Az értékáram-alapú szervezet empirikus vizsgálata öt magyarországi termelő üzem példáján keresztül

Authors

  • Zsuzsanna Bathory Corvinus University of Budapest

DOI:

https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2020.03.01

Keywords:

lean organization, value stream based organization, matrix organization, horizontal organization

Abstract

Lean management has become a much-researched topic in operations and service management. Nowadays beyond its technical aspects, the analysis of soft factors (corporate culture, organization, management, human resource management, knowledge transfer practices) have come to the fore. However, there are few sources available to the lean organization to find out what organizational changes are taking place alongside the lean application, and what organizational structures are being developed. In this study, the author is presenting the lean organizational structure, the international examples, and with the help of five Hungarian corporate solutions and the literature of organizational theories synthesizes the lean organizational forms.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Zsuzsanna Bathory, Corvinus University of Budapest

PhD student

References

Anand, N., & Daft, R. L. (2007). What is the Right Organization Design? Organizational Dynamics, 36(5), 329-344. http://doi.org/10.2139/ssrn.961013

Antal-Mokos, Z., Balaton, K., Drótos, Gy., & Tari, E. (2000). Stratégia és szervezet. Budapest: KJKKERSZÖV Jogi és Üzleti Kiadó Kft.

Aradi, M. (2015). TERMESZ, termelési szervezet ésszerűsítése a Sanofi újpesti telephelyén – Termelési szervezet kialakítása értékáram alapon. Magyar Minőség, 24(7), 26-33.

Burns, L. R. (1989). Matrix Management in Hospitals: Testing Theories of Matrix Structure and Development. Administrative Science Quarterly, 34(3), 349-368. https://doi.org/10.2307/2393148

Daft, R. L. (2008). Organization Theory and Design. Boston: Cengage Learning.

Daft, R. L. (1998). Organization Theory and Design. Boston: South Western College Publishing.

Davis, M., & Lawrence, P. R. (1978). Problems of Matrix Organizations. Harvard Business Review, May-June, 131-139.

Demeter, K. (2007). Termelés Magyarországon európai összehasonlításban. Vezetéstudomány, 38(2), 22-33.

Demeter, K., & Losonci, D. (2016). A lean tudás átadásának gyakorlata multinacionális hálózatokban. Vezetéstudomány, 47(12), 61-71. https://doi.org/10.14267/veztud.2016.12.06

De Toni, A., & Tonchia, S. (1996). Lean organization, management by process and performance measurement. International Journal of Operations & Production Management, 16(2), 221-236. https://doi.org/10.1108/01443579610109947

Dobák, M. (szerk.) (2002). Szervezeti formák és vezetés. Budapest: KJK-KERSZÖV.

Dobák, M., & Antal, Zs. (2010). Vezetés és szervezés –Szervezetek kialakítása és működtetése. Budapest:Aula Kiadó.

Flynn, B. B., Schroeder, R. G., & Flynn, E. J. (1999). World class manufacturing: an investigation of Hayes and Wheelwright’s foundation. Journal of Operations Management, 17(3), 249-269. https://doi.org/10.1016/s0272-6963(98)00050-3

Giffi, C., Roth, A., & Seal, G.M. (1990). Competing in World Class Manufacturing: America’s 21st Century Challenge. Boston: Business One Irwin. https://doi.org/10.5860/choice.28-5159

Haug, P. (n.a.): Value stream management: empirical evidence on lean organizational structures. Retrieved from: http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.575.8078&rep=rep1&type=pdf

Hayes, R. H., & Wheelwright, S. C. (1984). Restoring Our Competitive Edge: Competing Through Manufacturing. Chichester: John Wiley & Sons. https://doi.org/10.1177/104225878501000108

Hernaus, T. (2008). Process-based Organization Design Model: Theoretical Review and Model Conceptualization. Working Paper Series, Paper No. 08-06. University of Zagreb, Faculty of Economics and Business. https://doi.org/10.2139/ssrn.1719657

Hines, P., Holweg, M., & Rich, N. (2004). Learning to evolve – A review of contemporary lean thinking. International Journal of Operations & Production Management, 24(10), 994-1011. https://doi.org/10.1108/01443570410558049

Holweg, M. (2007). The genealogy of lean production. Journal of Operations Management, 25(2), 420-437.https://doi.org/10.1016/j.jom.2006.04.001

Jenei, I. (2008). Egészségügyi folyamatok karcsúsításának vizsgálata (PhD-disszertáció tervezet). Budapesti Corvinus Egyetem, Gazdálkodástani Doktori Iroda,Vállalatgazdaságtan Intézet, Budapest.

