Public accounting at the service of local governance

How accounting contributes to local government management

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2024.KSZ.06

Keywords:

accruals, qualitative research, public finance, accounting, public finance decision-making, municipal subsystem

Abstract

The accrual-based approach has been adopted in Hungarian public sector accounting since 2014, providing nearly a decade to assess its effectiveness and contribution to public finance management. The literature supports accrual accounting for its ability to enhance management transparency, ensure accurate cost recording, and promote good governance. In Hungary, most of the focus has been on implementation circumstances and potential benefits. Therefore, the authors aimed to evaluate how accrual accounting impacts municipal management. This study employed qualitative research, conducting structured interviews with six highly qualified experts in the field. The findings indicate that while public sector accounting works well overall, it primarily relies on cash-based budgetary accounting. Despite its potential usefulness for operations, accrual accounting remains underutilized in key functional areas of management.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Balázs Tóth, University of Szeged

assistant professor

Szilárd Hegedűs, Budapest Business University

college associate professor

References

Arnaboldi, M., & Lapsley, I. (2009). On the Implementation of Accrual Accounting: A Study of Conflict and Ambiguity. European Accounting Review, 18(4), 809–836. https://doi.org/10.1080/09638180903136225

Babbie, E. (2001). A társadalomtudományi kutatás módszertana. Balassi Kiadó.

Barton, A. (2009). The Use and Abuse of Accountin in the Public Sector Financial Management Reform Program in Australia. Abacus, 45(2), 221–248. https://doi.org/10.1111/j.1467-6281.2009.00283.x

Bathó, F. (2012). Melyik úton, merre tovább? Az eredményszemléletű számvitelre történő áttérés elvi programja. Pénzügyi Szemle, 57(4), 426-443.

Benedek, M., Szenténé Tubak, K., & Béres D. (2014). Belső kontrollok a települési önkormányzatoknál. Pénzügyi Szemle, 59(3), 316-329.

Borbély, T., Szikszainé Király, M., & Kakas, S. (2021). Eredményszemléletű számvitel – egy kihasználatlan lehetőség a költségvetési szervek teljesítményének mérésére. Pénzügyi Szemle, 66(2. különszám), 51–72. https://doi.org/10.35551/PSZ_2021_k_2_3

Bordás, P. (2017). Feladatfinanszírozás-e a feladatfinanszírozás? A magyar önkormányzatok támogatási rendszerének értékelése. Közjogi Szemle, 10(2), 56–64. https://real.mtak.hu/74496/

Brorström, B. (1998). Accrual Accounting, Politics and Politicians. Financial Accountability & Management, 14(4), 319–333. https://doi.org/10.1111/1468-0408.00068

Carlin, T.M. (2005). Debating the Impact of Accrual Accounting and Reporting in the Public Sector. Financial Accountability and Management, 21, 309–336. https://doi.org/10.1111/j.0267-4424.2005.00223.x

Christaens, J., & Rommel, J. (2008). Accrual Accounting Reforms: Only for Businesslike (Parts of) Governments. Financial Accountability and Management, 24(1), 59–75. https://doi.org/10.1111/j.1468-0408.2008.00443.x

Európai Bizottság. (2013). Report from the Commission to the Council and the European Parliament. Towards Implementing Harmonised Public Sector Accounting standards in Member States. The Suitability of IPSAS for Member States. http://www.epsas.eu/en/documents/1_EN_ACT_part1_v5.pdf

Guthrie, J. (1998). Application of Accrual Accounting un the Australian public Sector – Rhetoric or Reality? Financial Accountability & Management, 14(1), 1–19. https://doi.org/10.1111/1468-0408.00047

Győrffi, D., Hegedűs, M., Lukács, J., & Printz, J.K. (2020). Az államháztartás könyvvizsgálatának negyedszázada. Számvitel, Adó, Könyvvizsgálat, 62(7-8) 56-58. https://szak-ma.hu/konyvvizsgalat/az-allamhaztartas-konyvvizsgalatanak-negyedszazada-102528

Hegedűs, Sz., & Novoszáth, P. (2018). Az önkormányzati rendszer átalakításának okai és az adósságkonszolidáció. Területi Statisztika, 58(6), 595-609. https://doi.org/10.15196/ts580603

