A turisztikai szezonalitás mérésének módszertani lehetőségei és azok alkalmazása a Balaton térségében

Szerzők

  • Réka Wilhelm Pécsi Tudományegyetem

DOI:

https://doi.org/10.14267/TURBULL.2025v25n1.3

Kulcsszavak:

turisztikai szezonalitás, Gini-index, szisztematikus irodalomkutatás, Balaton

Absztrakt

Jelen tanulmány a Scopus és a Web of Science adatbázisaira támaszkodva, a szisztematikus irodalomkutatás (SLR: Systematic Litreture Review) módszertanát alkalmazva ismerteti a mediterrán régióban a turisztikai szezonalitás számszerűsítésére használt kvantitatív és kvalitatív módszereket. Az SLR alapján bemutatja a vendégforgalom időbeli ingadozását a Balaton térségében. A szisztematikus irodalomkutatás alapján elmondható, hogy a turisztikai szezonalitás mérésére ritkán használnak kvalitatív módszertant, többségében kvantitatív kutatásokat végeznek. Leggyakrabban a Gini-indexet, az RME-t, a Theil-indexet és a variancia koefficienst alkalmazzák. Egyik mutató sem jobb mint a többi, amennyiben az adatok engedik, javasolt a közös alkalmazásuk. A Balaton térségének települései turisztikai keresletingadozásukat tekintve nem homogének, a szezonalitásuk 2008 óta ingadozik, amiben nem észlelhető egyértelmű tendencia. Tehát a vizsgált jelenség és az ebből adódó problémák napjainkban fontos szakpolitikai kérdéseket vetnek fel a desztinációban.

Hivatkozások

AGIUS, K. – BRIGUGLIO, M. (2021): Mitigating seasonality patterns in an archipelago: the role of ecotourism. Maritime Studies. 20(4). pp. 409– 421. https://doi.org/10.1007/s40152-021-00238-x

ALLCOCK, J. B. (1989): Seasonality, tourism marketing and management handbook. Prentice Hall.

AMELUNG, B. – NICHOLLS, S. – VINER, D. (2007): Implications of global climate change for tourism flows and seasonality. Journal of Travel Research. 45(3). pp. 285–296. https://doi. org/10.2167/jost549.0

BARON, R. (1999): The Measurement of Seasonality and its Economic Impacts. Tourism Economics. 5(4). pp. 437–458. https://doi. org/10.1177/135481669900500409

BAUM, T. (1999): Seasonality in Tourism: Understanding the Challenges. Tourism Economics. 5(1). pp. 5–8. https://doi. org/10.1177/135481669900500101

BUDAY-SÁNTHA A. (2007): A Balaton-régió fejlesztése. Development Issues of the Balaton Region. Saldo Pénzügyi Tanácsadó és Informatikai Zrt., Budapest.

BUTLER, R. W. (2001): Seasonality in tourism: Issues and implications. In: Baum, T. – Lundtorp, S. (eds): Seasonality in tourism. pp. 5–22. https:// doi.org/10.1108/eb058278

BUTLER, R. W. (1994): Seasonality in Tourism: Issues and Problems. In: Seaton, A. (ed): Tourism: The State of the Art. Chichester: Wiley. pp. 332–340.

BUTLER, R. W. – MAO, B. (1997): Seasonality in Tourism: Problems and Measurement. In: Murphy, P. (ed): Quality Management in Urban Tourism. Chichester: Wiley. pp. 9–23.

CISNEROS-MARTÍNEZ, J. D. – FERNÁNDEZ MORALES, A. (2015): Cultural tourism as tourist segment for reducing seasonality in a coastal area: the case study of Andalusia. Current Issues in Tourism. 18(8). pp. 765–784. https://doi.org/10.1080/13683500.2013.861810

DEYÀ TORTELLA, B. – TIRADO, D. (2011): Hotel water consumption at a seasonal mass tourist destination. The case of the island of Mallorca. Journal of Environmental Management. 92(10). pp. 2568–2579. https://doi.org/10.1016/j. jenvman.2011.05.024

DIESTE, M. – PANIZZOLO, R. – GARZA-REYES, J. A. (2021): A systematic literature review regarding the influence of lean manufacturing on firms’ financial performance. Journal of Manufacturing Technology Management. 32(9). pp. 101–121. https://doi.org/10.1108/JMTM-08 2020-0304

