Classifying young adult visitors to adventure parks

Authors

  • Eszter Judit Boda Eszterházy Károly Catholic University
  • Éva Bácsné Bába University of Debrecen
  • Anetta Müller University of Debrecen

DOI:

https://doi.org/10.14267/TURBULL.2022v22n1.4

Keywords:

adventure park, consumer classification, experience seeking, active in nature

Abstract

A steady increase in demand for theme parks was observed until 2019. This, was halted only by the coronavirus pandemic, when the consequent restrictions appeared in the field of tourism and leisure. In our study (N = 828), we focused on the classification of young adults visiting adventure parks, and we processed the data using the principal component method of factor analysis, which explores the main characteristics of their leisure habits. As a product of our research, the groups defined as “active in nature” and “experience seekers” proved to be the most targeted by adventure parks. For these the content elements of marketing communication should mostly consist of messages about nature, outdoor activities and sports opportunities, supplemented by new, more extreme features in which we can achieve the desired effect by strengthening the nature of the challenge.

References

BÁNHIDI M. (2006): A sportturizmus alapjai. Elektronikus tankönyv. Győr–Budapest.

BODA E. J. (2020): A kalandparkok sportturizmusban betöltött szerepének komplex elemzése Magyarországon. Doktori (PhD) értekezés. Debreceni Egyetem, Ihrig Károly Gazdálkodás-és Szervezéstudományok Doktori Iskola.

BORBÉLY A. – MÜLLER A. (2015): Sport és turizmus. Campus Kiadó, Debrecen.

BUJDOSÓ, Z. – DÁVID, L. (2013): Extreme sports and other activities in tourism with special regard to the Mátra Mountain. Journal of Physical Education and Sport (JPES). 13(1). pp. 39–45. DOI:10.7752/jpes.2013.01007

COHEN, E. (1972): Towards a Sociology of International Tourism. Social Research. 39(2). pp. 164–182.

COHEN, E. (1974): Who is a Tourist? A Conceptual Clarification. Sociological Review. 22(4). pp. 527– 555.

CROMPTON, L. J. (1979): Motivations for pleasure vacation. Annals of Tourism Research. 6(4). pp. 408–424. https://doi.org/10.1016/0160-7383(79)90004-5

GUANGLIN, H. (2013): A Research Review on Theme Park. Business and Management Research. 2(4). pp. 83–87. https://doi.org/10.5430/bmr.v2n4p83

HERPAINÉ LAKÓ, J. (2014): The issues of the relationship of grandparents and grandchildren in the light of physical activity. European Journal of Mental Health. 9. pp. 178–194. DOI: 10.5708/EJMH.9.2014.2.3

HERPAINÉ LAKÓ, J. (2018): Three generation research concerning sport and value. In: Šimonek, J. – Dobay, B. (szerk.): Sport science in motion: proceedings from the scientific conference. Univerzita J. Selyeho, Komárno, Szlovákia. pp. 274–280.

HERPAINÉ LAKÓ J. – SIMON I. Á. – NÁBRÁDI ZS. – MÜLLER A. (2017): Családok sportolási szokásainak szocioökonómiai hátterére. Képzés és Gyakorlat. 15(4). pp. 37–52.

HSU, C. H. C. – HUANG, S. (2008): Travel motivation: A critical review of the concept’s development. In: Woodside, A. G. – Martin, D. (eds): Tourism management. Analysis behavior and strategy. Wallingford, UK: CABI. pp. 14–27. DOI: 10.1079/9781845933234.0014

HUANG, S. – HSU, C. H. C. (2009): Effects of Travel Motivation, Past Experience, Perceived Constraint, and Attitude on Revisit Intention. Journal of Travel Research. 48(1). pp. 29–44. https://doi.org/10.1177/0047287508328793

JANCSIK A. – JÁSZBERÉNYI M. – KÖKÉNY L. (2019): Az utazásszervezés új dimenziói. Akadémiai Kiadó, Budapest.

JÓNÁS-BERKI M. (2010): Tematikus parkok a turizmus rendszerében. Kalandparkok modellje induktív szemléletben. Doktori (PhD) értekezés. Pécsi Tudományegyetem, TTK, Földtudományok Doktori Iskola.

KASPAR, C. (1992): Turisztikai alapismeretek. KIT, Budapest.

LACZKÓ T. – BÁNHIDI M. (2015): Sport és egészségturizmus alapjai. Pécsi Tudományegyetem Egészségtudományi Kar, Pécs.

