marketing sokkal több influencerek felbérelésénél. Médiapiac, 15(9-10), 54–55. Máté, B. (2018). Kik azok az influenszerek, és mi az az influenszermarketing? https://matebalazs.hu/ki-az-influenszer.html

Maxwell, J.A. (2008). Designing a qualitative study. In Bickman, L. & Rog, D.J. (Eds.), The handbook of applied social research methods (pp. 214-253). Sage Publications.

More, J.S. & Lingam, C. (2019). A SI model for social media influenszer maximization. Applied Computing and Informatics, 15(2), 102–108. https://doi.org/10.1016/j.aci.2017.11.001.

Muller, E., & Peres, R. (2019). The effect of social networks structure on innovation performance: A review and directions for research. International Journal of Research in Marketing, 36(1), 3–19 https://doi.org/10.1016/j.ijresmar.2018.05.003

Nagy, A., Molnár, D., & Szikszai-Németh, K. (2018). A személyes márkaépítés kihívásai napjainkban. International Journal of Engineering and Management Sciences, 3(4), 485–494. https://doi.org/10.21791/IJEMS.2018.4.40.

Papp-Váry, Á.F. (2020). Az influenszermarketing alapjai – Gyakorlati áttekintés. ANNALES, 13, 71-90. http://www.papp-vary.hu/reklam_marketing/Az_influenszer_marketing_alapjai_Gyakorlati_attekintes.pdf

Paster, F. (2017). Hashoff: Instagram Dominates Influencer Marketing (Report). https://www.slideshare.net/slideshow/hashoff-instagram-dominates-influencer-marketing-report/75469475

Pásztor, J., & Bak, G. (2020). Digital divide: a technological generation gap. In MEB — 18th International Conference on Management, Enterprise, Benchmarking. Proceedings (MEB 2020) (pp. 158-168). Óbuda University. https://www.researchgate.net/publication/349007530_Digital_Divide_-_A_Technological_Generation_Gap

Perloff, R.M. (2014). Social media effects on young women’s body image concerns: theoretical perspectives and an agenda for research. Sex Roles, 71(11–12), 363–377. https://doi.org/10.1007/s11199-014-0384-6

Pilgrim, K.S., & Bohnet-Joschko, S. (2019). Selling health and happiness how influencers communicate on Instagram about dieting and excercise: mixed method research. BMC Public Health, 19, 1054. https://doi.org/10.1186/s12889-019-7387-8

Rogers, M.A., Lemmen, K., Kramer, R., Mann, J., & Chopra, V. (2017). Internet-delivered health interventions that work: systematic review of metaanalyses and evaluation of website availability. Journal of Medical Internet Research, 19(3), e90. https://doi.org/10.2196/jmir.7111

Sas, I. (2018). Reklám és pszichológia a webkorszakban – Upgrade 4.0 – A kiegyezés kora. Kommunikációs Akadémia.

STATISTA (2023a). Number of Facebook users in Hungary from September 2018 to November 2024. https://www.statista.com/statistics/1029770/facebook-users-hungary/#:~:text=The%20number%20of%20Facebook%20users%20in%20Hungary%20amounted,recorded%20in%20March%202022%20at%207.43%20million%20people

STATISTA (2023b). Instagram users in Hungary from September 2018 to July 2024. https://www.statista.com/statistics/1024797/instagram-users-hungary/#:~:text-=The%20number%20of%20Instagram%20users%20increased%20in%20Hungary,platform%27s%20users%20reached%202.9%20million%20in%20the%20country

STATISTA (2023c). Distribution of Instagram users in Hungary in July 2024, by age. https://www.statista.com/statistics/1024788/instagram-users-hungary/#statisticContainer

STATISTA (2023d). Distribution of Instagram users worldwide as of April 2024, by age group. https://www.statista.com/statistics/325587/instagram-global-age-group/

STATISTA (2023e). Social media - statistics & facts. https://www.statista.com/topics/1164/social-networks/

STATISTA (2023f). Influencer advertising spending in Hungary from 2020 to 2030. https://www.statista.com/statistics/1266021/hungary-influenszer-advertising-spending/#:~:text=Influenszer%20advertising%20spending%20reached%20over%2026%20million%20U.S.,from%202017%20to%202027%20%28in%20million%20U.S.%20dollars%29

Tessényi, J., & Kovács, J. (2023). Influenszerek hatásának vizsgálata különös tekintettel az élelmiszervásárlásra. GRADUS, 10(1), 1-6. https://doi.org/10.47833/2023.1.ECO.002

Downloads

Published

2025-04-14

How to Cite

Buglyó-Nyakas, E., & Gál, T. (2025). Modelling the role of successful influencer marketing in health awareness. Vezetéstudomány Budapest Management Review, 56(4), 2–14. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2025.04.01

Issue

Section

Studies and Articles