Second-round entrants and winners of the ‘Future Hungarian Multinationals’ in terms of financial, regional and organizational culture

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2023.12.06

Keywords:

gazelle, high-growth firm, Future Hungarian Multinationals programme

Abstract

Scattered around the world are thousands of highly successful and high-potential businesses, about which so little is known. However, they have significantly increased and strengthened their competitiveness and entered the global market over the past decades. The government’s economic policies focus on these so-called ‘gazelle’ companies around the world. In many regions, economic policy programmes and initiatives are being set up specifically to support such enterprises. The aim of this research is to describe the Future Hungarian Multinationals programme, which has matured over 3 years into a well-established programme. The article analyses the winners of the ‘Future Hungarian Multinationals’ programme in terms of financial, regional, and organisational culture. The results highlight the main characteristics of the selected firms, the links that can be measured at the regional level and the culture of the pre-qualified firms’ corporate dimensions. The conclusions revealed provide a useful basis for further analyses of the programme.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Attila Petheő, Corvinus University of Budapest

associate professor

Krisztofer Szabó, Corvinus University of Budapest

assistant lecturer

Konrád Ákos Nagy, Budapest Chamber of Commerce and Industry

project administrator

References

Abell, D.F., Köllermeier, T. (1993). Dynamic Entrepreneurship in Central and Eastern Europe. Delwel Publishers.

Amorós, J.E., & Bosma, N. (2014). Global Entrepreneurship Monitor 2013 Global Report: Fifteen years of assessing entrepreneurship across the globe. Global Entrepreneurship Research Associaton (GERA). https://www.gemconsortium.org/report/gem-2013-global-report

Angyal Á. (2001). Üzleti szervezetek társadalmi és politikai megfelelősége. Vezetéstudomány, 32(2), 42-54. https://unipub.lib.uni-corvinus.hu/4918/1/VT_2001n2p42.pdf

Antal-Pomázi K. (2011). A kis- és középvállalkozások növekedését meghatározó tényezők – A különböző finanszírozási formák hatása a vállalati növekedésre (Műhelytanulmány). Magyar Tudományos Akadémia Közgazdaságtudományi Intézet. https://www.econstor.eu/handle/10419/108214

Audretsch, D.B., Lehmann, E.E., & Schenkenhofer, J. (2018). Internationalization Strategies of Hidden Champions: Lessons From Germany. Multinational Business Review, 26(1), 2-24. https://doi.org/10.1108/MBR-01-2018-0006

Birch, D. (1987). Job Creation in America. Free Press.

Braddy, P.W., Meade, A.W., & Kroustalis, C.M. (2006). Organizational recruitment website effects on viewers’ perceptions of organizational culture. Journal of Business and Psychology, 20(4), 525–543. https://doi.org/10.1007/s10869-005-9003-4

Braddy, P.W., Meade, A.W., Michael, J.J., & Fleenor, J.W. (2009). Internet recruiting: Effects of website content features on viewers’ perceptions of organizational culture. International Journal of Selection and Assessment, 17(1), 9–34. https://doi.org/10.1111/j.1468-2389.2009.00448.x

Brophy, D.J. (1997). Financing the Growth of Entrepreneurial Firms. In Sexton, D.L., & Smilor, R. (Eds.), Entrepreneurship 2000 (pp. 5-27). Upstart Publishers.

Catanzaro, D., Moore, H., & Marshall, T.R. (2010). The impact of organizational culture on attraction and recruitment of job applicants. Journal of Business and Psychology, 25(4), 649–662. https://doi.org/10.1007/s10869-010-9179-0

CBInsights (2021). The complete list of unicorn companies. https://www.cbinsights.com/research-unicorn-companies

CEC (2007). Strategic report on the renewed Lisbon strategy for growth and jobs: launching the new cycle (2008-2010). Keeping up the pace of change. Communication from the Commission to the Spring European Council. COM (2007) 803 final. Part I. Brussels, 11.12.2007. http://ec.europa.eu/growthandjobs/pdf/european-dimension-200712-annual-progress-report/200712-annual-report_en.pdf

Csapó K. (2006). Áttekintés a gyorsan növekvő vállalkozásokat támogató kormányzati programokról. Vállalkozás és Innováció, 1(1), 83-101.

Csapó K. (2007). A gyorsan növekvő, gazella típusú vállalkozások finanszírozási sajátosságai. In Béza, D., Csapó, K., Farkas, Sz., Filep, J., & Szerb, L. (2007). Kisvállalkozások finanszírozása. Perfekt Kiadó.

Csapó K. (2008). A „gazella” vállalkozások és gazdaságpolitikai kezelésük. XXI. Század Tudományos Közlemények. 19(1), 45-56.