Jenner, R. A. (1998). Dissipative Enterprises, Chaoes, and the Principles of Lean Organizations. Omega, 23(3), 397-407. https://doi.org/10.1016/s0305-0483(97)00067-4

Kelemen, T. (2009). A lean management megvalósításának jellegzetes problémái. Vezetéstudomány, 40(Ksz), 62-67.

Kieser, A. (1995). Szervezetelméletek. Budapest: Aula Kiadó.

Knight, K. (1976). Matrix organization: A review. Journal of Management Studies, 13(2), 111-130. https://doi.org/10.1111/j.1467-6486.1976.tb00528.x

Koltai T. (2003). A termelésmenedzsment alapjai II. Budapest: Műegyetemi Kiadó.

Kovács, Z., & Rendesi, I. (2015). A lean projektek hatásai. Vezetéstudomány, 46(2), 15-24.

Krafcik, J. F. (1988). Triumph of the Lean Production System. Sloan Management Review, 30(1), 41–52.

Liker, J. K. (2008). A Toyota-módszer – 14 vállalatirányítási alapelv. Budapest: HVG Kiadó.

Liker, J. K. (2004). The Toyota Way – 14 Management Principles from the World’s Greatest Manufacturer. New York: McGraw-Hill.

Liker, J. K. (1997). Becoming lean – Inside stories of U.S. manufacturers. New York: Productivity Press.

Losonci, D. (2014). Emberierőforrás-menedzsment gyakorlatok a lean termelési rendszerben (PhD disszertáció). Budapesti Corvinus Egyetem, Gazdálkodástani Doktori Iskola, Vállalatgazdaságtan Intézet, Budapest. https://doi.org/10.14267/phd.2014070

Losonci, D. (2010). Bevezetés a lean menedzsmentbe – a lean stratégiai alapjai. 119. sz. Műhelytanulmány. Budapest: Budapesti Corvinus Egyetem, Vállalatgazdaságtan Intézet. Elérhető: http://unipub.lib.uni-corvinus.hu/161/1/Losonci119.pdf

Marchwinski, C. (2006). Shifting to value-stream managers: a shop-floor revolution lead to a revolution in plant organization. Elérhető: https://www.lean.org/common/display/?o=800

Molnár, Sz. (2015). Célok, folyamatok, emberek – Egy lean transzformáció sikertényezői és buktatói. Isofórum XXII. Nemzeti Minőségügyi Konferencia, 2015.09.17., Balatonalmádi. Elérhető: http://www.isoforum.hu/media/programnaptar/files/MolnarSzabolcs-eloadas.pdf

Monden, Y. (1981a). Smoothed production lets Toyota adapt to demand changes and reduce inventory. Industrial Engineering, 13(8), 42-51. https://doi.org/10.1007/978-1-4615-9714-8_4

Monden, Y. (1981b). Adaptable Kanban system helps Toyota maintain just-in-time production. Industrial Engineering, 13(5), 28-46. https://doi.org/10.1007/978-1-4615-9714-8_2

Németh, B. (2013). A lean menedzsment rendszer alkalmazása Magyarországon. Minőség és Megbízhatóság, 47(5), 213-217.

Netland, T. (2013). Exploring the phenomenon of company-specific production systems: one-best-way or own-best-way? International Journal of Production Research, 51(4), 1084-1097. https://doi.org/10.1080/00207543.2012.676686

Nikolenko, A. & Kleiner, B. H. (1996). Global trends in organizational design. Work Study, 45(7), 7, 23-26.Ohno, T. (1988). Toyota Production System: Beyond Large-Scale Production. New York: Productivity Press.

Osterloh, M. (2007). Organisation IIA: Das management von Strukturen und Prozessen. Institut für Organisation und Unternehmenstheorien. Retieved from: https://docplayer.org/6695920-Organisation-iia-das-management-von-strukturen-und-prozessen-prof-dr-margit-osterloh.html

Ostroff, F. (1999). The Horizontal Organization. Oxford:Oxford University Press.