LACZKÓ T. – STOCKER M. (2020): A 2017. évi hazai rendezésű nemzetközi sporteseményekre érkező külföldi turisták fogyasztásának nemzetgazdasági hatásai Turizmus Bulletin. 20(2). pp. 22–32. DOI https://doi.org/10.14267/TURBULL.2020v20n2.3

LENGYEL, A. (2015): Mindfulness and sustainability: utilizing the tourism context. Journal of Sustainable Development. 8(9). pp. 35– 51. DOI:10.5539/jsd.v8n9p35

LIN, SZ-J. – LI, CH-H. – YOU, CH-S. (2012): Consumer behavior and perception of marketing strategy for amusment parks: A case study of Taiwan. African Journal of Business Management. 6(14). pp. 4795–4804.

MICHALKÓ G. (2002): Idegenforgalmunk egykor és ma. In: Schweitzer F. – Mészáros E. (szerk.): Föld, víz, levegő (Magyar Tudománytár I.). MTA Társadalomkutató Központ – Kossuth, Bp. pp. 428–442. https://doi.org/10.5897/AJBM10.1669

MICHALKÓ G. (2010): Boldogító utazás a turizmus és az életminőség kapcsolatának magyarországi vonatkozásai. MTA Földrajztudományi Kutatóintézet, Budapest.

MICHALKÓ G. (2016): Turizmológia. Elméleti alapok. Akadémiai Kiadó. Budapest.

NEPAL, S. K. (2020): Adventure travel and tourism after COVID-19 – business as usual or opportunity to reset? Tourism Geographies. 22(3). pp. 646–650. https://doi.org/10.1080/14616688.2020.1760926

NEULINGER Á. – SIMON J. – HOFMEISTER TÓTH Á. (2009): Fogyasztói magatartás a hazai utazási szolgáltatások piacán. Turizmus Bulletin. 13(4). pp. 44–55.

PARK, K. S. – REISINGER, Y. – PARK, C-S. (2009): Visitors’ motivation for attending theme parks in Orlando, Florida. Event Management. 13(2). pp. 83–101. DOI: 10.3727/152599509789686308

PLOG, S. C. (1974): Why Destination Areas Rise and Fall in Popularity? Cornell Hotel and Restaurant Administration Quarterly. 14(4). pp. 55–58. https://doi.org/10.1177/001088047401400409

PUCZKÓ L. – RÁTZ T. (2002): A tematikus park mint turisztikai attrakció. Turizmus Bulletin. 6(1). pp. 6–15.

RÁTHONYI, G. (2013): Influence of social media on tourism – especially among students of the University of Debrecen. APSTRACT – Applied Studies In Agribusiness And Commerce. 7(1). pp. 105–112. https://doi.org/10.19041/APSTRACT/2013/1/18

ROMESS-STRACKE, F. (1989): Új gondolkodás a turizmusban – turizmuspolitikai koncepció idegenforgalmi települések részére. ADAC, München.

SAJTOS L. – MITEV A. (2007): SPSS kutatási és adatelemzési kézikönyv. Alinea Kiadó, Budapest.

SELSTAD, L. (2007): The social anthropology of the tourist experience: Exploring the “Middle Role”. Scandinavian Journal of Hospitality and Tourism. 7(1). pp. 19–33. https://doi.org/10.1080/15022250701256771

SHAW, C. – IVENS, J. (2005): Building Great Customer Experiences. MacMillan, New York.

SMITH V. L. (ed) (1989): Hosts and Guests. The Antropology of Tourism. 2nd edition. University of Pennsylvania Press, Philadelphia, USA.

STODOLSKA, M. (2020): #QuarantineChallenge 2k20: Leisure in the Time of the Pandemic. Leisure Sciences. 43(1-2). pp. 232–239. https://doi.org/10.1080/01490400.2020.1774007

VARGÁNÉ CSOBÁN, K. – SERRA, GY. (2014): The role of small-scale sports events in developing sustainable sport tourism – a case study of fencing. APSTRACT: Applied Studies in Agribusiness and Commerce. 8(4). pp. 17–22. https://doi.org/10.19041/APSTRACT/2014/4/3

VARGÁNÉ CSOBÁN K. – SERRA GY: (2016): A sportturizmus lehetőségei a vidékfejlesztésben az Észak-Alföld régió példáján. Köztes Európa. 8(1-2). pp. 145–156.

