Impact of marketing mix related capabilities on the competitiveness of exporting medium-sized and large enterprises
DOI:
https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2023.03.01Keywords:
firm-level competitiveness, marketing capabilities, marketing mix, exporting medium-sized and large enterprisesAbstract
Firm-level competitiveness is an important topic not only for managers, but policy makers and researchers alike. The authors investigated the phenomenon of firm competitiveness based on the 2018-2019 top management survey. In this study, they examined the impact of marketing mix-related capabilities on the competitiveness of exporting medium-sized and large firms. The sample consisted of n = 119 firms, which is representative of size and export activity. A factor analysis was performed and OLS regression models were calculated based on the factors created from the capabilities related to the marketing mix. Based on their results, the capabilities related to the marketing mix have a significant positive impact on both firm-level competitiveness and its sub-indices. Due to the chosen population, the authors assume that product related capabilities may be more of a qualifying criteria, while promotion may function as a contract winning criteria in the process of satisfying consumer needs.Downloads
References
American Marketing Association, AMA. (2017). Definition of Marketing. https://www.ama.org/thedefinition-of-marketing-what-is-marketing/
Ataman, M. B., VanHeerde, H. J., & Mela,C. F. (2010). The long term effect of marketing strategy on brand sales. Journal of Marketing Research, 47(5), 866-882. https://doi.org/10.1509/jmkr.47.5.866
Barney, J. B. (1991). Firm resources and sustained competitive advantage. Journal of Management 17(1), 99–120. https://doi.org/10.1177/014920639101700108
Bauer, A. & Agárdi, I. (2012). Értékesítési rendszer és exporttevékenység szerepe a versenyképességben: TM 9. sz. műhelytanulmány. BCE Vállalatgazdaságtan Intézet, Budapest. http://edok.lib.uni-corvinus.hu/373/1/TM9_Bauer_Agardi.pdf
Bauer, A., Berács, J., & Gáti, M. (2019). Marketingkutatások változásai – visszatekintő elemzés egy tudományos folyóiratban megjelent publikációk alapján. Vezetéstudomány, 50(12), 32-49. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2019.12.04
Berács, J., Hooley, G., Sajtos L., & Keszey T. (2003). Marketing-erőforrások koncepcionális megközelítése. Vezetéstudomány, 34(2), 2–13. http://unipub.lib.unicorvinus.hu/4596/1/VT_2003n2p2.pdf
Bund, H. & Carroll J. W. (1957). The changing role of the marketing function. Journal of Marketing, 21(3), 268- 325. https://doi.org/10.1177/002224295702100302
Chikán, A. & Czakó, E. (2005). Kutatási tervtanulmány: Versenyben a világgal, 2004-2006, Gazdasági versenyképességünk vállalati nézőpontból című kutatás: 1. sz. műhelytanulmány. Budapesti Corvinus Egyetem, Vállalatgazdaságtan Intézet, Versenyképesség Kutató Központ, Budapest.
