Pénzügyi kultúra. Kik, kiket és mire képeznek? Összehasonlító elemzés 2016–2020

Szerzők

  • Erzsébet Németh Budapesti Metropolitan Egyetem, Állami Számvevőszék
  • Bálint Tamás Vargha Állami Számvevőszék
  • Kinga Domokos Állami Számvevőszék

DOI:

https://doi.org/10.35551/PFQ_2020_4_7

Kulcsszavak:

pénzügyi kultúra, képzések, összehasonlító elemzés, A13, D03, D12, I22

Absztrakt

A kutatás azt értékelte, hogy történt-e előrelépés a pénzügyi tudatosság oktatásában és fejlesztésében Magyarországon 2016 óta. Áttekintettük a pénzügyi kultúra fejlesztésével kapcsolatos állami szerepvállalás változásait, illetve egy kérdőíves felmérésben azt vizsgáltuk, hogy a közoktatáson kívüli képzéseken milyen szervezetek, kiket és milyen tematika alapján képeznek. 2016 és 2020 között egyre fokozódó figyelem irányult a pénzügyi kultúra fejlesztésére, miközben a képzések túlnyomó többsége továbbra is a legkönnyebben elérhető iskolás korosztályt érinti. A Nemzeti alaptanterv a célok között megjelölte a gazdasági és pénzügyi nevelést. A szakgimnáziumokon kívül azonban kötelező tantárgyként nem oktatnak ilyen ismereteket. A kormány 2017-ben elfogadta a lakosság pénzügyi tudatosságát fejlesztő stratégiát, illetve megjelentek az első akkreditált pénzügyikultúra-tankönyvek. A közoktatáson kívüli szervezetek eredményei azt mutatják, hogy a képzési programok és az azokon résztvevők száma mintegy háromszorosára nőtt. A képzések átlagos időtartama hosszabb lett, megjelentek a főleg felnőtteknek szóló többnapos képzések. A tudásátadás fókuszában továbbra is az egyéni takarékoskodás és pénzügyi tudatosság, a pénzügyi önismeret, attitűd és viselkedés állt. A befektetési és vállalkozási ismeretek oktatása továbbra sem prioritás. A nyugdíjaskori tartalékolási stratégiák oktatásának elterjedtsége azt mutatja, hogy a képzéseket folytató szervezetek felismerték, hogy ez a demográfiai folyamatok miatt fontos. A képzések java része nem veszi figyelembe a célcsoportok jövedelmi helyzetét, társadalmi hátterét, és nem szentel figyelmet a pénzügyileg sérülékeny csoportok fejlesztésére.

Hivatkozások

Amagir, A., Groot, W., Maassen van den Brink, H., Wilschut, A. (2018). A review of financial-literacy education programs for children and adolescents. Citizenship, Social and Economics Education, 17(1), pp. 56–80, https://doi.org/10.1177%2F2047173417719555

Béres D., Huzdik K. (2012). A pénzügyi kultúra megjelenése makrogazdasági szinten. Pénzügyi Szemle, 2012/3, 322–336. oldal, https://www.asz.hu/ storage/files/files/penzugyiszemle/2012/322_336_ beres_huzdik.pdf?download=true (letöltve: 2020. 05. 07.)

Béres D., Huzdik K., Kovács P., Sápi Á., Németh E. (2013). Felmérés a felsőoktatásban tanuló fiatalok pénzügyi kultúrájáról. Kutatási jelentés, http://www.asz.hu/tanulmanyok/2013/kutatasi- jelentes-felmeres-a-felsooktatasban-tanulo-fiatalokpenzugyi-kulturajarol/t353.pdf

Bernheim, B., Garrett, D., Maki, D. (2001). Education and saving: The long-term effects of high school financial curriculum mandates. Journal of Public Economics, 80(3), pp. 435–465

Bernheim, B., Garrett, D. (2003). The effects of financial education in the workplace: evidence from a survey of households. Journal of Public Economics, vol. 87, issue 7–8, pp. 1487–1519

Carlson, E. (2020). An Analysis of the Relationships Between State Mandates for Financial Education and Young Adults’ Financial Literacy and Financial Capability. Stars, Universal of Central Florida

Czeglédi Cs., Marosné, K. Zs., Kollár P. (2016). A vállalkozói ismeretek oktatásának helyzete a magyar felsőoktatásban. Polgári Szemle, 12, 1–3. oldal

Hilgert, M., Hogarth, J., Beverly, S. (2003). Household financial management: The connection between knowledge and behavior. Federal Reserve Bulletin, 89(7), pp. 309–322

Jakovác K. (2016). A pénzügyi kultúra fejlesztés nemzeti stratégiái: tapasztalatok és tanulságok. Pénzügyi Szemle, https://www.penzugyiszemle. hu/tanulmanyok-eloadasok/a-penzugyi-kulturafejlesztes-nemzeti-strategiai-tapasztalatok-estanulsagok (letöltve: 2020. 06. 03.)

Kovács P., Sápi Á., Árvai D. (2016). Econventioteszt 2016 – Középiskolások pénzügyi kultúrája. http://www.econventio.hu/#hirek/2016-12-14/ econventio-teszt-2016-os-kutatasi-eredmenyei (letöltve: 2020. 08. 25.)

