Pénzügyi kultúra. Kik, kiket és mire képeznek? Összehasonlító elemzés 2016–2020
DOI:
https://doi.org/10.35551/PFQ_2020_4_7Kulcsszavak:
pénzügyi kultúra, képzések, összehasonlító elemzés, A13, D03, D12, I22Absztrakt
A kutatás azt értékelte, hogy történt-e előrelépés a pénzügyi tudatosság oktatásában és fejlesztésében Magyarországon 2016 óta. Áttekintettük a pénzügyi kultúra fejlesztésével kapcsolatos állami szerepvállalás változásait, illetve egy kérdőíves felmérésben azt vizsgáltuk, hogy a közoktatáson kívüli képzéseken milyen szervezetek, kiket és milyen tematika alapján képeznek. 2016 és 2020 között egyre fokozódó figyelem irányult a pénzügyi kultúra fejlesztésére, miközben a képzések túlnyomó többsége továbbra is a legkönnyebben elérhető iskolás korosztályt érinti. A Nemzeti alaptanterv a célok között megjelölte a gazdasági és pénzügyi nevelést. A szakgimnáziumokon kívül azonban kötelező tantárgyként nem oktatnak ilyen ismereteket. A kormány 2017-ben elfogadta a lakosság pénzügyi tudatosságát fejlesztő stratégiát, illetve megjelentek az első akkreditált pénzügyikultúra-tankönyvek. A közoktatáson kívüli szervezetek eredményei azt mutatják, hogy a képzési programok és az azokon résztvevők száma mintegy háromszorosára nőtt. A képzések átlagos időtartama hosszabb lett, megjelentek a főleg felnőtteknek szóló többnapos képzések. A tudásátadás fókuszában továbbra is az egyéni takarékoskodás és pénzügyi tudatosság, a pénzügyi önismeret, attitűd és viselkedés állt. A befektetési és vállalkozási ismeretek oktatása továbbra sem prioritás. A nyugdíjaskori tartalékolási stratégiák oktatásának elterjedtsége azt mutatja, hogy a képzéseket folytató szervezetek felismerték, hogy ez a demográfiai folyamatok miatt fontos. A képzések java része nem veszi figyelembe a célcsoportok jövedelmi helyzetét, társadalmi hátterét, és nem szentel figyelmet a pénzügyileg sérülékeny csoportok fejlesztésére.
Hivatkozások
Amagir, A., Groot, W., Maassen van den Brink, H., Wilschut, A. (2018). A review of financial-literacy education programs for children and adolescents. Citizenship, Social and Economics Education, 17(1), pp. 56–80, https://doi.org/10.1177%2F2047173417719555
Béres D., Huzdik K. (2012). A pénzügyi kultúra megjelenése makrogazdasági szinten. Pénzügyi Szemle, 2012/3, 322–336. oldal, https://www.asz.hu/ storage/files/files/penzugyiszemle/2012/322_336_ beres_huzdik.pdf?download=true (letöltve: 2020. 05. 07.)
Béres D., Huzdik K., Kovács P., Sápi Á., Németh E. (2013). Felmérés a felsőoktatásban tanuló fiatalok pénzügyi kultúrájáról. Kutatási jelentés, http://www.asz.hu/tanulmanyok/2013/kutatasi- jelentes-felmeres-a-felsooktatasban-tanulo-fiatalokpenzugyi-kulturajarol/t353.pdf
Bernheim, B., Garrett, D., Maki, D. (2001). Education and saving: The long-term effects of high school financial curriculum mandates. Journal of Public Economics, 80(3), pp. 435–465
Bernheim, B., Garrett, D. (2003). The effects of financial education in the workplace: evidence from a survey of households. Journal of Public Economics, vol. 87, issue 7–8, pp. 1487–1519
Carlson, E. (2020). An Analysis of the Relationships Between State Mandates for Financial Education and Young Adults’ Financial Literacy and Financial Capability. Stars, Universal of Central Florida
Czeglédi Cs., Marosné, K. Zs., Kollár P. (2016). A vállalkozói ismeretek oktatásának helyzete a magyar felsőoktatásban. Polgári Szemle, 12, 1–3. oldal
Hilgert, M., Hogarth, J., Beverly, S. (2003). Household financial management: The connection between knowledge and behavior. Federal Reserve Bulletin, 89(7), pp. 309–322
Jakovác K. (2016). A pénzügyi kultúra fejlesztés nemzeti stratégiái: tapasztalatok és tanulságok. Pénzügyi Szemle, https://www.penzugyiszemle. hu/tanulmanyok-eloadasok/a-penzugyi-kulturafejlesztes-nemzeti-strategiai-tapasztalatok-estanulsagok (letöltve: 2020. 06. 03.)
Kovács P., Sápi Á., Árvai D. (2016). Econventioteszt 2016 – Középiskolások pénzügyi kultúrája. http://www.econventio.hu/#hirek/2016-12-14/ econventio-teszt-2016-os-kutatasi-eredmenyei (letöltve: 2020. 08. 25.)