Jorge, S., Jesus, M.A.J.d., & Nogueira, S.P. (2019). The use of budgetary and financial information by politicians in parliament: a case study”. Journal of Public Budgeting, Accounting & Financial Management, 31, 539-557. https://doi.org/10.1108/JPBAFM-11-2018-0135

Kallio, H., Pietila, A., Johnson, M., & Kangasniemi, M. (2016). Systematic methodological review: developing a framework for a qualitative semi-structured interview guide. Journal of Advanced Nursing, 72(12), 2954-2965. https://doi.org/10.1111/jan.13031

Kéri, A. (2019). Nemzetközi hallgatói motivációk, elvárások, elégedettség és lojalitás – kvalitatív longitudinális kutatás a Szegedi Tudományegyetemen mesterképzést végzett hallgatók körében. Vezetéstudomány, 50(1), 41-54 https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2019.01.04

Kovács, Á. (2014). Vázlatos betekintés a közpénzügyi döntéshozatalba. Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet.

Kovács, Zs.I., & Lippai-Makra, E. (2023). Intellectual capital disclosure and non-financial reporting – current issues related to policymaking. Prosperitas, 10(3), 4. https://doi.org/10.31570/prosp_2022_0048

Kozma, M. (2016). A Public-Private Partnership Magyarországon – Miért nem működik, és hogyan működhetne? Vezetéstudomány, 47(2), 19-32. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2016.02.03

Kvale, S., & Brinkmann, S. (2009). Interviews: Learning the craft of qualitative research interviewing. Sage.

Lakatos, L.P. (2013). A számviteli érdekhordozói elméletek evolúciója és a szabályozás – klasszikus tézisek és új irányok a pénzügyi beszámolásban. Vezetéstudomány, 44(5), 47-59. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2013.05.05

Lapsley, I., Mussari, R., & Paulsson, G. (2009). On the Adoption of Accrual Accounting in the Public Sector: A Self-Evident and Problematic Reform. European Accounting Review, 18(4), 719–723. https://doi.org/10.1080/09638180903334960

Lentner, Cs. (2014). A vállalkozás folyatása számviteli alapelvének értékelése profi- és közjószág-előállító gazdálkodónál – II. rész. SZAKma – Számvitel, Adó, Könyvvizsgálat, 56(3), 130–132.

Lentner, Cs. (2019). Önkormányzati pénz- és vagyongazdálkodás. Dialóg Campus.

Lentner, C. & Hegedus, Sz. (2019). Local self-governments in Hungary: Recent changes through Central European lenses. Central European Public Administration Review, 17(2), 51-72. https://doi.org/10.17573/cepar.2019.2.03

Lentner, Cs., Molnár, P., & Nagy, V. (2021). Accrual accounting and public finance reforms in Hungary. Economic Annals-XXI / Ekonomìčnij Časopis-XXI, 183(5/6), 89-105.

Lippai-Makra, E., & Kovács, Zs.I. (2023). Motivációk a nem pénzügyi információk közzététele mögött – interjús kutatás a közérdeklődésre számot tartó szervezetek kommunikációjáról. Marketing és Menedzsment, 55(1), 55-65. https://doi.org/10.15170/MM.2021.55.01.05

Lukács, J., Tóth, M., & Zéman, Z. (2012). A számviteli politika döntéstámogatásának modellezése ágazati mátrix fejlesztéssel. Gazdaság és Társadalom. 4(3-4), 106-117. http://dx.doi.org/10.21637/GT.2012.3-4.07

Molnár, P., & Hegedűs, Sz. (2017). Az államháztartási számvitel változásának hatásai a munkafolyamatokra és szervezési kérdésekre költségvetési szervek példáján keresztül. Controller Info, 5(3), 37–41. https://doi.org/10.24387/CI.2017.3.7

Neulinger, Á. (2016). Több-módszertanú és vegyes módszertanú kutatások. Vezetéstudomány, 47(4), 63-66. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2016.04.11

Ouda, H.G.A. (2003). Accrual Accounting in the Government Sector. Public Fund Digest, 3(2), 52–73. https://www.researchgate.net/publication/303400168_Accrual_Accounting_in_the_Government_Sector_Background_Concepts_Benefits_and_Costs

Ouda, H.A.G. & Klischewski, R. (2019). Accounting and politicians: a theory of accounting information usefulness. Journal of Public Budgeting, Accounting & Financial Management. 31, 496-517. https://doi.org/10.1108/JPBAFM-10-2018-0113

Pályi, Á.K. (2015). A Számvevőszék hozzájárulása a jó kormányzáshoz és a számvitel megújulásához. Pénzügyi Szemle, 60(4), 536–556.