Chikán, A. & Czakó, E. (2008). Versenyképesség – ahogyan a vállalatvezetők: Versenyben a világgal 2004–2006 gazdasági versenyképességünk vállalati nézőpontból című kutatás: 49. számú műhelytanulmány. Budapesti Corvinus Egyetem Vállalatgazdaságtan Intézet Versenyképesség Kutató Központ, Budapest. http://edok.lib.uni-corvinus.hu/325/1/49_mht_Chik%C3%A1n_Czak%C3%B3.pdf
Chikán, A. (2006). A vállalati versenyképesség mérése. Pénzügyi Szemle, 52(1), 42–56. https://www.asz.hu/storage/files/files/penzugyiszemle/2006/pu_szemle_0601.pdf?download=true
Chikán, A. & Gelei, A. (2007). Vállalati versenyképesség – a vevői érték és a képességalapú megközelítés összekapcsolása. Vezetéstudomány, 38(3), 2-11. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2007.03.01
Chikán, A., Czakó, E., Demeter, K., & Losonci, D. (2019a). Versenyben a világgal? – A mikrogazdasági versenyképességi kutatások eredményei, 1995-2018. Vezetéstudomány, 50(12), 16-31. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2019.12.03
Chikán, A., Czakó, E., Kiss-Dobronyi, B., & Losonci, D. (2022). Firm competitiveness: A general model and a manufacturing application. International Journal of Production Economics, 243, 108316. https://doi.org/10.1016/j.ijpe.2021.108316
Chikán, A., Csutora, M., Czakó, E., Demeter, K., Harangozó, G., Hoffmann, K., Kazainé Ónodi, A., Kolos, K., Losonci, D., Móricz, P., Stocker, M., Tóbiás, D. & Wimmer, Á. (2019b). A 4. ipari forradalom küszöbén. Gyorsjelentés a 2019. évi kérdőíves felmérés eredményeiről: Working Paper. Versenyképesség Kutató Központ – VTO Alapítvány, Budapest. http://unipub.lib.uni-corvinus.hu/4328/1/Gyorsjelentes_2019_Versenykepesseg.pdf
Cochran, W.G. (1963). Sampling technique (2nd ed.). New York: John Wiley & Sons Inc.
Csipkés, M. & Bácsi, B. (2018). A marketingkommunikációs eszközök jelentősége a fiatalok körében. ECONOM, 7(1), 39-50. https://doi.org/10.17836/EC.2018.1.039
Day, G.S. (1994). The capabilities of market-driven organizations. Journal of Marketing, 58(4), 37–52. https://doi.org/10.2307/1251915
De Montreuil Carmona, L.J. & Gomes, G. (2021). Measuring competitiveness through the global competitiveness project framework: the Brazilian experience. Competitiveness Review, 31(3), 439-461. https://doi.org/10.1108/CR-12-2019-0164
Demeter, K. & Kolos, K. (2006). Marketing, termelés vagy logisztika? Melyik befolyásolja leginkább a vállalati eredményességet?: 31. sz. műhelytanulmány. Budapesti Corvinus Egyetem Vállalatgazdaságtan Intézet Versenyképesség Kutató Központ, Budapest. https://docplayer.hu/7826808-Marketing-termeles-vagy-logisztika-melyik-befolyasolja-leginkabb-a-vallalati-eredmenyesseget.html
Dutta, S., Zbaracki, M., & Bergen, M. (2003). Pricing process as a capability: a case study. Strategic Management Journal, 24, 615-630. https://doi.org/10.1002/smj.323
Dvoulety, O., & Blazková, I. (2021). Determinants of competitiveness of the Czech SMEs: findings from the global competitiveness project. Competitiveness Review: An International Business Journal, 31(3), 361- 378. https://doi.org/10.1108/cr-01-2020-0007
Fejes, B. B. (2020). A vállalati versenyképesség erőforrás-, és driver alapú megközelítésének vizsgálata, az ezek közti összefüggések feltárása. Budapesti Corvinus Egyetem, Közgazdazdaságtudományi Kar, Tudományos Diákköri Konferencia, Budapest. http://publikaciok.lib.uni-corvinus.hu/publikus/tdk/fejes_b_b_2020.pdf
Felsmann, B., Ferincz, A., & Kárpáti, Z. (2022). Erőforrások és képességek a vállalati versenyképesség tükrében: Egy empirikus vizsgálat tanulságai. Vezetéstudomány, 53(4), 2-16. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2022.04.01
Foss, N. J. & Knudsen, C. (1996). Towards a competence theory of the firm. London, UK: Routledge.