Raghunathan, K. (2006). Productivity Improvement in Downstream EPC Projects using Value Streams based Organization (MIT Thesis). Cambridge, Mass.: Massachusetts Institute of Technology.

RBHH (2017). RBHH Értékáram Tájékoztató. Miskolc: Robert Bosch Elektronika Kft.

Robert Bosch GmbH (2015). Bosch Production System –Always. Doing. Better. Stuttgart: Robert Bosch GmbH.

Robert Bosch GmbH (2013). Bosch Production System –Always. Doing. Better. Stuttgart: Robert Bosch GmbH.

Rother, M., & Shook, J. (2012). Tanulj meg látni – Az értékfolyamat-térképezés szerepe az értékteremtésben és a veszteség kiküszöbölésében. Budapest: LEI Magyarországi Egyesülete.

Schonberger, R. J. (1986). World Class Manufacturing. New York: Free Press.

Schonberger, R. J. (1983). Japanese Manufacturing Techniques: Nine Hidden Lessons in Simplicity. Operations Management Review, March 1983, 13-15.

Schmenner, R. W., & Swink, M. L. (1998). On theory in operations management. Journal of Operations Management, 17(1), 97-113. https://doi.org/10.1016/s0272-6963(98)00028-x

Seprényi, Gy., & Papp, Cs. (2017). Értékáram szervezet – a sikeres felhasználó-központú vállalati struktúra. Elektronikai Ipari Supply Chain Konferencia, 2017.05.24., Budaörs.

Shah, R., & Ward, P. T. (2007). Defining and developing measures of lean production. Journal of Operations Management, 25(4), 785-805. https://doi.org/10.1016/j.jom.2007.01.019

Shah, R., & Ward, P. T. (2003). Lean manufacturing: context, practice bundles, and performance. Journal of Operations Management, 21(2), 129–149. https://doi.org/10.1016/s0272-6963(02)00108-0

Shook, J. (2014). Lean Management Transformation. Lean Management Institute of India, Keynote Speech, Nov 2014. Retrieved from: http://www.leaninstitute.in%2Fwp-content%2Fuploads%2F2014%2F11%2Fkeynote-1-john-shook-lean-transformation-model.ppt

Smeds, R. (1994). Managing Change towards Lean Enterprises. International Journal of Operations & Production Management, 14(3), 66-82. https://doi.org/10.1108/01443579410058531

Spector, B. (2013). Implementing organizational change – Theory into practice. Upper Saddle River: Pearson Education Inc.

Sugimori, Y., Kusunoki, K., Cho, F., & Uchikawa, S. (1977). Toyota production system and Kanban system Materialization of just-in-time and respectfor- human system. International Journal of Production Research, 15(6), 553–565. https://doi.org/10.1080/00207547708943149

Toarniczky, A., Imre, N., Jenei, I., Losonci, D., & Primecz, H. (2012). A lean kultúra értelmezése és mérése egy egészségügyi szolgáltatónál. Vezetéstudomány, 43(Ksz), 106-120.

Voss, C. A. (1995). Alternative paradigms for manufacturing strategy. International Journal of Operations & Production Management, 15(4), 5-16. https://doi.org/10.1108/01443579510083587

Womack, J. P., & Jones, D. T. (2009). Lean szemlélet. Budapest: HVG Kiadó.

Womack, J. P., & Jones, D. T. (1996). Lean thinking: banish waste and create wealth in your corporation. New York: Free Press.

Womack, J. P., & Jones, D. T. (1994). From Lean Production to Lean Enterprise. Harvard Business Review, 72(2), 93-103.

Womack, J. P., Jones, D. T., & Roos, D. (1990). The Machine that Changed the World. Huddersfield: Rawson Associates.

Downloads

Published

2020-03-07

How to Cite

Bathory, Z. (2020). Az értékáram-alapú szervezet empirikus vizsgálata öt magyarországi termelő üzem példáján keresztül. Vezetéstudomány Budapest Management Review, 51(3), 2–16. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2020.03.01

Issue

Section

Articles