Pelyhe, V., & Primecz, H. (2022). Nemi szerepek a munkaerőpiacon és a szervezetekben a transznemű emberek szemszögéből: Egy interjús kvalitatív kutatás. Vezetéstudomány, 53(8-9), 176–187. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2022.08-09.13

Robinson, M. (1998). Accrual Accounting and the Efficiency of the Core Public Sector. Financial Accountability & Management, 14(1), 21–37. https://doi.org/10.1111/1468-0408.00048

Simon, J. (2011). A központi és a helyi kormányzat információs rendszerének kérdései [Doktori értekezés]. Pécsi Tudományegyetem Közgazdaságtudományi Kar – Regionális Politika és Gazdaságtan Doktori Iskola. https://pea.lib.pte.hu/bitstream/handle/pea/1482/simon-jozsef-tezis-hun-2011.pdf?sequence=2&isAllowed=y

Simon, J., Fejszák, T., Schatz, B., Donchev, T., & Ivanov, M. (2018). Az eredményszemléletű számvitelre áttérés tapasztalatai számvevőszéki aspektusból. Pénzügyi Szemle, 63(4), 145–160.

Sinervo, L.M., & Haapala, P. (2019). Presence of financial information in local politicians’ speech. Journal of Public Budgeting, Accounting & Financial Management, 31, 558-577. https://doi.org/10.1108/JPBAFM-11-2018-0133

Sisa, K. (2021). Az önkormányzatoknál zajló tervezés módszertani megújításának lehetőségei és korlátai. In Kovács R. (Eds.), Az önkormányzatok helyi közszolgáltatásokon túli közösségi funkciói – elmélet és példák (pp. 153-174). Ludovika Egyetemi Kiadó.

Sisa, K.A., & Veress, A. (2014). A pénzügyi számvitelben rejlő lehetőségek az önkormányzati szektorban. SZAKma – Számvitel, Adó, Könyvvizsgálat, 56(3), 125–127.

Tickell, G. (2010). Cash to Accrual Accounting: One Nation’s Dilemma. International Business & Economics Research Journal, 9(11), 71–78. https://doi.org/10.19030/iber.v9i11.32

Tóth, B. (2020). A 2014-es államszámviteli reform az önkormányzati tapasztalatok tükrében. Pénzügyi Szemle, 65(2), 244-260. https://doi.org/10.35551/PSZ_2020_2_6

Tóth, B. (2021). How Can Accrual Accounting Be Suitable for the Public Sector? The Possible Determinants of the Successful Reforms. In Procházka, D. (Eds.), Digitalization in Finance and Accounting (pp. 243-253). Springer International Publishing.

Tóth, B., Jakab, Á., & Rácz, T. (2022). Eredményszemlélet vagy pénzforgalmi szemlélet? Az államháztartási számvitel alkalmazásának t apasztalatai a h azai ö nkormányzati rendszerben. Új Magyar Közigazgatás, 15(2), 33–46.

Tóth, B., Rácz, T.A., & Lippai-Makra, E. (2021). Belső kontroll és pénzügyi kockázatok vizsgálata a helyi önkormányzatoknál. Új Magyar Közigazgatás, 14(4), 45-55.

Turner, D.W. (2010). Qualitative Interview Design: A Practical Guide for Novice Investigators. The Qualitative Report, 15(3), 754-760. https://doi.org/10.46743/2160-3715/2010.1178

van Helden, J., & Reichard, C. (2019). Making sense of the users of public sector accounting information and their needs, Journal of Public Budgeting, Accounting & Financial Management, 31, 478-495. https://doi.org/10.1108/JPBAFM-10-2018-0124

Vértesy, L. (2020). The Conformity of the Hungarian Public Sector Accounting Regulation with the EPSAS Conceptual Framework. Jogelméleti Szemle, 20(2), 55–73. http://dx.doi.org/10.2139/ssrn.3649915

Downloads

Published

2024-11-28

How to Cite

Tóth, B., & Hegedűs, S. (2024). Public accounting at the service of local governance: How accounting contributes to local government management. Vezetéstudomány Budapest Management Review, 55(KSZ), 67–80. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2024.KSZ.06

Issue

Section

Special Issue: Accounting