Csákné-Filep J., Gosztonyi M., Radácsi L., Szennay Á., & Tímár G. (2022). Vállalkozási környezet és attitűdök Magyarországon. Global Entrepreneurship Monitor (GEM) Nemzeti Jelentés Magyarország 2021-2022. BGE. https://doi.org/10.29180/978-615-6342-24-9

Czakó E. (2009). A lisszaboni stratégia és a vállalati versenyképesség. In Lisszaboni reformok – magyarországi megvalósítás. (pp. 209-220). Magyar Közgazdasági Társaság. http://real.mtak.hu/id/eprint/13566

De Massis, A., Frattini, F., & Quillico, F. (2016). What big companies can learn from the success of the unicorns. Harvard Business Review – Entrepreneurship Digital Article, 1-5. https://hbr.org/2016/03/what-big-companies-can-learn-from-the-success-of-the-unicorns

EC (2000). Presidency Conclusions. European Council 23 and 24 March.

Farkas B., & Lengyel I. (2001). Regionális versenyképesség és kohézió az Európai Unióban. Tér és Társadalom, 15(3-4), 231–252. https://doi.org/10.17649/TET.15.3-4.829

Freimark, A.J., Habel, J., Hülsbömer, S., Schmitz, B., & Teichmann, M. (2018). Hidden champions: Champions of the digital transformation? – A joint study project by IDG Research Services, HCI and ESMT Berlin. IDG Business Media GmbH.

HCI (2022). ESMT Berlin: Hidden Champions Institute. https://esmt.berlin/execed/hci

Hermann, S. (1996). Hidden Champions: Lessons from 500 of the World’s Best Unknown Companies. Harvard Business School Press.

Hermann, S. (2009). Hidden Champions of the Twenty- First Century: Success Strategies of Unknown World Market Leaders. Springer. https://doi.org/10.1007/978-0-387-98147-5.

Huszák L., Kállay L., Mihalkovné Szakács K., & Petheő A.I. (2021). Vállalkozásmenedzsment. Indulás, növekedés, fejlődés. Budapesti Corvinus Egyetem. https://unipub.lib.uni-corvinus.hu/6728/

IFKA (2019). Elkészült a Magyar Multi Program elmúlt egy évét bemutató kötet. https://mmp.ifka.hu/szakertoi-portal/hu/page/magyar-multi-kotet

IFKA (2020a). Magyar Multi Program Programleírás. https://mmp.ifka.hu/hu/page/program-leiras

IFKA (2020b). Magyar Multi Program Minősítési dokumentáció. https://mmp.ifka.hu/hu/page/dokumentumtar

IFKA (2020c). Magyar Multi Program Pályázati Dokumentáció. https://mmp.ifka.hu/backend/hu/page/dokumentumtar

Jáki E., Molnár E., & Kádár B. (2019). Characteristics and challenges of the Hungarian startup ecosystem. Vezetéstudomány, 50(5), 2-12. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2019.05.01

Jonsen, K., Point, S., Kelan, E.K., & Grieble, A. (2021). Diversity and inclusion branding: a five-country comparison of corporate websites. The International Journal of Human Resource Management, 32(3), 616-649. https://doi.org/10.1080/09585192.2018.1496125

Kállay L. (2014). Állami támogatások és gazdasági teljesítmény. Támogatás-túladagolás a magyar gazdaságfejlesztésben? Közgazdasági Szemle, 61(3), 279-298. http://real.mtak.hu/17273/1/Kszemle_CIKK_1460.pdf

Kerékgyártó G. (2022). The Role of Education, in Particular Universities, in Encouraging Young People to Become Entrepreneurs. Köz-gazdaság – Review of Economic Theory and Policy, 17(3), 39-58. https://doi.org/10.14267/RETP2022.03.04

Kresl, P.K., & Singh, B. (1999). Competitiveness and Urban Economy: Twenty-four Large Us Metropolitan Areas. Urban Studies, 36(5–6). 1017–1027. https://doi.org/10.1080/00420989933

Krémer A., Faragó P., Farkas J., Illés I., & Szívós M. (2007). Egyetemek és főiskolák működésének térségfejlesztő hatása Magyarországon=Regional development impact of high education organisations [Monograph]. OTKA Kutatási Jelentések | OTKA Research Reports. OTKA. http://real.mtak.hu/664/

Krugman, P. (1994). Competitiveness: A Dangerous Obsession. Foreign Affairs, 73(2), 28–44. https://doi.org/10.2307/20045917

Lengyel I. (2000). A regionális versenyképességről. Közgazdasági Szemle. 47(12), 962–987. https://econpapers.repec.org/article/ksaszemle/361.htm

Llopis, J., Gonzalez, R., & Gasco, J. (2019). The evolution of web pages for a strategic description of large firms. Economic Research – Ekonomska Istraživanja, 33(5), 1-21. https://doi.org/10.1080/1331677X.2019.1578681

Mikesy Á. (2015). A magyarországi mikro-, kis- és középvállalatok nyitottsága a külső tőkebevonás iránt. Köz-gazdaság – Review of Economic Theory and Policy, 10(1), 113-132. https://retp.eu/index.php/retp/article/view/704

Molnár E. M., & Jáki E. (2021). What qualities do government- owned venture capital investors seek in a new venture? A comparison of investment criteria across pre-seed, seed, and expansion stage startups. Vezetéstudomány, 51(11), 64–76. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2020.11.06

MTI (2022). Nemzetközi szintű magyar cégek kellenek az ország sikeréhez. https://kormany.hu/hirek/gyorgy-laszlo-nemzetkozi-szintu-magyar-cegek-kellenek-az-orszag-sikerehez

OECD (2002). High-growth SMEs and Employment. OECD. https://www.oecd.org/industry/smes/2493092.pdf

Oded, G. (2022). Az emberiség utazása. Libri Kiadó.

