Energiatartalom az étlapon – mit néz a szem, mit lát a szemkamera?
DOI:
https://doi.org/10.14267/TURBULL.2025v25n1.4Kulcsszavak:
szemkamera, étlap, energia jelölés, vizuális figyelemAbsztrakt
Ismert tény, hogy az étlapokon megjelenő tápértékjelölés segítheti az ételválasztást, és támogatja a fogyasztókat az egészségesebb életmód felé vezető úton. Az étlapokon alkalmazható tápértékjelölés módja rendkívül változatos lehet, azonban annak feltárása, hogy melyik támogatja legjobban a fogyasztói döntéshozatalt, még várat magára. Modern mérőeszközzel, egy Tobii Pro Fusion szemkamerával, támogatott kutatásunk célja az volt, hogy megállapítsuk, vajon az általunk alkalmazott három eltérő energiajelölési alternatíva közül melyik ragadja meg legjobban a vizuális figyelmet, melyik segíti a vendégeket a választási döntéshozatalban. A három étlap között csupán az energiatartalom feltüntetési módjában volt különbség: az első alternatívánál monokróm színnel tűntettük fel az egyes ételek kcal-ban kifejezett energiatartalmát, a másodiknál a számok mellé színeket (piros, sárga, zöld) társítottunk, a harmadik esetében színes (piros, sárga, zöld) ceruzaelem szimbólum nyújtott segítséget a kutatásban résztvevőknek. A kutatást 2023 szeptemberében végeztük és az elemzésbe 60 fő adatait vontuk be. Eredményeink alapján elmondható, hogy a szimbólum (ceruzaelem) nem hívja fel kellően a fogyasztó figyelmét, így használata nem javasolt. A szemet leginkább az energiatartalom számokkal való feltüntetése vonzza, így ez a legmegfelelőbb a fogyasztói döntés meghozatalának segítésére.
Hivatkozások
BOZ, H. – BOZ, B. (2019): The Influence of Employee Attractiveness on Service Recovery Paradox: Facial Recognition and Eye Tracker Analyses. Behavioral and Brain Sciences. 10(3). pp. 96–105.
CSAPODY B. (2023): Helyből jobb? – A rövid alapanyagellátási lánc szerepe a magyar vidéki vendéglátás rendszerében. Turizmus Bulletin. 23(2). pp. 14–23. https://doi.org/10.14267/ turbull.2023v23n2.2
CSORDÁS T. – IRIMIÁS A. – KISS K. (2022): Digitalizáció-vezérelt innovációk a turizmusban – fókuszban a fogyasztói magatartás. Turizmus Bulletin. 22(4). pp. 16–25. https://doi. org/10.14267/TURBULL.2022v22n4.2
DANNER, L. – DE ANTONI, N. – GERE, A. – SIPOS, L. – KOVÁCS, S. – DÜRRSCHMID, K. (2016): Make a choice! Visual attention and choice behaviour in multialternative food choice situations. Acta Alimentaria. 45(4). pp. 515–524. https://doi.org/10.1556/066.2016.1111
GURGU, E. – GURGU, I. A. – TONIS, R. B. M. (2020): Neuromarketing for a better understanding of consumer needs and emotions. Independent Journal of Management & Production. 11(1). 208– 235. https://doi.org/10.14807/ijmp.v11i1.993
KIM, E. – HAM, S. (2016): Restaurants’ disclosure of nutritional information as a corporate social responsibility initiative: Customers’ attitudinal and behavioral responses. International Journal of Hospitality Management. 55. pp. 96–106. https://doi.org/10.1016/j.ijhm.2016.02.002
KIM, E. L. T. – TANG, L. R. – MEUSEL, C. – GUPTA, M. (2018): Optimization of Menu Labeling Formats to Drive Healthy Dining: An Eye Tracking Study. International Journal of Hospitality Management. 70. pp. 37–48. https:// doi.org/10.1016/j.ijhm.2017.10.020
KÖSTER, E. – MOJET, J. (2018): Complexity of Consumer Perception: Thoughts on Pre– Product Launch Research. In: Methods in Consumer Research. New Approaches to Classic Methods (Vol. 1). Elsevier Ltd. https://doi. org/10.1016/B978-0-08-102089-0.00002-9
KUO, C. – BAVIK, A. – FÁTIMA, H. – NGAN, B. – YU, C. (2020): The sweet spot in the eye of the beholder? Exploring the sweet sour spots of Asian restaurant menus. Journal of Hospitality Marketing & Management. 30(2). pp. 242–257. https://doi.org/10.1080/19368623.2020.1790076
MAGNINI, V. P. – KIM, S. (2016): The influences of restaurant menu font style, background color, and physical weight on consumers’ perceptions. International Journal of Hospitality Management. 53. pp. 42–48. https://doi.org/10.1016/j.ijhm.2015.11.001
MICHALKÓ G. (2023): A jó hely – egy turizmusorientált koncepcióvázlat. Tér és Társadalom. 37(4). pp. 30–50. https://doi.org/ 10.17649/TET.37.4.3519
