Establishing a strategy for angling tourism

Authors

  • Zsuzsanna Ivancsóné Horváth Széchenyi István University
  • István Dérer Hungarian University of Agriculture and Life Sciences
  • Marcell Kupi Széchenyi István University

DOI:

https://doi.org/10.14267/TURBULL.2025v25n1.6

Keywords:

angling, angling tourism, strategy, angling tours

Abstract

Fishing is one of the defining leisure activities of our time, with its popularity continuously on the rise, creating the need to develop an angling tourism strategy. To lay the groundwork for the strategy, we conducted data analyses, surveys among organizations, and interviews with anglers. The presented primary research mapped and identified the most significant aspects of angling tourism from both supply and demand perspectives. Data analysis confirms that fishing is not a location-bound activity. It has also become evident that anglers are far from a homogeneous group – they can be segmented, which makes it essential to consider the diversity and different needs of the target audience when developing services. On the supply side, continuous improvement in the quality of services is indispensable. This should be done in a way that not only meets the needs of anglers but also provides suitable accommodations and services for other stakeholders in the tourism sector.

References

/2016. (IX. 29.) Kormányhatározat a horgászati célú Nemzeti Halgazdálkodási és Horgászati Stratégiáról és az Országos Horgászati Hálózati Programról

BAUER, J. – HERR, A. (2004): Hunting and fishing tourism. In: Higginbottom, K. (ed): Wildlife Tourism: Impacts, Management and Planning. Common Ground Publishing: Altona, Australia. pp. 57–78.

BIRDSONG, M. – HUNT, L. M. – ARLINGHAUS, R. (2021): Recreational angler satisfaction: What drives it? Fish and Fisheries. 22(4). pp. 682–706. https://doi.org/10.1111/faf.12545

BROWN, A. – DASH, G. – HARRISON, J. – TARPEY, S. (2016): Angling Trust Participation Insight Report. Summary Report. Angling Trust, Herefordshire.

DÉRER I. – CSIZMÁR E. – IVANCSÓNÉ HORVÁTH ZS. – PUSKÁS N. – UDVARI ZS. – RAFFAY Z. – GÁL B. – POÓR CS. – VÖRÖS M. – NAGY G. (2023): Nemzeti Horgászturisztikai Stratégia 2030. 2.0 tervezet, második egyeztetési állapot a Nemzeti Horgászturisztikai Stratégia nemzeti konzultációja alapján a kormányzati döntés meghozatalához. MOHOSZ, Budapest.

ELMER, L. K. – KELLY, L. A. – RIVEST, S. – STEELL, S. C. – TWARDEK, W. M. – DANYLCHUK, A. – ARLINGHAUS, R. – BENNETT, J. R. – COOKE, S. J. (2017): Angling into the future: ten commandments for recreational fisheries science, management, and stewardship in a good anthropocene. Environmental Management. 60. pp. 165–175. http://dx.doi.org/10.1007/ s00267-017-0895-3

FEDLER, A. J. – DITTON, R. B. (1994): Understanding angler motivations in fisheries management. Fisheries. 19(4). pp. 6–13. https:// doi.org/10.1577/1548-8446(1994)0192.0.CO;2 GONDA T. (2022): Alternatív turizmus. Akadémiai Kiadó, Budapest.

HAPP É. (2013): Innovatív marketingkommuni kációs megoldások a turizmusban – okostele fonos alkalmazások lehetőségei. In: Darabos F. – Ivancsóné Horváth Zs. (szerk.): Turizmus ízei. V. Nemzetközi Turizmus Konferencia. Tanulmányok. Győr, Nyugat-magyarországi Egyetem Apáczai Csere János Kar. pp. 91–98.

HAPP É. (2014): Fenntartható turizmus és felelősségvállalás. Gazdaság és Társadalom. 1. pp. 90–101. DOI: 10.21637/GT.2014.1.07

IVANCSÓNÉ HORVÁTH ZS. – DÉRER I. (2023): A horgászturizmus térhódítása Magyarországon, avagy vidékfejlesztés a horgászatra alapozva. In: Miskolczi M. (szerk.): Változó perspektívák napjaink turizmusában. Akadémiai Kiadó, Budapest. 6. fejezet.

IVANCSÓNÉ HORVÁTH ZS. – ERCSEY I. (2017): Horgászturizmus, mint transzformáció. In: Lőrincz I. (szerk.): XX. Apáczai-napok Nemzetközi Tudományos Konferencia. „Semper Reformare”. Tanulmánykötet Győr, Magyarország: Széchenyi István Egyetem Apáczai Csere János Kar. pp. 517–526.

IVANCSÓNÉ HORVÁTH ZS. – ERCSEY I. (2016): A regional-based analysis of angling tourism. International Leisure Review. 5(1). pp. 71–98.

IVANCSÓNÉ HORVÁTH ZS. – HAPP É. (2023): Digitalizáció a horgászturizmusban? Az új technológiák elfogadásának elméleti háttere. TVT Turisztikai és Vidékfejlesztési Tanulmányok. 8(3). pp. 36–53. DOI: 10.15170/TVT.2023.08.03.03

ÍSAKSSON, A. – OSKARSSON, S. (2002): Economic value of Icelandic salmon (Salmo salar L.) in angling and net fisheries. In: Technical Workshop on Social and Economic Values of Atlantic Salmon. Reykjavı´k, Iceland: Directorate of Freshwater Fisheries.

