A hungarikumok szerepe az országimázs formálásában
DOI:
https://doi.org/10.14267/TURBULL.2023v23n1.5Kulcsszavak:
hungarikum, nemzeti érték, országimázs, gasztronómiai termék, Kodály-módszerAbsztrakt
A hungarikumok olyan, csak a magyarságra jellemző értékek, amelyek révén a világ más országaiban élők Magyarországra, a magyarokra asszociálhatnak. Azon turisztikai kínálati elemek nagy része, amelyek miatt érdemes Magyarországra látogatni, és amelyekre a szakmai szervezetek hangsúlyt helyeznek a kommunikációjukban, a hungarikumok gyűjteményében is visszaköszönnek. A kutatás során szakirodalmi vizsgálat készült a hungarikumoknak az országimázs-formálásban betöltött szerepéről. Továbbá megkerestem azokat a szakmai szervezeteket, amelyek az országimázs formálásáért felelősek, s ezek képviselőivel félig strukturált interjúkat készítettem. A 10 válaszadó szervezet képviselői főként agráripari és gasztronómiai termékeket neveztek meg a külföldiek számára a magyarsággal leginkább azonosítható hungarikumként. Az is megállapítást nyert, hogy napjaink turizmusában a hungarikumok többsége még nem jelent kiemelt turisztikai vonzerőt, ugyanakkor számolni kell velük a Magyarország-kép megalkotásánál, sőt, egyre hangsúlyosabb eszközeivé kell válniuk a brandépítésnek.
Hivatkozások
BALATONI M. (2018): Az országmárka. In: Bába I. (szerk): Közszolgálati protokoll. Egyetemi tankönyv. I. Könyv. Nemzeti Közszolgálati Egyetem, Budapest. pp. 148–167.
DOMINEK D. L. (2016): A 2015. évi milánói világkiállítás üzenetének és befogadásának kérdései. Tudásmenedzsment. 17(Különszám). pp. 256–262.
KÁPOSZTA J. – RITTER K. – KASSAI ZS. (2015): Hungarikumok területi jelentőségének vizsgálata, különös tekintettel a pálinkára. Tér és Társadalom. 29(4). pp. 139–153.
KISS E. (2019): Országmarketing esettanulmány – a magyar bor márkaépítése és piaci pozícionálását elősegítő ország stratégia rendszere. In: Tózsa I. (szerk.): Hungarikumok és nemzeti értékvédelem. Első egyetemi tankönyv. Nemzeti Közszolgálati Egyetem, Budapest. pp. 87–97.
MONOSTORI K. (2016): A hungarikumok szerepe a hitelesség és az értékmegőrzés területén a Magyarországra látogató turisták szemszögéből. EMOK XXII. Országos konferencia 2016 Tanulmánykötet. pp. 396–406.
TÓZSA I. – ZÁTORI A. (2013): Hungarikumok. Turizmus-vendéglátás szakos BA hallgatók részére. Budapesti Corvinus Egyetem Gazdálkodástudományi Kar, Környezettudományi Intézet, Gazdaságföldrajz és Jövőkutatás Tanszék, Turizmus Kompetencia Központ, Budapest.
ZENTAI A. (2015): Nemzeti értékeink megőrzése. A hungarikumok és a köréjük szerveződő rendezvények Magyarországon és külföldön. Szakdolgozat. Budapesti Gazdasági Főiskola, Kereskedelmi, Vendéglátóipari és Idegenforgalmi Kar, Budapest.
Internetes források
TURIZMUS ONLINE (2012): Hungarikumok a turizmusban. http://turizmusonline.hu/cikk/hungarikumok_a_turizmusban, Letöltve: 2022. február 23.
TURIZMUS ONLINE (2013): Az Óperencián túl Magyarországról mesélnek. http://turizmusonline.hu/ t t_akt ual is /c ik k /a z_operencian_t ul_magyarorszagrol_meselnek, Letöltve: 2022. április 11.
TURIZMUS ONLINE (2014): Magyar gasztronómiai napok Madridban. https://turizmus.com/desztinaciok/magyar-gasztronomiai-napok-madridban- 1125252, Letöltve: 2022. április 11.