MORA, M. – ROMEO-ARROYO, E. – CHAYA, C. – GAYOSO, L. – LARRAÑAGA-AYASTUY, E. – VÁZQUEZ-ARAÚJO, L. (2023): Eating with the eyes? Tracking food choice in restaurant’s menu. Food Quality and Preference. 110(August). 104956. pp. 2–6. https://doi.org/10.1016/j. foodqual.2023.104956
NGAN, H. F. B. – BAVIK, A. – KUO, C. F. – YU, C. E. (2022): Where you Look Depends on What you are Willing to Afford: Eye Tracking in Menus. Journal of Hospitality and Tourism Research. 46(1). pp. 100–124. https://doi. org/10.1177/1096348020951226
ÖZAYDIN, C. – GÜZELLER, C. O. (2023): Examining the Selections in Restaurant Menus with Eye-Tracking Technique. Journal of Tourism & Gastronomy Studies. 9(3). pp. 1460–1481. https://doi.org/10.21325/jotags.2021.849
ÖZKUL, E. – BILGILI, B. – KOÇ, E. (2020): The influence of the color of light on the customers’ perception of service quality and satisfaction in the restaurant. Color Research and Application. 45(6). pp. 1217–1240. https://doi.org/10.1002/ col.2256
PIQUERAS-FISZMAN, B. – SPENCE, C. (2015): Sensory expectations based on product-extrinsic food cues: An interdisciplinary review of the empirical evidence and theoretical accounts. Food Quality and Preference. 40(PA). pp. 165–179. https://doi.org/10.1016/j.foodqual.2014.09.013
POPIEN, A. – FRAYN, M. – RANSON, K. M. VON – SEARS, C. R. (2015): Eye gaze tracking reveals heightened attention to food in adults with binge eating when viewing images of real world scenes. Appetite. 91. pp. 233–240. https:// doi.org/10.1016/j.appet.2015.04.046
REALE, S. – FLINT, S. (2016): The Impact of Menu Label Design on Visual Attention, Food Choice and Recognition: An Eye Tracking Study. Food Choice and Recognition. 31(4). pp. 328–340. https://doi.org/10.1111/joss.12216
ROBERTSON, D. A. – LUNN, P. D. (2020): The effect of spatial location of calorie information on choice, consumption and eye movements. Appetite. 144. 104446. https://doi.org/10.1016/j. appet.2019.104446
SCHWEBLER, S. A. – HARRINGTON, R. J. – OTTENBACHER, M. C. (2020): Calorie disclosure and color-coding on QSR menus: A multi-method approach using eye-tracking technology, grouping and surveys. International Journal of Hospitality and Tourism Administration. 21(1). pp. 38–64. https://doi.org/10.1080/152564 80.2018.1429339
SMITH, J. K. – JACOB, D. G. – JACOB, D. B. – BARBARA, S. C. (2019): An Eye-Tracking Analysis of a Restaurant Menu. Proceedings of the Human Factors and Ergonomics Society Annual Meeting. 63(1). pp. 1522–1526. https://doi. org/10.1177/1071181319631347
SZAKÁL, D. – CAO, X. – FEHÉR, O. – GERE, A. (2023): How do ethnically congruent music and meal drive food choices? Current Research in Food Science. 6(February). https://doi.org/10.1016/j. crfs.2023.100508
SZAKÁL D. – FEHÉR O. – RADVÁNYI D. – GERE A. (2022): Effect of Scents on Gazing Behavior and Choice. Applied Sciences. 16. 6899. https:// doi.org/https://doi.org/10.3390/app12146899
SZAKÁLY O. (2023): A gasztronómiai fogyasztók szegmentálása az online aktivitás és az influencerkövetés szemszögéből. Turizmus Bulletin. 23(1). pp. 4–14. https://doi.org/10.14267/ turbull.2023v23n1.1
TAPPER, K. – YARROW, K. – FARRAR, S. T. – MANDEVILLE, K. L. (2022): Effects of calorie labelling and contextual factors on hypothetical coffee shop menu choices. Appetite. 172(February). 105963. https://doi.org/10.1016/j. appet.2022.105963
TOBAK, J. – NÉMETH, E. – SZULTOS, B. (2024): A kultúra, mint a területfejlesztés eszköze – Fókuszban a Pajta Program. Turizmus Bulletin. 24(4). pp. 37–46. https://doi.org/10.14267/ TURBULL.2024v24n4.4
VAN DER LAAN, L. N. – HOOGE, I. T. C. – DE RIDDER, D. T. D. – VIERGEVER, M. A. – SMEETS, P. A. M. (2015): Do you like what you see? The role of first fixation and total fixation duration in consumer choice. Food Quality and Preference. 39. pp. 46–55. https://doi. org/10.1016/j.foodqual.2014.06.015
VU, T. M. H. – TU, V. P. – DUERRSCHMID, K. (2016): Design factors influence consumers’ gazing behaviour and decision time in an eye tracking test: A study on food images. Food Quality and Preference. 47. pp. 130–138. https:// doi.org/10.1016/j.foodqual.2015.05.008