The role of Floral Hungary project in village regeneration and rural development
DOI:
https://doi.org/10.14267/TURBULL.2020v20n5.4Keywords:
Floral Hungary project, attractiveness, village development, network of settlementsAbstract
The Floral Hungary (Virágos Magyarország) project is growing in popularity in Hungary. The annual competition is increasingly prestigious and the number of entrants grows each year. For most settlements taking part in the project, their aim is both to beautify their environment and to enhance their tourist attraction. The entrants create complex programmes for enviromental preservation and tourism, hoping to increase the settlement’s attractiveness. In general, they view the project as a tool for village and rural development. In our article, we analyse applications submitted by rural settlements, exploring how each village’s role in its network of settlements responded to the points and general direction of their green infrastructure development programmes, and the connections between their roles and development strategies.
References
CSEMEZ A. (2018): 25 éves a Virágos Magyarország környezetszépítő mozgalom. Falu Város Régió. Területfejlesztési Szakmai Folyóirat. 2018. https://regionalispolitika.kormany.hu/download/6/c4/82000/FVR2018%20-%20Online.pdf, pp. 80–85.
DÁVID L. – JANCSIK A. – RÁTZ T. (2007): Turisztikai erőforrások – A természeti és kulturális erőforrások turisztikai hasznosítása. Perfekt Zrt., Budapest.
FEKETE M. (2005): Hétköznapi turizmus – A turizmuselmélettől a gyakorlatig. Doktori (PhD) értekezés. NYME, Közgazdaságtudományi Kar, Sopron.
MICHALKÓ G. – RÁTZ T. (2019): Turizmus 3.0: Támpontok a turizmustörténet legújabb korának megértéséhez. In: Kátay Á. – Michalkó G. – Rátz T. (szerk.): Turizmus 3.0. Turizmus Akadémia 10. Kodolányi János Egyetem, Orosháza–Budapest. pp. 9–14.
MIKHÁZI ZS. (2018): Az ökoturizmus fogalmának egyedfejlődése: alapkutatás a definíciótól a tervezés-módszertanig. Doktori (PhD) értekezés. SZIE, Tájépítészeti és Tájökológiai Doktori Iskola.
SULYOK J. – MADARÁSZ E. (2019): Turista vagy helyi lakos? – A második otthonokhoz kapcsolódó szabadidős fogyasztás vizsgálata. In: Kátay Á. – Michalkó G. – Rátz T. (szerk.): Turizmus 3.0. Turizmus Akadémia 10. Kodolányi János Egyetem, Orosháza– Budapest. pp. 27–40.
Internetes források
KARDOS Z.-né (szerk.) (2011): Turisztikai ismeretek. https://www.tankonyvtar.hu/hu/tartalom/tamop425/0034_turisztikai_ismeretek/turisztikai_ismeretek_2_2.html, Letöltve: 2019. november 10.
MICHALKÓ G. (2011): A turisztikai termék. In: Michalkó G. (szerk.): Turisztikai terméktervezés és fejlesztés. https://regi.tankonyvtar.hu/hu/tartalom/tamop425/0051_Turisztikai_termektervezes_es_fejlesztes/ch01.html, Letöltve: 2019. november 10.
NTS 2030 (Nemzeti Turizmusfejlesztési Stratégia) (2017): https://mtu.gov.hu/cikkek/strategia, Letöltve: 2019. november 10.
SZABÓ G. (2011): A falusi turizmus termékei és termékspecializációi. In: Michalkó G. (szerk.): Turisztikai terméktervezés és fejlesztés.
https://regi.tankonyvtar.hu/hu/tartalom/tamop425/0051_Turisztikai_termektervezes_es_ fejlesztes/ch03.html, Letöltve: 2019. november 10.
Virágos Magyarország: www.viragos-magyarorszag.hu, Letöltve: 2019. november 10.