Pitti Z. (2000). A gazdasági szereplők jellemzői és a vállalkozások felkészültsége a nemzetközi integrációra. Vezetéstudomány, 31(6), 26-34. https://unipub.lib.uni-corvinus.hu/4990/1/VT_2000n6p26.pdf

Porter, M.E. (1990). The Competitive Advantage of Nations. Free Press.

Porter, M.E. (2000). Location, Competition and Economic Development: Local Clusters in a Global Economy. Economic Development Quarterly, 14(1), 15-34. http://dx.doi.org/10.1177/089124240001400105

Repisky M. (2018). Vállalkozói kudarc – A vég, vagy egy új kezdet? Vezetéstudomány, 49(4), 12-22. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2018.04.02

S. Gubik A., & Farkas S. (2016). A karriermotívumok változásának hatásai a magyarországi hallgatók vállalkozásindítási elképzeléseinek alakulására. Vezetéstudomány, 47(3), 46-55. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2016.03.05

Schumpeter, J.A. (1980). A gazdasági fejlődés elmélete – Vizsgálódás a vállalkozói profitról, a tőkéről, a hitelről, a kamatról és a konjunktúraciklusról. Közgazdasági és Jogi Könyvkiadó.

Szabó K., Aranyossy M., & Bárczy D. (2022). Egyetemi hallgatóból vállalkozó: Vállalkozásfejlesztés mesterszakos hallgatók vállalkozói szándékát támogató és gátló tényezők. Hitelintézeti Szemle, 21(2), 125-151. http://doi.org/10.25201/HSZ.21.2.125

Szentes T. (1998). Nemzeti fejlődés és „versenyképesség” a globalizálódás, transznacionalizálódás és integrációk korában. In Temesi J. (szerk.), 50 éves a Budapesti Közgazdaságtudományi Egyetem: Jubileumi tudományos ülésszak, 1998. október 1-3. (pp. 1681-1689). Budapesti Közgazdaságtudományi Egyetem.

Szerb L. (2005). Vállalkozásindítás, vállalkozói hajlandóság és a vállalkozási környezeti tényezők alakulása Magyarországon a 2000-es évek első felében. Pécsi Egyetemi Kiadó.

The Guardian (2022. oct. 13). The Playlist review – stick with it for the brain-breakingly weird ending. https://www.theguardian.com/tv-and-radio/2022/oct/13/the-playlist-review-netflix-daniel-ek-spotify

Török Á. (1999). A versenyképesség és a technológiamenedzsment. In Inzelt Annamária (szerk.), Bevezetés az innovációmenedzsmentbe (pp. 74-95). Műszaki Könyvkiadó.

Ucbasaran, D., Westhead, P., Wright, M., & Flores, M. (2010). The nature of entrepreneurial experience, business failure and comparative optimism. Journal of Business Venturing, 25(6), 541-555. https://doi.org/10.1016/j.jbusvent.2009.04.001

Varga A. (2016). Regionális fejlesztéspolitikai hatáselemzés. Akadémiai Kiadó. http://real.mtak.hu/49098/

Vecsenyi J. (2003). Vállalkozás – Az ötlettől az újrakezdésig. Aula Kiadó.

Vecsenyi J., & Petheő A. (2023). Vállalkozz okosan (új átdolgozott kiadás). HVG Kiadó.

Vida C. (2023). A hazai innovációs teljesítmény regionális szerkezete. https://fejlodesgazdasagtan.hu/2023/01/29/a-hazai-innovacios-teljesitmeny-regionalis-szerkezete/

Wittenstein, D. (2020). Champions of digital transformation? The dynamic capabilities of hidden champions. ZEW Discussion Papers 20-065, ZEW – Leibniz Centre for European Economic Research.

Wright, M. (2008). Habitual entrepreneurs. Foundations and Trends in Entrepreneurship, 4(4), 309-450. http://dx.doi.org/10.1561/0300000014

Downloads

Published

2023-12-11

How to Cite

Petheő, A., Szabó, K., & Nagy, K. Ákos. (2023). Second-round entrants and winners of the ‘Future Hungarian Multinationals’ in terms of financial, regional and organizational culture. Vezetéstudomány Budapest Management Review, 54(12), 66–78. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2023.12.06

Issue

Section

Studies and Articles


Most read articles by the same author(s)