DURO, J. (2016): Seasonality of hotel demand in the main Spanish provinces: Measurements and decomposition exercises. Toursim Management. 52. pp. 52–63. https://doi.org/10.1016/j. tourman.2015.06.013

DURO, J. A. – TURRIÓN-PRATS, J. (2019): Tourism seasonality worldwide. Tourism Management Perspectives. 31. pp. 38–53. https://doi. org/10.1016/j.tmp.2019.03.010

ESTEVE-PEREZ, J. – GARCIA-SANCHEZ, A. (2017): Characteristics and consequences of the cruise traffic seasonality on ports: the Spanish Mediterranean case. Maritime Policy and Management. 44(3). pp. 358–372. https://doi. org/10.1080/03088839.2017.1295326

ESTEVE-PEREZ, J. – GARCIA-SANCHEZ, A. – MUÑOZ-PAUPIE, A. (2019): Cruise Traffic Seasonality Patterns in the Western Mediterranean and the Adriatic Sea: A Challenge to Port Operators. Coastal Management. 47(4). pp. 362–386. https://doi.org/10.1080/08920753.2019.1612701

FERNÁNDEZ-MORALES, A. (2003): Decomposing seasonal concentration. Annals of Tourism Research. 30(4). pp. 942–956. https:// doi.org/10.1016/S0160-7383(03)00090-2

FERNÁNDEZ-MORALES, A. – CISNEROS MARTÍNEZ, J. D. (2019): Seasonal Concentration Decomposition of Cruise Tourism Demand in Southern Europe. Journal of Travel Research. 58(8). pp. 1389–1407. https:// doi.org/10.1177/0047287518802094

FERNÁNDEZ-MORALES, A. – MAYORGA TOLEDANO, M. (2008): Seasonal concentration of the hotel demand in Costa del Sol: A decomposition by nationalities. Tourism Management. 29(5). pp. 940–949. https://doi. org/10.1016/j.tourman.2007.11.003

GINI, C. (1912): Variabilità e mutabilità. Reprinted in: Pizzetti, E. – Salvemini, T. (eds) (1955): Memorie di metodologica statistica. Libreria Eredi Virgilio Veschi, Róma.

GIUDICI, E. – MELIS, C. – DESSÌ, S. – FRANCINE POLLNOW GALVAO RAMOS, B. (2013): Is intangible cultural heritage able to promote sustainability in tourism? International Journal of Quality and Service Sciences. 5(1). pp. 101–114. https://doi.org/10.1108/17566691311316275

KARAMUSTAFA, K. – ULAMA, S. (2010): Measuring the seasonality in tourism with the comparison of different methods. EuroMed Journal of Business. 5(2). pp. 191–214. https://doi. org/10.1108/14502191011065509

KARYOPOULI, S. – KOUTRA, C. (2012): Cyprus as a winter destination: An exploratory study. Tourism Analysis. 17(4). pp. 495–508. https://doi. org/10.3727/108354212X13473157390803

KOZAK, M. – GNOTH, J. – ANDREU, L. – GAREU VADELL, J. B. – BORJA-SOLÉ, L. (2008): Golf in mass tourism destinations facing seasonality: A longitudinal study. Tourism Review. 63(2). pp. 16– 24. https://doi.org/10.1108/16605370810883914

KRABOKOUKIS, T. – POLYZOS, S. (2023): Analyzing the Tourism Seasonality for the Mediterranean Countries. Journal of the Knowledge Economy. 15. pp. 8053–8076. https:// doi.org/10.1007/s13132-023-01129-8

LENGYEL M. (2004): A turizmus általános elmélete. Budapest.

LENGYEL M. (1995): A balatoni turizmus fejlesztési koncepciója. KIT Képzőművészeti Kiadó, Budapest.

MARTON G. – CSAPÓ J. – HINEK M. – KISS R. (2017): Pécs turizmusának vizsgálata a turisztikai szezonalitás tükrében a Gini-index segítségével. Területfejlesztés és innováció. 11(1). pp. 3–11.

MOHER, D. – LIBERATI, A. – TETZLAFF, J. – ALTMAN, D. G. (2009): Preferred reporting items for systematic reviews and meta analyses: The PRISMA statement. PLoS Med. 6(7). e1000097. https://doi.org/10.1371/journal. pmed.1000097

NADAL, J. R. – FONT, A. R. – ROSSELLÓ, A. S. (2004): The economic determinants of seasonal patterns. Annals of Tourism Research. 31(3). pp. 697–711. https://doi.org/10.1016/j. annals.2004.02.001

PALASICS P. – HINEK M. (2018): Még mindig hat hét a Balaton? A szezonalitás alakulása és mérséklésének lehetőségei Balatonfüred példáján. Turisztikai és Vidékfejlesztési Tanulmányok. 3(4). pp. 19–32.