Gáti, M. & Kolos, K. (2012). Az elektronikus kereskedelem alkalmazása a hazai vállalatok körében – a piacorientáció és a marketingkörnyezet szerepe. Vezetéstudomány, 42(2. ksz), 91-97. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2012.ksz2.09
Greene, W. E., Walls, G., D., & Schrest, L. J. (1994). Internal marketing, the key to external marketing success. Journal of Services Marketing, 8(4), 5-13. https://doi.org/10.1108/08876049410070682
Gyulavári, T. (2011). A vállalatok árképzési gyakorlata a versenyképesség szolgálatában. Vezetéstudomány, 42(1. ksz), 46-52. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2011.ksz.05
Horváth, K. & Laufente, E. (2020). A non-parametric analysis of the effect of the configuration of competitive pillars on competitive efficiency. Competitiveness Review: An International Business Journal, 31(3), 379- 396. https://doi.org/10.1108/CR-12-2019-0143.
Kenesei, Z. & Gyulavári, T. (2012). A marketing-erőforrások hatása a vállalati versenyképességre. Vezetéstudomány, 43(2. ksz), 72-79. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2012.ksz2.07
Kenesei, Z. & Gyulavári, T. (2013). A marketing szerepe a vállalati versenyképességben. Marketing & Menedzsment, 47(3), 3–18. https://journals.lib.pte.hu/index.php/mm/article/view/636
Kohli, A. K. & Jaworski, B. J. (1990). Market orientation: the construct, research propositions, and managerial implications. Journal of Marketing, 54(2), 1-18. https://doi.org/10.2307/1251866
Kontor, E. (2014). Az erőforrás-alapú elmélet és a marketing kapcsolódási pontjai – a piacorientáció mint marketing-erőforrás. Vezetéstudomány, 45(12), 38-52. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2014.12.04
Kotler, P. (2009). Marketing: The underappreciated workhorse. Market Leader, Quarter 2, 8–10.
Kotler, P. & Keller, K. L. (2016). A framework for marketing management. Boston, MA: Pearson.
Kovács, B. & Szakály, Z. (2020). A piacorientáció konstrukciójának aktualizálása a holisztikus marketingkoncepció segítségével. Jelenkori Társadalmi és Gazdasági Folyamatok, 15(1-2), 11-21. https://doi.org/10.14232/jtgf.2020.1-2.11-21
Központi Statisztikai Hivatal (KSH). (2022a). 9.1.1.16. A vállalkozások teljesítménymutatói létszámkategória szerint. https://www.ksh.hu/stadat_files/gsz/hu/gsz0017.html
Központi Statisztikai Hivatal (KSH). (2022b). 6.3.2.1.2. Number of registered business units by legal form, 31.December 2011). https://www.ksh.hu/docs/eng/xstadat/xstadat_annual/i_qvd009b.html
Központi Statisztikai Hivatal (KSH). (2022c). 3.5.32. Number of enterprises, imports and exports by enterprise size class, types of enterprise and owners (2013). https://www.ksh.hu/docs/eng/xstadat/xstadat_annual/i_qkt032a.html
Lányi, B., Hornyák, M., & Kruzslicz, F. (2021). The effect of online activity on SMEs’ competitiveness. Competitiveness Review: An International Business Journal, 31(3), 477-496. https://doi.org/10.1108/CR-01-2020-0022
Laufente, E., Leiva, J.C., Moreno-Gómez, J., & Szerb, L. (2020). A nonparametric analysis of competitiveness efficiency: The relevance of firm size and the configuration of competitive pillars. Business Research Quarterly, 23(3), 203-216. https://doi.org/10.1177/2340944420941440
Laufente, E., Szerb, L., & Rideg, A. (2020). A system dynamics approach for assessing SMEs’ competitiveness. Journal of Small Business and Enterprise Development, 27(4), 555-578. https://doi.org/10.1108/JSBED-06-2019-0204
Lauterborn, B. (1990). New marketing litany: Four ps Passé: C-Words take over. Advertising Age, 61(41), 26.
Londhe, B. R. (2014). Marketing mix for next generation marketing. Procedia Economics and Finance, 11, 335- 340. https://doi.org/10.1016/S2212-5671(14)00201-9.
Lovelock, C.H. (1996). Services Marketing (3rd ed.). Upper Saddle River, NJ.: Prentice Hall.
