The digital maturity of Hungarian small and medium sized enterprises

The Digimeter index: research results

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2023.10.06

Keywords:

corporate digitalization, small and medium-sized enterprises (SMEs), Hungary, maturity models, Digimeter

Abstract

This article is the second in a two-part series of articles presenting the methodology and main findings of the Digimeter research series on SME digitalisation (the first part presented the theoretical foundations). The Digimeter research series aims to systematically measure SME digitalisation in Hungary in six dimensions: digital presence; digital life; business management; sales and marketing; finance; IT security. Results show there was no significant development between 2020 and 2022. SMEs in Hungary are using IT tools below their potential. Digimeter data are available using the same methodology and the questions asked are not based on subjective judgements of readiness. The limitation of the research series is that it does not measure individual differences in digitalisation between economic sectors due to the consistent methodology. The long-term goal of Digimeter is to identify what could make the digitalisation of Hungarian SMEs more efficient.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Róbert Pintér, Corvinus University of Budapest

assistant professor

References

BDC (é.n.). Digital maturity assessment [on-line]. https://www.bdc.ca/en/articles-tools/entrepreneur-toolkit/business-assessments/digital-maturity

Brávácz I. & Krebsz R. (2021). A magyar kis- és középvállalkozások digitális fejlettsége – Lehetünk-e digitális éllovasok? Külgazdaság, 65(9-10), 60-85. https://doi.org/10.47630/KULG.2021.65.9-10.60

Digiméter (2020). A koronavírus hatása a vállalkozások működésére és digitális innovációs lehetőségeire [on-line]. https://digimeter.hu/wp-content/uploads/2020/07/Digimeter_koronavirus-1.pdf

Digiméter (2021). Hazai digitalizáció 2021. Kutatás a kis- és középvállalkozások körében [on-line]. https://digimeter.hu/wp-content/uploads/2021/10/Digimeter_2021_osz_osszefoglalo.pdf

Digiméter (2022). Hazai digitalizáció 2022. Kutatás a kis- és középvállalkozások körében [on-line]. https://digimeter.hu/wp-content/uploads/2022/10/Digimeter_2022_osz_osszefoglalo.pdf

EFAA (2020). EFAA Digital Competency Maturity Model: at a Glance [on-line]. https://efaa.com/wp-content/uploads/2021/07/20200903_EFAADCMMAtaGlance-FINAL.pdf

Elter, F. & Gooderham, P. & Dasi, A. & Pedersen, T. (2018). The digital future of Telcos: Dumb pipes or crucial partners in innovation of new business models? Beta, 32(2), 131-147. https://doi.org/10.18261/issn.1504-3134-2018-02-01

European Commission. (2022). A digitális gazdaság és társadalom fejlettségét mérő mutató (DESI), 2022 Magyarország [on-line]. https://ec.europa.eu/newsroom/dae/redirection/document/88750

Gubán, Á. & Sándor, Á. (2021). A KKV-k digitálisérettség- mérésének lehetőségei. Vezetéstudomány, 52(3), 13-28. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2021.03.02

KSH. (2018). A kis- és középvállalkozások jellemzői, 2018 [online] https://www.ksh.hu/docs/hun/xftp/idoszaki/pdf/KKV18.pdf

Lloyds Bank. (2022). UK Business Digital Index 2022 [online] https://www.lloydsbank.com/assets/resource-centre/pdf/businessdigitalindexreport.pdf

Microsoft. (2017). A digitális érettség mérhető és fejleszthető [on-line]. https://news.microsoft.com/hu-hu/2017/11/08/digitalis-erettseg-merheto-es-fejlesztheto/

Nagy B. (2021): Helyzetjelentés a vállalkozások digitális átalakulásáról kelet-közép-európai környezetben. Köz-gazdaság, 16(2), 91-101. https://doi.org/10.14267/RETP2021.02.07

Neirotti, P., & Raguseo, E. (2017). On the contingent value of IT-based capabilities for the competitive advantage of SMEs: Mechanisms and empirical evidence. Information and Management, 54(2), 139–153. https://doi.org/10.1016/j.im.2016.05.004

Portfolio (2016. 09. 23). Egyetlen infografikán a magyar cégek digitális érettsége [on-line]. https://www.portfolio.hu/uzlet/20160923/egyetlen-infografikan-a-magyar-cegek-digitalis-erettsege-237700

PwC. (2016). Industry 4.0: Building the digital enterprise [on-line]. https://www.scribd.com/document/350800351/Industry-4-0-Building-Your-Digital-Enterprise-April-2016

Vodafone (é.n.): Vodafone Business Index [online]. https://vodafonebusinessindex.vodafone.hu/

Downloads

Published

2023-10-16

How to Cite

Pintér, R. (2023). The digital maturity of Hungarian small and medium sized enterprises: The Digimeter index: research results. Vezetéstudomány Budapest Management Review, 54(10), 66–75. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2023.10.06

Issue

Section

Studies and Articles