Luksander A., Béres D., Huzdik K., Németh E. (2014). A felsőoktatásban tanuló fiatalok pénzügyi kultúráját befolyásoló tényezők vizsgálata. Pénzügyi Szemle, 2014/2. 237–258. oldal, https:// www.penzugyiszemle.hu/documents/luksandera2014-2pdf_20170821231212_74.pdf

Lusardi, A., Mitchell, O. (2006). Financial Literacy and Retirement Preparedness: Evidence and Implications for Financial Education. Business Economics 2007/1, https://www.dartmouth. edu/~alusardi/Papers/Financial_Literacy.pdf

Lusardi, A., Mitchell, O. (2014). The economic importance of financial literacy: Theory and evidence. Journal of Economic Literature, 52(1), pp. 5–44

Németh E. (2017). Pénzügyikultúra-képzések: felmérés és diagnózis. Új Pedagógiai Szemle, 2017/7–8., https://folyoiratok.oh.gov.hu/ujpedagogiai-szemle/penzugyi-kulturat-fejlesztokepzesek-felmeres-es-diagnozis#main-content (letöltve: 2020. 06. 03.)

Ország G.-né, Kosztopulosz A., Kovács P. (2015). Dél-alföldi kis- és középvállalkozások pénzügyi kultúrája. Gazdaság és Pénzügy, 2015/2, http:// bankszovetseg.hu/Public/gep/2015/168-185%20 Orszaguj.pdf (letöltve: 2020. 06.26)

Pohl, G., Hantos, J., Németh, M., Kohá ri, Zs., Poppe, A. (2020) Mixed Detailed and Compact Multi-Domain Modeling to Describe CoB LEDs. Energies, 13(16) p. 4051, https://doi.org/10.3390/en13164051

Stango, V., Zinman, J. (2007). Fuzzy math and red ink: When the opportunity cost of consumption is not what it seems. Working Paper, Dartmouth College

Stefkovics Á. (2018). Még mindig „sok van a párna alatt” – A pénzügyi tudatosság mintázatai Magyarországon. Biztosítás és Kockázat, V. évf. 4. szám, https://mabisz.hu/wp-content/uploads/2018/08/ biztositas-es-kockazat-5-evf-4-szam-6-cikk.pdf (le töltve: 2020. 06. 03.)

Van Rooij, M., Lusardi, A., Alessie, R. (2011). Financial literacy and stock market participation. Journal of Financial Economics, 101(2), pp. 449–472

Econventio Kerekasztal Közhasznú Egyesület (2019). Econventio-teszt 2019 – Középiskolások eredménye. http://www.econventio.hu/#hirek/2020- 03-01/2019-es-kutatasi-eredmenyek (letöltve: 2020. 08. 25.)

MNB (2020a). A nemzetgazdaság negyedéves pénzügyi számlái – Pénzügyi eszközök és kötelezettségek állománya, Mrd Ft – Konszolidált állományok, időszak végén. https://www.mnb.hu/letoltes/ pszisalko-hu-1.xlsx (letöltve: 2020. 05.13)

MNB (2020b). A forgalomban lévő bankjegy és érmemennyiség. https://www.mnb.hu/letoltes/ forgalomban-levo-bankjegy-es-erme-mennyiseg-10. xls (letöltve: 2020. 06.26)

NAV (2018). A kezdő vállalkozások támogatása, a mentorálás. (2018. 06. 07.) https://www.nav.gov. hu/nav/mentoralas (letöltve: 2020. 08. 28.)

Országos Vállalkozói Mentorprogram (2020). Rövid ismertető. https://www.vallalkozztudatosan. hu/?page_id=270 (letöltve: 2020. 08. 28.)

OTP Bank Nyrt (2016). Fenntarthatósági jelentés. https://www.otpfenntarthatosag.hu/static/ otpfenntarthatosag/download/OTP_Fenntarthato sagi_ jelentes_2016.pdf

OTP Bank Nyrt (2017). Fenntarthatósági jelentés. https://www.otpfenntarthatosag.hu/static/ otpfenntarthatosag/download/OTP_fenntarthato sagi_jelentes_2017.pdf

OTP Bank Nyrt (2018). Fenntarthatósági jelentés. https://www.otpfenntarthatosag.hu/static/ otpfenntarthatosag/download/OTP_Csoport_ Fenntarthatosagi_jelentes_2018.pdf

OTP Bank Nyrt (2019a). Fenntarthatósági jelentés. https://www.otpfenntarthatosag.hu/static/ otpfenntarthatosag/download/OTP_Csoport_ Fenntarthatosagi_jelentes_2019_v2.pdf

OTP Bank Nyrt. (2019b). Továbbra is a készpénz bűvöletében élnek a magyarok. https://www. otpbank.hu/portal/hu/Hirek/Ongondoskodasi_Index_2019 (letöltve: 2020. 05. 13.)

Pénziránytű Alapítvány (2020). A pénzügyi tudatosság fejlesztése segíti a családok anyagi biztonságát is – Sajtóközlemény 2020.06.05., https://www. penziranytu.hu/penzugyi-tudatossag-fejlesztese-segiticsaladok-anyagi-biztonsagat (letöltve: 2020. 07.02)

Pénzügyi tudatosság fejlesztésének stratégiája – Okosan a pénzzel (2017). https://www.kormany. hu/download/5/39/21000/P%C3%A9nz%C3 %BCgyi%20tudatoss%C3%A1g%20fejleszt% C3%A9s%C3%A9nek%20strat%C3%A9gi% C3%A1ja.pdf letöltve: 2020. 06.26.)

##submission.downloads##

Megjelent

2020-12-28

Hogyan kell idézni

Németh, E., Vargha, B. T., & Domokos, K. (2020). Pénzügyi kultúra. Kik, kiket és mire képeznek? Összehasonlító elemzés 2016–2020. Pénzügyi Szemle, 65(4). https://doi.org/10.35551/PFQ_2020_4_7

Folyóirat szám

Rovat

Tanulmányok