Luksander A., Béres D., Huzdik K., Németh E. (2014). A felsőoktatásban tanuló fiatalok pénzügyi kultúráját befolyásoló tényezők vizsgálata. Pénzügyi Szemle, 2014/2. 237–258. oldal, https:// www.penzugyiszemle.hu/documents/luksandera2014-2pdf_20170821231212_74.pdf
Lusardi, A., Mitchell, O. (2006). Financial Literacy and Retirement Preparedness: Evidence and Implications for Financial Education. Business Economics 2007/1, https://www.dartmouth. edu/~alusardi/Papers/Financial_Literacy.pdf
Lusardi, A., Mitchell, O. (2014). The economic importance of financial literacy: Theory and evidence. Journal of Economic Literature, 52(1), pp. 5–44
Németh E. (2017). Pénzügyikultúra-képzések: felmérés és diagnózis. Új Pedagógiai Szemle, 2017/7–8., https://folyoiratok.oh.gov.hu/ujpedagogiai-szemle/penzugyi-kulturat-fejlesztokepzesek-felmeres-es-diagnozis#main-content (letöltve: 2020. 06. 03.)
Ország G.-né, Kosztopulosz A., Kovács P. (2015). Dél-alföldi kis- és középvállalkozások pénzügyi kultúrája. Gazdaság és Pénzügy, 2015/2, http:// bankszovetseg.hu/Public/gep/2015/168-185%20 Orszaguj.pdf (letöltve: 2020. 06.26)
Pohl, G., Hantos, J., Németh, M., Kohá ri, Zs., Poppe, A. (2020) Mixed Detailed and Compact Multi-Domain Modeling to Describe CoB LEDs. Energies, 13(16) p. 4051, https://doi.org/10.3390/en13164051
Stango, V., Zinman, J. (2007). Fuzzy math and red ink: When the opportunity cost of consumption is not what it seems. Working Paper, Dartmouth College
Stefkovics Á. (2018). Még mindig „sok van a párna alatt” – A pénzügyi tudatosság mintázatai Magyarországon. Biztosítás és Kockázat, V. évf. 4. szám, https://mabisz.hu/wp-content/uploads/2018/08/ biztositas-es-kockazat-5-evf-4-szam-6-cikk.pdf (le töltve: 2020. 06. 03.)
Van Rooij, M., Lusardi, A., Alessie, R. (2011). Financial literacy and stock market participation. Journal of Financial Economics, 101(2), pp. 449–472
Econventio Kerekasztal Közhasznú Egyesület (2019). Econventio-teszt 2019 – Középiskolások eredménye. http://www.econventio.hu/#hirek/2020- 03-01/2019-es-kutatasi-eredmenyek (letöltve: 2020. 08. 25.)
MNB (2020a). A nemzetgazdaság negyedéves pénzügyi számlái – Pénzügyi eszközök és kötelezettségek állománya, Mrd Ft – Konszolidált állományok, időszak végén. https://www.mnb.hu/letoltes/ pszisalko-hu-1.xlsx (letöltve: 2020. 05.13)
MNB (2020b). A forgalomban lévő bankjegy és érmemennyiség. https://www.mnb.hu/letoltes/ forgalomban-levo-bankjegy-es-erme-mennyiseg-10. xls (letöltve: 2020. 06.26)
NAV (2018). A kezdő vállalkozások támogatása, a mentorálás. (2018. 06. 07.) https://www.nav.gov. hu/nav/mentoralas (letöltve: 2020. 08. 28.)
Országos Vállalkozói Mentorprogram (2020). Rövid ismertető. https://www.vallalkozztudatosan. hu/?page_id=270 (letöltve: 2020. 08. 28.)
OTP Bank Nyrt (2016). Fenntarthatósági jelentés. https://www.otpfenntarthatosag.hu/static/ otpfenntarthatosag/download/OTP_Fenntarthato sagi_ jelentes_2016.pdf
OTP Bank Nyrt (2017). Fenntarthatósági jelentés. https://www.otpfenntarthatosag.hu/static/ otpfenntarthatosag/download/OTP_fenntarthato sagi_jelentes_2017.pdf
OTP Bank Nyrt (2018). Fenntarthatósági jelentés. https://www.otpfenntarthatosag.hu/static/ otpfenntarthatosag/download/OTP_Csoport_ Fenntarthatosagi_jelentes_2018.pdf
OTP Bank Nyrt (2019a). Fenntarthatósági jelentés. https://www.otpfenntarthatosag.hu/static/ otpfenntarthatosag/download/OTP_Csoport_ Fenntarthatosagi_jelentes_2019_v2.pdf
OTP Bank Nyrt. (2019b). Továbbra is a készpénz bűvöletében élnek a magyarok. https://www. otpbank.hu/portal/hu/Hirek/Ongondoskodasi_Index_2019 (letöltve: 2020. 05. 13.)
Pénziránytű Alapítvány (2020). A pénzügyi tudatosság fejlesztése segíti a családok anyagi biztonságát is – Sajtóközlemény 2020.06.05., https://www. penziranytu.hu/penzugyi-tudatossag-fejlesztese-segiticsaladok-anyagi-biztonsagat (letöltve: 2020. 07.02)
Pénzügyi tudatosság fejlesztésének stratégiája – Okosan a pénzzel (2017). https://www.kormany. hu/download/5/39/21000/P%C3%A9nz%C3 %BCgyi%20tudatoss%C3%A1g%20fejleszt% C3%A9s%C3%A9nek%20strat%C3%A9gi% C3%A1ja.pdf letöltve: 2020. 06.26.)
##submission.downloads##
Megjelent
Hogyan kell idézni
Folyóirat szám
Rovat
License
Authors assign copyright to Pénzügyi Szemle / Public Finance Quarterly. Authors are responsible for permission to reproduce copyright material from other sources.