KAPPEL, J. (2007): RECFISH – Social, economical, environmental importance of recreational angling – Angling and Tourism Costal Areas, EAA, Barcelona, 2007.

KAUPPILA, P. – KARJALAINEN, T. P. (2012): A process model to assess the regional economic impacts of fishing tourism: A case study in northern Finland. Fisheries Research. 127–128. pp. 88–97. https://doi.org/10.1016/j. fishres.2012.05.004

KNOPF, R. C. – DRIVER, B. L. – BASSETT, J. R. (1973): Motivations for fishing. Transactions of the North American Wildlife and Natural Resources Conference. 38. pp. 191–204.

MATULI , D. – ŠPREM, N. – PIRIA, M. – TOMLJANOVI , T. – TREER, T. – SAFNER, R. – ANI I , I. (2010): Analysis of Recreational Fisheries in the Croatian Areas of the Sava and Danube Rivers. Agriculturae Conspectus Scientificus. 75(4). pp. 183–190.

MOORE, A. – SCHIRMER, J. – MAGNUSSON, A. – KELLER, K. – HINTEN, G. – GALEANO, D. – WOODHAMS, J. – WRIGHT, D. – MALONEY, L. – DIX, A. (2023): National Social and Economic Survey of Recreational Fishers 2018-2021. FRDC Project No 2018-161, Fisheries Research and Development Corporation.

RAFFAY Z. (2009): A horgászat eddigi eredményei és lehetőségei Magyarországon. In: Dávid L. (szerk.): Fenntartható horgász-, vadász- és víziturizmus. Károly Róbert Főiskola, Turizmus és Területfejlesztési Tanszék. Gyöngyös.

RAFFAY Z. (2022): A horgászturizmus pozíciójának erősítése Magyarország turizmusában. Turisztikai és Vidékfejlesztési Tanulmányok. 7(1). pp. 98–111. htt ps://doi.org/10.15170/TVT.2022.07.01.07.

SALADO, R. – VENCOVSKA, J. (2018): A survey of freshwater angling in England. Environment Agency, Bristol.

SUTTON, S. G. (2007): Constraints in recreational fishing participation in Queensland, Australia. Fisheries. 32. pp. 73–83. https://doi.org/10.1577/ 1548-8446(2007)32[73:CORFPI]2.0.CO;2

SZÉKELY A. (2016): A horgászturizmus: Lehetőségek és dilemmák. Jelenkori Társadalmi és Gazdasági Folyamatok. 11(1–2). pp. 35–46. https://doi.org/10.14232/jtgf.2016.1-2.35-46

TRELLA, M. – MICKIEWICZ, M. (2016): Recreational fisheries pressure in the Polish waters of the Vistula Lagoon and considerations of its potential impact on the development of regional tourism. Fisheries & Aquatic Life. 24(4). Sciendo. pp. 231–242. https://doi.org/10.1515/ aopf-2016-0020

YOUNG, M. A. – FOALE, S. – BELLWOOD, D. R. (2016): Why do fishers fish? A cross-cultural examination of the motivations for fishing. Marine Policy. 66. pp. 114–123. https://doi. org/10.1016/j.marpol.2016.01.018

Internetes források

ASA (American Sportfishing Association) (2021): https://asafishing.org/wp-content/ uploads/2021/11/Sportfishing-in-America Economic-Report-March-2021.pdf Letöltve: 2015. október 12.

ENVIRONMENT AGENCY (2008): http://www. environment-agency.gov.uk/ 2015. október 12.

EAA (European Angling Alliance) (2022): It is high time to include Marine Recreational Fisheries in the Common Fisheries Policy, in: https://www. eaa-europe.org/positions/common-fisheries policy-2022.html Letöltve: 2022. december 17.

FÜSTÖS G. (2010): Horgászturizmus jegyzet. https:// hugepdf.com/download/horgaszturizmus fsts-gabor-2010_pdf Letöltve: 2015. október 12.

HORINFO (2024): Az Egységes Horgász- és Horgászszervezeti Informatikai Szolgáltató és Támogató Programból nyert adatok. Letöltve: 2015. október 12.

INLAND FISHERIES IRELAND (2020): https:// www.fisheriesireland.ie/sites/default/ files/2022-08/IFI%20AR%202020-English FINAL.pdf Letöltve: 2015. október 12.

MOHOSZ (2023): Közfeladat-ellátási beszámoló, 2023. https://nyito.mohosz.hu/index.php/szovetse g/64-kozfeladat-ellatasi-beszamolok/453-koez feladat-ellatasi-beszamolok Letöltve: 2015. októ ber 12.

US FISH & WILDLIFE SERVICE (2008): http:// www.fws.gov/ Letöltve: 2015. október 12.

YANATMA, S. (2023): How much disposable income do households across Europe save? https://www. euronews.com/business/2023/11/30/how much-do-households-save-of-their-disposable income-across-europe Letöltve: 2015. október 12.

Downloads

Published

2025-04-10

How to Cite

Ivancsóné Horváth, Z., Dérer, I., & Kupi, M. (2025). Establishing a strategy for angling tourism. Turizmus Bulletin, 25(1), 53–62. https://doi.org/10.14267/TURBULL.2025v25n1.6

Issue

Section

Research papers