VÁCZI, P. (2014): Survey of fans habits at two games of the 2013 Men’s Handball World Championship in Madrid. APSTRACT: Applied Studies in Agribusiness and Commerce, AGRIMBA. 8(4). pp. 1–3. DOI: 10.22004/ag.econ.210473

VÁCZI P. (2015): A rekreáció elmélete és módszertana 1. Gördülősportok. EKF Líceum Kiadó, Eger.

VÁCZI P. – RÉVÉSZ L. – BÍRÓ M. (szerk.) (2015): A rekreáció elmélete és módszertana 4. Táborozás. EKF Líceum Kiadó, Eger.

WALLS, A. R. – OKUMUS, F. – WANG, Y. – KWUN D. J. (2011): An epistemological view of consumer experiences. International Journal of Hospitality Management. 30(1). pp. 10–21. https://doi.org/10.1016/j.ijhm.2010.03.008

YOON, Y. – UYSAL, M. (2005): An examination of the effects of motivation and satisfaction on destination loyalty: a structural model. Tourism Management. 26(1). pp. 45–56. https://doi.org/10.1016/j.tourman.2003.08.016

ZÁTORI A. (2014): Élményszemlélet a turizmusban. A turisztikai élményteremtés koncepciói. Turizmus Bulletin. 16(2). pp. 51–60.

Internetes források

CHO, D. F. (2020): A running list of every festival, sporting event and show cancelled or postponed in the wake of the Coronovirus. https://people.com/health/coronavirus-list-of-every-festival-sporting-event-and-show-canceled-or-postponed/, Letöltve: 2021. február 10.

CHUBB, H. (2020): Disneyland and Walt Disney World are now closed indefinitely due to coronavirus. https://people.com/travel/disneyland-to-close-through-the-end-of-the-month-amid-coronavirus-pandemic/, Letöltve: 2021. január 12.

DEERWESTER, J. (2020): Disney World attendance to stay capped; Disneyland reopening ‚not much of a negotiation,’ CEO says. USA Today. https://eu.usatoday.com/story/travel/experience/america/theme-parks/2020/10/13/disney-world-attendance-remain-capped-new-cdc-covid-19-guidance/5977875002/, Letöltve: 2020. október 13.

DUFFY, C. (2020): Disneyland and Walt Disney World to remain closed because of coronavirus. https://edition.cnn.com/2020/03/29/business/disney-closures-continue-coronavirus/index.html, Letöltve: 2021. január 13.

JANCSIK A. (2010): Az Ifjúsági turizmus fejlesztési stratégiája. Pannon Egyetem, Turizmus Tanszék. Veszprém. https://2010-2014.kormany.hu/download/8/7c/20000/Ifjusagi_strategia_2010_05_17.pdf#!DocumentBrowse, Letöltve: 2018. november 6.

LEE, V. (2020): Welcome Back to Downtown Disney District, Phased Reopening Begins Today at Disneyland Resort. https://disneyparks.disney.go.com/blog/2020/07/welcome-back-to-downtown-disney-district-phased-reopening-begins-today-at-disneyland-resort/, Letöltve: 2020. augusztus 10.

TEA/AECOM (2016): Theme Index and Museum Index: The Global Attractions Attendance Report. ht tps://aecom.com/content/wp-content/uploads/2017/06/2016-ThemeMuseum-Index.pdf, Letöltve: 2020. március 20.

TEA/AECOM (2019): Theme Index and Museum Index. https://aecom.com/wp-content/uploads/documents/reports/AECOM-Theme-Index-2019.pdf, Letöltve: 2020. március 20.

TTR (Travel Trends Report) (2017): https://www.trekksoft.com/en/library/ebook-travel-trend-report-2017, Letöltve: 2020. január 22.

TTR (Travel Trends Report) (2019): https://www.trekksoft.com/en/resources/ebooks/travel-trends-report-2019, Letöltve: 2020. január 22.

UNWTO (United Nations World Tourism Organization) (2020): https://www.unwto.org/covid-19-and-tourism-2020, Letöltve: 2021. január 24.

Downloads

Published

2022-04-19

How to Cite

Boda, E. J., Bácsné Bába, Éva, & Müller, A. (2022). Classifying young adult visitors to adventure parks. Turizmus Bulletin, 22(1), 38–46. https://doi.org/10.14267/TURBULL.2022v22n1.4

Issue

Section

Studies