PERLES-RIBES, J. – MORENO-IZQUIERDO, L. – TORREGROSA, T. – RAMÓN-RODRÍGÚEZ, A. B. (2021): Satisfaction, seasonality and tourist expenditure in consolidated tourist destinations. Anatolia-International Journal of Tourism and Hospitality Research. 32(3). pp. 489– 500. https://doi.org/10.1080/13032917.2021.1901 752

PRÖBSTL-HAIDER, U. – HAIDER, W. – WIRTH, V. – BEARDMORE, B. (2015): Will climate change increase the attractiveness of summer destinations in the European Alps? A survey of German tourists. Journal of Outdoors Recreation and Tourism. 11. pp. 44–57. https:// doi.org/10.1016/j.jort.2015.07.003

ROSSELLÓ, J. – SANSÓ, A. (2017): Yearly, monthly and weekly seasonality of tourism demand: A decomposition analysis. Tourism Management. 60(1). pp. 379–389. https://doi.org/10.1016/j. tourman.2016.12.019

RUDEZ, H. N. – SEDMAK, G. – VODEB, K. – BOJNEC, S. (2014): Season-oriented Destination Positioning for Visitors in the Mediterranean. Drustvena Istrazivanja. 23(4). pp. 661–679. https://doi.org/10.5559/di.23.4.06

RUTTY, M. – SCOTT, D. (2010): Will the Mediterranean become „Too Hot” for tourism? A reassessment. Tourism and Hospitality, Planning and Development. 7(3). pp. 267–281. https://doi.org/10.1080/1479053X.2010.502386

SASTRE, M. A. G. – HORMAECHE, M. A. – VILLAR, M. T. (2015): Are regional political decisions the key element in reducing seasonal variation in tourism? The case of the Balearic Islands. Tourism Economics. 21(6). pp. 1207–1219. https://doi.org/10.5367/te.2015.0519

SEGOTA, T. – MIHALIC, T. (2018): Elicitation of tourist accommodation demand for counter-seasonal responses: Evidence from the Slovenian Coast. Journal of Destination Marketing & Management. 9. pp. 258–266. https://doi.org/10.1016/j.jdmm.2018.02.002

SULYOK J. – MESTER T. (2014): A magyarországi turizmus szezonalitása. A kereskedelmi szálláshelyek vendégforgalma. Turizmus Bulletin. 16(3-4). pp. 85–92.

VILCHEZ, J. (2013): Destination and seasonality valuations: a quantile approach. Tourism Economics. 19(4). pp. 835–853. https://doi. org/10.5367/te.2013.0297

WILHELM R. (2021): Se veled, se nélküled. Balatonlelle és Balatonboglár hosszú távú gazdasági fejlődése. In: Pelles M. – Jakopánecz E. – Kaposi Z. (szerk.): Úton a jövőbe. Pécsi Tudományegyetem Közgazdaságtudományi Kar, Pécs. pp. 69–84.

WILHELM R. (2023): A balatoni szezonalitás mértéke és mérséklése Balatonboglár és Balatonlelle példáján. Turisztikai és Vidékfejlesztési Tanulmányok. 8(2). pp. 96–110. https://doi.org/10.15170/TVT.2023.08.02.07

ZARAGOZÍ, B. – TRILLES, S. – GUTIÉRREZ, A. (2021): Passive mobile data for studying seasonal tourism mobilities: An application in a mediterranean coastal destination. ISPRS International Journal of Geo-Information. 10(2). https://doi.org/10.3390/ijgi10020098

Internetes források

KSH (2023): Kereskedelmi szálláshelyek vendégforgalma. Magyarország kereskedelmi szálláshelyei. https://statinfo.ksh.hu/Statinfo/ haViewer.jsp Letöltve: 2023. október 21.

Downloads

Megjelent

2025-04-10

Hogyan kell idézni

Wilhelm, R. (2025). A turisztikai szezonalitás mérésének módszertani lehetőségei és azok alkalmazása a Balaton térségében. Turizmus Bulletin, 25(1), 25–34. https://doi.org/10.14267/TURBULL.2025v25n1.3

Folyóirat szám

Rovat

Tanulmányok