Márkus, G. & Rideg, A. (2021). A magyar mikro-, kisés középvállalatok versenyképessége és pénzügyi teljesítménye. Közgazdasági Szemle, 68(6), 617–644. https://doi.org/10.18414/KSZ.2021.6.617
McKenna, R. (1991). Marketing is everything. Harvard Business Review, 69(1), 65-79. https://hbr.org/1991/01/marketing-is-everything
Narver, C. & Slater, S. F. (1995). Market orientation and the learning organization. Journal of Marketing, 59(3),63-74. https://doi.org/10.2307/1252120
Parányi, Gy. (1999). Vállalati versenyképesség, potenciál és minőségképesség. Vezetéstudomány, 30(1), 31-42. http://unipub.lib.uni-corvinus.hu/5059/1/VT_1999n1p31.pdf
Prokai, Zs.L. (2020). Hogyan tudja a marketing biztosítani a vállalati versenyképességet a magyar FMCG szektorban a koronavírus okozta világjárvány idején? (Doktori értekezés). BCE Gazdálkodástudományi Kar, Budapest. http://publikaciok.lib.uni-corvinus.hu/publikus/szd/Prokai_Zsofia_Luca_2020.pdf
Riaz, W. (2011). Marketing mix, not branding. Asian Journal of Business and Management Sciences, 1(11), 43-52. https://www.researchgate.net/profile/Muhammad-Tanveer-27/publication/267798158_Marketing_Mix_Not_Branding/links/59c8f2db458515548f3d9b3e/Marketing-Mix-Not-Branding.pdf
Sajtos, L. & Mitev, A. (2007). SPSS kutatási és adatelemzési kézikönyv. Budapest: Alinea Kiadó.
Somogyi, M. (2009). A vállalati versenyképesség modellje (VVM) mint a vállalati versenyképesség mérésének új módszere. Miskolc: Miskolci Egyetem Vezetéstudományi Intézet.
Stocker, M., & Várkonyi, L. (2022). Impact of market orientation on competitiveness: Analysis of internationalized medium-sized and large enterprises. Entrepreneurial Business and Economics Review, 10(1), 81-95. https://doi.org/10.15678/EBER.2022.100106
Stone, M. (1998). The future of relationship marketing: towards transparent marketing? Journal of Database Marketing, 6(1), 11–23.
Szerb, L. (2010). A magyar mikro-, kis- és középvállalatok versenyképességének mérése és vizsgálata. Vezetéstudomány, 41(12), 20-34. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2010.12.02.
Vas, I. E. M. (2002). A vállalati versenyképesség változó faktorai (Doktori értekezés). Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem, Budapest. https://repozitorium.omikk.bme.hu/handle/10890/138
Vasné Egri, M. (2000). A vállalati versenyképesség néhány tényezője. Tudományos Közlemények, 2, 57-76. http://epa.oszk.hu/02000/02051/00017/pdf/EPA02051_Tudomanyos_Kozlemenyek_02_2000_oktober_057-076.pdf
Vasné Egri, M. (2001). A vállalati versenyképesség vizsgálata empirikus kutatási adatok felhasználásával. Vezetéstudomány, 32(6), 29-40. http://unipub.lib.unicorvinus.hu/4875/1/VT_2001n6p29.pdf
Wernerfelt, B. (1984). A resource‐based view of the firm. Strategic Management Journal, 5(2), 171-180. http:// www.jstor.org/stable/2486175
Wimmer, Á. & Csesznák, A. (2021). A hazai vállalatok versenyképességi jellemzői a negyedik ipari forradalom idején. Versenyképesség könyvsorozat. Budapest: Alinea Kiadó – BCE Versenyképesség Kutató Központ. https://doi.org/10.14267/978-615-5669-49-1
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Vezetéstudomány / Budapest Management Review
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors assign copyright to Vezetéstudomány / Budapest Management Review. Authors are responsible for permission to reproduce copyright material from other sources.